AktuálněPlus


neděle, 26 kvě 2019 09:17

Křest janáčkovského CD Jana Bartoše zítra na střeše pražské Lucerny

Klavírista Jan Bartoš a hudba Leoše Janáčka je logické propojení dvou umělců, přestože se Jan Bartoš narodil více než půl století po Janáčkově smrti. Supraphon, který nové CD vydává, to vysvětluje takto: „V genech interpreta této nahrávky, klavíristy Jana Bartoše, se bezesporu otiskl bohatý hudební život jeho předků včetně dědečka – cimbalisty. Kořeny vycházející z lidové hudby a slezský původ jsou společným jmenovatelem skladatele a interpreta této nahrávky. V Bartošově pojetí Janáčka je zřejmý hluboký muzikologický vhled i fascinující prostor intuice.“ Je tu však ještě jedna linka, která oba umělce spojuje: Jana Bartoše učil na klavír na Gymnáziu a Hudební škole hl. m. Prahy (dříve Gymnázium Jana Nerudy s hudebním zaměřením) prof. Martin Ballý, který studoval u vynikajícího „janáčkovského“ klavíristy Josefa Páleníčka. Svůj opus číslo jedna, Thema con variazioni, napsal Janáček jako 26letý student lipské konzervatoře. Drobná klavírní Vzpomínka je naopak jedním z posledních notových zápisů skladatele. Tři zásadní klavírní skladby (1. X. 1905, Po zarostlém chodníčku, V mlhách) napsal Janáček v nelehkém životním období mezi léty 1900–1912 a představují nejosobnější, nejintimnější položky v celém jeho díle. Janáček se tady často nechal inspirovat zvukem cimbálu, se kterým se setkával při sběru lidových písní na Moravě.


sobota, 25 kvě 2019 13:16

Náměstí v Litomyšli dnes rozezní opera

V Litomyšli na náměstí se právě staví pódium pro dnešní tradiční koncert nazvaný Opera pod májovým nebem. Jedinou změnou je, že se nebude konat v Klášterních zahradách, jak bylo původně v plánu. Organizátoři museli kvůli silně podmáčenému trávníku tento dvoudenní projekt přesunout na stávající místo, tedy na Smetanovo náměstí před pomník Bedřicha Smetany. Začne v půl sedmé. Koncert se koná na podporu vycházejících hvězd a program nabídne výběr operních melodií. Zazní to nejlepší z tvorby W.A. Mozarta, G. Pucciniho, G. Rossiniho, A. Dvořáka, G. Bizeta a samozřejmě B. Smetany. Účinkují: Barbora Řeřichová (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Ondřej Koplík (tenor), Roman Hoza (baryton), Jan Šťáva (bas). Orchestr Moravského divadla Olomouc řídí dirigent Marek Šedivý. Vstupné je dobrovolné. 


sobota, 25 kvě 2019 07:42

Libuše s Evou Urbanovou jako vrchol oslav 170 let žateckého divadla

Výjimečnou událostí a vrcholem oslav bude dnešní večer od 21:00 hodin v letním amfiteátru. Soubor ústecké opery zde ztvární slavnostní Smetanovu zpěvohru Libuši. V hlavní roli vystoupí Eva Urbanová, Přemyslem bude Richard Haan, Chrudoše zazpívá Zdeněk Plech, Šťáhlava Jan Ondráček, Lutobora Pavel Vančura a Radovana Petr Matuszek. Valeria Vaygant zazpívá Krasavu a Alžběta Vomáčková Radmilu. Sbor a orchestr Severočeského divadla Ústí nad Labem bude řídit Milan Kaňák. „Cílem akce je představit operu v její plné monumentalitě, oslovit příznivce opery i nové návštěvníky, kteří preferují neformální prostředí, a nabídnout nevšední a mimořádný zážitek v přírodním amfiteátru. Žatecké divadlo by rádo do budoucna vytvořilo tradici operních produkcí pod širým nebem,“ oznamují organizátoři. Letos jubilující žatecké divadlo si postavili měšťané díky sbírce a darům během tři čtvrtě roku a slavnostně jej otevřeli 22. dubna 1849. Šlo o jedno z nejstarších kamenných divadel v tehdejším Rakousku-Uhersku. Od 23. dubna tak město Žatec slavilo bohatým kulturním programem, který obohatila jednodenní série pořadů pro školy a veřejnost a večerní setkání s významnými žateckými rodáky, z klasické hudby například se skladatelem, klavíristou a mistrem improvizace Jiřím Pazourem. Doprovodným programem pak byly dvě výstavy. Jedna ukazovala výtvarné umění žáků ZUŠ a základních škol a druhá byla doplněním o historické dokumenty, plány a fotografie o proměnách divadla. K jubileu se také chystá aktualizované vydání knihy, kterou k výročí 150 let divadla napsal žatecký autor Jaroslav Venclík. Ten nové vydání doplnil o kapitoly z posledních dvaceti let. 


pátek, 24 kvě 2019 09:30

Dvořákova Olomouc dnes dopěje k monumentálnímu závěru

Mezinárodní hudební festival Dvořákova Olomouc jde do velkolepého finále. V Redutě - koncertním sále olomoucké Moravské filharmonie - dnes od půl osmé zazní Symfonie č. 3 Gustava Mahlera, a to v podání Janáčkovy filharmonie Ostrava pod taktovkou jejího šéfdirigenta Heika Mathiase Förstera. Sólový part ve čtvrté a páté větě přednese naše přední altistka Jana Sýkorová, sborové pasáže zazpívají Koncertní sbor Permoník z Karviné pod vedením sbormistryně Martiny Juríkové a ženská část Českého filharmonického sboru Brno, kterou připravil sbormistr Petr Fiala. Festival otevřel 16. května domácí orchestr s dirigentem Petrem Vronským hudbou reflektující naši historii. Organizátoři nabídli publiku filmový fantasy-horor Jak Golem na svět přišel, komorní hudbu v podání německého Acelga Quintettu, zpívanou i instrumentální hudbu klasicistních autorů Josepha Puschmanna a Michaela Haydna v podání souborů Musica figuralis a Ensemble Versus, hudebně-literární pořad Dvořákův americký sen s mezzosopranistkou Petrou Vondrovou, klarinetistou Irvinem Venyšem, klavíristou Martinem Kasíkem a hercem Janem Šťastným. Zpestřením byl jistě jazzový koncert Laca Decziho a jeho seskupení Celula New York. Ozvěnou 18. ročníku festivalu Dvořákova Olomouc 2019 bude ještě vystoupení Lisztova komorního orchestru z Budapešti s uměleckým vedoucím Péterem Tfirstem, které se bude v Redutě konat 13. června od 19 hodin.


pátek, 24 kvě 2019 06:24

23. ročník Strun podzimu křížem krážem hudebními žánry

Letošní ročník mezinárodního hudebního festivalu Struny podzimu zahájí 15. října ve Foru Karlín britská zpěvačka a pianistka Laura Mvula, která mísí soulové, jazzové a R&B prvky. Partnerem jí bude Epoque Orchestra (projekt známého Epoque Quarteta Jana Kučery) s dirigentem Troyem Millerem. Festival se inspiruje vztahy mezi klasickou soudobou vážnou hudbou, jazzem, hip-hopem a elektronikou, což dokáže například závěrečný koncert hip-hopové kapely De La Soul. V Rudolfinu proběhne v scénické koncertní podobě televizní pořad Recital 64, pásmo písniček Jiřího Suchého a Jiřího Šlitra natočený roku 1964 v režii Jana Roháče. „Koncertem Jiřího Suchého v Rudolfinu vzdáme hold legendárním postavám české hudební scény u příležitosti čtyř kulatých i půlkulatých výročí: 95 let od narození a 50 let od tragického úmrtí Jiřího Šlitra, 60 let od založení Divadla Semafor a 55 let od uvedení televizního pořadu Recital 64,“ říká zakladatel a prezident Strun podzimu Marek Vrabec. Instrumentální jazz bude v rukách dvojice kytaristy Lionela Louekeho a saxofonisty Luboše Soukupa. Nejdříve sólově a poté se svým triem se v Anežském klášteře představí jazzový klavírista Fred Hersch a po osmi letech řadu koncertů znovu obohatí saxofonista a skladatel Charles Lloyd se svým Quintetem v Rudolfinu. Uskupení JACK Quartet, které deník New York Times označil jako „nejzásadnější americké kvarteto“, se specializuje na soudobou hudbu Steva Reicha, Philipa Glasse či Julie Wolfeové, představí avantgardní, niterné a strhující kvartety řecko-francouzského skladatele Iannise Xenakise. V podání skupiny Mantra Percussion z New Yorku zazní dvojice smyčcových kvartetů a hypnotizující Timber pro šestici perkusionistů skladatele Michaela Gordona, který svá díla uvede osobně. Se šesti suitami pro sólové violoncello Johanna Sebastiana Bacha se na festival Struny podzimu vrací po třiadvaceti letech Jiří Bárta. Ředitel uměleckého plánování Vilém Spilka k programu dodává: „Dnes oznamujeme hlavní program, ale festival opět připravil také doprovodný program, od přidaných pozdně večerních festivalových Encores po workshopy, výstavy a moderované diskuse s interpretací. Doporučuji fanouškům sledovat náš web a sociální sítě, kde o přírůstcích v programu budeme informovat.“


pátek, 24 kvě 2019 06:00

Noc kostelů dnes v 1600 chrámech a modlitebnách

Program Noci kostelů na dnešní večer v tuzemsku připravuje 1631 chrámů a modliteben třinácti různých církví. Uskuteční se v nich celkem 7745 programů, často jde o koncerty. Cílem je vzbudit zájem o společenskou a kulturní hodnotu církevních staveb a prostřednictvím zážitků, rozhovorů a hudby a dalšího umění umožnit setkání se současným křesťanstvím a křesťanským dědictvím i s rozmanitostí křesťanských církví a náboženského vyjadřování. Každoroční akce je propojena jednotným vizuálním stylem a termínem v České, Slovenské a Rakouské republice. Loni pořadatelé zaznamenali v českých zemích během večera a noci na 500.000 návštěvnických vstupů. V programu jsou zastoupeny koncerty, komentované prohlídky a přednášky, ale také možnost nahlédnout do kostelních sakristií či klášterních zahrad, vystoupat na věže či sestoupit do starobylých krypt, nebo si třeba zkusit zahrát na varhany. Kostelní varhany po celé republice se za přispění profesionálů i amatérů rozezní nesčetnými koncerty, vystoupí chrámové sbory. Na mnoha místech jsou však naplánovány  i méně obvyklé programy. Například po okolí Hradce Králové je připravena návštěva kostelů a jejich programů pro cyklisty – sraz je u katedrály sv. Ducha na Velkém náměstí a trasa měří 44 kilometrů. V Chebu zvou k jedné z posledních návštěv kostela Božského srdce Páně, který musí ustoupit novým účelům. V Lokti poutníky lákají na benefiční koncert pro tamní zvony, které z kostela kdysi zmizely a které se nepodařilo dosud nikde vypátrat. A v Plzni ohlásili skutečné rarity – možnost prohlédnout si na Lochotíně kostel, který zatím ještě nestojí, nebo se projet mezi kostely historickým trolejbusem, ve kterém se bude v hudebním programu střídat s duem Švejk katolický biskup František hrající na kytaru.


čtvrtek, 23 kvě 2019 12:32

Krize v Národním divadle pokračuje, rezignovala Hroncová

Ředitelka Opery Národního divadla a Státní opery Silvia Hroncová rezignovala. Jako důvody uvedla dlouhodobě nevyjasněnou situaci spojenou s novou sezonou a rozdílnost svých názorů a názorů ředitele divadla Jan Buriana na budoucí směřování opery -  na její organizační a personální strukturu a obsazení i chod. Jde o další událost po otevřeném dopise zaměstnanců a umělců, žádajícím na Burianovi vysvětlení okolností nástupu norského režiséra a divadelního manažera Per Boye Hansena do funkce uměleckého ředitele Opery Národního divadla a Státní opery, ohlášeného na 1. srpen letošního roku. Krize v Národním divadle, podle signatářů dopisu „obrovská nervozita“, nastala po výběru nového uměleckého ředitele, který zaměstnanci považují za netransparentní. Nikdo prý neví, co bude dál. Hansena navíc v divadelním světě provází rozporuplné hodnocení, v Norské národní opeře před pár lety údajně skončil kvůli autoritativnímu způsobu řízení. Na pozici uměleckého ředitele Opery Národního divadla a Státní opery rezignoval už v minulých dnech, dva měsíce před koncem svého funkčního období, dirigent a skladatel Petr Kofroň. Hansen letos v únoru uvedl, že chce posílit mezinárodní postavení pražské opery a vyprofilovat umělecké soubory Opery ND a Státní opery. V otevřeném dopise je vyjádřeno přesvědčení, že však dosud nepředstavil základní vizi a neseznámil se s českou legislativou, vnitřním chodem divadla a uměleckým provozem. Hroncová je teatroložka, bývalá ředitelka Divadelního ústavu v Bratislavě a někdejší ředitelka Slovenského národního divadla. V Praze byla ve funkci od roku 2013. Jak nyní řekla, Buriana ve své pozici dosud respektovala, ale nastalou situaci a vypjaté pracovní prostředí už dále nemůže akceptovat. Vedení divadla reagovalo prohlášením, že se nevyrovnala s dlouho připravovanými změnami, ačkoli Burian počítal s její spoluprací.


čtvrtek, 23 kvě 2019 11:34

Němý film s živou hudbou na Pražském jaru

Jeden z nejlepších českých němých filmů, Varhaník u sv. Víta, se dnes večer dočká na festivalu Pražské jaro živého hudebního doprovodu. S ženským sborem Bubureza, rozmístěným po kině Lucerna, ho obstará skladatel a dirigent Jan Rybář. O snímku z roku 1929 se hovoří jako o dílu odpovídajícím úrovni tehdejší světové kinematografie. Scénář napsal Vítězslav Nezval, mimořádný talent a um na filmu jasně ukázal sedmadvacetiletý režisér Martin Frič. Titulní roli vytvořil Karel Hašler, z dalších herců je s obdivem zmiňována Suzanne Marwille. Melodramatický příběh vypráví o starém varhaníkovi. Od neznámého muže, který se rozhodl spáchat sebevraždu, převzal obálku s penězi, aby ji předal jeho dceři žijící v klášteře. Varhaník k ní pojal hluboký otcovský cit, ale dívka se zamilovala do mladého malíře a z kláštera uprchla. Varhaník to považoval za nevděk a zradu. Ze zármutku ochrnul. Nakonec si však dívka uvědomila svou chybu, vrátila se k němu - a starý muž se uzdravil… Osmatřicetiletý skladatel Jan Rybář zkomponoval hudbu pro dnešní uvedení filmu, veden obrazem i hudebními zákonitostmi; vytvořil doprovod umírněný, lyrický i dramatický. Nejde o jeho první podobnou práci – začal s ní u slavného opusu režiséra Friedricha Wilhelma Murnaua Upír Nosferatu. Znalci tvrdí, že film Varhaník u sv. Víta je zajímavé vidět nejen pro jeho umělecké kvality, ale mimo jiné i pro dnes už dokumentaristicky působící obrazy Prahy z doby před téměř sto lety.


čtvrtek, 23 kvě 2019 09:33

Steinway Spirio zařadil Ivo Kahánka do skupiny nejlepších světových klavíristů

Právě dnes slaví klavírista Ivo Kahánek čtyřicáté narozeniny a před pár dny ho společnost Steinway vybrala jako jediného českého zástupce pro speciální projekt „Spirio“. Slavný výrobce klavírů přišel s výrobou nástrojů, které jsou díky speciální vestavbě schopné také dokonale reprodukovat umělecké výkony konkrétních pianistů. Ivo Kahánek se tak v tomto projektu ocitá vedle klavíristů jako Lang Lang, Yuja Wang či Pascal Rogé, z historie pak Leonard Bernstein, Duke Ellington nebo Vladimir Horowitz. Pokladnici světového klavírního dědictví náš sólista rozšířil o Humoresku č. 7 Antonína Dvořáka, Koncertní etudu C dur Bedřicha Smetany, 1. řadu cyklu Po zarostlém chodníčku Leoše Janáčka a oblíbenou skladbu Bugatti step Jaroslava Ježka, kterou natočil i jako krátké a vtipné video v rámci zviditelnění projektu. „Při výběru repertoáru jsem se snažil zařadit díla umělecky hodnotná a zároveň posluchačsky vděčná, vzhledem k charakteru celého projektu. Jsem rád, že se tímto česká hudba dostává opět k novému spektru posluchačů a pianistů, a jsem přesvědčen, že v její propagaci nejen touto cestou budu pokračovat,“ dodává dnešní jubilant.


čtvrtek, 23 kvě 2019 07:12

Zlato Rýna koncertně ve Foru Karlín

150. výročí prvního provedení prologu monumentální tetralogie Prsten Nibelungův Richarda Wagnera - opery Zlato Rýna - oslaví Národní divadlo ve dvou večerech, a to dnes a v neděli 26. května. Jde  o dvě koncertní provedení, která začínají vždy v 19 hodin ve Foru Karlín. Pěvecké role divadlo svěřilo mezinárodně uznávaným zpěvákům. Nejvyššího boha Wotana zazpívá lotyšský basbarytonista Egils Silins, v úloze lstivého poloboha Logeho se představí Štefan Margita (rozhovor s ním jsme přinesli zde). Králem skřetů, Alberichem, bude další wagnerovský protagonista, Němec Thomas Gazheli. Bohyni Erdu ztvární Ursula Hesse von Steinen, kterou si možná někteří budou pamatovat z pražského „Ringu“ z roku 2005, a v rolích obrů Fasolta a Fafnera vystoupí  Karl-Heinz Lehner a Jozef Benci. Tři nymfy pak budou patřit českým pěvkyním Kateřině Kněžíkové, Janě Horákové Levicové a Václavě Krejčí Houskové. Freiu zazpívá Maria Kobielska a Donnera Jiří Rajniš. Do rolí Froha a Mima produkce obsadila Jana Petryka a Arnolda Bezuyena. Tektonickou hudbu podpoří Orchestr Státní opery pod taktovkou hudebního ředitele Andrease Sebastiana Weisera. Dramaturgii tvořila Jitka Slavíková a za světelným designem stojí Pavel Dautovský. Nejkratší ze všech dílů této tetralogie (trvá kolem dvou hodin a dvaceti minut) uslyší diváci v německém originále, ale na čtecím zařízení poběží české a anglické titulky.


středa, 22 kvě 2019 07:11

Veřejnost může nominovat Cenu Antonína Dvořáka 2019

Od 20. května je na webových stránkách pořadatelské Akademie klasické hudby k dispozici nominační formulář. Široká laická i odborná veřejnost tak může do 30. června nominovat osobnosti, umělecké kolektivy či instituce za mimořádné umělecké počiny nebo významné zásluhy na propagaci a popularizaci české klasické hudby u nás i v zahraničí. V říjnu a listopadu nominace projedná Rada akademiků, které předsedá klavírista Jan Simon. Jejími členy jsou pak dirigenti Petr Altrichter a Jakub Hrůša, klavírista Ivo Kahánek, držitelé Ceny Antonína Dvořáka klavírista Ivan Klánský a choreograf Jiří Kylián, muzikolog David Beveridge nebo publicisté Věra Drápelová, Jiří Vejvoda a Luboš Stehlík. Přední české orchestry zastupují generální ředitel České filharmonie David Mareček a ředitel Symfonického orchestru Českého rozhlasu Jakub Čížek. Rozhodovat bude i výkonný ředitel ČT art Tomáš Motl. Cenu Antonína Dvořáka Akademie klasické hudby vyhlašuje od roku 2009 a prvním laureátem ceny byl houslista Josef Suk. Dalšími vyznamenanými hudebními osobnostmi či institucemi byli například klavírista Ivan Moravec, violoncellista Yo-Yo Ma, sopranistka Ludmila Dvořáková, dirigent Jiří Bělohlávek a nejnovějším držitelem ocenění je Česká filharmonie. „Otevřením nominačního procesu pro širokou veřejnost chceme získat nové pohledy na to, komu by odborníci a fanoušci chtěli tuto prestižní cenu udělit. Jde o logické pokračování vývoje. V prvních letech zůstávaly nominace i rozhodnutí na půdě Akademie klasické hudby. Od roku 2012 o nositelích rozhoduje Rada akademiků složená vždy z významných osobností českého kulturního života i klasické hudby“, uvedl ředitel Akademie klasické hudby Robert Kolář a dodal: „Dalo by se říct, že opětovným otevřením nominací široké veřejnosti Cena vstupuje do nové etapy své existence. Ostatně stejně, jako je tomu se samotnou Akademií klasické hudby, která letoškem zahájila výrazné rozšiřování své působnosti do oblasti podpory talentovaných hudebníků.“ Ocenění bude předáno 21. dubna příštího roku, opět s podporou rodinné nadace Karel Komárek Family Foundation. Skleněnou plastiku violoncella vyrobí podle návrhu akademického architekta Jiřího Pelcla skláři společnosti Moser.


středa, 22 kvě 2019 06:30

Laureáti pěvecké soutěže A. Dvořáka na Pražském jaru

Operní hvězdy čtyř generací se dnes večer setkají na galakoncertu dávných i nedávných laureátů Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka, už půlstoletí pořádané v Karlových Varech. Program s áriemi a ansámbly z českých a světových oper je v Rudolfinu součástí nabídky festivalu Pražské jaro. Pořadatelé ohlásili, že sólisty koncertu jsou pěvkyně Gabriela Beňačková, Veronika Holbová, Jana Sýkorová a Eliška Zajícová a pěvci Kiril Matvějev, Seongsoo Ryu, Roman Hoza a Peter Mikuláš. Orchestr Národního divadla řídí Jaroslav Kyzlink. Karlovarská soutěž byla zpočátku určena pro studenty uměleckých škol, ale během let se stala uznávanou soutěží mezinárodní. Zúčastňuje se jí nyní každoročně zhruba stovka pěvců z celého světa v oborech Opera (do 35 let), Junior (do 24 let) a Píseň. Ve třetím kole oborů Junior a Opera, stejně jako následně na koncertě laureátů, zpívají finalisté soutěže s orchestrem. V písňovém oboru se klade důraz na tvorbu Antonína Dvořáka a romantiků i na interpretaci soudobé tvorby. Vedle své hlavní aktivity v listopadové soutěži pořádá každoročně Mezinárodní pěvecké centrum Antonína Dvořáka v Karlových Varech také zimní vokální interpretační semináře. Mezi laureáty soutěže byli mimo jiné Gabriela Beňačková, Edita Gruberová, Magdaléna Hajóssyová, Eva Urbanová, Marie Burešová, Roman Janál, Pavol Bršlík, Marina Vyskvorkina, Marina Domašenko, Jana Sýkorová, Kateřina Kněžíková, Lívia Vénosová, Adam Plachetka, Richard Samek, Barbora Perná a mnozí další. Čtyřiapadesátý ročník soutěže se koná 8. - 15. listopadu 2019.


středa, 22 kvě 2019 06:00

V ND panuje nervozita kvůli nástupu uměleckého šéfa opery Hansena

Na pozici uměleckého ředitele Opery Národního divadla a Státní opery rezignoval v úterý dva měsíce před koncem svého funkčního období dirigent a skladatel Petr Kofroň. Je mezi více než třemi stovkami osobností podepsaných pod dopisem, ve kterém zaměstnanci a umělci žádají na řediteli divadla Janu Burianovi vysvětlení okolností nástupu norského režiséra Per Boye Hansena do funkce zastávané dosud Kofroněm. Hansen se má ujmout práce 1. srpna. Otevřený dopis vyjadřuje znepokojení nad „kritickou situací“, způsobenou v instituci podle signatářů netransparentním výběrem nového uměleckého ředitele. Hansen letos v únoru uvedl, že chce posílit mezinárodní postavení pražské opery a vyprofilovat umělecké soubory Opery ND a Státní opery. V dopise je vyjádřeno přesvědčení, že však nepředstavil základní vizi a neseznámil se s českou legislativou, vnitřním chodem divadla a uměleckým provozem… V jeho týmu by zřejmě měla dál zůstat jako výkonná ředitelka Silvia Hroncová i dirigenti Andreas Sebastian Weiser a Jaroslav Kyzlink. Hudebním ředitelem Státní opery má být německý dirigent Karl-Heinz Steffens. Podle dřívějších informací se Kofroň měl přesunout na Novou scénu. V Národním divadle je od května údajně „obrovská nervozita“, nikdo prý neví, co bude dál. Burian před týdnem uvedl, že připraví formou otevřeného dopisu odpověď. 


úterý, 21 kvě 2019 14:43

Nová grafika PKF získala 2. místo na Best in Design

Nová grafika k aktuální 25. sezóně PKF — Prague Philharmonia získala 2. místo v mezinárodní soutěži Best in Design 2019 pro designéry a kreativní kolektivy do 30 let. Autorkou je Kateřina Šuterová, která tak uspěla v kategorii Communication Design. Předlohou a inspirací se jí staly hudební partitury. Koncept vznikl ve spolupráci s Vysokou školou uměleckoprůmyslovou v Praze. Soutěž proběhla celkem ve čtyřech kategoriích v rámci Zlín Design Week. V porotě, která letos hodnotila projekty mladých umělců ze 40 zemí světa, usedly osobnosti českého a slovenského designu, mezi jinými Michal Staško, Mária Štraneková, Filip Streit nebo Ladislav Škoda. Kateřina Šuterová je absolventkou VŠUP a Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni. V letošním roce si vedle vynikajícího umístění v Best in Design odnesla i 1. místo v soutěži Nejkrásnější česká kniha roku 2018 v kategorii Odborná literatura za grafickou úpravu EDICE KATEDRA Nakladatelství UMPRUM. 


úterý, 21 kvě 2019 13:02

Festival A. Dvořáka nabídne velký sbor a Prague Cello Quartet

Na Příbramsku pokračuje Hudební festival Antonína Dvořáka. Dnes večer nabídne velký sborový koncert. V kostele sv. Jakuba vystoupí od sedmi hodin večer koncertní sbor univerzity v americkém Heidelbergu. Od svého založení v roce 1938 se etabloval jako jeden z předních kolektivních sborových souborů. Ansámbl absolvuje každoročně domácí turné včetně provedení Händelova Messiáše a dále rozsáhlé zahraniční turné. Koncert tohoto amerického studentského sboru bude odkazem na pobyt Antonína Dvořáka v USA. Další koncert tohoto týdne chystá dramaturgie festivalu na sobotní sedmou hodinu večerní buď na nádvoří Galerie Ludvíka Kuby nebo do Městského muzea, bude záležet na počasí. Vystoupí Prague Cello Quartet, český soubor čtyř violoncellistů, kteří publiku nabídnou koncertní show složenou nejen ze známých skladeb klasických mistrů, ale také z populárních filmových melodií, nebo jazzových, popových či rockových hitů. To vše v originální úpravě pro čtyři violoncellisty a jejich nástroje. Soubor navíc na svých koncertech nešetří vtipem, humornými scénkami i překvapivým zhudebněním netradičních skladeb. Na programu budou mimo jiné skladby Antonína Dvořáka, Andrew Lloyda Webera, skupiny Queen a další díla od klasiky až po filmovou hudbu – finální podoba programu ale vznikne až v daný večer, až bude jasné místo konání.


úterý, 21 kvě 2019 08:58

Přihlášky otevřeny: Nová Mezinárodní violová soutěž Oskara Nedbala

Nová Mezinárodní violová soutěž Oskara Nedbala se uskuteční 1. - 3. listopadu 2019 v Praze. Za založením mimořádného počinu pro violisty stojí významná česká sólistka Kristina Nouzovská Fialová. Nová mezinárodní soutěž pojmenovaná po českém skladateli, violistovi Českého kvarteta a uznávaném dirigentovi, proběhne v prostorách New York University Prague v Richterově domě na Malém náměstí v Praze 1. Díky svým hudebním zkušenostem se mladá ředitelka soutěže může pyšnit významnými jmény v porotě. Předsedou bude prof. Tim Frederiksen z Royal Danish Academy of Music a dalšími členy, včetně Kristiny Fialové, budou prof. Stephanie Baer ze Steinhardt University v New Yorku, prof. Sheila Browne z Tianjin Juilliard School v Číně, prof. Jensen Horn Sin Lam ze Shanghai Conservatory of Music a náš prof. Jan Pěruška z pražské HAMU. Pro první kolo, které se bude hrát zpaměti, si účastníci připraví dvě kontrastní části úpravy Bachových houslových sonát a partit nebo z jeho violoncellových suit či dvě odlišné části z jedné ze tří suit pro violu sólo Maxe Regera. Potom bude prostor pro sólovou skladbu dle výběru kandidátů v délce do pěti minut. Pro druhé kolo si violisté připraví jednu ze sonát pro violu a klavír B. Martinů, P. Hindemitha, R. Clarka, J. Brahmse, F. Schuberta, N. Paganiniho, J. Felda, M. Regera, H. Vieuxtempse nebo V. Kalabise. Stěžejním soutěžním dílem pak bude Romantický kus op. 18 pro violu a klavír jmenovce soutěže Oskara Nedbala. Kromě hmotných cen a základních finančních ohodnocení soutěž podpoří svými vklady Nadace Bohuslava Martinů, Nadace Český hudební fond, Nadace Viktora Kalabise a dalšími mimořádnými cenami budou například cena společnosti České hudební nástroje, stipendium na Visegrad Music Masterclass v červenci příštího roku, honorovaný koncert na příštím Jihočeském komorním festivalu, na Malostranských koncertních večerech nebo na zahajovacím koncertě 2. ročníku violové soutěže Oskara Nedbala. Uzávěrka přihlášek je do 30. září 2019 a kapacita soutěžících je omezena. Při dřívějším naplnění kapacity vedení soutěže ukončí příjem přihlášek dřív.


pondělí, 20 kvě 2019 12:30

Collegium Vocale 1704 komorně v novém cyklu koncertů

Soubor Collegium Vocale 1704Collegiem 1704 se v novém cyklu šesti koncertů vrací ke svým začátkům – k repertoáru, který je zpěvákům velmi blízký. Cyklus koncertů věnovaný výhradně komorní vokální hudbě představí široké spektrum vokálního umění minulých staletí a bude se odehrávat v kostele sv. Anny - Pražské křižovatce a v barokní kapli Italského hudebního institutu. Právě v kostele sv. Anny zítra od půl osmé večer Collegium Vocale 1704 řadu koncertů zahájí díly Františka Ignáce Tůmy (Stabat Mater), Antonia Lottiho (Crucifixus a sei e otto voci) a Antonia Caldary (Motetti a due e tre voci a Te Deum). Na stejném místě 11. června zazní madrigalová díla Lottiho, Caldary a Stradelly a 17. září to budou Bachova moteta. V barokní kapli Italského hudebního institutu 8. října zazní skladby Giacoma Carissimiho, Giovanniho Legrenziho a Francesca Cavalliho, 7. listopadu soubory uvedou duchovní skladby Heinricha Schütze a Johanna Hermanna Scheina a závěrečný koncert sezony 2019 bude ve znamení sólových motet, ansámblů i větších sborových kompozic z Monteverdiho rozsáhlé sbírky rozmanitých duchovních skladeb s názvem „Les zbožnosti a duchovnosti“. Hodinu před začátkem každého koncertu je naplánováno setkání – Ouvertura se zakladatelem a uměleckým vedoucím souborů Collegium Vocale 1704 a Collegium 1704 Václavem Luksem, který bude zároveň všechny koncerty řídit.


pondělí, 20 kvě 2019 06:30

Ivan Ženatý a třikrát Brahms v Pardubicích

Dnes, zítra a pozítří bude Komorní filharmonie Pardubice hrát zajímavý program. V Sukově síni Domu hudby zazní suita z baletu Apalačské jaro od Aarona Coplanda. Balet měl premiéru v roce 1944 ve Washingtonu, D.C. a byl psán pro slavnou Marthu Graham, která v něm tančila první roli. O rok později byl Copland za Apalačské jaro vyznamenán Pulitzerovou cenou. Dalším dílem koncertu bude Sinfonietta La Jolla pro klavír a komorní orchestr Bohuslava Martinů. Skladba vznikla na objednávku Hudební společnosti v kalifornském městě La Jolla v době, kdy Martinů učil na prestižní univerzitě v Princetonu ve státě New Jersey. Klavírní part přednese Markéta Výborná. Vrcholem večera bude uvedení slavného Houslového koncertu D dur Johanessa Brahmse, který autor napsal v roce 1878 pro Josepha Joachima a spolu jej premiérovali (Brahms jako dirigent) o rok později v Lipsku. Po tři večery se náročného houslového partu ujme Ivan Ženatý. Dirigentem koncertů, které budou vždy začínat v 19:30, bude Leoš Svárovský. Před středečním abonentním koncertem proběhne v 18.30 hodin v Malém sále Domu hudby Introdukce - setkání posluchačů s protagonisty koncertů, povídání o zajímavostech, nastudování a interpretaci uváděných skladeb.


neděle, 19 kvě 2019 10:26

Festival Harmonia Moraviae a sezónu zlínské filharmonie prostoupí hudba Martinů

Bohuslav Martinů se narodil 8. prosince 1890 a zemřel 28. srpna 1959 - v nadcházející sezoně bude tedy co slavit. A kdo jiný už by měl na skladatele patřícího do čtyřlístku našich nejslavnějších vzpomenout než Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín. V podzimní části 74. koncertní sezony orchestr vzpomene na kulaté výročí od umělcovy smrti a v druhé části pak 130 let, co se narodil. Je nasnadě, že při pohledu do kalendáře filharmonie zjistíme, že hudba Bohuslava Martinů prostupuje už prologem, který je součástí příští sezony: festivalem Harmonia Moraviae. Objeví se hned v programu úvodního koncertu, který se koná 26. září v 19 hodin v Kongresovém centru Zlín, nese název Slavíme s Martinů a zazní na něm skladatelovo rondo pro velký orchestr Half-Time. Německý violoncellista Leonard Elschenbroich přednese sólový part ve slavném Dvořákově Violoncellovém koncertu h moll a na závěr zazní Janáčkova Sinfonietta. Filharmonii Bohuslava Martinů bude řídit Tomáš Brauner. 6. října od 18 hodin v kostele Panny Marie Pomocnice křesťanů zazpívají Martinů Voices se svým sbormistrem Lukášem Vasilkem a samozřejmě neopomenou do svého koncertu zařadit i skladby svého jmenovatele. Martinů suitou Fresky Piera della Francesca se zlínská filharmonie blýskne i na koncertě 10. října, opět v Kongresovém centru. Tentokrát pod taktovkou Petra Altrichtera. Sólistou tohoto koncertu bude mladý úspěšný klavírista Marek Kozák, který se zhostí sólového partu Čajkovského Klavírního koncertu b moll. Zazní i Suita A dur „Americká" Antonína Dvořáka. A Martinů zazní i na koncertě, který se bude konat na stejném místě a ve stejný čas 17. října. Vilém Veverka zahraje s filharmonií a pod vedením Leoše Svárovského skladatelův Koncert pro hoboj a malý orchestr. Suitou z baletu Vůl na střeše Dariuse Milhauda koncert začne a uzavřou ho Italské capriccio a Slavnostní předehra 1812 Petra Iljiče Čajkovského.


sobota, 18 kvě 2019 12:52

Den zobcových fléten zítra už podruhé na Pražské konzervatoři

Koncertní sál Pražské konzervatoře bude zítra už podruhé místem setkání hráčů, studentů, učitelů a příznivců zobcových fléten. Od 9:30 proběhne registrace účastníků a v deset hodin program začne. Následovat bude consort workshop, kterého se zúčastní flétnové ansámbly českých a moravských konzervatoří. Ve 13 hodin bude na řadě asi nesledovanější událost, a to masterclass Marca Scorticatiho, předního reprezentanta italské flétnové školy, virtuózního sólisty, působícího mj. na Vysoké hudební škole v Lipsku. Během masterclass bude Marco pracovat se studenty Pražské konzervatoře na repertoáru (převážně) vrcholného italského baroka s akcentem na ornamentiku a rétoriku. V rámci úvodního workshopu se zaměří na nastudování dvou skladeb z repertoáru italské renesance, užívající tzv. vícesborovou techniku. Marco Scorticati bude přednášet v anglickém jazyce, ale k dispozici bude i překlad. Od půl páté pak začne přednášet Michaela Koudelková z JAMU, která představí vybrané aspekty interpretace v kontextu vývoje zobcové flétny v baroku. Od 17:30 proběhne koncert CONSORTIA CONSERVATORIUM, které zahrnuje soubory zobcových fléten z konzervatoří v Praze, Ostravě, Plzni a Brně. Společně zahrají renesanční skladby pro vícesbor renesančních zobcových fléten, to vše pod vedením Jakuba Kydlíčka. Návštěvníci se mohou registrovat i během dne, nejlépe do 13 hodin.


sobota, 18 kvě 2019 09:14

Tři premiéry v Debutu Pražského jara

Debutantem Pražského jara je v neděli pětadvacetiletý britský dirigent Ben Glassberg, absolvent Royal Academy of Music a Univerzity v Cambridge, nový hostující dirigent Orchestre national de Lyon, věnující se rovnoměrně opeře a symfonickým programům. S orchestrem PKF-Prague Philharmonia uvede v Rudolfinu Mozartovu Symfonii g moll a jeho 2. koncert pro lesní roh s rovněž debutujícím sólistou Alexandrem Collardem, laureátem loňské soutěže Pražského jara. Na programu je také premiéra díla Hypnos českého skladatele Šimona Vosečka působícího od roku 2002 ve Vídni. V druhé polovině června čeká Glassberga debut se souborem Anglické národní opery, a to ve speciálním open air projektu na scéně v londýnském Regent´s Park s desítkou představení Humperdinckovy opery Perníková chaloupka (Hänsel und Gretel). A na podzim se ujme taktovky v Donizettiho Nápoji lásky v projektu Glyndebourne on Tour, kdy se britská města seznamují s inscenacemi připravenými proslulým letním operním festivalem v Glyndebourne na jihu Anglie. Ben Glassberg byl pro Glyndebourne on Tour jmenován na tři roky hlavním dirigentem poté, co na sebe upozornil na této přehlídce jako jeden z nejmladších dirigentů v její historii v létě 2017 v inscenaci Mozartovy opery La clemenza di Tito. Od té doby už tam řídil Pucciniho Madamu Butterfly a Traviatu. Letos v létě bude dirigovat na Salcburském festivalu osmkrát dětskou operu Der Gesang der Zauberinsel, světovou premiéru, kterou napsal Marius Felix Lange.


pátek, 17 kvě 2019 13:03

Pražský filharmonický sbor uzavře sezónu na Pražském jaru

Poslední a cappella koncert letošní sezony Pražského filharmonického sboru bude v neděli 19. května od 20 hodin součástí Pražského jara. Motivem večera bude zamyšlení se nad smyslem života. Na úvod zazní dvě skladby Franze Schuberta – Žalm 23 Hospodin je můj pastýř (Psalm 23 "Gott ist mein Hirt" op. 132), který zazpívá ženská část sboru, a Zpěv duchů nad vodami (Gesang der Geister über den Wassern D 714), ve kterém se představí mužská část sboru. Poté zazní Brahmsova kantáta Píseň osudu (Schicksalslied op. 54), ve které se už spojí hlasy ženské i mužské. Sbormistr Lukáš Vasilek o prvních třech skladbách říká: „Sborové dílo Franze Schuberta dodnes překvapuje svou originalitou a moderností. Jeho Žalm 23 ‚Hospodin je můj pastýř‘ je spíše tradičnější, zato ale patří mezi nejznámější skladatelovy kompozice vůbec. Proti tomu Zpěv duchů nad vodami, který se na českých pódiích objevuje jen zřídka, už nese všechny znaky Schubertova zralého mistrovství. Píseň osudu Johannesa Brahmse je filozofickou disputací nad podstatou lidského bytí. Skladatel ji vykreslil jako romanticky rozmáchlý obraz, který svým nadčasovým zpracováním vysoce převyšuje hudební tvorbu své doby.“ Závěrečným dílem koncertu bude Requiem op. 252 Zdeňka Lukáše. „Requiem považuji za vrchol jeho tvorby. Je to skladba plná originálních myšlenek, rafinovaných ‚lukášovských‘ melodií a libozvučných, ovšem nijak banálních harmonií. Nelze v ní nalézt žádnou falešnou okázalost či patos, a z toho také vychází její mimořádná síla,“ popisuje sbormistr, který je s Pražským filharmonickým sborem spjat už přes deset let. V první části programu se přidají klavíristé Lenka Navrátilová a Daniel Wiesner a Smyčcové kvinteto Schubert, které hraje ve složení Eva Krestová – housle, Tomáš Krejbich – viola, Eduard Šístek a Mikael Ericsson – violoncello a Petr Ries – kontrabas.


pátek, 17 kvě 2019 09:44

Laterna magika na výstavě v Brně

Spolupráce Domu umění města Brna s Národním filmovým archivem dala vzniknout myšlence uspořádat výstavu o fenoménu Laterna magika: Dekonstrukce a aktualizace. Od 15. května tak mohou návštěvníci vidět současná díla, unikátní filmové, fotografické a dosud nepublikované archivní materiály o Laterně magice, unikátní filmové materiály z představení pro EXPO 58 nebo soudobou taneční instalaci ve formě virtuální reality. Vystavující umělec Michal Kindernay pracuje se zvukovou složkou, architekt výstavy Zbyněk Baladrán s principem originálního víceplátnového promítacího systému polyekranu jako možností ideologického působení, zatímco Jiří Žák se věnuje kritickému čtení obrazů, zejména žen, v souboru Laterny magiky. Novou choreografii k legendární inscenaci Odysseus režiséra Evalda Schorma vytvořili za využití virtuálního prostředí Markéta Kuttnerová a Jozef Mrva ml. Kurátorkami expozice jsou filmové historičky Lucie Česálková a Kateřina Svatoňová. Ty výstavu přibližují takto: „Výstava se nepokouší o rekonstrukci představení Laterny magiky ani historie jednoho českého divadla. Laternu magiku chápeme jako mnohovrstevnatý fenomén: instituci, politikum, technický vynález, (multi)médium, formát, umělecký druh, komponovanou estrádu i kritickou praxi. Cílem výstavy je tedy ukázání jednotlivých faset Laterny magiky; její dekonstrukce a aktualizace.“ Mezi pamětníky, se kterými byly točeny rozhovory, byla i herečka Zdenka Procházková: „Laterna magika byla jeden z největších zážitků mého života. Takový úspěch snad nikdo nečekal, a ještě k tomu spojený s pobytem v tenkrát zakázané cizině, vidět, jak se narodil nový žánr umění z rukou Radoka, Svobody, Šlitra, Formana, Roháče, Svitáčka, Kůry a dalších, který prorazil železnou oponu a rozprostřel nám červený koberec do světa, být v té době toho svědkem a dokonce účastníkem byl zázrak nad zázraky.“ Výstava potrvá do 28. června a nabízí i zajímavý doprovodný program, například celodenní sérii debat a přednášek reflektujících jednotlivé roviny Laterny magiky, stejně tak výzvy a otázky, které tento druh kulturního dědictví přináší. Dojde také na moderovanou diskusi s pamětníky, kteří přiblíží vývoj divadla od roku 1989 do současnosti. Sympozium proběhne 14. června v Domě umění města Brna. Na Hudební scéně Městského divadla Brno proběhnou 11. a 12. června dvě reprízy aktuální inscenace Národního divadla Zahrada, připravené k šedesátému výročí Laterny magiky. Na příští úterý 21. května je naplánováno představení knihy Lucie Česálkové a Kateřiny Svatoňové Diktátor času: (De)kontextualizace fenoménu Laterny magiky, jež doplňuje výstavu a představuje obsáhlé výsledky výzkumu. Vedoucí výzkumného projektu Andrea Průchová Hrůzová podotýká: „Pokračování výstavy, na němž se představí zcela nová umělecká díla nejenom českých, ale i zahraničních umělců a umělkyň, se odehraje od 24. září do 10. listopadu 2019 v pražském centru současného umění MeetFactory. Diváci se mohou těšit na díla domácích tvůrců Michaela Bielického a Jakuba Nepraše, ve spolupráci s rezidenčním programem MeetFactory odprezentují výhradně pro výstavu vznikající projekty zahraniční autorky Ana Latini a Amelia Tan.“


čtvrtek, 16 kvě 2019 16:30

Do happeningu ZUŠ Open se zapojí přes čtyři stovky škol

Celostátní happening ZUŠ Open aspiruje na největší kulturní událost v České republice. O víkendu na přelomu května a června se do programu ve všech regionech zapojí na 420 základních uměleckých škol a také řada profesionálních umělců včetně symfonických orchestrů. Iniciátorem a pořadatelem je Nadační fond Magdaleny Kožené. Ve veřejném prostoru se objeví hudba, tanec, divadlo i výtvarné umění. Ožít mají náměstí, parky i ulice, zámky či kostely, ale třeba také vlaková nebo autobusová nádraží, kavárny a nákupní centra a děti přijdou rovněž do domovů důchodců a do mateřských a základních škol. V každém regionu se lze těšit na velkou open air scénu. Cílem je upozornit zejména na význam uměleckého vzdělávání a tedy i na samotný tuzemský unikátní systém základních uměleckých škol. Patronka projektu Magdalena Kožená se zapojí poslední květnový den do hudebních programů postupně v Karlových Varech, Plzni a Českých Budějovicích. Základní umělecké školy při happeningu připomínají, že jsou – právě jejími slovy - nepřehlédnutelnou líhní umělecké kreativity. V republice do nich chodí na čtvrt milionu dětí. V Praze se propojí ZUŠ Open 1. června s oslavami Dne dětí. V prostorách Valdštejnské zahrady vystoupí na 900 účinkujících – mimo jiné dvanáct dětských pěveckých sborů a Symfonický orchestr ZUŠ z Kroměříže. Letos se přidají také hudební festivaly, na nichž se představí první absolventi dalšího projektu tohoto fondu, který organizuje ve prospěch podpory talentů stipendijní program MenART – mentoring uměleckého vzdělávání: na Pražském jaru vystoupí v rámci ZUŠ Open v pátek 31. května, na národním festivalu Smetanova Litomyšl zahrají pak 22. června. V prvním ročníku ZUŠ Open v roce 2017 o sobě školy dávaly vědět; letos už jsou podle pořadatelů dál – budou s ostatními sdílet jedinečné kvality a projekty charakteristické pro každý region nebo kraj.


