A&A. Antonini a Alder s Českou filharmonií
Česká filharmonie připravuje závěrečný pořad abonentní řady B. Giovanni Antonini postavil program připomínající operní gala s čísly od Mozarta a Rossiniho a přizval britskou sopranistku Louise Alder. Těšit se lze i na instrumentální skladby Haydna či Schuberta. Koncerty se konají v termínu od 8. do 10. května v Rudolfinu.

Před více než čtyřmi sty let se v italské Florencii zrodila opera; komplexní žánr, který v sobě spojuje snad veškeré formy umění – od hudebního, přes literární až k tomu výtvarnému. V průběhu staletí se ze salonů intelektuálů a učenců přes paláce šlechticů dostala až do veřejných divadel, festivalových domů i amfiteátrů. Její podoba prošla dlouhým vývojem. Inspirovala se příběhy ze života antických bohů i obyčejných venkovanů, své posluchače přiváděla k pláči tragickými příběhy osudem zmítaných hrdinů i k slzám smíchu groteskními výstupy a ztřeštěnými dialogy. Stala se exhibicí dokonalého pěveckého umění kastrátů a primadon, stejně jako nositelkou hlubokých filozofických myšlenek. Přes tři sta let si dominantní postavení udržela její italská podoba, jíž vzdává hold program, který připravil dirigent (a flétnista) Giovanni Antonini.
Rodák z Milána Giovanni Antonini je uznáván pro svůj inovativní a vybroušený přístup k provádění zvláště barokního a klasicistního repertoáru, který zároveň plně respektuje veškeré zákonitosti historicky poučené interpretace. V roce 1985 založil svůj vlastní barokní ansámbl Il Giardino Armonico, se kterým dodnes vystupuje po celém světě ve dvojroli sólisty (ať už na zobcovou, nebo barokní příčnou flétnu) a dirigenta. Celkově snad nejambicióznější projekt, do kterého se pustili před několika lety spolu s Basilejským komorním orchestrem, si klade za cíl kompletně natočit symfonie Josepha Haydna, a to do roku 2032, tedy třístého výročí skladatelova narození. „Haydna je velice těžké provést dobře, protože mnohé z interpretačních cest mohou vyznít nudně. Ale Haydn není nudný, jedná se jenom o to najít klíč k té správné interpretaci,“ vysvětluje Antonini. Dosud v projektu vyšlo čtrnáct CD a jak nahraný, tak zkoušený či připravovaný Haydnův symfonický repertoár ovlivňuje i dramaturgii Antoniniho koncertů posledních let.

Haydn tedy bude k slyšení tentokrát, a Antonini tak mimo jiné naváže na spolupráci z února tohoto roku, kdy spolu s Českou filharmonií i Českou studentskou filharmonií provedli díla G. F. Telemanna a W. A. Mozarta. Antonini koncertoval s významnými orchestry, jako jsou Berlínští filharmonikové, Orchestr amsterdamského Concertgebouw či Londýnský symfonický orchestr, a věhlasnými sólisty (Cecilia Bartoli, Giuliano Carmignola, Isabelle Faust či Katia a Marielle Labèque) a kromě zmíněného je uměleckým ředitelem polského hudebního festivalu Wratislavia Cantans a hlavním hostujícím dirigentem Basilejského komorního orchestru.
Foto: Gerard Collett, archiv České filharmonie
Příspěvky redakce
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
Více z této rubriky
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie