Adèsův houslový koncert k mání v Ostravě
Aktualizováno
Večer, který se ponese v duchu dramatických příběhů a soudobých kompozičních výzev, uvede Janáčkova filharmonie Ostrava pod taktovkou Geoffreyho Patersona, který z důvodu zdravotní indispozice nahradil Annu Sułkowskou-Migoń. Diváci uslyší americkou houslistkou Leilu Josefowicz, která se představí v Koncertu pro housle „Concentric Paths“ od Thomase Adèse, jednoho z nejvýraznějších britských skladatelů současnosti. Program doplní Janáčkova balada pro orchestr Šumařovo dítě a Symfonie č. 2 h moll Alexandra Borodina. Koncert se uskuteční 13. března v ostravském Vesmíru.

Úvodní část třetího koncertu abonentního cyklu B patří baladě Šumařovo dítě Leoše Janáčka, skladbě vzniklé v roce 1913 na motiv básně Svatopluka Čecha. Podmanivá balada vypráví příběh chudého vesnického šumaře, který zemřel v takové nouzi, že po něm zbyly jen housle a malé děcko. Duch šumaře se však v noci vrátí a odnese si s sebou jak housle, tak i duši svého dítěte, aby ho ušetřil bídného pozemského života. Emočně vypjatá skladba s houslovým sólem se řadí k vrcholným Janáčkovým kreacím. Na Janáčkův příběh naváže kompozice soudobého britského autora Thomase Adèse. Jeho Houslový koncert „Concentric Paths“ si stále častěji nachází cestu na světová koncertní pódia. Podtitul, který lze přeložit jako „soustředné cesty“, je dráždivým a paradoxním slovním spojením, které reflektuje směřování uzavřené do kruhu, odnikud nikam. Závěr koncertu přinese Symfonii č. 2 h moll Alexandra Borodina. Tento vědec v oboru chemie a lékařství skládal hudbu stejně jako mnoho dalších jen ve volných chvílích. Druhá symfonie, tvořená paralelně s operou Kníže Igor, se rovněž inspiruje ruskými dějinami.

Leila Josefowicz je houslistka uznávaná především pro neutuchající podporu hudby soudobých autorů. Spolupráce s předními světovými orchestry jako například s London Philharmonic Orchestra, Berliner Philharmoniker či Los Angeles Philharmonic Orchestra jí zajistily místo v mezinárodní interpretační špičce. Za dirigentským pultem se ostravskému publiku představí britský dirigent Geoffrey Paterson. V posledních měsících spolupracoval s Dánským národním symfonickým orchestrem, Hamburským symfonickým orchestrem, Aarhuským symfonickým orchestrem stejně jako s Královskou liverpoolskou filharmonií a BBC Skotským symfonickým orchestrem. V sezóně 2024/25 vystoupí ještě s Varšavskou filharmonií či Londýnskou Sinfoniettou. Pravidelně spolupracuje s norským saxofonistou Mariusem Nesetem, s nímž vystoupil na BBC Proms a Bergenském festivalu. Dirigoval opery v Anglické národní opeře, Nizozemské národní opeře či Bavorské státní opeře. Působil také jako asistent Kirilla Petrenka v Bayreuthu při inscenování cyklu Prsten Nibelungův.
Foto: Tom Zimberoff, Jean-Baptiste-Millot
Příspěvky redakce
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
Více z této rubriky
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie
- ČRo D-dur: Sobotní večer ve znamení stoletého jubilea Zdeňka Šestáka
- Nadmíru pestrá prosincová nabídka Filharmonie Hradec Králové
- Virtuózní housle adventně na Zámku Žďár nad Sázavou