AktuálněPlus


pátek, 01 březen 2019 06:20

Sternenhoch a Štefan Margita mají nakročeno na Ceny divadelní kritiky

Osmdesát divadelních publicistů vybralo letošní nominace na Ceny divadelní kritiky za rok 2018. Anketa navázala na na tradici Cen Alfréda Radoka. Národní divadlo v  Praze by mohlo slavit i na poli opery, mezi nominovanými je totiž tenorista Štefan Margita, který má šanci na ocenění v kategorii mužský výkon roku za ztvárnění Kapitána Vereho v Billy Budovi Benjamina Brittena. A druhým je Ivan Acher, ten zaujal svým původním kusem Sternenhoch, který uvádí Nová scéna. Nominace má hned tři, za nejlepší inscenaci, za poprvé uvedenou českou hru roku a za hudbu roku. Ostatní nominovaní už jsou mimo oblast hudebního divadla. Ceny Alfréda Radoka byly výročním žebříčkem nejlepších uměleckých výkonů v rámci českého divadla, udělovány byly od roku 1992 na základě hlasování kritiků. Ceny divadelní kritiky na ně navázaly v roce 2014. Zaštiťuje je časopis Svět a divadlo a ty letošní budou vyhlášeny v neděli 17. března.


čtvrtek, 28 únor 2019 22:22

Zemřel klavírista a dirigent André Previn

Zemřel André Previn, americký pianista, skladatel a dirigent židovského původu, bylo mu 89 let. Jeho úspěšný život se uzavřel doma v New Yorku po krátké nemoci. Previnova rodina utekla před nacisty z Německa do USA a protože malý André se už od mala projevoval jako zázračné dítě, brzy se v novém prostředí uchytil jako skladatel a aranžér filmové hudby v Hollywoodu. Dirigoval a aranžoval hudbu pro slavné muzikály jako Porgy a Bess, My Fair Lady, Gigi a Sladká Irma, za které získal Oscary. Kromě nich ve své kariéře získal také deset cen Grammy. Později začal dirigovat klasickou hudbu, v roce 1967 se stal hudebním ředitelem Houstonského symfonického orchestru, poté filharmonie Los Angeles nebo Královského filharmonického orchestru. Na jeho skladatelském kontě je například opera Tramvaj do stanice Touha podle stejnojmenné divadelní hry Tennessee Williamse, která měla premiéru v operním domě v San Franciscu v roce 1998. Hlavní roli (Blanche DuBois) tehdy zpívala sopranistka Renée Fleming. Previn složil v tomto období mnoho dalších děl z oblasti vážné hudby, vokální, komorní i symfonie. Jako dirigent pravidelně pravidelně vystupoval s mnoha předními světovými symfonickými tělesy. V Česku se poprvé představil v rámci hudebního festivalu Pražské jaro 2010, v pražském Obecním domě vedl Českou filharmonií a řídil svou vlastní skladbu Diversions, Koncert pro klarinet a orchestr Aarona Coplanda se sólistou Thomasem Martinem a 7. symfonii Antonína Dvořáka a na druhém koncertě se pak představil jako komorní hráč v Klavírním kvartetu Es dur Wolfganga Amadea Mozarta. Na Pražském jaru měl přitom debutovat už v roce 1977 s Londýnským symfonickým orchestrem. Onemocněl ale a zaskočil za něj Colin Davis. Nemoc pak překazila i jeho účinkování na závěrečném koncertu festivalu v roce 2009, koncert tehdy za něj řídil Eliahu Inbal. André Previn byl pětkrát ženatý, jeho třetí manželkou byla herečka Mia Farrow, poslední pak v letech 2002 až 2006 světoznámá německá houslistka Anne-Sophie Mutter.


čtvrtek, 28 únor 2019 08:56

V Plzni jsou od 28. února do 28. března Smetanovské dny

Pietní akt u pomníku skladatele zahájí dnes v Plzni Smetanovské dny. Devětatřicátý ročník mezinárodního hudebního festivalu potrvá čtyři týdny a nabídne desítku koncertů, sympozia, výstavy, literární večery a řadu dalších doprovodných programů. Úvodní koncert patří dnes americké sopranistce Sophii Burgos, kterou v Měšťanské besedě doprovodí Plzeňská filharmonie s šéfdirigentem Ronaldem Zollmanem. Divadlo J. K. Tyla přispěje 17. března představením Fibichovy opery Nevěsta messinská. Ve festivalových koncertních programech figurují harfistka Jana Boušková, violoncellistka Michaela Fukačová, pianista Marián Lapšanský, flétnista Jiří Stivín, Musica Bohemica s Jaroslavem Krčkem, Wihanovo kvarteto, Prague Radio Trio aa České noneto, slavící zrovna 95 let. Varhanice Irena Chřibková vystoupí s hráčem na bicí nástroje Martinem Opršálem. A těšit se lze i na vystoupení plzeňského lidového souboru Mladina ve formě masopustní veselice. Mottem festivalu a tématem letošního mezioborového vědeckého sympozia je Zrození lidu v české kultuře 19. století. Pořadatelem Smetanovských dnů je od roku 2013 Plzeňská filharmonie. Prologem festivalu byl v listopadu koncert laureátů Smetanovské klavírní soutěže, pořádané plzeňskou konzervatoří. V Plzni Bedřich Smetana v roce 1843 dokončil gymnaziální studia. Složil tam řadu drobných klavírních skladeb, většinou tanečních, jako jsou polky a kvapíky.


čtvrtek, 28 únor 2019 06:51

Recitál Ildara Abdradrazakova zrušen, jedná se o jiném termínu

Koncert Ildara Abdradrazakova a Mariny Šaguč, který se měl konat 3. března v pražském Rudolfinu, se z technických důvodů ruší. Oznámila to pořádající agentura. Diváci ale o večer s největší pravděpodobností později nepřijdou, protože se jedná o náhradním termínu. Basbarytonista Ildar Abdrazakov měl vystoupit v operním recitálu, na kterém ho měla doprovodit PKF-Prague Philharmonia a jako host vystoupit v Praze usazená sopranistka Marina Šaguč. Na programu byly árie od Verdiho, Rossiniho, Mozarta, Rachmaninova a Rimského-Korsakova. Dirigovat měl manžel sólistky, původem gruzínský dirigent Alexander Khaindrava. Abdrazakov účinkoval loni v prosinci při slavnostním zahájení sezóny v milánské La Scale v titulní roli Verdiho opery Attila. Moderní inscenace vzbudila kontroverzní reakce, ale třiačtyřicetiletý ruský pěvec si každopádně za účinkování v ní od kritiky vysloužil označení nejlepší operní basista světa.


čtvrtek, 28 únor 2019 06:34

Otáčivé hlediště zůstane v zámecké zahradě

Otáčivé hlediště zůstane v zahradě zámku Český Krumlov. Točna už několik let vadí památkářům, tvrdí, že by její další existence v původním místě mohla ohrozit setrvání zápisu města v seznamu UNESCO. Komise, která se budoucností točny zabývá, ale přijala návrh ministra kultury Antonína Staňka, aby v barokní zahradě zůstala. Ministr bude příští týden v Paříži jednat se zástupci UNESCO a včerejší rozhodnutí komise jim předloží. Komise také doporučila, aby Národní památkový ústav jako správce zámeckého areálu prodloužil nájem pozemků a nebytových prostor do roku 2025. Otáčivé hlediště poslední dobou rozdělovalo odbornou veřejnost i politické představitele. Předchozí ministr Ilja Šmíd uvažoval o přesunu točny do do takzvaného divadelního traktu v areálu bývalého zahradnictví. To podporoval i ředitel Jihočeského divadla Lukáš Průdek. Radnice navíc nedávno zastavila změnu územního plánu a začala řešit prodloužení zahrady. Kraj i České Budějovice jsou ale pro zachování točny tam, kde je. Město také plánuje zahájit přípravné práce k architektonické soutěži o budoucí podobě divadla. Otáčivé hlediště vzniklo v roce 1958 a po celou dobu ho provozuje Jihočeské divadlo. Svoji dnešní podobu získalo během rekonstrukce v letech 1989 až 1993, která navíc zvýšila jeho kapacitu na současných 644 míst. 


středa, 27 únor 2019 12:24

Začíná Hudba bez hranic 2019

Královské baroko pro housle a cembalo, to je podtitul koncertu, který dnes otevře XI. ročník cyklu Hudba bez hranic. Koná se nepravidelně, ale za celou dobu své existence neměl ani jeden rok přestávku a v Praze nabídl více než tři desítky programů na různých místech, od všech poboček Českého muzea hudby, přes muzea Bedřicha Smetany i Antonína Dvořáka, kostel sv. Bartoloměje, až po prostory Polského velvyslanectví, Maďarského kulturního centra nebo Slovenského domu, Valdštejnského paláce, Rakouského kulturního fóra, od roku 2015 ale využívá nejvíc barokní refektář dominikánů v Jilské. A právě tam se koná i dnešní zahajovací koncert cyklu. Skladby Antonia Vivaldiho, Johana Sebastiana Bacha, Jiřího Antonína Bendy, Bohuslava Martinů a Tomasa Antonia Vitaliho na něm zahrají český houslista Jaroslav Šonský a německá cembalistka Gesine Tiefuhr. Dalším koncertem v květnu pak bude večer 22. května nazvaný Jarní serenáda. Jaroslav Šonský tentokrát povede soubor Martinů Strings Prague, se kterým vystoupí mladá německá houslistka Anna-Katarina Thoma, vítězka řady soutěží s vazbami na české prostředí. Zazní díla Bohuslava Martinů, Antonia Vivaldiho a Josefa Suka. V jednání je ještě listopadový koncert, který by měl představit osobnost Antonína Dvořáka ve zlomových okamžicích jeho života prostřednictvím jeho písňové i jiné hudební tvorby a recitace a s využitím textů balad Jaromíra Erbena. Cyklus Hudba bez hranic pořádá spolek České kořeny


středa, 27 únor 2019 06:35

Architektka Eva Jiřičná ve Zlíně

Zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů připomene 13. března mimořádným večerním koncertem životní jubileum architektky Evy Jiřičné, mimo jiné autorky tamního moderního Kongresového centra. Orchestr v něm sídlí a koncertuje od roku 2011. Na programu je Sukův pochod V nový život, Dvořákova 8. symfonie zvaná Anglická a 2. houslový koncert Bohuslava Martinů. Diriguje Jakub Klecker, sólistou bude koncertní mistr České filharmonie Josef Špaček. Koncert je podle pořadatelů koncipován jako výraz srdečného poděkování inspirativní ženě, díky jejíž iniciativě zlínská filharmonie sídlí v tak unikátním prostoru. Před koncertem se uskuteční v Malém sále setkání s jubilantkou - Povídání o architektuře. Eva Jiřičná se narodila 3. března 1939 ve Zlíně, ale už víc než 45 let žije a pracuje v Londýně. V roce 1984 tam založila vlastní ateliér - Eva Jiricna Architects Limited. V roce 1999 spolu s Petrem Vágnerem založila v Praze ateliér AI - Design. Oba ateliéry poskytují komplexní služby - návrhy nových veřejných i soukromých budov a veřejných prostor, mostů, rekonstrukcí, interiérů, výstav, nábytku i dalších unikátních předmětů. Design v pojetí Evy Jiřičné a jejích spolupracovníků se vyznačuje lehkostí, prosvětleností a respektem k materiálu, zejména k tradičnímu sklu, oceli a kameni. Architektka českého původu získala Řád Britského impéria, je nositelkou titulu Královský průmyslový designer a členkou Královské akademie umění. Má čestné doktoráty a profesury na několika univerzitách, pracuje v mezinárodních porotách architektonických soutěží a přednáší o své práci po celém světě.


úterý, 26 únor 2019 09:19

Martin Kot z Pražské konzervatoře vyhrál akordeonovou soutěž ve Vídni

Absolutním vítězem prestižní akordeonové soutěže se ve Vídni o víkendu stal Martin Kot, student prvního ročníku Pražské konzervatoře. Do léta ho čeká ještě soutěž v Monsu v Belgii a v Alcobaça v Portugalsku. Kot je žákem Ladislava Horáka. Mezi dvěma desítkami soutěžících - rakouských, německých ale i polských, srbských či litevských - zaujal povinným Preludiem a fugou BWV 871 od J. S. Bacha, virtuózním provedením Lovecké etudy, pod kterou jsou podepsáni skladatelé Paganini, Liszt a Dmitriev, i originálními skladbami Francka Angelise a Artema Nyzhnyka. Martin Kot je už laureátem několika mezinárodních soutěží a pravidelně koncertuje. V juniorské kategorii soutěže Svazu amatérských hudebníků a spolků Rakouska - organizace VAMÖ - s přehledem zvítězil teprve devítiletý mimořádný talent akordeonové scény Viktor Stocker, žák Jiřího Neužila z Vlašimi. A skvěle se tam v mládežnických kategoriích prezentovali i žáci Petra Vacka ze ZUŠ J. S. Bacha v Dobřanech, akordeonisty, který i letos od 22. do 24. 8. pořádá na škole Letní hudební akademii. Soutěž rakouské organizace VAMÖ, sdružující hráče na akordeon, kytaru, mandolínu, citaru, cimbál a tamburu, patří k respektovaným kláním. Je otevřena kandidátům ze zemí EU. Akordeonovou třídu z Pražské konzervatoře po ní čekají nejen další mezinárodní soutěže – nejbližší je už v březnu v německém Klingenthalu – ale také jubilejní pátý ročník Mezinárodních akordeonových dnů, soutěžního festivalu, který se letos koná v Praze od 1. do 3. listopadu.


úterý, 26 únor 2019 06:39

Jarní Drážďany: Pape, Barenboim, Pappano, Lisiecki, Bell, Mutter, Batiashvili, Grimaud…

Drážďanský hudební festival Dresdner Musikfestspiele se jako každý rok koná v podstatě souběžně s Pražským jarem. Letos nabídne od 16. května do 10. června 56 akcí na 22 místech. Má jako motto slovo Visionen - Vize a chce jím mimo jiné připomenout sté výročí Bauhausu, jedné z nejvýznamnějších avantgardních škol umění, designu a architektury, mimořádného učiliště, střediska moderní výtvarné práce. Školu s tímto názvem založil v roce 1919 architekt Walter Gropius. Z Výmaru se stěhovala do Dessau a pak do Berlína. Pianista Nikolai Tokarev zahraje proto na jarní přehlídce v saské metropoli Musorgského Obrázky z výstavy s videoinstalací upomínající na Kandinského inscenaci v Dessau z roku 1928. Mezi hvězdnými koncerty má být první vystoupení basisty Reného Pape, významného rodáka, s Drážďanským festivalovým orchestrem. Janu Voglerovi, violoncellistovi a uměleckému garantovi festivalu, je věnováno nové dílo pro violoncello a orchestr, které zazní v premiéře na koncertě Symfonického orchestru Západoněmeckého rozhlasu WDR; zajímavé je, že skladbu napsali tři autoři ze tří kontinentů - Sven Helbig z Německa, Nico Muhly z USA a Zhou Long z Číny, dirigentem bude Cristian Măcelaru. V programu festivalu figurují také Staatskapelle Berlin a Daniel Barenboim, Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia a Antonio Pappano, Vídeňští filharmonikové a Tugan Sokhiev nebo Orchestr Mariinského divadla a Valerij Gergiev. Mezi sólisty jsou Yo-Yo Ma, Jan Lisiecki, Joshua Bell, Chilly Gonzales, Anne-Sophie Mutter, Lisa Batiashvili, Hélène Grimaud, Fatma Said nebo Yuja  Wang a vedle nich například také dvě ženy s taktovkou - Mirga Gražinyte-Tyla, šéfdirigentka City of Birmingham Symphony Orchestra, a Barbara Hannigan, která se soubory Ludwig Orchestra a Cappella Amsterdam a s mladými talentovanými pěvci uvede koncertně Stravinského operu Život prostopášníka. Bavorský Junior Balet z Mnichova a berlínská Akademie umění uvedou novou Bohnerovu choreografickou verzi díla Triadic Ballet Oskaa Schlemmera. Bohatá je i jazzová nabídka a Přijet má také kytarista Eric Clapton.


pondělí, 25 únor 2019 17:40

Mladá krev pro Filharmonii Brno

Mladá krev je název koncertní řady, v níž prezentují své schopnosti v komorní hudbě členové Orchestrální akademie Filharmonie Brno. Ve středu 27. 2. se koná další vystoupení. Zahrají při něm klarinetista Filip Pokorný, hornista Kryštof Koska a hráčka na bicí nástroje Kristýna Švihálková a s nimi vedle několika hostů také bývalí členové akademie - fagotista Jan Šmíd a hráč na bicí Radim Večeřa. Podtitul cyklu Hudba zblízka naznačuje, že hudebníci hrají publiku takřka na dosah – a posluchači podmanivou atmosféru koncertů, při nichž je sál Besedního domu intimně nasvícen a atypicky rozestaven, oceňují. Dobrý ohlas má také z povahy věci strhující mladistvý projevy účinkujících a jejich atraktivní rozmanitý repertoár. Ve středu jsou zastoupeni autoři Joseph Horovitz, Casey Cangelosi, Ivan Trevino, John Psathas a jako aranžér Dvořákova Amerického kvartetu pro Moravské dechové kvinteto skladatel David Walter. Lákadlem večera je Psathasova skladba Cloud Folk pro osm hráčů na bicí nástroje a klavír. Percussion Ensemble JAMU ji provede jako údajně teprve druhé těleso na světě... Orchestrální akademie umožňuje mladým talentovaným hudebníkům, ať už jde o studenty nebo o čerstvé absolventy hudebních škol, získat praxi v profesionálním symfonickém tělese. Jsou přijímáni na dva roky na základě výběrového řízení a některým z nich se pak v budoucnu, v konkurzu při doplňování stavu, snadněji otevře cesta mezi členy orchestru. Podobnou Orchestrální akademii zřizují podle zahraničního vzoru v poslední době i další česká tělesa.


pondělí, 25 únor 2019 15:24

Nová česká a německá hudba na společných koncertech

Nová hudba na druhou je mnohaletý volný koncertní cyklus prezentující soudobou českou a německou hudební tvorbu. Nejbližší program je připraven do Koncertního sálu Pražské konzervatoře na večerní hodiny úterý 26. února. Odpoledne se zejména pro studenty skladatelského oddělení školy uskuteční seminář se zastoupenými autory. Jako nejbližší pak následuje koncert ve Studiu Českého rozhlasu Plzeň 5. března. Letošní program tvoří díla šesti autorů - Holmera Beckera, Michaela Emanuela Bauera, Nikolause Brasse a za českou stranu Járy Nováka, Jiřího Bezděka a Pavla Trojana staršího. Skladby už během února zazněly v mnichovském Sále Bavorské akademie krásných umění, v norimberském kostele sv. Kláry, v sále Weinschenkovy vily v Řezně a v Základní umělecké škole J. S. Bacha v Dobřanech na západě Čech. Repertoár tvoří kompozice pro klarinet, kytaru a akordeon, ať už pro trio, nebo pro některou z kombinací těchto nástrojů. Důraz je kladen zejména na originální tvorbu pro akordeon a komorní hudbu s účastí akordeonu, protože jedním z iniciátorů, propagátorů a interpretů tohoto již tradičního festivalu je akordeonový virtuos Ladislav Horák, pedagog Pražské konzervatoře.  Letos s ním účinkují klarinetista Milan Polák a kytarista Jára Novák. Projekt „Nová hudba na druhou“ se uskutečňuje jako bienále od roku 2004, a to za podpory Česko-německého fondu budoucnosti, Českého hudebního fondu, Nadace Život umělce a Českého rozhlasu Plzeň. Jen v tomto osmém ročníku se termínově posunul z očekávaného roku 2018 až na letošek. Díky projektu už vznikla řada nových kompozic; jsou vydávány tiskem a vysílány v rozhlase, nabízeny školám, institucím a hudebním zájemcům. Stávají se trvalým repertoárem na hudebních scénách obou zemí. V prvním ročníku se uskutečnilo osm koncertů. Druhého ročníku se šesti koncerty se zúčastnilo šest skladatelů stejně jako pak v roce 2008, kdy byl úvodní koncert zařazen do rámce oslav 200. výročí Pražské konzervatoře. Díky Nové hudbě na druhou vznikají také další kontakty a různé další formy spolupráce mezi hudebními institucemi obou zemí. Koncerty se většinou konají v Praze a Plzni a v Německu v Regensburgu a Mnichově. Čtvrtý ročník se díky koncertům v Přešticích a Ludwigsthalu rozšířil v roce 2010 i do příhraničí. O dva roky později se koncertovalo také v Klatovech a nově v Norimberku. Šestý ročník se vedle stálých scén představil i na vysoce prestižním místě – ve velkém sále Bayrische Akademie der Schönen Künste v Mnichově. Sedmý ročník se uskutečnil kromě tradičních sálů i na nových prestižních místech – v kostele Sankt Klara v Norimberku a v Seidloově vile v Mnichově a Weinschenkově vile v Řezně. Pravidelně vznikají profesionální nahrávky v Českém rozhlase Plzeň.


pondělí, 25 únor 2019 06:50

Kožená v prosinci jako Oktavián v Metropolitní opeře

Magdalena Kožená se po osmi letech vrátí do Metropolitní opery. Na přelomu letošního prosince a ledna 2020 ji poprvé v New Yorku čeká šest představení Straussova Růžového kavalíra. V inscenaci Roberta Carsena, kterou bude dirigovat její manžel Simon Rattle, ztvární roli Oktaviána. Maršálku má zpívat Camilla Nylund a barona Ochse rakouský basista Günther Groissböck. Kožená debutovala v Met v roce 2003 v Mozartově Figarově svatbě a od té doby tam zpívala ve třech desítkách představení, naposledy v roce 2011 v titulní ženské roli Debussyho opery Pelléas a Mélisanda. V září uvede tato scéna po třiceti letech Gershwinovu operu Porgy a Bess, připravuje také Bergova Vojcka. Po pěti letech se v příští sezóně do Met vrátí sopranistka Kate Lindsey, a to jako Nero v nové inscenaci Händelovy opery Agrippina. V nové inscenaci se objeví v New Yorku po sedmi letech také Bryn Terfel. Ztvární v březnu 2020 pod taktovkou Valerije Gergieva Wagnerova Bludného Holanďana. Novým titulem bude v Met opera Akhnaten od Philipa Glasse s příběhem ze starověkého Egypta. Vystoupí v ní oslavovaný americký kontratenorista Anthony Roth Costanzo. V květnu příštího roku se má na jeviště Metropolitní opery vrátit Janáčkova Káťa Kabanová. Titulní roli bude zpívat Susanna Phillips, Kabanichu ztvární Dolora Zajick, Dikoje John Tomlinson, Tichona Štefan Margita a Borise Pavel Černoch. Čtvrtým Čechem v sezóně je Adam Plachetka. Ztvární ve Figarově svatbě postupně jak Hraběte, tak Figara.


neděle, 24 únor 2019 07:10

Renata Scotto slaví 85 let

V italské Savoně se před 85 lety narodila slavná sopranistka a také operní režisérka Renata Scotto. V 18 letech debutovala jako Violetta ve Verdiho La Traviatě, o rok později následovalo první vystoupení v La Scale a v roce 1957 první mezinárodní úspěch, když na festivalu v Edinburghu vynikajícím způsobem zaskočila za Marii Callas v Belliniho opeře La sonnambula. Poté už se zařadila mezi světové hvězdy po bok Renaty Tebaldi nebo Mirelly Freni a spolupracovala také s naší sopranistkou Evou Urbanovou. Její kariéra trvala dlouhá čtyři desetiletí, během kterých vytvořila bez mála pět desítek rolí od osmnácti skladatelů. Později začala učit zpěv a také vytvářet operní režie, mimo jiné se podepsala pod Madama Butterfly v Metropolitní opěře a další necelou desítku titulů pro slavné operní domy i festivaly.


sobota, 23 únor 2019 06:46

Ústeckou Veselou vdovu uvidí také lidé v Děčíně, Chebu, Mostu, Jablonci a Jihlavě

Severočeské divadlo bude mít od neděle na repertoáru Lehárovu operetu Veselá vdova. Naposledy ji uvedlo v roce 2008. V Ústí nad Labem se nyní bude hrát zhruba jednou měsíčně. Během března s tímto titulem soubor také pohostinsky vystoupí ve Waldkreiburgu, Schweinfurtu, Wormsu, Weingartenu a v Hanau a v Česku během března, dubna a května mimo jiné v Děčíně, Chebu, Mostu, Jablonci nad Nisou a Jihlavě. Režisér Michal Lieberzeit se podle vlastních slov snaží ctít autory a volí cestu, která by nejlépe převyprávěla příběh. Odehrává se někdy kolem roku 1900 a režisér se ho nesnažil nijak aktualizovat. „Už od prvních zkoušek jsem cítil velký respekt k tomuto dílu, které, ač námětem vážné, je svižné a hudebně geniální,“ uvedl. Veselá vdova podle něj obsahuje  v krystalicky čisté podobě všechno -  něhu, rozmary, hodně lásky a sem tam nějakou hádku, dojetí, sentiment, ale hlavně humor. A nabízí něco v operetním repertoáru výjimečného – vtipné, svižné a uvěřitelné libreto… Hudební nastudování je dílem Milana Kaňáka. O role se dělí Michaela Katráková s Gabrielou Kopperovou, Jaroslav Kovacs s Michalem Bragagnolou, Petr Matuszek s  Michaelem Kubečkou, Viktória Ballánová s Dianou Hladíkovou a další.


pátek, 22 únor 2019 15:49

Smetanova síň zůstane zavřená do 17. března

Smetanova síň Obecního domu zůstane zavřená až do 17. března, tedy o týden déle proti prvním odhadům, pokud nenastanou neočekávané komplikace. Provoz přerušila havárie, ze stropu se uvolnily kusy štuků, je nutné provést opravu a také zjistit, zda nehrozí pád dalších. V secesním sále jsou zatím zrušené všechny plánované akce včetně koncertů Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK a Obecní dům jedná s producenty o náhradních termínech. Na místě zatím odborníci postavili lešení a provedli první průzkumy. Zjistili, že příčinou bylo nejspíše uvolnění ukončovacího plechu kolem středové vitráže. Na plech totiž na několika místech doléhala ozdobná štuková římsa, která se letitým působením malých vibrací postupně uvolňovala. Smetanova síň je nejrozsáhlejším prostorem Obecního domu. Malby stropních výplní a nástěnné obrazy jsou dílem Karla Špilara. K plastickou výzdobu sálu tvoří štukové skupiny Vyšehrad a Slovanské tance umístěné po stranách pódia od Ladislava Šalouna.Ostatní prostory Obecního domu jsou normálně přístupné..


pátek, 22 únor 2019 12:29

Nabucco Státní opery Praha na letním festivalu v Regensburgu

Soubor Státní opery Praha vystoupí 12. a 13. července na Zámeckých slavnostech v bavorském Řezně. Poveze tam inscenaci Verdiho opery Nabucco připravenou v režii pěvce Josého Cury. Schlossfestpiele Regensburg se konají od roku 2003 každé léto jako open air festival na venkovní scéně před kulisou zámku St. Emmeram, někdejšího benediktinského kláštera, od 19. století ve světském držení rodiny Thurn a Taxis. Vedle pražského operního souboru, které tam už předloni uvedl Verdiho Aidu, zastupuje v letošním programu klasickou hudbu tenorista Jonas Kaufmann. Zazpívá 18. července s orchestrem Hofer Symphoniker a dirigentem Jochenem Riederem. Festivalový program je tradičně mixem klasiky a dalších hudebních žánrů. Pro letošek budou jeho dalšími protagonisty jazzová královna Diana Krall, německá popová hvězda Nena a formace Revolverheld a Haindling. Zařazeno je také hudební divadlo pro děti s názvem Michel aus Lönneberga. Pořadatelskou záštitu nad festivalem má kněžna Gloria von Thurn und Taxis.


pátek, 22 únor 2019 06:30

Richard Nováka zazpívá příběh Magelony a Petra

Mimořádný recitál Richarda Nováka připravil na pondělí 25. února Ensemble Opera Diversa. V sále Konventu Milosrdných bratří v Brně Zazní písňový cyklus Die schöne Magelone Johanesse Brahmse. Nejdůležitější zpracování pozdně středověkého příběhu o lásce krásné Magelony a rytíře Petra zpracoval na sklonku 18. století Ludwig Tieck. Brahms pak přibližně o šedesát let později zhudebnil patnáct romancí z tohoto eposu. Richarda Nováka doprovodí mladý klavírista Kostiantyn Tyshko. Úryvky z eposu přednese v českém překladu Vladimír Krátký, člen činohry Národního divadla v Brně. Ensemble Opera Diversa je nezávislý soubor profesionálních hudebníků a zpěváků, kteří se soustředí na objevné hudební a divadelní programy. Vedle klasické tvorby je jádrem činnosti původní komorní hudba a opery z dílny Ondřeje Kyase a Pavla Drábka. Za dvacet let se soubor vyvinul na hudební společnost, která pořádá kolem dvaceti vystoupení a představení ročně. Na svém kontě má sedm celovečerních oper, dvě desítky autorských minioper, desítku původních orchestrálních skladeb a velké množství klasického repertoáru. Ve své vlastní produkci obvykle uvádí tři až pět tematických koncertních projektů. Jednotlivé programy propojují tvorbu 20. století se skladbami soudobými, hlavně s díly spřízněných autorů. Komorní orchestr pak vznikl v roce 2005 a od počátku ho vede koncertní mistr Jan Bělohlávek. 


čtvrtek, 21 únor 2019 06:44

Semperoper hojně obsadila Štěpánku Pučálkovou

Drážďanská Semperoper zveřejnila program na příští sezónu - dost pěveckých příležitostí v ní dostane česká mezzosopranistka Štěpánka Pučálková, která se stala členkou souboru od této sezóny. Ještě do prázdnin bude debutovat například jako Mercedes v Bizetově Carmen, také v Meyerbeerových Hugenotech nebo ve světové premiéře komorní opery 4.48 Psychose, kterou napsal současný britský skladatel Philip Venables na motivy knihy své krajanky, dramatičky Sarah Kane. Další tituly, ve kterých se objeví, jsou Schönbergův Mojžíš a Áron nebo Händelův Julius César v Egyptě a od příští sezóny také ve Figarově svatbě, La traviatě, Lazebníku sevillském, Hoffmannových povídkách, Rigolettovi, Evženu Oněginovi nebo v opeře Die andere Frau, kterou složil Torsten Rasch, dnes čtyři-a-padesátiletý skladatel, rodák z Drážďan. Štěpánka Pučálková je domácímu publiku známá například z pražského Národního divadla, kde účinkuje v inscenacích oper Romeo a Julie, Madama Butterfly a Werther. S drážďanskými umělci se poprvé setkala na jubilejním padesátém ročníku Velikonočního festivalu v Salcburku, v roli Siegruny se podílela na inscenaci Wagnerovy Valkýry pod vedením Christiana Thielemanna. A letos v lednu pod taktovkou Plácida Dominga vystoupila na slavnostním koncertu s názvem „Mozartovy narozeniny“ spolu se sopranistkou Adelou Zahariu, tenoristou Petrem Nekorancem a basbarytonistou Simonem Alberghinim. Lednový rozhovor si můžete připomenout zde


středa, 20 únor 2019 16:00

Olivier Latry náhradně v Rudolfinu

Varhanní recitál s Olivierem Latrym, kterého Pražanům nabídne Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, se uskuteční náhradně 3. března od 14.00 hodin v Rudolfinu. Původně se měl konat ve Smetanově síni Obecního domu, ta je ale zatím zhruba na tři týdny uzavřená kvůli nečekanému pádu štuků ze stropu. Francouz Olivier Latry je titulárním varhaníkem katedrály Notre Dame v Paříži, tedy varhaníkem od Matky Boží. Pražští symfonikové ho poprvé přivítají pod svojí hlavičkou, ovšem na jiném místě, než se původně plánovalo. Zazní skladby Roberta Schumanna a Johanna Sebastiana Bacha, jehož díla tvoří páteř celého programu, který by se dal nazvat Bach romantik.


středa, 20 únor 2019 12:38

Soutěž Bohuslava Martinů letos pro klavíristy a komorní soubory

Do 30. dubna mohou zájemci podávat přihlášky do letošní interpretační soutěže, kterou tradičně vypsala Nadace Bohuslava Martinů. Letošní 24. ročník je určený pro mladé hudebníky do 28 let v oborech klavír a komorní soubory. Koncert laureátů a předání cen proběhne 1. prosince v Sále Martinů Lichtenštejnského paláce. Soutěž se koná v rámci festivalu Dny Bohuslava Martinů. Letošní vítězové vystoupí na koncertu Českého spolku pro komorní hudbu při České filharmonii a na festivalu Dny Bohuslava Martinů v roce 2020. Koncert laureátů bude nahrávat Český rozhlas. Mezi laureáty minulých ročníků jsou mimo jiné Roman Patočka, Václav Petr, Kristýna Znamenáčková nebo Ivo Kahánek. "Každoročně se naše veřejnost setkává s osobnostmi, které svoji kariéru zahajují v rámci této soutěže a záhy se stávají významnými osobnostmi našeho koncertního života," doplnil hlavní garant soutěže a ředitel Nadace Bohuslava Martinů Jiří Hlaváč. Garanty jednotlivých soutěžních oborů jsou významní umělci a pedagogové. Pro obor klavír je to Ivo Kahánek, pro komorní soubory bez klavíru to bude violoncellista Michal Kaňka. Loni se soutěžilo v oborech housle a komorní soubory s klavírem. První ceny si odnesli houslistka Eva Schäferová a Trio Incendio ve složení Karolína Františová, Filip Zaykov a Vilém Petras. Soutěž naplňuje odkaz manželů Bohuslava a Charlotte Martinů, ve kterém je mimo jiné zakotvena i podpora mladým interpretům.


středa, 20 únor 2019 06:30

Letní hudební akademie v Kroměříži posiluje

Druhý ročník Letní hudební akademie v Kroměříži už má konkrétní obrysy a zájemci se mohou hlásit. Akademii loni založil dirigent a kroměřížský rodák Tomáš Netopil (informovali jsme zde) a je určena studentům konzervatoří, vysokých škol a mladým umělcům. Letos se bude konat v týdnu od 18. do 24. srpna a kurzy na ní povedou naši špičkoví umělci: hornisté Radek Baborák a Bohdan Šebestík, houslisté Josef Špaček a Dalibor Karvay, cembalistka Barbara Maria Willi, trombonisté Robert Kozánek a Lukáš Moťka, zpěv bude mít na starosti Kateřina Kněžíková, hudební projekty David Mareček a lekce klavírní spolupráce Zdeněk Klauda. „Po loňské úspěšné premiéře přibyli noví lektoři a nabídka akademie se tak rozšíří o nové obory. Chci, aby si studenti odnesli radost ze setkání, inspiraci do dalšího studia, vraceli se sem a dále se rozvíjeli," doplnil Tomáš Netopil. Učit se bude celý týden a kurzy doplní také tři koncerty studentů akademie. Nejlepší z nich pak zahrají na závěrečném koncertu a na festivalu Hudba v zahradách a zámku společně s orchestrem Moravští komorní sólisté a pod vedením Tomáše Netopila. Ocenění laureáti akademie dostanou také možnost sólově vystoupit s filharmonickým orchestrem. Pro veřejnost bude připravený doprovodný program, který kromě vystoupení absolventů akademie nabídne koncert Baborák ensemble a Kateřiny Kněžíkové, benefiční vystoupení Barbary Marie Willi, besedy basbarytonisty Adama Plachetky a psychiatra Cyrila Höschla nebo hudební happeningy. Zájemci o studium se mohou hlásit do 5. května. Své studenty si z nich budou vybírat přímo jednotliví lektoři. Zatím už projevili zájem nejen studenti z České republiky a Slovenska, ale i z Německa, Rakouska, Portugalska a Číny.


úterý, 19 únor 2019 07:18

Opava chystá festival kvartet

Kvarteto kvartet - to je festival těchto komorních těles, který proběhne o víkendu v Opavě. V prostoru Kupe se budou každý den konat dva koncerty. V sobotu 23. února vystoupí postupně Benda a Epoque Quartet a v neděli 24. února se pak představí Stamicovo a Graffovo kvarteto. Všechna získala řadu ocenění a představují špičku ve svém oboru. Ostravský Benda Quartet zahájí festival skladbami Igora Stravinského a Dmitrije Šostakoviče, po něm pak večer zahraje Epoque Quartet, který představí multižánrový program zahrnující Jana Kučeru, Django Reinhardta nebo Chicka Coreu. V neděli zahraje jako první pražské Stamicovo kvarteto, které nabídne výběr z díla Josepha Haydna, Karla Kovařovice a Bedřicha Smetany, a festival pak vyvrcholí vystoupením uznávaného brněnského Graffova kvarteta, které připravilo skladby Franze Schuberta, Josefa Suka a Leoše Janáčka. Festival naopak připravil program pro samotné umělce. Zařídil pro ně například komentovanou prohlídku výstavy Slezského zemského muzea Znějící krása aneb um(ění) mistrů houslařů. 


úterý, 19 únor 2019 06:39

Sondra Radvanovsky se sejde s pěvci Černochem a Kocánem v kanadské Rusalce

Kanadská operní společnost, pořádající představení v Torontu, ohlásila na říjen premiéru nové inscenace Dvořákovy Rusalky. Titulní roli má zpívat americko-kanadská sopranistka Sondra Radvanovsky, umělkyně s českými předky. Princem bude český tenorista Pavel Černoch a Vodníkem slovenský basista Štefan Kocán. Dále jsou do produkce obsazeny Elena Manistina jako Ježibaba a Keri Alkema v roli Cizí kněžny. Dirigentem je Johannes Debus, hudební ředitel společnosti od roku 2009, režisérem David McVicar. Premiéru naplánovali na 12. října. Sezóna Canadian Opera Company, největšího kanadského organizátora operního dění, obsahuje pro roky 2019/2020 celkem šest nových projektů. Už v září to bude Pucciniho Turandot v režii Roberta Wilsona a s dirigentem Carlo Rizzim. Štefan Kocán v ní ztvární Timura. V Rossiniho Lazebníku sevillském mají na přelomu ledna a února 2020 zazářit Vito Priante, Emily D’Angelo a Santiago Ballerini. V únoru přijde na řadu ještě Humperdinckova pohádková opera Hänsel und Gretel (v českém prostředí hrávaná jako Perníková chaloupka); režii bude mít Joe Ivany, titulní role čekají na Emily Fons a Simona Osbornea. V dubnu se do programu zařadí Verdiho Aida a v květnu Wagnerův Bludný Holanďan s Vitalijem Kowaljowem v titulní roli.


pondělí, 18 únor 2019 14:06

Smetanova síň na 3 týdny uzavřena, FOK ruší koncerty, včetně Vadima Repina

Smetanova síň Obecního domu v Praze je ode dneška minimálně na tři týdny uzavřená. Ze stropu se totiž samovolně uvolnily a spadly dva kusy štuků. Kvůli bezpečnosti diváků je proto nutné stav prověřit a vyloučit další havárii. Místo je dvacet metrů nad zemí, ze stropní konstrukce není přístupné a je tedy nutné postavit lešení. Teprve pak mohou odborníci posoudit vážnost a rozsah škod a odhadnout dobu nutnou k opravě. To vše znamená dočasné zrušení veškerých kulturních aktivit ve Smetanově síni, včetně koncertů Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. Oba večery s Vadimem Repinem pod taktovkou Pietari Inkinena, které se měly konat tuto středu a čtvrtek, jsou proto také zrušeny a vedle nich také všechny koncerty orchestru FOK v termínech: 20., 21., 27. a 28. února a 6. i 7. března. Zakoupené vstupenky je možné řešit v pokladně FOK. Vedení Obecního domu zatím odhaduje, že by omezení mělo trvat tři týdny, jasněji ale bude po prvním ohledání místa havárie. Uzavírka se týká pouze Smetanovy síně, ostatní prostory Obecního domu jsou dál normálně přístupné.


neděle, 17 únor 2019 11:20

Jakuba Kleckera vystřídá v čele ostravské opery Marek Šedivý

Dirigenta Jakuba Kleckera vystřídá v červnu 2020 na postu hudebního ředitele souboru opery Národního divadla moravskoslezského dvaatřicetiletý umělec Marek Šedivý, momentálně hlavní hostující dirigent Symfonického orchestru Českého rozhlasu, v letech 2016 až 2018 šéfdirigent Slezského divadla Opava. V Ostravě se už představil nastudováním opery Bouře Zdeňka Fibicha, v příští sezóně nastuduje Maškarní ples Giuseppa Verdiho. Zároveň se už bude podílet na přípravě dalších operních sezón. Jakub Klecker ve své poslední ostravské sezóně uvede hned na jejím začátku novou inscenaci Dvořákovy Rusalky. Působí tam od roku 2015, spolupráce s tímto divadlem začala však už o pět let dříve dirigováním dvou jednoaktovek – Janáčkovy Šárky a Ariadny Bohuslava Martinů. Následující roky nastudoval Stravinského operu Život prostopášníka, Tři přání Bohuslava Martinů, Smetanovy opery Braniboři v Čechách a Tajemství, Mozartovu operu La clemenza di Tito, Verdiho Otella nebo Šostakovičovu Lady Macbeth Mcenského újezdu. V Národním divadle v Brně, kde byl nějakou dobu šéfdirigentem, nadále jako  stálý dirigent operního souboru řídí představení Prodané nevěsty a operety Polská krev. Je tam podepsán také pod inscenacemi Her o Marii od Bohuslava Martinů, Pucciniho Tosky, Smetanovy Hubičky, Dvořákova Čerta a Káči nebo Mozartovy Cosi fan tutte. Ve svém rodném Brně si také ponechává funkci uměleckého ředitele dětského sboru Kantiléna, v němž kdysi sám zpíval. Před několika dny měl Jakub Klecker debut se Slovenskou filharmonií. O tom, kde bude po Ostravě pracovně působit, zatím nemůže hovořit.


neděle, 17 únor 2019 08:40

Limity Viléma Veverky

Hobojista Vilém Veverka chystá po čtyřech měsících další pražské vystoupení. Tentokrát nabídne jednak barokní díla Antonia Vivaldiho a Johanna Sebastiana Bacha, jednak hudbu současných autorů Josefa Vejvody, Mariána Vargy, Astora Piazzolly či Ennia Morriconeho. Koncert se koná 27. března v sále Novoměstské radnice. Speciálním hostem bude smíšený sbor z chrámu Matky Boží před Týnem v Praze Notre Dame a formace Ultimate W Band. Vilém Veverka ji poprvé představil na podzim 2017. Zaměřuje se s ní na limity hudby a kompilaci různých žánrů: "Skutečné mistrovství vyžaduje motivaci a odhodlání dojít na konec cesty. Jde o testování vlastních mezí, potažmo limitů hudby v kontextu neustálého pokušení zajít ještě o kus dál." Vilém Veverka začal s hudbou jako šestiletý, kdy začal hrát na zobcovou flétnu, pak následoval klavír a s hobojem se setkal až ve dvanácti. Studoval ho pak u Františka Xavera Thuriho a na HAMU v Praze ve třídě prof. Liběny Séquardtové. Pokračoval studiem u Dominika Wollenwebera na Hochschule für Musik Hanns Eisler v Berlíně, na které navázal dvouletým působením v orchestru Berlínských filharmoniků, kde byl stipendistou Karajanovy nadace.


neděle, 17 únor 2019 07:00

Vadim Repin podruhé s FOKem

Stradivárky houslového virtuóza Vadima Repina se rozezní ve středu a ve čtvrtek v pražském Obecním domě. Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK ho přivádí do Prahy už podruhé, v září 2016 s ním zahajoval 82. sezónu orchestru pod taktovkou Pietari Inkinena a vzápětí se domluvili na dalším hostování. A to přišlo na řadu teď, 20. a 21. února se představí v Šostakovičově monumentálním Prvním houslovém koncertu. Ve druhé polovině večera pak zazní Čtvrtá symfonie Bohuslava Martinů. Před středečním koncertem navíc proběhne setkání s umělci v salonku „Cukrárna“ Obecního domu. „Vadim Repin je zkrátka nejlepší a nejdokonalejší houslista, kterého jsem kdy měl možnost slyšet,“ nechal se slyšet Yehudi Menuhin. Vadim Repin pochází ze Sibiře, už jako jedenáctiletý získal zlatou medaili ve Wieniawského houslové soutěži a debutoval v Moskvě a Petrohradu, ve čtrnácti debutoval v Tokiu, Mnichově, Berlíně, Helsinkách, o rok později v Carnegie Hall. V 17 letech byl nejmladším vítězem soutěže Reine Elisabeth Concours. Šostakovičův první koncert patří k nejnáročnějším kusům houslové literatury. Autor do něj promítl svůj odpor k totalitní moci, pocity bezbrannosti a existenciálního strachu. „Je to dílo temné, hluboké a zároveň neuvěřitelně virtuózní, a proto když jsme potom s Pietari Inkinenem vybírali, co bude v druhé části, říkali jsme si, že to musí být dílo neuvěřitelně pozitivní a optimistické, abychom vykompenzovali tu první část,“ doplnil dramaturg FOK Martin Rudovský. Čtvrtou symfonii napsal Bohuslav Martinů v Americe na jaře 1945. Pln naděje očekávání konce války promítl do díla optimistickou vidinu svobody. 


sobota, 16 únor 2019 17:13

Koncertní cyklus Hybatelé rezonance zahájí Beata Hlavenková

Beata Hlavenková má na svém kontě vlastní alba i prestižní hudební ceny, spolupracuje jak s českými, tak světovými muzikanty, skládá hudbu pro film a divadlo, aranžuje písně pro velký symfonický orchestr. Je jednou z nejvýraznějších českých muzikantek s nezaměnitelným nadžánrovým autorským rukopisem. A vystoupí na sólovém recitálu v rámci koncertního cyklu Hybatelé rezonance. Zpívající pianistka, skladatelka, aranžérka a producentka nabídne 4. března v Anežském klášteře na mistrovském nástroji C. Bechstein D282 aktuální tvorbu i občasné reminiscence starších nahrávek. „V koncertním programu představím svou současnou tvorbu, která nabídne nejen instrumentální kusy, ale i zhudebněné básně, například Bohuslava Reynka,“ říká o připravovaném recitálu autorka. Koncert pianistky, které je vlastní žánrová svoboda opírající se o hluboké povědomí o jazzu, moderní klasické hudbě, popu i písničkářství, slibuje osobitou jiskrnou muziku, která jen tak nezhasne. Za koncertním cyklem Hybatelé rezonance stojí firma C. Bechstein ve spolupráci s Národní galerií Praha. Na dalších koncertech cyklu vystoupí Jan Bartoš nebo Ivo Kahánek. Program Jana Bartoše ocení 8. dubna milovníci děl světových velikánů Schuberta Beethovena.  Hybatele rezonance pak uzavře 10. června Ivo Kahánek. V jeho podání zazní díla Johanna Sebastiana Bacha, Miloslava Kabeláče, Leoše Janáčka i Ludwiga van Beethovena.


sobota, 16 únor 2019 06:40

60 let Kühnova smíšeného sboru

Koncertem se třemi soudobými díly a prvním samostatně vydaným CD oslaví šedesátiny Kühnův smíšený sbor. Své příznivce navíc vůbec poprvé pozve do Velkého sálu Novoměstské radnice. Ve středu 20. února tam zazní napřed skladba a capella nazvaná De Monstris Marinis (Mořská monstra) Jana Ryanta Dřízala z roku 2015 na středověké texty Tomáše z Cantimpré. Barytonového sóla se ujme Petr Svoboda. Pak to budou Kouzla od Miloše Orsona Štědroně na texty Ivana Blatného. Jde o čtyři skladby na básně Podvod, The Ebb, Surrealismus a Kouzla, která dala celému cyklu název. A na závěr večera pak premiéra revidované verze jazzové mše Missa ostinata pro smíšený sbor a jazzové trio Jakuba Dvořáčka, který se sám ujme klavírního partu. Ke spolupráci přizve ještě jazzové hráče, saxofonistu Bharatu Rajnoška a kontrabasistu Ondřeje Štajnochra. Řídit bude Lenka Navrátilová. Všechny tři skladby pak sbor nahraje na svoje první CD a ještě letos vydá. Kühnův smíšený sbor pořádá samostatné koncerty pravidelně už 10 let.


pátek, 15 únor 2019 10:54

Festival Americké jaro letos v deseti městech

Deset měst, osmnáct koncertů a pět doprovodných akcí nabídne 14. ročníku mezinárodního festivalu Americké jaro, který se koná od 15. května do 26. června. Nabídne klasickou hudbu i jazz a vystoupí na něm například pianistka Olga Vinokur, violoncellista Štěpán Filípek s klavíristkou Katelyn Bouska z USA, klarinetistka Anat Cohen s kytaristou Marcellem Concalvesem, kteří představí album Outra Coisa: The Music of Moacir Santos, které je nominované na cenu Grammy, nebo Joe Lovano, držitel Grammy, skladatel, producent a jeden z nejvýznamnějších saxofonistů současnosti. Doprovodný program nabídne třeba besedy v Knihovně Václava Havla, které připomenou třicáté výročí sametové revoluce a dvacáté výročí vstupu ČR do NATO.


čtvrtek, 14 únor 2019 15:20

PKF-Prague Philharmonia je s Kaufmannem v Mnichově

Orchestr PKF-Prague Philharmonia dnes večer doprovází v mnichovském sále Gasteig tenoristu Jonase Kaufmanna. Vystoupili společně v minulých dnech už v Berlíně a Frankfurtu. Třetí se čtyř koncertů jejich únorového německého turné je nyní zavedl do umělcova rodného města. Na programu operního recitálu je průřez francouzskou operou 19. století - scény z Bizetovy Carmen a Massenetova Werthera, úryvek z Berliozova Faustova prokletí, árie z Meyerbeerovy Afričanky a Halévyho Židovky a pak také orchestrální čísla z Thomasovy Mignon nebo z Offenbachových Rýnských nymf. Po tenoristově boku se pro dnešek objevila gruzínská mezzosopranistka Anita Rachvelishvili, se kterou zpíval před deseti lety v La Scale v Carmen. Představení tehdy díky televiznímu přenosu obletělo celý svět. Dirigentem turné je Jochen Rieger, který s Kaufmannem spolupracuje často. Koncertní šňůra obsáhne po berlínském sále Philharmonie, frankfurtské Alte Oper a mnichovském Gasteigu ještě Kuppelsaal v Hannoveru, kde se koncert koná v neděli 17. února. Jde o první takto rozsáhlou spoluprací tělesa s tímto světoznámým pěvcem. Na pódiích se však už setkali – v roce 2011 PKF spoluúčinkovala při třech koncertech Anny Netrebko, Jonase Kaufmanna a Erwina Schrotta. Odehrály se tehdy na berlínské Waldbühne, ve vídeňské Městské hale a v Mnichově na otevřené scéně na náměstí. S Kaufmannem hrála PKF-Prague Philharmonia také v Praze – doprovodila ho v operních áriích v Obecním domě. Německé turné po boku Jonase Kaufmanna je pro orchestr prestižní záležitostí. V Mnichově však není poprvé – v sále Gasteig například před dvěma roky doprovodil sopranistku Dianu Damrau a koncertoval i v historických sálech bavorské metropole.


čtvrtek, 14 únor 2019 09:36

Varhanní festival bude v létě u Jakuba čtyřiadvacátým rokem

V bazilice sv. Jakuba na Starém Městě se uskuteční od 1. srpna do 19. září 24. ročník Mezinárodního varhanního festivalu. Největší pražské varhany rozezní přední umělci z Francie, Japonska, Polska, Španělska, Ruska a USA. A samozřejmě nebude chybět ani zastoupení českých varhaníků. Závěrečný večer má být věnován letošním nedožitým devadesátinám Petra Ebena. Jeho Labyrint světa a ráj srdce, spojující varhanní hudbu s Komenského texty, přednesou ředitelka festivalu a titulární varhanice chrámu Irena Chřibková a skladatelův syn Marek Eben… Každý umělec si vytvořil svůj originální program šitý na míru svatojakubským varhanám. Vedle varhanní klasiky – zejména hudby J. S. Bacha a francouzských romantiků - zazní také u nás neznámé skladby amerických a japonských autorů. Varhaník Mark Steinbach ze Spojených států tak zahraje mimo jiné hudbu Philipa Glasse. Španěl Jesús Sampedro má na programu autory své kultury, jako jsou Antonio de Cabezon, Francisco Correa de Arauxo, Juan Cabanilles, Joaquín Rodrigo nebo Jesús Guridi. Také polská varhanice Maria  Magdalena  Kaczor zahraje vedle jiných i autory své země. Pavla Salvová a Jan Rotrekl připraví program pro čtyřruční varhany se Zelenkovou, Pärtovou, Rejchovou, Alainovou, Franckovou a Messiaenovou hudbou. A na festivalu nebude chybět ani u posluchačů oblíbený obor varhanní improvizace, a to zejména v koncertním programu, který přiveze Jean-Baptiste Dupont. Všechny koncerty budou, jako už v předchozích letech, doprovázeny videoprojekcí. Publikum tak může detailně sledovat varhaníka při hře. Přehlídku světového varhanního umění pořádá společenství Svatojakubské Audite Organum. Tamní varhany mají 8277 píšťal. V roce 1705 je postavil mistr Abrahám Stark z Lokte. Prošly několika rekonstrukcemi, tou poslední byla modernizace hracího stolu v roce 2011.  


čtvrtek, 14 únor 2019 07:40

Renée Fleming má dnes šedesátiny

Renée Fleming dnes slaví 60. narozeniny. Slavná americká sopranistka s českými kořeny se narodila 14. února 1959 v Indianě ve státě Pensylvánie a oba její rodiče byli učitelé hudby. Pěveckou kariéru zahájila ve dvaceti letech u malých operních souborů. Následovala první větší role v Salcburku, kde vystoupila v roce 1986 jako Konstancie v Mozartově Únosu ze serailu. Následoval slavný debut v Metropolitní opeře v roce 1991, kde zaskočila jako hraběnka v Mozartově Figarově svatbě, a pak už dráha vyhledávané operní divy, a to i v Evropě, kde se proslavila o dva roky později jako Armidě na Rossiniho festivalu v Pesaru v roce 1993. Její domovskou scénou ale zůstala MET, kde strávila jako členka souboru 26 let a později se stala také průvodkyní slavných přenosů. K jejím nejznámějším rolím patří Desdemona z Verdiho Othella, hraběnka z Mozartovy Figarovy svatby, Violetta z Verdiho La Traviaty, Manon ze stejnojmenné Massenetovy opery nebo titulní role z Dvořákovy Rusalky, kterou ráda zpívá česky. V ČR několikrát koncertovala, poprvé na zámku v Nelahozevsi v roce 1996, a byla známou obdivovatelkou bývalého českého prezidenta Václava Havla.


čtvrtek, 14 únor 2019 06:40

Pavel Černoch dnes místo prosince

V náhradním termínu a zcela vyprodaný se dnes bude konat galakoncert tenoristy Pavla Černocha ve Smetanově síni Obecního domu v Praze. Spolu s ním vystoupí sopranistka Jana Šrejma Kačírková. Symfonický orchestr hl. m. Pahy FOK povede Jaroslav Kyzlink. Původně se koncert měl konat 6. prosince loňského roku, kvůli náhlému onemocnění a důraznému doporučení lékařů ho ale pěvec tehdy musel zrušit. Vstupenky ale zůstávají v platnosti i na dnešek. Na programu budou Puccini, Verdi, Bizet, Čajkovskij a Dvořák a zazní árie a scény z oper, které Pavel Černoch aktuálně ztvárňuje na jevištích po celé Evropě. Narodil se v Brně a zpívá od dětství. Ze dětského sboru Kantiléna vedly jeho kroky nejprve na Janáčkovu Akademii múzických umění, kde vystudoval obor hudební management. Současně se účastnil studijních programů a operních projektů v zahraničí, zejména v Itálii, kde se setkal se známým pěveckým pedagogem Paolem De Napoli, s nímž spolupracuje dodnes. V poslední době si na své konto připsal nemálo významných debutů na světových operních scénách a zařadil se tak k nejžádanějším umělcům mladé generace nejen v Evropě. Od svého debutu v Bavorské státní opeře v roce 2009 vystupuje pravidelně na jevištích předních scén, jako je milánské Teatro alla Scala, Wiener Staatsoper, londýnská Covent Garden nebo Ópera National de Paris. Zaměřuje se hlavně na role lyrického oboru a oboru lirico-spinto.


středa, 13 únor 2019 15:45

Bavorský rozhlas dnes s Dohnalem, Kahánkem a Hrůšou

Jeden z výjimečných koncertů dnes bude ze záznamu od 20:05 hodin vysílat Bavorský rozhlas, Bayerische Rundfunk-Klassik. Klarinetista Karel Dohnal a klavírista Ivo Kahánek vystoupili po dva večery s Bamberskými symfoniky a pod taktovkou Jakuba Hrůši. Zazněl Klarinetový koncert Aarona Coplanda, Koncert pro klavír a orchestr č. 4 „Inkantace“ Bohuslava Martinů a v druhé půli večera Symfonie C dur "Jupiter" Wolfganga Amadea Mozarta. Jakub Hrůša s Ivo Kahánkem během obou večerů zároveň dokončili společný projekt nahrávání dvou významných českých klavírních koncertů, zmíněného Martinů a také Koncertu pro klavír a orchestr g moll Antonína Dvořáka, který už natočili dříve. CD vydá Supraphon letos na podzim. Vzpomínky Karla Dohnala pro KlasikuPlus na tento výjimečný program si můžete připomenout v jeho zamyšlení nad muzikantským životem.


středa, 13 únor 2019 11:39

Frankfurtská opera připravuje Smetanova Dalibora

Opera ve Frankfurtu nad Mohanem chystá na 24. února pod taktovkou Stefana Soltesze a v režii Florentine Klepperové premiéru Smetanova Dalibora. Scéna je dílem světoznámého slovenského výtvarníka Borise Kudličky. V zahraničí zřídka uváděné dílo s hrdinským příběhem z českého středověku se bude hrát v němčině a v novátorském aktualizovaném výkladu zdůrazňujícím existenci intrik v politice, všudypřítomnost médií a rizika zneužití moderních technologií. Dotýká se i tématu radikálního hájení práva a legitimity užitých prostředků. Titulní roli rytíře Dalibora zpívá český tenorista Aleš Briscein, Miladu polská sopranistka Izabela Matuła, Jitku mladá Američanka Angela Vallone a krále Vladislava Kanaďan Gordon Bintner. Reprízy jsou naplánovány na 2., 8., 16., 22., 24. a 30. března. Záznam bude vysílat Hessenský rozhlas 9. března a Deutschlandradio Kultur 13. dubna. Do konce sezóny nastuduje Opera ve Frankfurtu ještě Der ferne Klang od Franze Schrekera, Händelovu Rodelindu, Szymanowského operu Król Roger a inscenaci tvořenou dvěma kratšími díly The Medium a Satyricon, jejichž autory jsou dva významní skladatelé dvacátého století: Američan italského původu Gian Carlo Menotti a italský dirigent a skladatel Bruno Maderna, žijící po válce v Německu.


středa, 13 únor 2019 06:30

Zemlinského kvarteto zahraje další „4plus“

Zemlinského kvarteto navazuje na loňskou premiérovou sérii „4plus“ a chystá další čtveřici koncertů. První se koná příští čtvrtek 21. února od půl osmé ve Velkém sále ústřední Městské knihovny. „Prvním naším tématem je 210. výročí úmrtí rakouského hudebního skladatele Josepha Haydna, který bývá často označován jako „otec smyčcového kvarteta“. Od něj jsme zařadili Smyčcový kvartet C dur op. 76/3 Císařský,“ vysvětlil Petr Holman, violista Zemlinského kvarteta. „Dalším tématem, které otevřeme, pak bude německý romantismus. Významný hudební skladatel Felix Mendelssohn-Bartholdy letos totiž slaví také 210. výročí, ovšem narození, a proto na našem koncertě nesmí chybět jeho snad nejslavnější komorní dílo – smyčcový oktet Es dur, který autor napsal už ve svých šestnácti letech. Coby host s námi vystoupí proslulé Pražákovo kvarteto.“ Mezi těmito díly pak zazní ještě Zjasněná noc Arnolda Schönberga. Další dva koncerty jsou pak v plánu ještě během jara, v dubnu a v červnu, a závěrečný v prosinci. Na nich zazní mimo jiné třeba díla Johannesa Brahmse, Roberta Schumanna nebo Ludwiga van Beethovena. Jako hosté přijali pozvání například Ivo Kahánek, který se k Zemlinského kvartetu přidá na provedení Schumannova klavírního kvintetu, violista Casals Quartet Jonathan Brown nebo francouzský klarinetista Michel Lethiec, se kterým Zemlinského kvarteto premiérovalo a natočilo klarinetový kvintet Arboretum času Kryštofa Mařatky. Právě ten společně přednesou na závěrečném koncertě tohoto ročníku.


úterý, 12 únor 2019 07:50

Česká filharmonie s Čajkovským, Rattlem a Koženou

Čajkovského linie se bude vinout i nadcházejícími koncerty České filharmonie. Hned po návratu z belgicko-německého turné, od zítřka 13. do pátku 15. února, zahraje pod vedením svého šéfdirigenta Semjona Byčkova Třetí klavírní koncert Petra Iljiče Čajkovského, ve kterém jako sólista vystoupí v Praze dobře známý Kirill Gerstein. Kromě toho zazní i Concertino Leoše Janáčka a Devátá symfonie Franze Schuberta zvaná "Velká". Druhá série koncertů o týden později už bude patřit výlučně Čajkovskému, Kirill Gerstein zahraje tentokrát jeho Druhý klavírní koncert a v druhé polovině abonentního programu provedou filharmonici pod taktovkou Semjona Byčkova méně uváděnou Druhou symfonii zvanou „Maloruská“. Únor a také 123. sezóna České filharmonie pak vyvrcholí na samém přelomu měsíce trojicí koncertů, které bude dirigovat Sir Simon Rattle. Na programu bude kromě Dvořákovy symfonické básně Zlatý kolovrat i Mahlerova Píseň o zemi, sólové party v ní zazpívají Magdalena Kožená a Simon O'Neill.


úterý, 12 únor 2019 06:30

Lisztova Faustovská symfonie v Hradci Králové ve skladatelově úpravě

Faustovská symfonie Franze Liszta zazní v české premiéře ve skladatelově vlastní úpravě pro dva klavíry, tenor a mužský sbor. Koncert se koná dnes večer v Hradci Králové. Na provedení spolupracují klavíristé Ema Jedlička Gogova a Gert Hecher, tenorista Martin Javorský a pěvecký sbor Láska opravdivá s dirigentem Janem Špačkem. Česko-makedonská pianistka je mimo jiné uměleckou ředitelkou spolku ICLife (Intercultural Creative Life), který si klade za cíl rozvíjet zejména hudební vzdělávání. Činnost zahájil v roce 2015 prvním ročníkem Mezinárodní soutěže Vlastimila Lejska pro klavírní dua a pořádá další kulturně-vzdělávací akce a koncerty. Gert Hecher je absolventem vídeňské hudební univerzity. Hluboký zájem o historické klavíry a hudbu 18. a 19. století ho souběžně s koncertováním dovedl také k bohaté aktivitě mistra klavírníka - žádaného restaurátora dobových nástrojů. V podání tohoto dua zazní i Lisztova úprava vlastní symfonické básně Orfeus... Mužský sbor pěvecký sbor Láska opravdivá založili v roce 2009 Jaroslav Černocký a Jan Špaček. Těleso nesoucí název jednoho z mužských sborů, které na lidové texty složil Leoš Janáček, funguje při Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty brněnské Masarykovy univerzity; jeho členy jsou vesměs studenti či absolventi brněnských vysokých škol. Petrof Gallery, kde se koncert koná, vznikla jako nové obchodní a kulturní centrum v areálu továrny v roce 2017, a to rekonstrukcí staré haly. Zahrnuje víceúčelovou halu, hudební kavárnu a pianosalon.


pondělí, 11 únor 2019 17:33

Soutěž Concertino Praga vyhrál klavírista Jan Čmejla

Absolutním vítězem mezinárodní rozhlasové soutěže mladých hudebníků Concertino Praga se stal patnáctiletý český pianista Jan Čmejla, nejlepší z účastníků v kategorii hry na klavír. První v houslovém oboru je šestnáctiletý Wiktor Dziedzic z Polska, v oboru hry na violoncello šestnáctiletý Syon Najman z Bulharska a v harfovém oboru vyhrála Aleksandra Arsenova z Ruska.  Jako druhé se umístily česká klavíristka Eliška Tkadlčíková, bulharská houslistka Lora Markova, ruská violoncellistka Mariia Slashcheva a ukrajinská harfistka Yelyzaveta Rakovska. Mezinárodní porota vedená Lydií Härtelovou posuzovala v houslové kategorii třináct nahrávek, ve violoncellové čtyři a v klavírní a harfové po sedmi. Laureáti soutěže vystoupí už osobně a živě na pěti koncertech – 9. června v pražském Rudolfinu a pak čtyřikrát při Jihočeském festivalu Concertino Praga: mezi 10. a 14. červnem postupně na zámku v Českém Krumlově, na zámku v Bechyni, ve Schwarzenberské hrobce v Třeboni a na zámku v Jindřichově Hradci. Nositeli speciálních ocenění se stali Mariia Slashcheva (Cena Nadace Bohuslava Martinů) a Wiktor Dziedzic (Cena Nadace Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové a Cena EMCY – Unie evropských hudebních soutěží pro mladé). V porotě soutěže, organizované od roku 1966 Českým rozhlasem, zasedli letos v Praze vedle harfistky Lydie Härtelové ještě houslista Michael Frischenschlager (Rakousko), dva odborní zástupci Evropské vysílací unie (EBU) - Doris Blaich (Německo) a Holger Hettinger (Německo) - a z českých hudebníků klavírista Lukáš Klánský, violoncellista Tomáš Strašil a dirigent a sbormistr Marek Valášek. Svými snímky soutěžili hudebníci z dvanácti zemí: Arménie, Bulharska, České republiky, Nizozemska, Německa, Polska, Rakouska, Rumunska, Ruska, Slovenska, Ukrajiny a Velké Británie. Od roku 2020 bude spolupořadatelem soutěže Akademie klasické hudby. Jaké to přinese Concertinu Praga změny, jsme psali ZDE.


pondělí, 11 únor 2019 07:00

Cembalový dialog a významná výtvarnice v České Lípě

Zítra pokračuje Českolipský kruh přátel hudby. Po lednovém večeru zasvěceném renesanci tentokrát nabídne díla vrcholného baroka v podání litevsko-českého cembalového dua: Giedrė Lukšaitė Mrázková (žákyně prof. Zuzany Růžičkové) a Petra Žďárská (laureátka soutěže Pražského jara 2012). Zahrají skladby Johanna Sebastiana Bacha a českých rodáků Friedricha Wilhelma Heinricha Bendy a Josefa Antonína Štěpána, který působil na císařském dvoře ve Vídni. Recitál doplní tradiční představení další výrazné osobnosti pocházející z České Lípy, která zanechala svoji stopu ve světě umění, významné keramičky a sochařky Johanny Michelové Meierové, jejíž díla dnes zdobí přední rakouské sbírky. Vystudovala Umělecko-průmyslovou školu pro ženy a dívky ve Vídni a pak se věnovala nejenom kreslířství a malířství, ale také modelování a kovovým plastikám. Dokázala se prosadit v konkurenčním vídeňském prostředí a vybojovat si pozici umělkyně – ženy, což nebylo v tomto období obvyklé. 12. března bude Českolipský kruh přátel hudby pokračovat harfovým recitálem Jany Bouškové.


pondělí, 11 únor 2019 06:22

Plzeň nastuduje poprvé Mozartova Idomenea

Divadlo J. K. Tyla připravuje Mozartovu operu Idomeneo, díla, které se v Plzni dosud nehrálo. Nastudování svěřilo vedení souboru významné německé tanečnici, choreografce a režisérce Arile Siegertové, která v Čechách pracuje vůbec poprvé. O jejím režijním rukopisu se hovoří jako o lehkém, vzdušném, výsostně estetickém. Premiéra nové inscenace se koná ve Velkém divadle 9. března, oznámeny jsou zatím termíny čtyř dalších uvedení – 12. března a 5., 11. a 26. dubna. Příběhem je antický námět o krétském králi Idomeneovi, který při návratu z Trójské války v ohrožení vlastního života slíbí bohu Neptunovi, že mu za záchranu obětuje prvního člověka, kterého na pevnině potká. Tím se však stane jeho vlastní syn Idamantes…. Mozartův Idomeneo uzavírá jeho rané opery a zahajuje řadu vrcholných mistrovských oper. Byl komponován pro Mnichov. Premiéru tam měl 29. ledna 1781. V Čechách se hraje vzácně – pražské Národní divadlo uvedlo Idomenea roku 1931 v režii Ferdinanda Pujmana a na scéně Jana Zrzavého. Naposledy v tuzemsku tuto operu hrálo Moravské divadlo Olomouc v režii Ladislava Štrose. Získalo za ni tehdy v roce 1997 cenu Festivalu českého hudebního divadla. Plzeň v žánrech hudebního divadla v této sezóně už uvedla Verdiho operu Nabucco a v koprodukci s Hudebním divadlem Karlín Lehárovu operetu Veselá vdova (ReflexePlus). V dubnu se na plzeňské scéně objeví Mascagniho zcela neznámá veristická opera Iris a v červnu opomíjená Dvořákova opera Šelma sedlák.


neděle, 10 únor 2019 11:05

Martinů Julietta koncertně v Carnegie Hall

Opera Julietta, mezinárodně dosud plně nedoceněné dílo Bohuslava Martinů komponované na sklonku 30. let podle surrealistické hry Georgese Neveuxe, zazní poprvé v New Yorku, a to v češtině. Koncertní uvedení chystá Leon Botstein, šéfdirigent American Symphony Orchestra, do Carnegie Hall na 22. března. V hlavních rolích Julietty a Michela vystoupí Sara Jakubiak a Aaron Blake. Sopranistku je v této sezóně jinak možné zastihnout například jako Evu v Mistrech pěvcích norimberských v Bavorské státní opeře, jako Agátu v Čarostřelci v drážďanské Semperově opeře, Marii ve Vojckovi v Anglické národní opeře, Helianu v Zázraku Heliany v Německé opeře v Berlíně nebo Mariettu v Mrtvém městě v Hamburské státní opeře a Komické opeře v Berlíně. Zpívá také s divadlech ve Frankfurtu a Štýrském Hradci nebo s Izraelskou filharmonií, s Bergenskou filharmonií nebo s Hallé Ochestra v Manchesteru. Mladý tenorista debutoval v Metropolitní opeře po boku Plácida Dominga ve Verdiho Traviatě, vrací se tam v inscenaci Hoffmannových povídek a Veselé vdovy. Ve Spojených státech účinkuje v operních domech ve Washingtonu, Cincinnati, Utahu nebo Dallasu, má za sebou debut v New York City Opera v díle Angels in America od Pétera Eötvöse. Zpívá také v Komické opeře v Berlíně Mozarta. American Symphony Orchestra vznikl v roce 1962. Od roku 1992 je jeho hlavním dirigentem Leon Botstein, známý také jako šéf inovativního tělesa The Orchestra Now. Pravidelně spolupracuje s London Symphony Orchestra a s London Philharmonic Orchestra, s filharmonií v Los Angeles, s Jerusalem Symphony Orchestra nebo s Orchestrem Mariinského divadla v Petrohradu. Se svým American Symphony Orchestra cíleně pořádá tematické koncertní programy s kontextem a přesahy do dalších umění, do náboženství a historie. S velkým ohlasem natočili v roce 2015 neznámou operu The Long Christmas Dinner Paula Hindemitha. Méně uváděná díla objevuje Botstein systematicky.


neděle, 10 únor 2019 06:31

Opera Národního divadla Smetanovi k narozeninám

Skladby pro dva klavíry na čtyři ruce, předehry k divadelním hrám, rané písně i oblíbené operní árie budou na programu matiné k 195. výročí narození Bedřicha Smetany. Koncert se uskuteční dopoledne 23. února v pražském Národním divadle. Je už šestým, pořádaným ve spolupráci se Společností Bedřicha Smetany. Mají na něm vystoupit sólisté operního souboru Marie Fajtová, Michaela Zajmi a Josef Moravec, klavíristky a klavíristé Šárka Knížetová, Alexandra Borodulina, Zdeněk Klauda a Martin Levický a vedle nich také Orchestr Státní opery s dirigentem Jiřím Štruncem. Zvláštním hostem bude pianista Miroslav Sekera. Ve výroční den narození Bedřicha Smetany, jímž je 2. březen, uvede pak Národní divadlo inscenaci opery Libuše, kterou hraje od podzimu v režii Jana Buriana. V hlavních rolích se představí sopranistka Dana Burešová a barytonista Svatopluk Sem, dirigovat bude Jaroslav Kyzlink. Na samém konci sezóny potom pražské Národní divadlo přidá do svého repertoáru novou inscenaci Smetanova Dalibora. Hudební nastudování bude také dílem Jaroslava Kyzlinka, scénografem je Daniel Dvořák a režisérem Jiří Nekvasil. Premiéry se uskuteční 27. a 29. června a 4. července bude soubor s operou hostovat na festivalu Smetanova Litomyšl. Ten oznámil už obsazení – Daliborem má být tenorista Peter Berger, Miladou sopranistka Dana Burešová. Krále Vladislava bude v Litomyšli zpívat Adam Plachetka.


sobota, 09 únor 2019 12:22

Prague Proms mají v květnu jazzový prolog

Prologem letního festivalu Prague Proms, pořádaného Českým národním symfonickým orchestrem, bude už 18. května koncert v klubu La Fabrika. Vystoupí tam orchestr Thomas Gansch Big Band, vedený prvním trumpetistou v Praze dobře známého žesťového septetu Mnozil Brass. Thomas Gansch úspěšně hostoval ve Wiener Art Orchestra a v proslulém European Big Bandu. Později založil vlastní malý bigband, který nazval Gansch&Roses, nyní ale přijede s větší formací složenou z pěti trumpetistů, čtyř trombonistů, pěti saxofonistů a z klavíru, kontrabasu a bicích. Gansch pochází z muzikantské rodiny – jeho otec Johann je pedagog a skladatel, starší bratr Hans profesorem hry na dechové nástroje v salcburském Mozarteu a trumpetistou Vídeňských filharmoniků. Projekt na Prague Proms je věnován památce trumpetisty Thada Jonese a jeho spoluhráče, bicisty Mela Lewise. Gansch připomene jejich přínos pro moderní jazz. Osudové setkání dvou svérázných muzikantů v New Yorku v šedesátých letech vyústilo ve zrození nového hudebního stylu – post-swingu… Na festivalu Prague Proms se hudba dalších žánrů - vedle symfonické - objeví jako každoročně i v hlavním letním programu. Na 26. června je připraven koncert, na němž vystoupí Banjo Band Ivana Mládka. Kapela už existuje 52 let. Chystá pořad nazvaný Od neworleanského jazzu k Jožinovi z bažin a Jezu. Na 4. července ohlásili pořadatelé islandskou skupinu Mezzoforte, založenou v roce 1977 a hrající unikátní jazz-funk fusion. Jazz, založený na hudbě dvacátých let a ovlivněný řadou idolů a vzorů i vlastní kompoziční aktivitou, hraje skupina The Hot Sardines; tisk píše, že jde o připomínku „hot jazzu z dob, kdy živá hudba byla králem - s trochou kouzla, trochou štěstí a s velkou dávkou vášně“… A na Prague Proms zazáří také domácí formace Epoque Quartet – čtveřice v obsazení klasického smyčcového kvarteta, už dvě desetiletí překvapující neortodoxními projekty na pomezí mnoha žánrů.


