AktuálněPlus


sobota, 13 duben 2019 08:47

Plzeň objevuje Iris, neznámou Mascagniho operu

Operní soubor v Plzni dnes večer poprvé hraje novou inscenaci Iris. Neznámé dílo Pietra Mascagniho z roku 1898 uvádí Divadlo J. K. Tyla v české premiéře. Drama unesené dívky prodané do nevěstince, napínavý příběh s hlubokou filozofickou rovinou, příběh na pomezí reality a mýtů, se odehrává za dávných časů v Japonsku. Iris, prokletá otcem, se ze zoufalství zabije; její duše bloudí temnotou, by se však nakonec proměnila ve sluneční svit. Titulní roli alternují Ivana Veberová a Maria Kobielska. V inscenaci dále zpívají mimo jiné Paolo Lardizzone, Philippe Castagner, Csaba Kotlár, Svatopluk Sem, Jevhen Šokalo, František Zahradníček, Jana Foff Tetourová a Jana Piorecká. Na představeních se podílejí také tři loutkoherci. Hudební nastudování je v rukou Jiřího Štrunce, kostýmy vytvořila Ivana Miklošková a scénu Petr Vítek. „Opera směřuje ke skálopevné jistotě, že víru v dobro si můžeme zvolit i v tu nejtěžší chvíli života,“ přiblížil své pojetí režisér Tomáš Pilař. Rozhodl se podle vlastních slov – i proto, že jde v tuzemsku o zcela neznámé dílo - především srozumitelně vyprávět příběh s důrazem na jeho spirituální rovinu. Iris měla premiéru v Římě deset let po Mascagniho veristickém operním hitu Sedlák kavalír, šest let před Pucciniho operou Madama Butterfly, odehrávající se také v Japonsku. Iris je jednou z patnácti skladatelových oper. Její hudba je ovlivněna nejen orientální kulturou, ale i francouzským impresionismem. Reprízy se ve Velkém divadle v Plzni konají 17. a 30. dubna, 3. a 31. května a 19. a 26. června.


sobota, 13 duben 2019 08:10

PKF – Prague Philharmonia: Los Angeles v Rudolfinu

PKF – Prague Philharmonia zítra zavítá do staré Ameriky. Od půl osmé večer provede diváky v Rudolfinu hudbou, která vznikala ve 30. a 40. letech minulého století a kterou napsali skladatelé nějakým způsobem spjatí s kalifornským Los Angeles. Stravinského Danses concertantes, které program uvedou, napsal autor pro losangeleský orchestr v době, kdy ho vedl Hans-Werner Janssen. Schönbergova Zjasněná noc, která taky zazní, měla sice premiéru ve Vídni, ale Los Angeles bylo skladatelovým útočištěm v době, kdy nacismus válcoval Evropu. Třetí z nich, John Williams, od kterého zazní suita z televizního filmu Jana Eyrová, v tomto městě ve svých začátcích pracoval pro různé skladatele. Nejznámějším z nich byl jistě Henry Mancini. I George Gershwin byl tvůrcem hudby k hollywoodským filmům. Druhá věta jeho Klavírního koncertu je v rytmu blues. A třetí věta zaznívá v poválečném filmu Američan v Paříži, inspirovaném stejnojmennou Gershwinovou skladbou. Jako dirigent se publiku představí David Newman, zároveň filmový skladatel a syn zakladatele americké filmové hudby Alfreda Newmana, který dlouhá léta řídil hudební sekci 20th Century Fox. Sólový part v Gershwinově koncertu zahraje americký klavírista Andrew von Oeyen, jehož nahrávka s hudbou Saint-Saënse, Ravela a Gershwina získala uznání odborné kritiky.


sobota, 13 duben 2019 06:50

Ondřej Havelka a Melody Makers na Pardubickém hudebním jaru

Pardubické hudební jaro právě završuje svou druhou třetinu, a to s netradičním programem. Zítra od 19 hodin ve Východočeském divadle vystoupí Ondřej Havelka se svými Melody Makers a klavíristou Miroslavem Lackem. Jak název koncertu napovídá (Rhapsodie v modrém pokoji), bude se muzicírovat na pomezí vážné hudby a raného i vrcholného swingu. To díky dvěma významným autorům – Georgeovi Gershwinovi a Jaroslavu Ježkovi. Oba skladatelé psali skvělou vážnou hudbu, ale stejně dobře se pohybovali i na poli jazzu. Je nasnadě, že styly mísili a tím posunuli vnímání klasiky a hudby jako takové. Proslavili je také jejich evergreeny. Gerhwinovi psal texty často jeho bratr Ira a Ježkovi slavná dvojice Voskovec – Werich. Kromě písní zazní i patrně nejslavnější instrumentální skladby obou komponistů: Ježkův Bugatti Step a Gershwinova Rapsodie v modrém, kterou instrumentoval aranžér Whitemanova orchestru Ferdinand Grofé, který v ní dal vyniknout speciálním jazzovým efektům. Ondřej Havelka je synem oblíbené herečky Libuše Havelkové (†2017) a skladatele Svatopluka Havelky (†2009), jehož hudba se na koncertních pódiích a v nahrávacích projektech Českého rozhlasu objevuje čím dál častěji. Havelka tak vyrůstal v inspirativním prostředí, které nutně tříbilo jeho muzikantský vkus. Soubor Melody Makers založil v roce 1995. Společně si zakládají na autentickém zvuku známým ze starých filmů a dobových nahrávek. Vedle této snahy nechybí protagonistům, v čele se svým frontmanem, smysl pro vkusný humor.


pátek, 12 duben 2019 09:10

Pardubická filharmonie zahraje se sólisty ze svých řad

Několik hráčů Komorní filharmonie Pardubice se představí jako sólisté. Těleso slaví padesátou sezónu, a tak připravilo sérii mimořádných koncertů. Mezi ty patří i dva nadcházející, v pondělí 15. a ve středu 17. dubna. V první půlce se sólových partů napřed ujmou koncertní mistryně Markéta Čepická se svým zástupcem Liborem Ježkem, zahrají Koncert pro dvoje housle a smyčce česko-amerického skladatele Tomáše Svobody. Následovat bude jedna z nejpopulárnějších skladeb v české fagotové literatuře – Starý bručoun Julia Fučíka – ve které se představí Filip Krytinář. V Elegii pro violoncello a orchestr od Gabriela Fauré vystoupí první violoncellista orchestru David Matoušek. A jako poslední zazní skladba, kterou inicioval a také zahraje první trumpetista filharmonie Michal Chmelař. Současnému českému skladateli Jiřímu Pohnánovi byla při jejím komponování inspirací hudba Astora Piazzolly, pohybujícího se na hranicích klasiky a populárních žánrů. Ve druhé půli pak zazní Symfonie č. 7 h moll Nedokončená Franze Schuberta. Orchestr povede jeho šéfdirigent Stanislav Vavřínek. Komorní filharmonie Pardubice navíc oslaví svoji padesátku i na právě probíhajícím festivalu Pardubické hudební jaro, a to 25. dubna.


čtvrtek, 11 duben 2019 06:50

Letní škola barokní hudby v Holešově

Na zámku Holešov se v létě opět bude učit baroko. Od 2. do 11. srpna poběží už 17. ročník mezinárodního hudebního workshopu zaměřeného na poučenou interpretaci staré hudby a nabídne i několik koncertů. První v den zahájení 2. srpna a koncert lektorů hned v neděli, oba budou na zámku Holešov. V úterý a ve středu 6. a 7. srpna dostanou příležitost studenti, kteří zahrají v kostele sv. Anny a na zámku. Pátek, sobota a neděle budou v duchu podtitulu Poklady kroměřížského hudebního archívu, protože zazní skladby Johanna Josepha Fuxe a Litanie Pavla Josefa Vejvanovského. Czech Ensemble Baroque, který kurzy pořádá, si klade za cíl předat účastníkům cenné teoretické i praktické zkušenosti. Letošním tématem je Stylus Fantasticus"...je to nejsvobodnější a naprosto neomezený způsob komponování. Není ničím svázán. Ani slovy ani melodickou linkou. Jde o ryzí projev geniality a o odhalení skrytých vrstev harmonie" (Athanasius Kircher, 1650). Zakladatel Letní školy Roman Válek dodává: „Vznosným úkolem Letní školy barokní hudby 2019 bude vzkřísit poklady Fantastického stylu zpět k životu. Díla jsou vyzvednuta ze světoznámé Lichtenštejnské hudební sbírky na zámku v Kroměříži, odborně spartována a budou po staletích poprvé provedena v novodobé světové premiéře.“ Se studenty pracují prvotřídní lektoři z řad našich umělců, ale i z ciziny. Tento rok to budou Michaela Koudelková, Jakub Kydlíček a Lucie Dušková (zobcová flétna, traverso pro začátečníky, barokní zobcová flétna a barokní příčná flétna). Výuku sólového zpěvu budou mít v rukou britský kontratenorista Robin Tyson, Markéta Cukrová, Jiří Miroslav Procházka a americký basista Joel Frederiksen (ten navíc učí na loutnu). Ansámblový zpěv a sborovou třídu povedou Eduard Tomaštík a Tereza Válková, barokní ansámbly a smyčcové nástroje houslisté Josef Žák, Petr Zajíček a violoncellistka Anastasia Baraviera, která se narodila v Argentině a je ruského původu. Francouz Luc Rosier bude vyučovat barokní bicí a sackbut - barokní trombon. Dirigent Roman Válek se zaměří na orchestr, Karel Mňuk poradí trumpetistům a Monika KnoblochováLukášem Kubenkou cembalistům a varhaníkům.


středa, 10 duben 2019 07:28

52. Vizovické zámecké kulturní léto Aloise Háby

Vizovice v létě tradičně ovládnou koncerty. Kruh přátel hudby Vizovice ve spolupráci s Domem kultury a městem připravil už po dvaapadesáté cyklus koncertů, které se budou konat od 31. května do 6. září, vždy v pátek od 19.30 nejčastěji v Reprezentačním sále Státního zámku Vizovice. Festival nese jméno po vizovickém rodákovi Aloisovi Hábovi (1893 - 1973), který vešel v povědomí svou teorií čtvrttónové hudby, kterou coby skladatel, přenesl i do praktické roviny. Festival zahájí České trio (Dana Vlachová – housle, Miroslav Petráš – violoncello, Milan Langer – klavír), které se do Vizovic vrátí po 15 letech s hudbou Eduarda Douši, Clary Schumannové a Antonína Dvořáka. Rodačka z Vizovic, zpěvačka Tereza Hromádková se svou spolužačkou Kristýnou Ševčíkovou za klavírního doprovodu Heleny Fialové zazpívají světské i duchovní skladby a operní árie. V zámecké kapli vystoupí na koncertě s titulem Klenoty barokní hudby hobojista Jan Adamus a na varhany zahraje Irena Chřibková. Viento Marero Duo (Michaela Meca – flétna, Jiří Meca – kytara) přednese hudbu historicky spojenou zejména s klasickou kytarou, tedy španělskou a jihoamerickou. Pavel Zemen, klavírista nastupující generace, který má už vyprodán i svůj pražskojarní koncert, zahraje Chopina, Brahmse a Skrjabina. Skladby Rachmaninova, Smetany a Martinů přiveze sehrané duo violoncellisty Jana Páleníčka a klavíristky Jitky Čechové. Patron festivalu, kytarista Jan Čižmář pozval také zahraniční hosty. Budou jimi španělská zpěvačka a hráčka na barokní kytaru Beatriz Lafont Murcia a její chilský hudební partner Cristián Gutiérrez. Tento koncert se zdá být velkým lákadlem - organizátoři totiž slibují ještě jednoho spoluhráče jako bonus. Posledním vystoupením festivalu bude návštěvníky provázet mezinárodně etablované Bennewitzovo kvarteto (Jakub Fišer – 1. housle, Štěpán Ježek – 2. housle, Jiří Pinkas – viola, Štěpán Doležal – violoncello) se svým hostem, klarinetistou Igorem Františákem. Společně zahrají Klarinetový kvintet Johannesa Brahmse, doplněný o skladby Hanse Krásy a Felixe Mendelssohna-Bartholdyho.


středa, 10 duben 2019 06:59

Duben České filharmonie

Tomáš Netopil – hlavní hostující dirigent České filharmonie – vybral hudbu nadcházejících koncertů řady C ze skladeb vídeňských klasiků Wolfganga Amadea Mozarta, Josepha Haydna a Ludwiga van Beethovena. Na začátku pod jeho vedením orchestr zahraje výběr z baletní hudby opery Idomeneo, kterou Mozart v roce 1781 zkomponoval pro Mnichov, ale téměř do roka a do dne ji slyšelo i pražské publikum, a to koncertně, v tehdejším Nosticově divadle. Potom zazní Beethovenův Čtvrtý klavírní koncert G dur, kde se sólového partu ujme Nikolaj Luganskij. Pochází z Ruska a jeho hru hodnotí velmi kladně uznávaní kritici i média. Spoluúčinkuje se slavnými orchestry po celém světě a vybírají si ho dirigenti jako Osmo Vänske, Jurij Těmirkanov, Michail Pletňov, Gianandrea Noseda nebo Vladimir Jurowski. Večer uzavře Haydnova Symfonie č. 104 „Londýnská“. Koncert filharmonici hrají třikrát od zítřka, tedy 11., 12. dubna od 19:30 a 13. dubna od 15:00. Zítra navíc můžou zájemci přijít už v deset dopoledne na veřejnou generální zkoušku. *** Na konec dubna pak připravil zajímavý program v řadě K Komorní orchestr České filharmonie v čele s koncertním mistrem Josefem Špačkem. Zazní Staré árie a tance Ottorina Respighiho a Grand Duo Concertante pro housle a kontrabas Giovanni Bottesiniho. Houslový part přednese Josef Špaček a na druhý nástroj zahraje netradičně kontrabasistka Uxía Martínez Botana. Tato Španělka zastávající post koncertního mistra kontrabasů u Bruselské filharmonie a zakladatelka souboru Rubik Ensemble je přes své mládí mezinárodně vysoce ceněnou sólistkou. Hlavním dílem odpoledního koncertu ale bude Smyčcový kvartet č. 14 d moll „Smrt a dívka“ Franze Schuberta, který zazní v neobvyklé aranži pro komorní orchestr Gustava Mahlera. Koncert se bude konat ve Dvořákově síni Rudolfina 28. dubna od 15 hodin.


úterý, 09 duben 2019 15:05

Šéfdirigentem FOK bude od září 2020 Tomáš Brauner

Finského umělce Pietariho Inkinena vystřídá ve funkci šéfdirigenta Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK čtyřicátník Tomáš Brauner, dosavadní šéf zlínské Filharmonie Bohuslava Martinů. Stane se tak od září 2020. Uměleckou dráhu operního dirigenta zahájil Brauner v Divadle J. K. Tyla v Plzni, před jedenácti lety debutoval ve Státní opeře Praha. V roce 2013 se stal šéfdirigentem Plzeňské filharmonie, od roku 2014 působil jako hlavní hostující dirigent Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Šéfdirigentem ve Zlíně je od roku 2018. Tomáš Brauner (1978) podobně jako jeho otec vystudoval nejprve hru na hoboj. Hudební fakultu AMU absolvoval však v roce 2005 už v oboru dirigování. Následovala studijní stáž na vídeňské Universität für Musik und darstellende Kunst. V roce 2010 se stal laureátem Mezinárodní dirigentské soutěže Dimitrise Mitropoulose v Aténách. Je považován za jeden z nejvýraznějších talentů mezi mladšími českými dirigenty. Pietari Inkinen se stal šéfem Pražských symfoniků v roce 2015.


úterý, 09 duben 2019 07:10

FOK zítra a pozítří – Asrael a fantazie z Rusalky

Ve středu a ve čtvrtek se Smetanovou síní Obecního domu rozezní tóny z Rusalky Antonína Dvořáka uchopené dvěma významnými umělci. Jedním je rakouský dirigent Manfred Honeck a tím druhým český skladatel Tomáš Ille. Tento tandem je na poli aranžérů klasické hudby už sehranou dvojicí. V minulosti spolupracovali např. na hudbě ze Straussovy Elektry, známá je i suita z Janáčkovy Její pastorkyně. Poutavé melodie z Dvořákovy nejznámější opery nahrál pod názvem Rusalka Fantasy v roce 2016 Pittsburský symfonický orchestr. Dirigoval ji samozřejmě Manfred Honeck. Nyní ji s Pražskými symfoniky uvede dirigent Tomáš Brauner. Ten se pak zhostí i nastudování druhé, vrcholné skladby večera - Sukovy Smuteční symfonie c moll op. 27 - Asrael. Skladatel v ní odráží zármutek z úmrtí tchána Antonína Dvořáka a své ženy Otylky. Ze Sukovy hudby je ale slyšitelná snaha trápení překonat a patrně ve smyslu smíření a vyjádření úcty jsou tam náznaky a citace odkazující na Antonína Dvořáka – právě proto dramaturgie uvádí v první polovině koncertu zmíněnou fantazii z Rusalky. Středeční a čtvrteční koncerty začínají v 19:30. Ve středu je možné navštívit ještě generální zkoušku, která začíná v 10 hodin.


úterý, 09 duben 2019 06:28

Brno dnes - Ensemble Opera Diversa s Alicí Rajnohovou

V brněnském sále Konventu Milosrdných bratří dnes zazní hudba 20. století zastoupená díly Paula Hindemitha, Bohuslava Martinů, Einojuhaniho Rautavaary a Jana Nováka. Nezávislý soubor profesionálních hudebníků a zpěváků Ensemble Opera Diversa se soustředí na objevné hudební a divadelní programy už od svých počátků v roce 1999. S komorním orchestrem založeným později (2005), v čele s koncertním mistrem Janem Bělohlávkem, se v posledním čísle večera vrátí k nahranému projektu Novákova Koncertu pro klavír a smyčce. Klavírního partu se už tenkrát zhostila Alice Rajnohová. Ta studovala kroměřížskou konzervatoř a Janáčkovu akademii múzických umění v Brně. Své zkušenosti získávala také ve Francii (Conservatoire à rayonnement régional de Rueil-Malmaison) a francouzština s tamní literaturou ji provázela i při studiu na brněnské Filosofické fakultě Masarykovy univerzity. Zúčastnila se mistrovských kurzů u významných klavíristů, mimo jiné u i v Čechách dobře známého Eugena Indjice, kterého si mohou pamatovat zejména návštěvníci koncertů Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. Alice Rajnohová sama působí pedagogicky, a to na různých interpretačních kurzech u nás i v zahraničí. Taky učí na Konzervatoři Evangelické akademie v Olomouci a na už zmíněné Janáčkově akademii múzických umění. Novákův Klavírní koncert s orchestrem Ensemble Opera Diversa natočila v roce 2015 a taky vydala ve světové premiéře CD s Klavírním koncertem Vítězslavy Kaprálové. Před závěrečným číslem večera ale posluchače čeká Hindemithovo didaktické dílo Pět kusů pro smyčcový orchestr, drobný klavírní cyklus Tři české tance, který Martinů zkomponoval během prvních let strávených v Paříži, a neoklasicistní Canto III s podtitulem „A Portrait of the Artist at a Certain Moment“ (Portrét umělce v určitém okamžiku) finského skladatele Rautavaary. Dirigentkou večera bude Gabriela Tardonová, která se souborem Ensemble Opera Diversa pravidelně spolupracuje od roku 2006.

 


pondělí, 08 duben 2019 12:22

V soutěži Broumovská klávesa se utkalo na šedesát pianistů

Na soutěž Broumovská klávesa se o víkendu z České republiky, Polska, Francie, Ukrajiny a Slovenska sjelo téměř šest desítek mladých pianistů ve věku do sedmnácti let. Laureáty čeká koncertní vystoupení na festivalu Za poklady Broumovska 13. července v Martínkovicích, dále účinkování se Západočeským symfonickým orchestrem Mariánské Lázně a na podzim rovněž recitál v Sukově síni pražského Rudolfina. V koncertním sále Dřevník v areálu Broumovského kláštera soutěžili ve čtyřech kategoriích. V předepsaném repertoáru musela být alespoň jedna skladba z období baroka nebo klasicismu a alespoň jedna skladba z období romantismu nebo skladba komponovaná po roce 1900. V kategorii do 11 let byli nejlepší Nora Lubbadová, Chi Dang Thuy a Lena Witkowska, v kategorii do 13 let Jan Schulmeister, Filip Pacześny, Mateusz Bagiński a Markéta Štrynclová. Ve třetí kategorii do 15 let se nejlépe umístili Arthur Coatalen, Michał Basista a Nikola Zwara. V nejstarší kategorii podle verdiktu poroty druhé místo obsadili Maria Moliszewska, Karolina Sekula a Pavol Praženica a jako třetí skončili Veronika Jaklová, Matyáš Meinczinger a Eliška Tkadlčíková; první cena nebyla udělena. Organizátoři rozdělili finanční ceny ve výši 30.000 korun. Mezinárodní klavírní soutěž Broumovská klávesa vznikla v roce 2011 s cílem pořádat soutěž pro děti a mládež s patřičnou odbornou platformou a v široké mezinárodní působnosti, s oporou v osvědčeném systému hudebního vzdělávání, akci ukotvenou v dlouholeté tradici dětských soutěží v Česku. Nejde přitom jen možnost vzájemné konfrontace na mezinárodní úrovni, ale také o kontakt se špičkovými osobnostmi českého i zahraničního klavírního umění a s představiteli stěžejních hudebních institucí. V porotě letos usedli pianisté Jan Simon, David Mareček, Milan Langer, Marina Samson, Eliška Novotná, Anna Miernik a Ivo Kahánek, umělecký ředitel soutěže. Členy studentské poroty byly Jarmila Holcová, Kristin Hütter a Lucia Maloveská.


pondělí, 08 duben 2019 07:20

Jan Bartoš dnes rezonuje v Anežském klášteře

Klavírní tvorbu Ludwiga van Beethovena a Franze Schuberta zahraje dnes od půl osmé večer v Anežském klášteře Jan Bartoš. O svém výběru skladeb klavírista říká, že pro něj znamenají to nejhlubší, co v hudbě kdy vzniklo, protože všechna tři díla – napsaná ve stejné době – nějakým způsobem reflektují smrt. Bartoš v této hudbě vnímá  mystiku a přistupuje ke hře s hlubokým přemýšlivým muzikantstvím, jak o jeho interpretaci obecně prohlásil jeho mentor Alfred Brendel. Návštěvníci koncertu tak budou moci nahlédnout pod pokličku osobitého přednesu už etablovaného umělce v Schubertově Sonátě a moll, Beethovenových Šesti bagatelách a v Sonátě c moll. Koncert pořádá firma C. Bechstein ve spolupráci s Národní galerií. Je tedy nasnadě, že Jan Bartoš bude hrát na klavír zmíněné značky, stejně jako předchozí interpreti tohoto cyklu s názvem Hybatelé rezonance, který volně navazuje na uvedení všech dvaatřiceti Beethovenových klavírních sonát. V těch se během osmi večerů v letech 2016 až 2018 představil Saleem Ashkar. Na cyklus pak navázaly další koncerty. Jak už jsme psali, na podzim minulého roku vystoupil mladý pianista Tomáš Kačo (připomeňte si zde) a letos v březnu Beata Hlavenková (zde). Po dnešním koncertu Jana Bartoše to pak bude 10. června Ivo Kahánek s Partitou č. 1 Johana Sebastiana Bacha, s Osmi preludii Miloslava Kabeláče, s cyklem V mlhách Leoše Janáčka a Sonátou č. 8 Patetickou Ludwiga van Beethovena.


