Orfeus a Eurydika v Královské opeře ve Versailles s Collegiem 1704
Od 7. do 10. března ožije v Královské opeře na zámku ve Versailles koprodukční projekt Orfeus a Eurydika, na němž se podílí šest evropských operních domů. Gluckovu operu v Berliozově úpravě hudebně nastudoval soubor Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse. V titulních úlohách se představí Marie-Claude Chappuis jako Orfeus a Mirella Hagen v roli Eurydiky.

Gluck je připomínán jako velký reformátor opery. Jeho verze mýtu o Orfeovi, který sestupuje do podsvětí, aby přivedl zpět svou milovanou Eurydiku, spojuje barokní minulost s neoklasickou budoucností. Vyhýbá se hudebním příkrasám a do centra pozornosti staví lidské drama. Premiéra opery v roce 1774 vyvolala v osvícenské Evropě velký rozruch. Po osmi dekádách uvádění se však partitura používaná v pařížské opeře značně proměnila a postupné opravy a úpravy dílo poškozovaly. V roce 1859 Berlioz nadšeně souhlasil s možností dílo zrevidovat. Jeho obdiv ke Gluckovi z něj učinil důvěrného znalce jeho díla i jeho četných italských a francouzských verzí. Berlioz operu rozebral do posledního detailu a vytvořil moderní verzi, která však zůstala Gluckovi věrná. Jeho syntéza původní italské a francouzské verze byla určená pro tehdejší chloubu pařížské opery Pauline Viardotovou, jejíž hlas mohl romantickému publiku oživit zaniklé umění kastrátů.
Obnovená premiéra opery se uskuteční po téměř šesti letech od prvního uvedení v Opéra Comique, kdy se o hudebního nastudování postaral Raphaël Pichon s Ensemble Pygmalion. Scénického ztvárnění se ujal zakladatel Compagnie 111 Aurélien Bory, známý svou vizuálně působivou choreografií s využitím cirkusové akrobacie a výraznou scénou. V tomto projektu vytvořil ohromující trompe-l’œil, iluzivní podsvětí, kde šest tanečníků pomáhá vyjádřit vnitřní boje Orfea. Pozadí scény tvoří Corotův obraz s názvem Orpheus ramenant Eurydice des Enfers (Orfeus vynáší Eurydiku z podsvětí). Hudebně se do projektu již dříve vedle Ensemble Pygmalion zapojil i český barokní orchestr Collegium 1704. Stalo se tak v důsledku covidové pandemie, která přerušila původní turné, a k obnově došlo s novým vokálním a instrumentálním obsazením pod vedením Václava Lukse. V roli Orfea se představí renomovaná švýcarská mezzosopranistka Marie-Claude Chappuis, Eurydikuzpíváněmeckásopranistka Mirella Hagen, kterou české publikum mělo možnost již zaznamenat například v provedení Alciny v Národním divadle Brno nebo v programu Laudate pueri s Collegiem 1704 v Rudolfinu, který portál KlasikaPlus.cz reflektoval ZDE. Postavu Lásky ztvární belgická lyrická sopranistka Julie Gebhart. Významnou úlohu v opeře má i sbor, kterým ve versaillském provedení bude pochopitelně Collegium Vocale 1704.

Tříaktová opera na libreto Pierra-Louise Molina vznikla v koprodukci Opéra Royal / Château de Versailles Spectacles, Opéra Comique, Opéra de Lausanne, Opéra Royal de Wallonie, Théâtre de Caen a Les Théâtres de la Ville de Luxembourg.
Foto: Petra Hajská, Opéra Comique / Stéfan Brion a Pierre Grosbois
Příspěvky redakce
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
Více z této rubriky
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie
- ČRo D-dur: Sobotní večer ve znamení stoletého jubilea Zdeňka Šestáka
- Nadmíru pestrá prosincová nabídka Filharmonie Hradec Králové