sobota, 09 únor 2019 07:00

Velcí symfonikové ve Zlíně

Velcí symfonikové je podtitul příštího koncertu Filharmonie Bohuslava Martinů, kterou bude řídit její šéfdirigent Tomáš Brauner. Na čtvrtek 14. února připravili Trojkoncert pro klavír, housle, violoncello a orchestr Ludwiga van Beethovena v podání trojice jihokorejských interpretů, Park Ki-ri (housle), Lee Hoo-seonga (violoncello) a Ei-Eun Shin (klavír). V druhé půli pak zazní Symfonie č. 10 e moll Dmitrije Šostakoviče. Trojkoncert pro klavír, housle, violoncello a orchestr zkompletoval Ludwig van Beethoven v průběhu roku 1804 a dedikoval ho velkému milovníkovi hudby a mecenáši, knížeti Josefu Františku Maxmiliánu Lobkowiczovi. Premiéry se ale dočkal až o čtyři léta později – klavírní part si tehdy zahrál samotný Beethoven, úspěch u posluchačů si ale skladba tehdy ještě nezískala. Forma koncertu pro více nástrojů s doprovodem orchestru se objevovala už dřív (hlavně v období baroka ve formě tzv. concerto grosso), Beethoven se tedy spolupodílel na jisté renesanci tohoto typu kompozice se dvěma nástrojovými skupinami – tedy sólistickou a orchestrální. Zároveň intenzivně hledal spolehlivou rovnováhu mezi vlastnostmi jednotlivých sólových instrumentů, kterou později nalezl a citlivě doplnil zvukem celého orchestru. A zatímco Beethoven bývá často považován za prvotřídního tvůrce symfonické hudby počátku 19. století, Dmitrije Šostakoviče naopak mnozí označují za jednoho z největších symfoniků století dvacátého. Symfonií napsal celkem patnáct, přičemž tu v pořadí desátou zkomponoval roku 1953, tedy nedlouho po smrti Josifa Vissarionoviče Stalina. Jeho domnělý portrét Šostakovič prostřednictvím hudby namaloval ve druhé větě – dle výkladu některých muzikologů totiž právě tato část diktátora výstižně zobrazuje svým zlověstným charakterem.


pátek, 08 únor 2019 12:52

Ostrava dá šanci studentům ve Čtyřnotové opeře

Čtyřnotovou operu Toma Johnsona uvede 14. února na své komorní scéně Divadlo 12 Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě, a to ve spolupráci s Fakultou umění Ostravské univerzity. Hlavní role totiž budou spolu se sólisty operního souboru divadla alternovat i studenti zpěvu z ostravské Operní akademie. Studenti v ní získají nejen potřebnou praxi, ale poprvé dostanou příležitost studovat operní díla s profesionály v divadle. A když uspějí, mají šanci se stát i plnohodnotnými alternujícími sólisty v rámci dalších repríz. "Počítáme s dlouhodobou spoluprací s fakultou, která pomůže s praktickou přípravou mladých pěvců pro profesionální dráhu a zároveň umožní rozšířit nabídku nových premiér zejména o komorní díla 20. století a díla klasicistního nebo barokního repertoáru," vysvětlil ředitel Národního divadla moravskoslezského Jiří Nekvasil a dodal, že v každé sezoně připraví akademie jednu novou inscenaci. V té příští to bude Salieriho opera Škola žárlivých s premiérou v Divadle Antonína Dvořáka. Čtyřnotová opera je napsaná pro pět sólistů a klavír, je to hodinové humorné dílko amerického minimalisty Toma Johnsona z roku 1972. Název odpovídá tomu, že opravdu stojí pouze na čtyřech tónech a pět sólistů doprovází jen klavír. Režie se ujal Juraj Čiernik, za klavír usednou Michal Bárta nebo Martin Pančocha, kostýmy vytvořila Jitka Rusnák Stauderová, scénu s prvky velkého operního domu David Bazika. V hlavních rolích se představí Eva Dřízgová-Jirušová, Anna Nitrová, Václav Morys, Lukáš Bařák a Martin Gurbaľ. Studentské, případně smíšené obsazení bude divadlo uvádět vždy aktuálně na svém webu.


pátek, 08 únor 2019 06:42

Rozhlasoví symfonikové chystají operu Porgy a Bess

Hostem Symfonického orchestru Českého rozhlasu bude příští týden Wayne Marshall, britský umělec s předky z Barbadosu, šéfdirigent WDR Funkhausorchester Köln. Toto druhé orchestrální těleso Západoněmeckého rozhlasu v Kolíně nad Rýnem je zaměřené na vyšší populár, muzikály, operetu a filmovou hudbu. Marshall, uznávaný interpret těchto žánrů a moderní americké hudby, připraví na sobotu 16. února do pražského Rudolfina ojedinělé zkrácené koncertní provedení „afroamerické“ jazzové opery Porgy a Bess od George Gershwina. O role se podělí američtí pěvci Angela Renée Simpson, Indira Mahajan, Ronald Samm a Kevin Short. S nimi vystoupí také Pražský filharmonický sbor. Jako skladatel se Gershwin prosadil nejdříve songy psanými pro Broadway. Do světa revue a muzikálů pronikl díky invenci a znalosti řemesla i díky odhadu, co se bude líbit. V roce 1924 se mu podařilo bezprecedentně prorazit i do koncertního dění, když napsal Rapsodii v modrém. Geniálně touto skladbou otevřel cestu novému kombinování dvou světů - prvků jazzové a klasické hudby. Později se výrazně prosadil hudbou do hollywoodských filmů. Jeho dílo o lásce Porgyho a Bess, příběh ze slumu v Jižní Karolině komponovaný v roce 1935 podle předlohy Dorothy Heywardové a DuBose Heywarda, otevřelo potom vizionářsky do opery cestu černošské hudbě. Současně se scénami připomínajícími operní klasiku spoluvytvářejí styl této první skutečné americké opery stylizované projevy kultury potomků černých otroků z amerického Jihu. A s nimi jsou to i blues, jazz a typické Gershwinovy songy - prvky, které se v opeře objevily společně úplně poprvé. Porgy a Bess, to je mimo jiné ukolébavka Summertime a několik dalších hitů, patřících už mezi jazzové standardy.


pátek, 08 únor 2019 00:52

PKF s Kaufmannem a Al-Ashhab se Skoumalem v Berlíně

Pod jednou střechou se v Berlíně ve čtvrtek večer sešli čeští umělci. Ve velkém sále Filharmonie zahájili německé turné tenorista Jonas Kaufmann s PKF - Prague Philharmonia a vedle v komorním sále měli recitál houslista Milan Al-Ashhab a klavírista Adam Skoumal. Na dlouho vyprodaném koncertě Jonase Kufmanna a našeho orchestru vedeného Jochenem Riederem zněla výhradně francouzská hudba z alba L'Opéra, které Jonas Kaufmann nahrál v roce 2017 s Bavorským státním orchestrem. Publikum je odměnilo bouřlivým potleskem a vyžádalo si tři přídavky. Jako host vystoupila americká mezzosopranistka Kate Aldrich, kterou mnozí jistě pamatují i z Prahy, kde v roce 2006 zpívala Sesta v Mozartově opeře La Clemenza di Tito a získala za to Cenu Alfréda Radoka. S PKF vystoupí ještě na nedělním koncertě ve frankfurtské Alte Oper. Na zbývající dva koncerty turné ji pak vystřídá gruzínská mezzosopranistka Anita Rachvelishvili. PKF s ní a s Kaufmannem čekají ještě večery v mnichovském Gasteigu 14. února, kam umělce KlasikaPlus doprovodí a přinese reflexi, a příští neděli 17. února pak turné uzavřou v Congress Centru v HannoveruO turné už jsme psali ZDE. Jonas Kaufmann s PKF - Prague Philharmonia spolupracoval i dřív, v roce 2016 na koncertu nazvaném Nessun dorma v pražském Obecním domě... Možnost koncertovat v Berlíně získal jako cenu za výhru v soutěži Young Concert Artist v New Yorku český houslista Milan Al-Ashhab a termín byl také včera. S Adamem Skoumalem, se kterým vystupuje pravidelně, nabídli skladby od Nathana Milsteina, Clauda Debussyho, Ernesta Blocha, Maurice Ravela, úpravu Franze Schuberta a také hudbu Adama Skoumala. Al-Ashhab sklízí úspěchy už druhým rokem, přestože v rozhovoru pro KlasikuPlus říká, že soutěže nemá moc rád. Loni kromě New Yorku vyhrál ještě houslovou soutěž Fritze Kreislera ve Vídni a letos se stal Talentem roku na Classic Prague Awards.


čtvrtek, 07 únor 2019 13:53

Plachetka a Kněžíková na benefici pro předčasně narozené děti

Smetana, Dvořák a k tomu prý určitě i nějaké překvapení. Program benefičního koncertu Adama Plachetky a Kateřiny Kněžíkové ve prospěch Nadačního fondu pro předčasně narozené děti a jejich rodiny se bude 20. února v Praze na Žofíně odvíjet od repertoáru jejich společného alba. Novinářům dnes řekli, že si toto zpívání za doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu a dirigenta Davida Švece chtějí užít. Účel, pro který bez nároku na honorář takto vystoupí, berou však víc než vážně, dokonce velmi emotivně. I proto, že sami mají sice dvě zdravé malé děti, ale moc dobře si uvědomují, že to není samozřejmost. Předčasně se rodí v Česku každé dvanácté dítě, je jich osm až devět tisíc ročně. Nadační fond pomáhá konkrétním rodinám, ať už na ně finančně doléhá nutnost dlouhodobého dojíždění za dítětem do některého z pouhých dvanácti neonatologických center v zemi, nebo například potřeba financovat léčení pozdějších zdravotních problémů, které si takové dítě do života může odnést. Benefiční koncert Adama Plachetky před třemi roky, také na Žofíně, přinesl pro tyto účely jako výtěžek ze vstupného jeden milion korun. Vstupenky na ten letošní, kdy s ním vystoupí i jeho manželka, se prodávají v cenách od 500 do 1900 korun; lístky v kategorii VIP, které zahrnují i společenské setkání s interprety po koncertě, stojí pět tisíc. Adam Plachetka, sólista Vídeňské státní opery a host Metropolitní opery, se potom chystá na Donizettiho Nápoj lásky a Mozartova Dona Giovanniho, na konci jara pak na Smetanova Dalibora a v červenci ve Znojmě na Händelova Saula. Kateřina Kněžíková bude studovat v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě Juliettu Bohuslava Martinů a čekají ji koncertní úkoly s tuzemskými orchestry. Zastihnout oba pěvce společně na jednom pódiu je vzácnost.