pondělí, 08 duben 2019 06:30

Pražská konzervatoř hledá učitele zobcové flétny a trubky

Ředitel Pražské konzervatoře vypisuje výběrová řízení na místa pedagogů hry na zobcovou flétnu a trubku. Konkurzy se budou konat 21. a 28. května. Zájemci musí být absolventy konzervatoře nebo vysoké školy ve svých oborech a měla by za nimi být vidět koncertní činnost, stejně jako pedagogická praxe. Protože škola nabízí programy i pro cizí studenty, mezi požadavky se logicky objevuje znalost alespoň jednoho světového jazyka. Obor zobcové flétny se na Pražské konzervatoři vyučuje teprve od roku 2008. Od začátku je s ním spjat flétnista a dirigent Jakub Kydlíček, který se specializuje zejména na hudbu starších stylových epoch. Jak nám upřesnil, u konkurzů bývá hrána hudba vrcholného baroka, ale stává se, že zní i soudobí autoři. Podle profesora Jiřího Šedivého, který již dlouhá léta učí hře na trubku, je důležité, jak uchazeč o místo pedagoga u konkurzu zahraje, ale větší důraz se klade na práci se studenty, kterou při výběrovém řízení zájemce názorně předvede na živém modelu – tedy na žákovi školy. Uzávěrky přihlášek jsou 3. května (zobcová flétna) a 10. května (trubka). Zájemci je mají, spolu se strukturovanými životopisy a doklady o ukončeném vzdělání, poslat na adresu školy: Pražská konzervatoř, 110 00 Praha 1, Na Rejdišti 1.


neděle, 07 duben 2019 12:54

Česká filharmonie k Mezinárodnímu dni Romů

Česká filharmonie již šest let spolupracuje s dětským pěveckým sborem Čhavorenge, aby na romské mládeži ukázala, že hudba je mostem mezi lidmi. Pořádá proto rovněž velkou hudební oslavu Mezinárodního dne Romů, který se od roku 1990 připomíná 8. dubna. Koncerty nazvané podle písničky Šun Devloro (Vyslyš mě, Bože) se konají v pražském Rudolfinu dnes vpodvečer a pak znovu v pondělí večer, kdy program v přímém přenosu na ČT Art vysílá Česká televize. Na pódiu se sejde téměř 300 účinkujících z České a Slovenské republiky, Rumunska, Srbska, Švédska a Rakouska. Z tuzemska se vedle filharmoniků a Čhavorenge se zpěvačkou a sbormistryní Idou Kelarovou na vystoupení podílejí také sbory z Varnsdorfu, Rumburku, Vsetína, Prahy, Chrudimska a Vysokomýtska. Před oběma koncerty se odehrává literární a hudební doprovodný program – jeho hlavními protagonisty jsou cimbálová muzika Ivana Heráka, která hraje virtuózní skladby i teskné balady převážně z maďarské, rumunské a slovenské romské lidové tvorby s prvky klasicko-romantické hudby, a soubor Taraf de Caliu z městečka Clejani hrající tradiční hudbu z jižního Rumunska a řadící se už k nejslavnějším romským kapelám na světě… Hudebníci České filharmonie a členové sboru Čhavorenge pod vedením Idy Kelarové vystoupili letos společně už také v rámci zahájení výroční konference Asociace britských orchestrů v Belfastu. Demonstrovali na společných aktivitách, že hudba může být cestou porozumění mezi dětmi jak v případě různého etnického původu, tak třeba v případě problémů mezi lidmi katolického a protestantského vyznání, jak je tomu v Severním Irsku.


neděle, 07 duben 2019 07:09

Jubilující Jaroslav Krček a jeho Musica Bohemica na Pardubicku

Na festivalu Pardubické hudební jaro vystoupí dnes vpodvečer v kostele Nejsvětější Trojice v Sezemicích Musica Bohemica. Koncert připomíná blížící se životní jubileum Jaroslava Krčka, uměleckého vedoucího souboru a autora úprav a skladeb, které Musica Bohemica hraje a zpívá. Bude mu 22. dubna osmdesát. Velikonoční koncert má dvě části – duchovní, která odpovídá nejvýznamnějším křesťanským svátkům, tedy ukřižování a vzkříšení Ježíše Krista. Druhá část pak shrnuje, jak se v lidových písních zpívá o probouzející se přírodě, o obnovování síly země a jarním omlazení a znovuvzkříšení života. Z tvorby Jaroslava Krčka zazní části z kantáty Český rok z roku 1979, ale také jeho již desátá Mše, dílo z předloňského roku. A program také představí několik písní z Hořických pašijí – z vokálně-instrumentálního cyklu dokončeného roku 1993; navazuje na tradici českých velikonočních pašijových her z Hořic na Šumavě, kde se hrála truchlohra Utrpení a smrt našeho pána Ježíše Krista od místního tkalce Paula Gröllhesla poprvé už v roce 1816… Jaroslav Krček je všestranný hudebník – známý skladatel, aranžér, dirigent a sbormistr a hudební režisér. Soubor Musica Bohemica založil v roce 1975. Interpretuje s ním nejstarší památky lidové hudby, osobitým způsobem stylizuje a upravuje lidové písně a tance a další anonymní repertoár a uvádí je do současného hudebního života. Studoval na Hudební škole B. Jeremiáše v Českých Budějovicích a na Pražské konzervatoři, kde byl mezi žáky Miloslava Kabeláče. Je také autorem řady symfonických, komorních i vokálních skladeb patřících plně do soudobé vážné hudby.


neděle, 07 duben 2019 06:46

Lípa Cantantes: Mladí pěvci už pošesté v České Lípě

Skoro čtyři desítky mladých pěvců z Libereckého a Ústeckého kraje se sjely v České Lípě – už pošesté tam proběhla soutěž Lípa Cantantes, kterou spojenými silami připravil Mezinárodní hudební festival Lípa Musica a místní Základní umělecká škola. Sólové i komorní výkony v osmi kategoriích podle věku hodnotila porota, kterou od založení soutěže vede profesorka zpěvu působící v Praze i Berlíně, Magdalena Hajossyová. Tu doplnila starostka Jitka Volfová, radní Michal Prokop, dvě profesionální pěvkyně, Anna Hlavenková a Alena Hellerová, a ředitel festivalu Martin Prokeš. Porota letos ocenila celkem sedmnáct zpěváků a pěveckých dvojic. Celkové prvenství obhájila loňská vítězka Lucie Kovářová z Jablonce nad Nisou. Náročné celodenní klání završil slavnostní koncert vítězů. S přihlédnutím na náročnou práci korepetitorů ZUŠ Česká Lípa opět ohodnotila i je, zvláštní cenu si tentokrát odnesl Bohuslav Lédl. Smyslem soutěže je podpořit zájem začínajících mladých zpěváků o klasický zpěv. Lípa Cantantes je navíc tradičním jarním předznamenáním samotného festivalu Lípa Musica, který se koná na podzim, letos už po osmnácté. Jeho program se veřejnost dozví během slavnostního odhalení 30. dubna v kostele Mistra Jana Husa v České Lípě. Vstup je zdarma.


sobota, 06 duben 2019 14:05

Surrealistická opera Julietta Bohuslava Martinů i v Ostravě

Poprvé v Ostravě se objeví na repertoáru lyrická opera Julietta od Bohuslava Martinů. Premiéry nové inscenace chystá Národní divadlo moravskoslezské na 11. a 13. dubna. Soubor ji s řadou hostujících sólistů nastudoval pod vedením režisérů Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského, známých v divadelním prostředí jako SKUTR. Hudební podoba je dílem dosavadního šéfa operního souboru Jakuba Kleckera. Jako druhý dirigent se v roce 2009 podílel na uvedení Julietty již v Brně. Námětem opery je hledání ženského ideálu, možná jen vidiny - femme fatale, po které všichni touží, ale nikdo ji nedostane. Kulisami je anonymní přístavní město bez paměti s prodavačem vzpomínek, kanceláří snů a dalšími básnivými obrazy. Hlavní roli snícího, hledajícího, nechápajícího, toužícího, naivního a trpícího knihkupce Michela, zoufale bojujícího o možnost opřít se o něco stabilního a konkrétního a rozhodujícího se, zda se vrátí ze snu do reality, nebo už ne, ztvárňují tenoristé Jorge Garza a Luciano Mastro, titulní roli Julietty alternují sopranistky Kateřina Kněžíková a Doubravka Součková. Martinů své vrcholné dílo z konce třicátých let, komponované na surrealistickou francouzskou divadelní předlohu Georgese Neveuxe, naplnil obrazivou, vášnivou, fantazijní, snovou i zneklidňující hudbou. Dílo má sugestivní atmosféru, ať už je inscenováno hravě, bizarně, poeticky, nereálně, bláznivě, fantaskně, jako sen, nebo třeba kafkovsky. Symfonicky koncipovaná opera Julietta aneb Snář měla premiéru v pražském Národním divadle 16. března 1938. Hlavní rolí zpívala tehdy sopranistka Ota Horáková, zbožňovaná krasavice s nádherným hlasem, u dirigentského pultu stál Václav Talich. Ostravské divadlo připomíná uvedením Julietty nadcházející dvojí výročí Bohuslava Martinů (1890-1959).


sobota, 06 duben 2019 07:32

Soudobá hudba? Powell a jeho dvě vystoupení v Praze

V kostele sv. Vavřince na Malé Straně v Praze se dnes večer představí britský klavírista Jonathan Powell. Věnuje se zejména hudbě dvacátého století a současným autorům. Stane se tak na základě pozvánky Mezinárodního institutu a festivalu Prague Music Performance, založeného klavíristou Janem Bartošem a Zenonem Fishbeinem (Manhattan School of Music v New Yorku) v roce 2010. Filozofickou osou dnešních dvou na sebe navazujících recitálů je otázka, jak dlouho může trvat, než se z hudebního díla stane „klasika“. Jistě se najde mnoho odpovědí, ale pro tu dnešní protagonista zvolil dramaturgii, která může na první pohled tuto otázku ještě prohloubit, nebo může překvapit, ale třeba někdo svou odpověď dostane… Devadesátá léta byla pro Powella zejména ve znamení skládání hudby, avšak časem se etabloval jako výjimečný klavírista, který byl a je zván na významné hudební festivaly. Objevil se v Maastrichtu, Bilbau, Helsinkách, Montpellier, Bergenu… a jeho klavírní hru poznalo i publikum ve Spojených státech. Má za sebou nahrávky pro nizozemský a německý rozhlas. V poslední době se představil v Brahmsově 2. klavírním koncertu a Lisztově Malédiction, ale také ve Finnissyho a Sørensenově klavírních koncertech. Od roku 2009 hrává Powell v rámci jednoho recitálu cyklus deseti Skrjabinových sonát. Je rovněž známý jako interpret Messiaenovy suity Vingt regards sur l’enfant Jésus a Albénizovy suity Iberia. Také se profiloval jako znalec a hráč Xenakisových děl, interpretoval Stockhausenovy Klavírní kusy a dal posluchačům poznat Sorajiho Opus clavicembalisticum. Je i hráčem 24 preludií a fug od Šostakoviče. Učí a mistrovské kurzy vede v Evropě i Spojených státech. U nás se již představil na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Powellovy články věnované ruské hudbě můžeme najít i ve slovníku vážné hudby New Grove Dictionary of Music. V rámci dnešních dvou recitálů (od 18:00 a 20:30) zazní tyto skladby: Stockhausen: Klavierstuck X; Radulescu: Sonata no. 2; Saariaho: Prelude; Guerrero: Op. 1 Manual; Ferneyhough: Lemma-Icon-Epigram; Berio: Six Encores; Jolas: B for Sonata; Xenakis: Mists.


sobota, 06 duben 2019 07:00

André Previn by dnes oslavil devadesátku

Není to ani měsíc a půl, co se hudební svět dozvěděl smutnou zprávu, že zemřel slavný skladatel, dirigent a pianista André Previn. Dnes si připomínáme tu šťastnější stránku jeho života a fakt, že se jeho rodině podařilo utéct z nacisty ovládaného Německa. Nebýt toho, svět by asi přišel o geniální dítě a později mladého muže, který svým talentem a pílí docílil prvních úspěchů ve filmovém průmyslu. Psal a aranžoval hudbu pro Hollywood, kde se začala rozvíjet i jeho dirigentská kariéra. Na konci šedesátých let spolupracoval na filmovém muzikálu Gigi a opeře Porgy a Bess, později na muzikálech Sladká Irma a My Fair Lady. Ocenění za tyto projekty na sebe nenechala dlouho čekat - Previn za ně dostal od Akademie filmového umění a věd čtyři Oscary. Brahmsem, Williamem Schumanem a Beethovenem začala v roce 1967 jeho šéfovská kariéra na dirigentském stupínku v Houstonu, kde vystřídal Sira Johna Barbirolliho. Pak André Previn stál v letech 1968 – 1979 v čele Královského filharmonického orchestru v Londýně, kde byl nejdéle působícím šéfdirigentem dodnes. V Los Angeles řídil orchestr mezi lety 1985 a 1989. Previnův zájem však přesahoval hranice dirigování. Byl komplexním hudebníkem. Jako skladatel se do širokého povědomí dostal pro sanfranciskou operu zkomponovanou Tramvají do stanice TouhaRenée Fleming v hlavní roli. I u nás jsme měli možnost poznat jeho skladatelský um, a to v roce 2010, kdy s Českou filharmonií přednesl svou skladbu Diversions. V rámci tehdejšího Pražského jara provedli ještě Coplandův Klarinetový koncert se sólistou Thomasem Martinem a Sedmou symfonii Antonína Dvořáka. Na druhém koncertě hrál klavírní part v Klavírním kvartetu Es dur Wolfganga Amadea Mozarta. André Previn byl milovník mnoha podob hudby. Měl rád klasickou hudbu, ale vyžíval se i v jazzu s největšími hvězdami své doby. Jeho zájem k mnoha hudebním žánrům je asi i vysvětlením jeho lásky k ženám, kterých bylo v roli manželek pět. Mezi nimi i slavná houslistka Anne-Sophie Mutter. Ne k nedožitým devadesátinám, ale ke skoro dožitým devadesátinám, s velikým hudebním i lidským odkazem, si dnes můžeme vzpomenout na Andrého Previna.


pátek, 05 duben 2019 07:26

Verdiho Requiem v Praze s Megan Miller

Proslulé Requiem Giuseppe Verdiho se dnes na jediný večer vrátí do Národního divadla v Praze. Půjde o výjimečný večer kvůli obsazení a také vzhledem k tomu, že se tento titul neuvádí příliš často. Dnes večer budou účinkovat americká sopranistka Meagan Miller, která proslula svým debutem ve Straussově Ariadně na Naxu ve vídeňské Volksoper v roce 2009, dále mezzosopranistka/altistka Jana Sýkorová, tenorista Angelo Villari a basista Jiří Sulženko, sbor a orchestr Národního divadla bude řídit hudební ředitel Opery ND Jaroslav Kyzlink, stejně jako při loňském benefičním koncertě ve prospěch nových varhan v katedrále sv. Víta na Pražském hradě. „Jsem velmi rád, že se nám Verdiho nejlepší operu, jak se s nadsázkou jeho Requiem přezdívá, podařilo po loňském nádherném koncertu v katedrále zařadit letos jako mimořádný večer v Národním divadle. Pro celý soubor Opery ND je to vítaná příležitost prezentovat své kvality také na koncertním pódiu – a Verdiho Requiem je všemi zpěváky i hudebníky skutečně milované dílo,“ doplnil Kyzlink. Requiem zaznělo poprvé za Verdiho řízení v milánském kostele sv. Marka v den prvního výročí úmrtí jeho přítele, italského básníka a spisovatele Alessandra Manzoniho, 22. května 1874. Sopránového partu se při premiéře ujala vynikající česká sopranistka a skladatelova dobrá přítelkyně Tereza Stolzová.


pátek, 05 duben 2019 06:29

Sbor cestuje k Izraelské filharmonii, v září to bude naopak

Šest provedení Brahmsova Německého requiem čeká Pražský filharmonický sbor. V pondělí odlétá se sbormistrem Lukášem Vasilkem na desetidenní turné, při kterém s Izraelskou filharmonií do 17. dubna vystoupí pětkrát v Tel Avivu a jednou v Haifě. Dirigentem koncertů je Manfred Honeck, šéf Pittsburského symfonického orchestru a častý host u České filharmonie. Pražské vokální těleso je tradičním partnerem Izraelské filharmonie při uvádění velkých vokálně-instrumentálních děl už od roku 1993. Tehdy tam sbor vystoupil ve Verdiho Requiem pod taktovkou Zubina Mehty. Za jeho řízení se podílel v zemi už i na uvedení Německého requiem, to bylo v roce 2000. Do Izraele se vrací Pražský filharmonický sbor po roce. V jedné místní kritice po loňských koncertech – vedle pochvaly na adresu zvukové kvality „špičkového světového vokálního tělesa“ zazněl i vzkaz Izraelské filharmonii: „Prosím, pozvěte nám tyto milé přátele znovu, a pokud možno co nejdříve!“ Spolupráce Pražského filharmonického sboru s Izraelskou filharmonií má ještě pokračování - v rámci festivalu Dvořákova Praha letos v září společně s legendárním dirigentem Zubinem Mehtou uvedou Mahlerovu Třetí symfonii. Mehtovi je letos třiaosmdesát. Poté, co působí celé půlstoletí v roli šéfdirigenta tohoto orchestru, má jít na podzim o jejich poslední společné turné.


čtvrtek, 04 duben 2019 13:42

Nakladatelství Bärenreiter má za Sukova Asraela cenu Best Edition 2019

První vědecko-kritické vydání partitury Sukovy Symfonie Asrael získalo na frankfurtském knižním veletrhu prestižní mezinárodní ocenění Best Edition 2019. Urtextovou edici smuteční skladby věnované památce Antonína Dvořáka a jeho dcery Otilie, díla Josefa Suka z roku 1906, připravil renomovaný editor Jonáš Hájek. Publikace vyšla v loňském roce. Stejné ocenění získalo nakladatelství Bärenreiter už v roce 2016 za vydání partitury Eposu o Gilgamešovi od Bohuslava Martinů. Ocenění uděluje Německý svaz hudebních nakladatelů (DMV – Deutscher Musikverleger-Verband) každoročně, a to za výjimečný nakladatelský počin v oblasti vydávání notových publikací a knih o hudbě. Do letošního ročníku se sešlo 80 publikací, cenu získalo 12 nejlepších titulů. Novou notovou edici využil pro nedávnou nahrávku skladby s orchestrem Essener Philharmoniker jeho český šéfdirigent Tomáš Netopil. Premiéra Symfonie Asrael se uskutečnila v roce 1907 v Národním divadle v Praze. Česká filharmonie hrála toto monumentální dílo poprvé v lednu 1912 pod taktovkou Viléma Zemánka - byl to její vůbec první koncert ve Smetanově síni nově vybudovaného Obecního domu.


čtvrtek, 04 duben 2019 10:22

Vysokoškolský umělecký soubor k výročí Petra Ebena

Vysokoškolský umělecký soubor Univerzity Karlovy na dnešní večer připravil do pražského kostela U Martina ve zdi koncert k letošním lednovým nedožitým devadesátinám Petra Ebena. Na programu jsou duchovní skladby Proprium festivum, Ubi caritas, Missa Adventus et Quadragesimae a pak dílo Láska a smrt z roku 1959, podle pořadatelů jeden z vůbec nejlepších cyklů sborových skladeb na lidové texty. Petra Ebena připomíná VUS UK jako výjimečného člověka, vynikajícího hudebního skladatele a varhaníka. Koncertní program nastudoval hlavní sbormistr a umělecký vedoucí Jakub Zícha, čerstvý laureát Ceny Ferdinanda Vacha - profesního sbormistrovského ocenění udělovaného Unií českých pěveckých sborů.


čtvrtek, 04 duben 2019 07:30

Filharmonie Hradec Králové dnes s tanečníky

Filharmonie Hradec Králové dnes uvede výjimečný taneční večer. Napřed doprovodí filmový záznam a pak živé tanečníky. V první části večera zazní v evropské premiéře skladba Joshua Tree Symphony českého autora Zbyňka Matějů, rodáka z Rychnova nad Kněžnou. České publikum zná například jeho balety Čarodějův učeň a Malá mořská víla, které uvádí pražské Národní divadlo. Hudbu Zbyňka Matějů si opakovaně objednává i kalifornský soubor Raiford Rogers Modern Ballet / Los Angeles Chamber Ballet, což je také případ Joshua Tree Symphony, světovou premiéru měla 12. srpna 2017 v The Luckman Fine Arts Complex v Kalifornii.  Nahrávku pro nastudování baletu na americké půdě přitom ve stejném roce pořídila a dodala právě Filharmonie Hradec Králové. Tentokrát ji provede živě pod projekcí záznamu amerického vystoupení souboru Raiford Rogers Modern Ballet. Osobně přijedou jak Zbyněk Matějů, tak i autor choreografie Raiford Rogers. Diváci se s nimi mohou setkat před představením od půl šesté v kavárně v sídle orchestru. V druhé části večera pak vystřídají projekci živí tanečníci souboru Bohemia Balet. Zatančí na výběr ze slavné Bizetovy Carmen v úpravě pro smyčcové a bicí nástroje od Rodiona Ščedrina s podtitulem O vášni a lásce a na hudbu George Gershwina. Sólový part v jeho slavné Rapsodii v modrém v úpravě Ferde Grofého přednese klavírista Karel Košárek. Koncert bude řídit předchůdce nynějšího šéfdirigenta hradeckých filharmoniků Andreas Sebastian Weiser.


čtvrtek, 04 duben 2019 06:36

Na Velikonočním festivalu zazní symfonie pro sólové housle

Potmě, ve zcela zhasnutém kostele, zazní na brněnském Velikonočním festivalu Symfonie pro sólové housle s biblickým titulem „Ajhľa človek“. Bezmála hodinovou skladbu od Františka Gregora Emmerta, zesnulého v Brně před čtyřmi roky, zahraje v řeckokatolickém chrámu v Josefské ulici 16. dubna houslista Milan Paľa. Skladba vznikla přímo pro něj. Je mimořádná, podle muzikologa Vojtěcha Dlaska naplňuje definici psychedelického díla – a byla tak i zamýšlena: aby pohnula lidskou myslí alespoň na chvíli směrem ke spáse duše. Milan Paľa, absolvent vysokých hudebních škol ve Vídni a v Brně, je vyhledávaným interpretem při uvádění nových děl a pravidelným hostem významných festivalů soudobé hudby. Skladbu zahraje podle not v tabletu, interiér bude proto možné ponechat celý setmělý. Osmadvacátý ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby nabídne od 14. do 28. dubna šest koncertů a troje temné hodinky. Má název „Ceremonie / Je dobré slavit Pána“ a zazní při něm hudba z období od 7. století po současnost - gregoriánský chorál, tvorba z renesančního Říma, Byzantské pašije a další pravoslavný repertoár, obřady moravského venkova v 18. století, varhanní skladby i současná díla. Festival pořádaný Filharmonií Brno vyvrcholí Bachovým Velikonočním oratoriem v podání barokního sboru a orchestru Czech Ensemble Baroque. Dvoutýdenní přehlídku však oteavře současná hudba - na Květnou neděli bude mít v katedrále na Petrově světovou premiéru skladba, kterou na brněnskou objednávku napsal Toivo Tulev, loňský šedesátník, učitel kompozice na Estonské hudební akademii a zakladatel a umělecký vedoucí liturgického souboru Scandicus. Dílo má název So Shall He Descend (odkazující k biblickému zaslíbení o tom, jak zazní zvuk Boží polnice a „sám Pán sestoupí z nebe“) a na jeho provedení se budou spolu s brněnskou filharmonií podílet sbor Ars Brunensis a pěvci Ivana Rusko, Bettina Schneebeli, Jaroslav Březina a Jiří Hájek. Název odkazuje ke trojímu významu sestoupení. „Tím prvním je sestoupení Ducha na jeho národ, druhým Ježíšův sestup z Olivetské hory do Svatého města, který se slaví právě na Květnou neděli. A třetím, že jsme potomky národa, který nadšeně vítal Spasitele a krátce nato žádal jeho smrt,“ komentoval svou novinku skladatel Tulev. Většina zhudebněných textů pochází z básně Chalíla Džíbrána. Skladbu nastuduje šéfdirigent Dennis Russell Davies. Při tomto večeru bude účinkovat také Schola Gregoriana Pragensis. Při temných hodinkách, večerech při svíčkách v kostele v Jezuitské ulici, zazní postupně Bachova a Messiaenova varhanní hudba, Velkopáteční oratorium Josefa Schreiera a Koncert pro sbor Alfreda Schnittkeho.


středa, 03 duben 2019 06:36

Filharmonie a konzervatoř v Pardubicích oslavují společně

Dvě rozdílná jubilea, ale společný koncert. Pardubická konzervatoř a tamní Komorní filharmonie oslaví čtyřicáté výročí školy a padesát let od vzniku orchestru dohromady, 4. dubna na koncertě v Domě hudby, kde obě instituce sídlí. Zazní při té příležitosti Dvořákovo Te Deum a Smetanova a Sukova hudba. Večer řídí Tomáš Žídek; na konzervatoři, kde před lety studoval, je vedoucím dirigentského oddělení, dirigentem a profesorem hudební teorie. Je také aktivně činným sbormistrem. Od roku 2010 je dirigentem a uměleckým vedoucím Vysokoškolského uměleckého souboru Pardubice, který na koncertě k jubileu školy a filharmonie spolu se školním symfonickým orchestrem a filharmonií spoluúčinkuje. Dalšími účinkujícími jsou houslistka Iva Svobodová Kramperová, sopranistka Hana Medková, barytonista Jaroslav Patočka a vokální tělesa - Pěvecký sbor Konzervatoře Pardubice, Smíšený sbor Continuo Pardubice vedený Lucií Gregorovič Fárovou, vnučkou sbormistra Vlastislava Nováka, a Pěvecký sbor Vlastislav existující v Heřmanově Městci od roku 1862 a řízený Markétou Výbornou. Pro Komorní filharmonii Pardubice jde o koncert v rámci volného cyklu Společně s přáteli. Čtvrteční večerní program k jubileu nese název Hudba na dobré adrese. Tou se myslí Sukova síň a celý Dům hudby. Budova, sloužící od počátku 90. let škole a orchestru, byla postavena v roce 1983 jako moderní sídlo Okresního výboru Komunistické strany Československa, Revolučního odborového hnutí, Socialistického svazu mládeže a dalších podobných organizací souvisejících s tehdejším režimem. Město Pardubice a kraj mají v plánu kompletní rekonstrukci objektu.


úterý, 02 duben 2019 07:50

Josef Mysliveček na plátně v režii Petra Václava

Josef Mysliveček ožije na filmovém plátně. Režisér Petr Václav konečně začne natáčet životopisný příběh našeho slavného skladatele, první klapka by měla padnout v červenci. Do kin by se pak film měl dostat na konci příštího roku. Hlavní roli muzikanta, který se vzepřel vůli své rodiny, ztvární ruský herec Jegor Kereškov. V dalších rolích se objeví i operní pěvci Simona Šaturová, Phillipe Jaroussky, Emöke Baráthová, Filipo Mineccia nebo Krystian Adam a z činoherců pak třeba Karel Roden a Zdeněk Godla. Hudbu k filmu budou tvořit z velké části znovuobjevené Myslivečkovy árie a skladby, které nahraje pod taktovkou Václava Lukse Collegium 1704. Držitel Českého lva, režisér Petr Václav natočil o Myslivečkovi už před pěti lety dokument s názvem Zpověď zapomenutého. Historický velkofilm teď připravuje s producentem Janem Macolou už víc než deset let. Od Státního fondu kinematografie na něj dostal před dvěma a půl lety mimořádný grant ve výši 23 milionů korun. Rozpočet má přitom přesáhnout 100 milionů korun. Film se bude natáčet na různých místech v Itálii, v divadlech v Pavii a Cremoně, dále v Janově a v Benátkách a také v Praze. Vznikne v koprodukci se Slovenskem a Itálií. Právě v Itálii totiž Josef Mysliveček žil, tvořil a stal se legendou, ale také zemřel v zapomnění. Přitom patřil mezi nejúspěšnější operní skladatele druhé poloviny 18. století, na svém kontě má tři desítky oper, desítku oratorií a další orchestrální i komorní skladby. Narodil se v Praze a byl přítelem i učitelem Wolfganga Amadea Mozarta.


úterý, 02 duben 2019 06:40

Opavský balet chystá Šípkovou Růženku

Opava chystá premiéru baletní pohádky o Šípkové Růžence Petra Iljiče Čajkovského. Slezské divadlo v Opavě ji připravuje společně se souborem baletu divadla v Olomouci a uvede ji v neděli 7. dubna. Inscenaci nastudovala v klasické choreografii podle Mariuse Petipy bývalá primabalerína Národního divadla v Praze Hana Vláčilová. Balet původně nazvaný Spící krasavice začal Petr Iljič Čajkovskij psát v zimě 1888. Předlohou k libretu je pohádka Charlese Perraulta o princezně Auroře, která se podle kletby zlé víly Carabosse píchne do prstu a usne, aby byla po stu letech probuzena polibkem krásného prince Desiré. Balet vznikl na popud ředitele carských divadel Ivana Alexandroviče Vsevoložského, který také vytvořil libreto ve spolupráci s Mariusem Petipou. Světová premiéra se konala  15. ledna 1890 v Mariinském divadle v Petrohradě. Orchestr Slezského divadla Opava bude řídit Marek Šedivý, na režii se společně s Robertem Baloghem podílela i choreografka Hana Vláčilová, nastudování obnovil Michal Štípa, scénu vytvořil Eduard Přikryl a kostýmy Josef Jelínek.


pondělí, 01 duben 2019 06:31

Dvakrát Mozart, dvakrát jinak

Dvě české premiéry dvou současných moderních oper připravilo na čtvrtek pražské Národní divadlo. Inscenace se pod názvem Mozart a ti druzí bude hrát ve Stavovském divadle premiérově také 7. dubna a potom ještě 9. a 25. dubna a 26. a 28. května. První polovinu večera tvoří „Dopisy, hádanky a příkazy“ od britského minimalisty Michaela Nymana, druhou část pak „Klasika“ amerického skladatele Stevena Stuckyho. Oba autoři prezentují Mozarta v méně známých, nečekaných a překvapivých souvislostech. Nyman v miniopeře z roku 1991 v tragikomické atmosféře konfrontuje vzdorovitého, lehkovážného i melancholického Mozarta s přízemně pragmatickým světem, reprezentovaným především jeho úzkostlivým otcem Leopoldem. Stucky, mimochodem v kompozici žák Čechoameričana Karla Husy, našel inspiraci pro svou operu v roce 2013 v obsáhlé knize The Classical Style z pera amerického pianisty a muzikologa Charlese Rosena. Kniha zasvěceně pojednává o hudbě tří velikánů klasicismu – Mozarta, Haydna a Beethovena – a staví jim monumentální pomník ve světě, který o hodnoty a krásu klasické hudby moc nestojí. Režisérka Alice Nellis roli Mozarta svěřila v obou operách sopranistce Alžbětě Poláčkové. Spolu s ní pod taktovkou Davida Švece vystupují pěvci Tomáš Kořínek, Michaela Zajmi, Pavel Švingr, Jiří Hájek, Ivo Hrachovec a další. Alice Nellis v Národním divadle v roce 2017 už inscenovala sci-fi operu na motivy Čapkova románu Krakatit a předtím v roce 2011 operu Philipa Glasse „Les Enfants Terribles“.


neděle, 31 březen 2019 06:33

Zítra začíná Česká taneční platforma

Zítra začíná Česká taneční platforma, festival toho nejzajímavějšího ze současného českého tance a pohybového divadla. Existuje už 25 let a letos se bude konat 1. až 4. dubna v PONCI, Studiu ALTA, Alfredu ve dvoře, Centru současného umění DOX, La Fabrice, Studiu Hrdinů a Veletržním paláci. „První polovina devadesátých let byla plná energie, zájmu zahraničí, nabízených příležitostí a rodících se vizí. A tak s pevnou představou nezadržitelného růstu české současné taneční scény jsem pozvala osobnosti z Evropy i USA k první nesmělé prezentaci dění na naší scéně a debatám do Duncan Centra,“ vzpomíná Yvona Kreuzmannová. „Psal se rok 1995. To byl první, nesmělý ročník dnešního jarního festivalu. V roce 2000 jsme poprvé použili název Česká taneční platforma, když jsme se vrátili do Prahy po čtyřech průkopnických ročnících pořádaných v Hradci Králové.“ Na programu se objeví zavedená jména i mladé talenty, větší produkce i silná sóla. Dramaturgická rada letos zařadila rekordní počet 11 děl. Festivalový program vyvrcholí loni oceněnou inscenací Martina Talagy SOMA a slavnostním  zakončením v PONCI, na kterém se budou oceňovat nejvýraznější počiny platformy. Na úvod festivalu jsou na programu tři velmi odlišná sóla, inscenace Markéty Stránské s názvem LeŤ, Martin Talaga s přírodně laděnou performancí FAUNUS a sólo Nepřestávej, ve kterém choreografka a tanečnice Tereza Hradilková tančí v dialogu s multimediálním umělcem Floexem. Pondělí zakončí vizuálně dílo Spitfire Company s názvem Constellations II. Time for Sharing. „Mám radost, že letošní program zřetelně ukazuje, že se zde stále rodí nové talenty a je z čeho vybírat. A hlavně: Že si tanec v Čechách vydobyl respekt, ač nemá na růžích ustláno,“ dodává Kreuzmannová. Festival přivítá přes stovku mezinárodních hostů z celého světa a nabídne také doprovodný program zaměřený na reflexi a intenzivnější propagaci českého současného tance a pohybového divadla.


sobota, 30 březen 2019 06:51

Festival Petra Dvorského letos v hudebním odkazu Vysočiny

Sopranistky Emilia Diakopoulou z Řecka a Sara Cortolezzis z Itálie zahájí letošní Mezinárodní hudební festival Petra Dvorského - proběhne od 3. do 17. srpna v Jaroměřicích nad Rokytnou a dalších místech na Třebíčsku. Novinkou 21. ročníku bude, že se v programu poprvé objeví balet. Praktickou záležitostí pak přesun tradičního koncertu duchovní hudby, který se tradičně konal v jaroměřickém chrámu svaté Markéty, kvůli jeho plánované rekonstrukci se ale přesune do baziliky svatého Prokopa v Třebíči. Zazní na něm Stabat Mater Jana Křtitele Vaňhala. Letošní festival nabídne deset koncertů, polovina z nich v areálu jaroměřického zámku a zbylé v Třebíči, na zámcích ve Valči a Dukovanech a v pivovaru v Dalešicích. Závěrečný koncert se bude věnovat hudbě Petra Iljiče Čajkovského a letos se bude konat pod patronací Nadace Jeleny Obrazcové, která doporučila dva mladé zpěváky z Moskvy, sopranistku Olgu Tolkmitovou a barytonistu Alexeje Isajeva. Vedle nich vystoupí i baletní soubor Národního divadla Brno. Festival Petra Dvorského se letos přihlásil k projektu Hudební odkaz Vysočiny, který inicioval Kraj Vysočina. Diváky tak čeká nejen hudba, ale také slovní doprovod, který jim má usnadnit vnímání hudby a připomenout významné hudební osobnosti spjaté s regionem. Kromě moderovaných koncertů se tak do programu dostal i komponovaný večer "Piš mi. Tvoje Alma" věnovaný neteři Gustava Mahlera Almě Rosé. Festival se chce věnovat také skladateli Františku Antonínu Míčovi, který žil v Jaroměřicích nad Rokytnou v 18. století. 


pátek, 29 březen 2019 11:32

Mladí dirigenti z Lugana v Karlových Varech

Karlovarský symfonický orchestr hostí dnes večer adepty dirigentského umění ze švýcarského Lugana z Conservatorio della Svizzera italiana. Dirigentský masterclass ve formě koncertu se uskuteční v sále Lázně III, na programu jsou Musorgského symfonická fantazie Noc na Lysé hoře, Brahmsovy Variace na Haydnovo téma a Sibeliova 2. symfonie. Uměleckým garantem koncertu je Marc Kissoczy. Na konzervatoři v Ticinu, italsky hovořícím kantonu na jihu Švýcarska, vyučuje dirigování od roku 2011. Působí rovněž, a to už od roku 1996, na Vysoké hudební škole v Curychu, kde se stal profesorem orchestrálního dirigování. Vystudoval nejprve hru na housle, potom obor dirigování. Má na svém kontě nejen množství koncertních vystoupení, ale také řadu rozhlasových a televizních nahrávek se symfonickými orchestry v Evropě, Asii a Americe. V letech 2002 až 2010 byl uměleckým ředitelem a šéfdirigentem souboru Camerata Zürich. Dnešním koncertem pokračuje spolupráce Karlovarského symfonického orchestru s významnými evropskými hudebními školami.


pátek, 29 březen 2019 08:41

Festival Struny dětem ode dneška do neděle

Tři dny naplněné zážitkovým poznáváním umění nabídne celý tento víkend festival Struny dětem v Minoru. Ode dneška do neděle obsahuje sérii programů v divadle Minor, na Novoměstské radnici nebo ve Vodičkově ulici, která bude uzavřena pro silniční dopravu. Z oblasti klasické hudby připravili pro děti i rodiče program koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička, Epoque Quartet, violoncellistka Terezie Kovalová, Smyčcové kvarteto Pavla Bořkovce, flétnistky Markéta Stivínová s Inkou Chadimovou nebo ansámbl Bardolino. Hlavní program v Minoru otevře dnes vpodvečer představení Toodle Noodle - nonsensové hrátky v angličtině, které přenesou diváky do doby viktoriánské Anglie. Doprovodný program nabídne mimo jiné pouliční bubenické show, sobotní hudební dílničky s Orffovými nástroji nebo nedělní loutková divadélka s Toy Machine. Posláním festivalu, který se koná od roku 2010, je přiblížit dětem umělecké prostředí takovou formou, aby je přijaly za své, považovaly za přirozenou součást života a měly touhu se do něj vracet ~ ať již jako tvůrci, či jako posluchači. V minulých letech se dětem na Strunách věnovali třeba Hradišťan, Jiří Stivín, Spirituál kvintet, Clarinet Factory, Petr Wajsar, bratři Ebenové nebo Radek Baborák. 


pátek, 29 březen 2019 06:30

100 let hudební školy a výročí Petra Ebena v Pardubicích

Dvěma koncerty pokračuje teď o víkendu Mezinárodní festival Pardubické hudební jaro. Už dnes večer od 19 hodin oslaví 100. výročí hudebního školství v Pardubicích. Koncert se koná v Sukově síni Domu hudby a nabídne vystoupení současných žáků ZUŠ Pardubice, Havlíčkovy a významných absolventů této školy ve spolupráci se souborem Barocco sempre giovane. Už v obrozeneckém devatenáctém století pulzovaly Pardubice hudebním životem. Fungovaly tam pěvecké sbory, například od roku 1861 spolek Perštýn, roku 1863 vznikla Pardubická kapela, působila tam soukromá hudební škola B. Jahnové a při reálném gymnáziu fungoval studentský orchestr a smyčcové kvarteto. Logická snaha o založení veřejné hudební školy s podporou státu kulminovala v roce 1914, tuto aktivitu ale zabrzdila první světová válka. 17. září 1919 byla konečně zřízena Východočeská hudební škola města Pardubic jako státem subvencovaný ústav. V prvním roce vyučovalo devět učitelů 289 žáků. Dnešní koncert bude poctou stoleté historii této školy. Nedělní večer pak bude patřit rodině Ebenových v Labyrintu světa. V lednu uplynulo devadesát let od narození jedné z nejvýraznějších osobností české i světové soudobé hudby, skladatele, varhaníka a improvizátora Petra Ebena. Improvizační umění, tedy schopnost zpaměti rozvíjet a obměňovat určitou hudební myšlenku, bylo trvalou součástí jeho koncertní aktivity. Když koncem šedesátých let pořádala Lyra Pragensis rozsáhlý cyklus večerů s duchovní tematikou, řadu těchto textů doprovázely proslulé Ebenovy varhanní improvizace. Poslední byly celovečerní improvizace na vybrané pasáže z proslulého díla Jana Amose Komenského Labyrint světa a ráj srdce. Jednalo se o čtrnáct volných improvizačních ploch, které střídaly recitace vybraných pasáží z Komenského knihy. Na přání varhaníků-interpretů dal v roce 2002 Petr Eben těmto improvizacím definitivní psanou podobu. Na nedělním koncertě v Evangelickém kostele ho přednesou Michaela Káčerková, výrazná osobnost mladé generace českých varhaníků, a v roli recitátora syn skladatele, Marek Eben. 41. ročník Pardubického hudebního jara pak bude pokračovat ještě dvanácti dalšími večery až do 5. května.


čtvrtek, 28 březen 2019 14:14

PKF v příští sezoně zahraje klasiky, modernu i kompozici od umělé inteligence

Pět koncertních řad s pětatřiceti koncerty a k tomu mnoho edukačních programů pro školy a zájezdů do ciziny, to je v kostce příští sezóna orchestru PKF - Prague Philharmonia. Na podzim uplyne 25 let od prvních koncertů tehdejší Pražské komorní filharmonie založené s mladými hudebníky dirigentem Jiřím Bělohlávkem. Vedle svého jubilea orchestr připomene, zejména zvláštním experimentálním cyklem soudobé hudby nazvaným Generace svobody, také 30. výročí sametové revoluce. Sezonu částečně určuje téma kompozic, ve kterých skladatelé různým způsobem přetvářejí, cituji nebo rekonstruují díla svých předchůdců a současníků, případně se jimi inspirují. Jde například o Brucknerovy, Čajkovského a Brahmsovy skladby nebo třeba o díla Luciana Beria či Jana Klusáka. Rozmanitost koncertní nabídky podporuje celkový výběr skladeb napříč staletími, ale i volba hostujících sólistů a dirigentů v různých fázích uměleckých kariér. Jsou mezi nimi klavírista Simon Trpčeski, pěvci Stéphanie d´Oustrac a Petr Nekoranec, mladá francouzská houslistka Eva Zavaro, houslista a dirigent Julian Rachlin nebo dirigenti Jiří Rožeň a Simon Krečič. V listopadu hodlá PKF, obecně oceňovaná za svou inovativnost, na jednom z koncertů bezprecedentním způsobem představit a zahrát kompozici, která je výsledkem práce umělé inteligence; je dokomponováním fragmentu z pozůstalosti Antonína Dvořáka… V září bude orchestr se Smetanovou Mou vlastí a Dvořákovou Novosvětskou symfonií po tři týdny s Leošem Svárovským už potřetí hostovat v Číně, v listopadu poprvé v Kuvajtu a v prosinci opakovaně v Ománu, v lednu 2020 pak opět, jako letos, doprovodí na turné světoznámého tenoristu Jonase Kaufmanna, tentokrát po 11 evropských městech. Ve středu 13. listopadu PKF-Prague Philharmonia s Pražským filharmonickým sborem a sólisty pod taktovkou šéfdirigenta Emmanuela Villauma uvede Beethovenovu Devátou symfonii pro 3500 posluchačů – má jít o první koncert klasické hudby v novém multifunkčním prostoru Universum, který se staví v Praze 9 a má být otevřen v říjnu letošního roku. Ještě předtím vedle několika festivalů klasické hudby letos v létě vystoupí těleso také na festivalu Rock for People, a to se skupinou Vypsaná fixa.


čtvrtek, 28 březen 2019 07:00

Pražské Národní divadlo uvede už potřinácté Labutí jezero

Po deseti letech a potřinácté v historii - na jeviště Národního divadla v Praze se dnes vrací Labutí jezero, legendární balet na hudbu Petra Iljiče Čajkovského. V roli Odetty a Odilie se budou střídat první sólistky Baletu Národního divadla Alina Nanu, Miho Ogimoto a Nikola Márová. Prince Siegfrieda zatančí první sólisté Nikita Chetverikov, Adam Zvonař nebo demisólista Patrik Holeček. Inscenaci, která má večer premiéru, vytvořili na známou choreografii zakladatele Stuttgartského baletu Johna Cranka umělecký šéf Baletu ND Filip Barankiewicz, baletní mistryně Birgit Dehardeová, emeritní první sólistka Anglického národního baletu Adria Hallová. Uměleckou supervizi má Reid Anderson, emeritní umělecký šéf Stuttgartského baletu, který zdůrazňuje, že právě Crankovo pojetí z počátku 60. let hodně předběhlo svou dobu. Princ je v něm opravdovou postavou, se kterou se člověk může ztotožňovat. John Cranko výrazně posunul kupředu vývoj moderního baletu a stál u zrodu jedné z našich největších tanečních osobností. V 60. letech u něj totiž tančil mimo jiné i Jiří Kylián, kterého právě Cranko přiměl, aby se sám věnoval choreografii. (Za celoživotní úspěchy v této práci se Jiří Kylián nedávno stal členem francouzské Akademie krásných umění - informovali jsme zde.) Choreografie Johna Cranka se v Praze už objevily, Zkrocení zlé ženy podle Shakespeara a Oněgin inspirovaný románem A. S. Puškina na hudbu P. I. Čajkovského. Labutí jezero patří k nejslavnějším klasickým baletům a patří mezi nejvíc uváděné a navštěvované taneční tituly. V Národním divadle už diváci viděli 12 verzí, pod které se podepsali choreografové Augustin Berger, Saša Machov, Jelizaveta Nikolská, Olga Skálová, Lev Ivanov, Marius Petipa, Vlastimil Harapes, Pavel Ďumbala a naposledy v roce 2009 Kenneth Greve.


čtvrtek, 28 březen 2019 06:00

Edita Gruberová se rozloučila s operní kariérou

Bayerische Staatsoper v Mnichově byla včera svědky významné operní derniéry - s kariérou trvající více než půlstoletí se tam rozloučila slovenská sopranistka Edita Gruberová. Pro svoje poslední vystoupení na divadelním jevišti si zvolila roli královny Alžběty v opeře Roberto Devereux italského skladatele Gaetana Donizettiho. "S odchodem Gruberové končí v opeře jedna éra," napsala agentura DPA. "Edita Gruberová je primadonna assoluta, je jedinečná a velká diva," uvedl úvodem večera umělecký ředitel mnichovské opery Nikolaus Bachler. V Česku se rozloučila s operním jevištěm loni v Národním divadle v Praze jako Norma Vincenza Belliniho. Edita Gruberová se narodila v roce 1946 v Bratislavě, její otec byl Němec a matka Maďarka - po té také zdědila talent a hlas. Vystudovala bratislavskou konzervatoř a už ve dvaceti letech zpívala v tamní opeře jako Rosina v Rossiniho opeře Lazebník sevillský. Dlouhodobější angažmá na této scéně ale nezískala, údajně z důvodu nadbytečnosti. Cesta na vrchol nebyla jednoduchá, provázely ji problémy s kádrovými posudky, později se vstupními vízy do rodné země. Přesto si od sedmdesátých let připisovala jeden úspěch za druhým: Stěžejními a startovacími byly v roce 1970 její debut ve Vídeňské státní opeře jako Královna noci v Mozartově opeře Kouzelné flétně, rok 1973 a její debut ve stejné roli na festivalu v Glyndebourne, o tři roky později role Zerbinetty v Ariadně na Naxu Richarda Strausse. Následovaly obrovské úspěchy po vystoupení v milánské La Scale, v Royal Opera House v Londýně, v pařížské Národní opeře, v Bavorské státní opeře a mnoha dalších divadelních scénách. Dokonce prorazila i železnou oponu, shodou okolností do tehdejší ČSSR – v roce 1979 byla na Pražské jaro pozvána Vídeňská státní opera a proti Editině účasti padly mnohé politické námitky, vedení opery je ale odmítlo s tím, že bez Gruberové tedy nevystoupí vůbec. Než by úředníci riskovali mezinárodní ostudu, raději její příjezd povolili. Důležitým mezníkem v její kariéře byla také vystoupení v devětaosmdesátém ve Verdiho opeře La Traviata pod taktovkou Carlose Kleibera a v režii Franka Zeffirelliho v newyorské Metropolitní opeře. Nicméně domovskou scénou jí zůstala Vídeň, kde ztvárnila skoro pět desítek rolí, stala se čestnou členkou Vídeňské státní opery, která jí také propůjčila titul komorní pěvkyně (Kammersängerin). V současné době žije v Curychu, dál plánuje koncerty a také péči o mladé talenty.


středa, 27 březen 2019 20:35

Simon Rattle pozval Jiřího Vodičku k London Symphony Orchestra

Sir Simon Rattle, který na konci února v Praze poprvé dirigoval Českou filharmonii (Sváteční večer. Simon Rattle poprvé s ČF), by se měl v české metropoli opět objevit - a zřejmě ne pouze jednou. Vyplývá to z vyjádření vedení tělesa. „Díky pozitivním zkušenostem s orchestrem, s jeho kvalitami a nábojem se chce do Rudolfina vrátit. Už nyní se plánují další koncerty v horizontu několika málo let,“ uvádí filharmonie v novém vydání internetového magazínu. Své dojmy podle tohoto zdroje korunoval Simon Rattle nabídkou koncertnímu mistrovi Jiřímu Vodičkovi – spolupráce s ním ho natolik nadchla, že ho pozval k hostování na postu koncertního mistra v London Symphony Orchestra, jehož je po uzavření éry s Berlínskými filharmoniky nyní šéfdirigentem. „Jeho přístup k orchestru a způsob práce mě fascinoval,“ vyjádřil se v magazínu Jiří Vodička, pro kterého byla práce se Sirem Simonem jedním z největších zážitků sezony. „Byl veliký gentleman a svým vtipem a způsobem práce si dokázal na zkouškách a koncertech získat většinu orchestru,“ řekl. Filharmonici se shodují, že Simon Rattle působil na koncertech velmi emotivně a dokázal z nich dostat maximum.


středa, 27 březen 2019 17:59

Webberova Evita v Českých Budějovicích

V Českých Budějovicích má v DK Metropol v pátek premiéru muzikál Evita, kterým textař Tim Rice a skladatel Andrew Lloyd Webber v sedmdesátých letech výrazně posunuli hranice žánru. Jihočeské divadlo uvádí klasické dílo světového repertoáru v přebásnění Michaela Prostějovského, v režii Lumíra Olšovského a za řízení dirigenta Martina Peschíka. Druhá premiéra je ohlášena na 5. dubna. V titulní roli této nové produkce se budu střídat tuzemské muzikálové hvězdy Michaela Gemrotová a Michaela Nosková, hlavní mužskou roli alternují hostující Lukáš Adam a domácí zpěvák Lukáš Randák. Na dalších rolích se podílejí Oldřich Kříž, Josef Škarka, Jiří Daniel, Martin Dobíšek, Zuzana Benešová a Michaela Danielová. S nimi účinkují Orchestr a sbor opery Jihočeského divadla a jeho balet, Dětský pěvecký sbor Jitřenka a speciální pěvecko-taneční company. Světoznámý muzikálový příběh má předobraz ve skutečných postavách – jeho protagonistkou je argentinská ikona Eva María Duarte de Perón, známá jako Evita, druhá manželka prezidenta Juana Dominga Peróna. První dámou země byla v letech 1946 až do předčasné smrti v roce 1952 a shodou okolností se letos 7. května připomíná sté výročí jejího narození. Muzikálová Evita se od premiéry v londýnském West Endu v roce 1978 rozletěla do celého světa a dočkala se i filmové podoby s popovou ikonou Madonnou a Antoniem Banderasem v hlavních rolích. Tehdejší československé hranice překročilo toto dílo poprvé před třiceti  lety - 9. dubna v pražském Divadle na Vinohradech s Webberovou Evitou hostovalo Muzikálové a rockové divadlo Budapešť. Jihočeské divadlo na podzim slaví sté výročí založení profesionálních divadelních souborů v Českých Budějovicích a zároveň 200 let od zahájení provozu v historické divadelní budově. Oslavy budou pokračovat až do konce léta 2020.


středa, 27 březen 2019 06:21

Potřetí zazpívá v Praze tenorista Bryan Hymel

Americký tenorista Bryan Hymel bude dnes večer už potřetí od roku 2016 protagonistou volného pražského koncertního cyklu Hvězdy světové opery. I tentokrát je hostem koncertu řecká sopranistka Irini Kyriakidou, jeho manželka. Oba pěvci vystoupí ještě o den později, ve čtvrtek vpodvečer, v sále Novoměstské radnice. Uskuteční se tam "Hodina zpěvu" – forma jejich veřejné mistrovské lekce pro vybrané mladé české zpěváky. Rovněž na ni se prodávají vstupenky. Hosté se představí jako pedagogové, jsou však také připraveni odpovídat po skončení na otázky posluchačů. Publikum navíc v tajném hlasování zvolí vítěze lekce, který dostane příležitost vystoupit na některém z dalších koncertů agentury Nachtigall Artists. Bryan Hymel díky návratům do newyorské Metropolitní opery a na další prestižní světové scény už několik let patří mezi nejsledovanější sólisty. Ještě před prvním koncertním hostováním v české metropoli natočil debutové album, na němž ho ve francouzských áriích doprovodil orchestr PKF-Prague Philharmonia. Na programu dnešního koncertu jsou árie a scény z Verdiho Aidy, Otella a Traviaty, z Cileovy Arlézanky, Pucciniho Turandot, Bohémy a Manon Lescaut, z Leoncavallových Komediantů, Ponchielliho Giocondy, z opery Adriana Lecouvreur od Francesca Ciley a z Mascagniho opery Přítel Fritz. Po přestávce přijde několika výjevy na řadu také Dvořákova Rusalka. Pěvce doprovází Janáčkova filharmonie Ostrava, diriguje Rastislav Štúr.


úterý, 26 březen 2019 12:59

Dvořákova Praha 2019: Mehta, Pogorelić, Shaham… a Král a uhlíř

Premiérové koncertní uvedení rané opery Král a uhlíř Antonína Dvořáka, jeho známé symfonické a koncertantní skladby, komorní koncerty i velká díla současníků tvoří program 12. ročníku mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha. Od 8. do 23. září se na něm představí čtyři zahraniční a tři tuzemské orchestry, několik pěvců, desítka českých a zahraničních instrumentalistů a řada komorních uskupení. Těm bude dominovat jako kurátor i jako interpret houslista Gil Shaham. Král a uhlíř zazní v prvním ze dvou skladatelových odlišných zhudebnění, včetně světové premiéry původní předehry. Dílo nastuduje Tomáš Brauner se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a Pražským filharmonickým sborem, mezi sólisty mají být Kateřina Kněžíková, Richard Samek a Roman Hoza. Rozhlas pořídí vůbec první nahrávku této druhé a neuváděné Dvořákovy opery. Hvězdným hostem festivalu bude Izraelská filharmonie se Zubinem Mehtou. Poté, co je celé půlstoletí v roli šéfdirigenta, má jít nyní o jejich poslední společné turné. Mehtovi je letos třiaosmdesát. Na programu bude Mahlerova obrovitá 3. symfonie. Dalšími zahraničními hosty jsou Essenští filharmonikové se svým šéfdirigentem Tomášem Netopilem a Orchestr Italského rozhlasu RAI s Christophem Eschenbachem. Obě tělesa přijedu výhradně s Dvořákovou hudbou. Estonský národní symfonický orchestrNeeme Järvim naopak zahraje Sibelia a Brucknera. Česká filharmonie se Semjonem Byčkovem bude na třech koncertech hrát pouze Čajkovského, Dvořákova vrstevníka a přítele. Mezi jmény sólistů zaujmou na Dvořákově Praze pianisté Ivo Pogorelić, Boris Giltburg, Gerhard Oppitz, Kirill Gerstein a Ivo Kahánek, violoncellisté Kian Soltani, Gautier Capuçon a Tomáš Jamník nebo houslisté Nicola Benedetti a Renaud Capuçon. Prolog festivalu nazvaný tradičně Po stopách Antonína Dvořáka se letos uskuteční 1. září v Plzni.


úterý, 26 březen 2019 11:37

Zhudebněný Shakespeare dnes v Břevnově

Mimořádné setkání Williama Shakespeara, soudobých skladatelů a interpretů naplánovala na dnešní večer dramaturgie cyklu Břevnovská hudební setkání. V Tereziánském sále zazní od 19 hodin Shakespearovy sonety, které zhudebnili jako šansony Zdenek Merta, Lukáš Hurník, Matej Benko, Martin Brunner, Juraj Filas,  Štěpánka Balcarová, Ondřej Kukal a Jiří Chvojka. Přednesou je sopranistka Lucie Silkenová a jazzová zpěvačka Markéta Foukalová. Doprovodí je Duo Teres, tedy houslistka Lucia Fulka Kopsová a kytarista Tomáš Honěk. Tento nový soudobý cyklus na pomezí klasiky a jazzu vydali loni na podzim i na CD - Víc o celém projektu tehdy řekl v rozhovoru pro KlasikuPlus kytarista Tomáš Honěk z Dua Teres. Dnešním koncertem bude slovem provázet prof. Martin Hilský, přední český anglista, shakespearolog, čestný člen Řádu britského impéria a nositel Medaile Za zásluhy o stát v oblasti kultury a školství, který přeložil kompletní dílo W. Shakespeara do češtiny. Vůbec první český překlad Sonetů je od Josefa Václava Sládka z roku 1883. Shakespeare jich napsal celkem 154 a zpracoval v nich životní témata: lásku, politiku, pomíjivost citů nebo krásu. Zhudebněním Shakespearových Sonetů se zabývali i další hudebníci mimo oblast klasické hudby, například rocker Oldřich Říha, kapela Sto zvířat, Marek Eben nebo Jiří Šlitr.


úterý, 26 březen 2019 06:19

Houslový klan Mráčků opět slaví úspěch

Kristian Mráček, bratr koncertního mistra České filharmonie Jana Mráčka, se stal absolutním vítězem VII. ročníku Mezinárodní soutěže PhDr. Josefa Micky. Zároveň vyhrál jednu z prvních cen ve své, tedy páté kategorii do 16 let. Jako soutěžní skladby si vybral Arabesque č. 4 Bohuslava Martinů a Poème, Op. 25 Ernesta Chaussona. Kristian Mráček je posluchačem Pražské konzervatoře ve třídě Jiřího Fišera a pochází z hudební rodiny, kromě bratra jsou houslisty i oba jeho rodiče. Obě další první ceny v této kategorii nejstarších soutěžících vyhráli také Češi, David Hernych a Matteo Hager, oba z Gymnázia a Hudební školy hl. m. Prahy. Účast ale byla mezinárodní a také vítězové ostatních čtyřech kategorií jsou cizinci – dvě Ukrajinky, Polka, Turkyně, Němka, Japonka a teprve šestiletý Slovák. Mezinárodní soutěž PhDr. Josefa Micky se koná v pěti kategoriích odstupňovaných po dvou letech soutěžících, od jejich osmi až do 16 let. Josef Micka, který dal soutěži jméno, patřil k výjimečným osobnostem české houslové pedagogiky. Byl vynikajícím sólistou i komorním hráčem a vychoval několik generací skvělých houslistů, patří mezi ně třeba Václav Neumann, Petr Messiereur, Petr Škvor, Jiří Panocha, Pavel Zejfart, Magdalena Micková, Eva Bublová nebo Jan Opšitoš nebo Václav Hudeček, který po celý víkend předsedal odborné porotě. Houslovou soutěž už brzy vystřídá soutěž kytarová: PRAGuitarra Clásica stejného pořadatele, začíná 4. dubna.


pondělí, 25 březen 2019 20:23

Spolek pro komorní hudbu dnes s premiérou a napřesrok jubilejně

Sedláčkovo kvarteto dnes v programu Českého spolku pro komorní hudbu v pražském Rudolfinu uvedlo v premiéře Smyčcový kvartet č. 6 "Zápas s mlhou" Jiřího Temla, zkomponovaný pod dojmem eseje Jiřího Pilky, muzikologa a publicisty, jehož život se loni uzavřel ve věku 88 let. Vedle toho soubor zahrál dva skutečné objevy. Jednak 4. kvartet německy hovořícího skladatele Wenzela Heinricha (Václava Jindřicha) Veita, kolem roku 1840 v pražských hudebních kruzích dobře známého, ale dnes zcela zapomenutého. A pak Smyčcový kvartet č. 5 Rafaela Kubelíka. Nevelký skladatelský odkaz světoznámého dirigenta ještě stále čeká na systematické zpracování a zpřístupnění. Většina z jeho orchestrálních a komorních děl a oper zatím buď nezazněla vůbec, nebo jen výjimečně. Totéž platí i o celkem šesti smyčcových kvartetech, které Sedláčkovo kvarteto postupně kompletuje, začíná uvádět a už také natáčí. Vznikaly mezi roky 1947 až 1980. Čtvrtý je nezvěstný, pátý zatím nelze s určitostí datovat. Kubelíkova hudba je často dramatická, napínavá a přísná – a platí to i o tomto díle. Sedláčkovo kvarteto (Michael Sedláček, Jan Maceček, Tomáš Krejbich a Matěj Štěpánek) bylo nositelem Ceny ČSKH pro rok 2016. V příští sezóně bude rezidenčním souborem spolku Klavírní kvarteto Josef Suka. Je to sezóna jubilejní – 10. října uplyne 125 let od zahajovacího koncertu instituce, která v roce 1894 vznikla na podporu koncertní činnosti tehdy mladého Českého kvarteta, prvního profesionálního tuzemského komorního souboru. Pondělní termíny pod názvem Jubilejní cyklus k 125. výročí nabídnou od letošního 7. října do 27. dubna 2020 sedm koncertů - pestrou paletu evropských komorních děl z epochy klasicismu a romantismu v konfrontaci s českou hudbou. Stejný počet středečních koncertů je jako Cyklus II nazván Mistrovská díla české komorní hudby a je rozvržen od 16. října do 22. dubna. Vedle domácích souborů – smyčcových kvartet a klavírních trií i Českého noneta, PhilHarmonia Octet Prague nebo Filharmonického komorního orchestru – se v Praze péčí ČSKH objeví mimo jiné violista Antoine Tamestit, kontrabasista Wies de Boevé, klavíristé Ingmar Lazar a François Dumont, klarinetista Raphaël Sévere nebo barytonista Peter Schöne. Vedle dvou hlavních cyklů pořádá spolek také úterní cyklus podvečerních koncertů v Sukově síni a cyklus sobotních dopoledních koncertů v Sále Martinů v Lichtenštejnském paláci.


pondělí, 25 březen 2019 06:26

Symfonický orchestr Českého rozhlasu dnes koncertuje ve studiu

Rozhlasoví symfonikové mají dnes večer koncert na domácí půdě, ve Studiu 1 v budově Českého rozhlasu na Vinohradech. Pod taktovkou Marka Šedivého, a to v menším obsazení a se čtyřmi sólisty z vlastních řad, hrají hudbu, jejímž úběžníkem je jméno Bach. Stravinského neoklasické Dumbarton Oaks Concerto může připomínat barokní concerto grosso, nebo ještě konkrétněji některý z Bachových Braniborských koncertů. Vedle této skladby klasika 20. století proto zazní i Braniborský koncert č. 4 se dvěma sólovými flétnami a pak navíc i Koncert pro flétnu d moll Bachova syna Carla Philippa Emanuela. Nejodvážnější položkou programu je skladba Kdyby byl Bach včelařem… od Arvo Pärta. Zazněla poprvé v roce 1976 na legendárním koncertě souboru staré hudby Hortus musicus, s nímž měl Pärt intenzivní kontakty. Právě tehdy začal krystalizovat jeho nový tvůrčí projev, využívající jako charakteristický idiom techniku vzdalování a přibližování melodické linie a okolních akordů k tónovému centru. Publikum se poprvé setkalo se slovem „tintinnabuli“ – zvonečky, jímž Pärt svůj osobitý vynález pojmenoval. Ve skladbě použil čtyřtónový motiv b-a-c-h. Na jejím vrcholu se pak objevuje citát z Bachova Dobře temperovaného klavíru, ovšem typicky modifikovaný… K Bachovi se Pärt vztahoval jako k nepřehlédnutelné postavě hudebních dějin, ale s jasnou symbolikou rovněž jako k umělci, který se mohl věnovat víře a duchovním tématům - na rozdíl od Pärta žijícího tehdy ještě v nesvobodě sovětské totality.

 


neděle, 24 březen 2019 06:37

Rybovo Stabat Mater s Musicou Floreou

S Velikonocemi se blíží i očekávaný koncert jednoho z nejzávažnějších děl Jakuba Jana Ryby - Stabat Mater. Dílo, které autor vánoční mše "Hej, mistře!" napsal v roce 1805 pro orchestr, sbor a čtyři sólisty, uvede 3. dubna Musica Florea, a to na své oblíbené adrese v Českém muzeu hudby. Jakub Jan Ryba je velmi často spojován výhradně s Českou mší vánoční. Musica florea dá možnost na vlastní uši si poslechnout, čeho všeho byl tento kantor, významný hudební skladatel mnoha instrumentálních i duchovních děl,  vlastně schopný, a objevit tak, jaký potenciál v něm dřímal! Vedle orchestru Musica Florea účinkují sbor Collegium Floreum a jako sólisté sopranistka Michaela Šrůmová, altistka Sylva Čmugrová, tenorista Jaroslav Březina a basista Roman Hoza. Diriguje Marek Štryncl. Stabat Mater je dílo koncipované ve velkém měřítku pro čtyři sólisty a také pro prostory, ve kterém mělo být dílo poprvé uvedeno, a to v plzeňském chrámu sv. Bartoloměje. Ryba mohl prostřednictvím Stabat Mater ukázat veškeré své skladatelské schopnosti a nadání, které ve skromném venkovském prostředí, kde jinak působil, neměly šanci vyniknout.


sobota, 23 březen 2019 17:06

Reimannovu Medeu diriguje v Essenu Robert Jindra

Aalto Theater v Essenu má ode dneška na repertoáru operu Medea berlínského skladatele Ariberta Reimanna, třiaosmdesátiletého nestora současné německé hudby. Novou inscenaci pro dnešní premiéru nastudoval dirigent Robert Jindra, režii má Kay Link. Titulní roli, svěřenou koloraturnímu sopránu, zpívá Claudia Barainsky. S ní účinkují Marie-Helen Joël, Sebastian Noack, Rainer Maria Röhr, Liliana de Sousa a další pěvci. Reimannovo osobité zpracování starověkého mýtu mělo velmi úspěšnou premiéru ve Vídeňské státní opeře v roce 2010. V Essenu se do 10. května uskuteční ještě pět představení. Robert Jindra tam v těchto týdnech diriguje také Weberova Čarostřelce, Pucciniho Toscu a speciální wagnerovský projekt Der Ring an einem Abend – tetralogie Prsten Nibelungův v jednom večeru. Hudebním ředitelem Aalto Theater a orchestru Essenské filharmonie je Tomáš Netopil, který Jindru přizval ke spolupráci.


sobota, 23 březen 2019 07:07

Láska na dálku se třikrát vrátí do Brna

Láska na dálku, první opera finské skladatelky Kaiji Saariaho, se po tři večery vrací na jeviště Janáčkovy opery v Brně. Dnes, zítra a příští pátek 29. března se tak opět odvine příběh trubadúra Jaufré Rudela, prince z Blaye, posedlého idealizovanou láskou. V hlavních rolích tohoto magického představení s nadčasovým přesahem vystoupí Lucie Hájková, Markéta Cukrová a Pavol Kubáň. Inscenaci režíroval Jiří Heřman a dirigovat bude Marko Ivanović. Rudelovi a jeho snům se všichni vysmívají a přesvědčují ho, že žena, o které zpívá, neexistuje. Poutník, který se právě vrátil ze vzdáleného Tripolisu, mu ale řekne o Clémence, která tam žije. Když trubadúr cítí, že už žádné další objetí ženy nedokáže vrátit smysl jeho životu a písním, zatouží po venkovance se srdcem princezny a princezně se srdcem venkovanky. "Krásná bez domýšlivosti krásy, vznešená bez domýšlivosti vznešenosti, zbožná bez domýšlivosti zbožnosti.." Příběh si všímá oboustranného očekávání, váhání, touhy a nejistoty a končí smutně krásným melodramatickým nenaplněním: "Poslední vjem mého těla smrtelníka je má vyčerpaná ruka, která usíná uvnitř té Vaší.." Lásku na dálku napsala Saariaho na libreto libanonsko-francouzského spisovatele Amina Maaloufa. Světovou premiéru měla 15. srpna 2000 na Salcburském festivalu, hrála se už i v newyorské Met a v Brně byla poprvé uvedena 24. března 2017. Po dobu rekonstrukce Janáčkova divadla se ale nehrála. "Hudba je pro mě studií mě samé a lidského ducha," říká Kaija Saariaho. Od roku 1982 žije v Paříži a po velkou část své kariéry se žánru opery vyhýbala. Impuls pro změnu názoru na operu jí dodala až inscenace Messiaenovy opery Svatý František z Assisi v režii Petera Sellarse, kterou viděla roku 1992 na Salcburském festivalu a přesvědčila ji o možnosti přetvořit báseň v operu: „Je-li toto opera, pak ji napsat mohu,“ vyjádřila se tehdy v tisku. V roce 1993 se seznámila s legendou La vida breve (Krátký život) o životě jednoho z prvních velkých trubadúrů 12. století, Jaufrého Rudela. Myšlenka na operu krystalizovala v průběhu následujících sedmi či osmi let. Napřed báseň zhudebnila v roce 1996 pod názvem Lonh jako skladbu pro soprán a elektronické nástroje a podle stejné inspirace napsala v letech 1998-99 skladbu pro smíšený sbor a orchestr Oltra mar (Přes moře) pro New York Philharmonic. Obě skladby pak tematicky využila v Lásce na dálku.


sobota, 23 březen 2019 06:20

Tři minimalisté na dvou klavírech - Reich, Adams a Glass v Brně

Maki Namekawa a Dennis Russell Davies zahrají dnes večer v brněnském Besedním domě díla tří nejznámějších amerických skladatelů současnosti - Steve Reicha, Johna Adamse a Philipa Glasse. Šéfdirigent Filharmonie Brno a jeho manželka usednou ke dvěma klavírům. Program recitálu sestavili tak, aby autory, kteří jsou v určitém zjednodušení všichni tři v obecném povědomí spojováni s hudebním minimalismem, představili ve vývoji. Vybrali skladby tak, aby zazněla hudba z doby, kdy byl minimalismus revoluční novinkou, i z pozdějšího období, kdy už se většinou spojují minimalistické postupy s dalšími kompozičními a výrazovými prvky. Jde patrně o tři české premiéry… Základem Reichovy skladby Piano Phase je jednoduchý motiv, v opakování jedním z interpretů nepatrně zrychlovaný tak, že nastává posun a vytvářejí se nové tónové kombinace. Na konci provedení se hráči opětovně spojí do unisona. Hallelujah Junction; takhle – podle jména dálničního odpočívadla ležícího uprostřed vyprahlé krajiny na hranicích Kalifornie a Nevady – nazval svou skladbu u roku 1996 John Adams, kterého na minimalismu zajímá především rytmická energie, ve srovnání s Reichem se však výrazněji obrací k tradičnějším hudebním strukturám. S Philipem Glassem, od něhož zazní skladba Four Movements for Two Pianos, pojí oba umělce blízké přátelství. Ve světových premiérách uvádějí díla, klavírní i symfonická, z nichž mnohá jsou zkomponována přímo pro ně. Dne uváděná Glassova kompozice je vystavěna z nedlouhých motivů, do každého však skladatel později přidává nové tóny. Zajímavě se tím proměňuje harmonická struktura skladby.


pátek, 22 březen 2019 14:45

Margita dnes v Henzeho opeře Prinz von Homburg ve streamu

Státní opera ve Stuttgartu zprostředkuje dnes večer live v internetovém streamu představení půlstoletí starého fantazijního utopického díla Prinz von Homburg od klasika poválečné hudební avantgardy Hanse Wernera Henzeho a Ingeborg Bachmannové. Opera vychází z divadelní hry Heinricha von Kleist. Nová inscenace s tenoristou Štefanem Margitou v jedné z hlavních rolí měla premiéru před pěti dny, na začátek jarního festivalu. Dirigentem je nový stuttgartský hudební ředitel Cornelius Meister, režijní debut si odbývá ve stuttgartské opeře Stephan Kimmig. Henzeho Prinz von Homburg měl premiéru v roce 1960 v Hamburku. V titulní roli vystoupí britský barytonista Robin Adams, dále zpívají mimo jiné Helene Schneiderman, Vera-Lotte Böcker, Moritz Kallenberg nebo Michael Ebbecke. Stream začíná dnes v 19:20 na této adrese: https://www.staatsoper-stuttgart.de/service/live/