čtvrtek, 16 kvě 2019 06:58

Ensemble Inégal se Zelenkou zítra v Praze pro svatou Cecílii

Missa Sanctae Caeciliae (Mše k poctě Svaté Cecílie) barokního génia Jana Dismase Zelenky, která měla premiéru skutečně ve svátek svaté Cecílie 22. listopadu 1711 na drážďanském dvoře, zítra zazní v podání jednoho z nejpovolanějších souborů. V kostele Panny Marie pod řetězem v Praze na Malé Straně ji od půl osmé večer zazpívá a zahraje soubor Ensemble Inégal se sólisty Gabrielou Eibenovou - soprán, Kaiem Wesselem – kontratenor - alt, Tobiasem Hungerem - tenor, Mariánem Krejčíkem a Jaromírem Noskem – bas. Dílo vynikajícího hráče na violon (předchůdce dnešního kontrabasu) a respektovaného skladatele bude řídit umělecký vedoucí souboru Adam Viktora, který o mši říká: „Zelenka svoji mši pro svatou Cecílii složil jako své první dílo pro drážďanský dvůr a dá se říci, že si jím otevřel definitivně dveře na hudební scénu období vrcholného baroka v Evropě. Augusta II. mše nadchla natolik, že zvýšil Zelenkovi plat o třicet procent a zaplatil mu dvouleté studium u věhlasného vídeňského kapelníka Fuchse. Sám autor se k úspěšné mši nebo motivům z ní ve své tvorbě ještě několikrát vrátil.” Koncert předznamenává nahrávání letošního zelenkovského CD. Úvodního slova se zhostí spisovatel, novinář, scénárista a historik Pavel Kosatík.


středa, 15 kvě 2019 06:30

Zítra začíná 18. ročník Dvořákovy Olomouce

Mezinárodní hudební festival Dvořákova Olomouc zítra v kostele Panny Marie Sněžné v Olomouci od 19 hodin zahájí Moravská filharmonie Olomouc s dirigentem Petrem Vronským. Na programu budou díla reflektující českou historii. Koncert zahájí Instrumentální mše Václava Riedlbaucha. Poté zazní kantáta Polní mše Bohuslava Martinů, ve které barytonové sólo přednese Martin Gurbaľ a sborových partů se chopí Pěvecké sdružení moravských učitelů. Závěr pak bude patřit Dvořákově symfonické básni Píseň bohatýrská. Pozítří proběhne v kině Metropol německý filmový fantasy-horor Jak Golem na svět přišel z roku 1920. K tomu napsal hudbu skladatel a dirigent Robert Israel. V neděli 19. května se v kostele sv. Cyrila a Metoděje v Olomouci – Hejčíně představí německý dechový Acelga Quintett v dílech W. A. Mozarta, J. B. Foerstera, P. Haase, A. Zemlinského a jmenovatele festivalu A. Dvořáka. Na pondělí organizátoři připravili koncert dvou moravských souborů - Musica figuralis a Ensemble Versus – ty v Slavnostním sále Vojenské nemocnice v Olomouci publikum vrátí do velikonoční doby a přednesou skladby klasicistních autorů Josepha Puschmanna a Michaela Haydna. Vlastivědné muzeum pak v úterý bude svědkem koncertu z děl Dvořákových žáků a zazní i gospely, které zazpívá Petra Vondrová, na klarinet zahraje Irvin Venyš a Martin Kasík se ujme klavírních partů. To vše bude provázet slovem herec Jan Šťastný. Ve středu 22. května bude v olomouckém Jazz Tipet Clubu hrát svérázný Laco Deczi se svou kapelou Celula New York a závěrečný koncert bude patřit Janáčkově filharmonii Ostrava s jejím šéfdirigentem Hejkem Mathiasem Försterem, altistce Janě Sýkorové, Koncertnímu sboru Permoník a ženské části Českého filharmonického sboru Brno. Ti všichni se spojí, aby v kostele sv. Mořice 24. května provedli Třetí symfonii Gustava Mahlera. Dovětkem festivalu bude červnový koncert v Redutě, v sále Moravské filharmonie Olomouc. Návštěvníci uslyší umění Lisztova komorního orchestru z Budapešti s uměleckým vedoucím Péterem Tfirstem v dílech W. A. Mozarta a F. Schuberta. Podrobněji o festivalu jsme informovali zde.


úterý, 14 kvě 2019 23:38

Sedmnáctiletá Korejka Chaeyeon You vítězkou soutěže Pražského jara

Vítězkou 71. ročníku Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro se v oboru hry na flétnu stala v úterý Chaeyeon You z Korejské republiky. Sedmnáctiletá hudebnice nastoupila loni rovnou do druhého stupně studia na Korea National University of Arts. O druhou cenu se dělí pětadvacetiletá studentka Ostravské univerzity Anna Talácková a osmnáctiletý čínský flétnista Yu Yuan, po studiu v Pekingu od roku 2016 studující ve Francii na Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris. Třetí místo obsadila Niamh McKenna, osmadvacetiletá sóloflétnistka filharmonie ve finském městě Turku, hájící barvy Německa a Irska.


úterý, 14 kvě 2019 06:43

Festival Jablonecké tóny brzy v jabloneckých ulicích

Hudební a divadelní festival, který dříve nesl název Město plné tónů, se mění na Jablonecké tóny. Organizuje je statutární město Jablonec nad Nisou ve spolupráci se základní uměleckou školou města, Eurocentrem a Jabloneckým kulturním a informačním centrem (JKIC). ZUŠ budou patřit červnové středy před radnicí, chybět nebude „Klavír pod širým nebem“ ani akce ZUŠ Open. Eurocentrum připravuje program na letní scéně i v Tyršově parku a JKIC chystá koncerty v jabloneckých kostelech. Náměstek pro humanitní oblast David Mánek říká, že většina akcí bude pro diváky zdarma, a dodává: „Rádi bychom festival více přiblížili původní myšlence, která byla o tom dostat hudbu, tanec a divadlo do ulic našeho města. Připravujeme proto takový program, aby si z něj dokázal vybrat každý a zároveň byl pro každého také cenově dostupný." Přehlídka různých kulturních akcí by měla trvat až do poloviny září. Nyní přinášíme výhled, který organizátoři prozatím zveřejnili: V úterý 28. května ve 13 hodin na náměstí Dr. Farského festival zahájí mladí klavíristé a večer zahraje už známý Prague Cello Quartet, který zahraje svůj mezižánrový program na letní scéně od 19 hodin. Ve čtvrtek pak od 20 hodin v klubu Na Rampě připravily děti literárně-dramatického oboru ZUŠ představení s názvem Holky Elky, na pátek je na Mírové náměstí od deseti hodin dopoledne přichystán komponovaný program pro děti z mateřských škol a ve dvanáct hodin vystoupení sólistů, hudebních souborů a tanečníků a od 17 hodin bude kostel sv. Anny patřit pěveckému sboru Iuventus, gaude! a Krása Quartetu. Ve středu 5. června bude od 16 hodin na Mírovém náměstí vystoupení žákovského velkého dechového orchestru a tanečníků ZUŠ, ve středu o dva týdny později tam ve stejný čas zahraje bubenická skupina ZUŠ Junior Battery a zazpívá Lenka Novotná. A za týden na to, 26. června opět ve stejný čas na Mírovém náměstí, spojí své síly už zmíněný soubor Iuventus, gaude! a JAZZTET.


úterý, 14 kvě 2019 00:07

Martin Daněk vyhrál hobojovou soutěž Pražského jara

Vítězem 71. ročníku Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro se v oboru hry na hoboj stal v pondělí devětadvacetiletý Čech Martin Daněk. Je absolventem Hochschule für Musik „Hanns Eisler“ v Berlíně. Působil už v několika evropských městech, dva roky hrál v orchestrální akademii Curyšské opery a rok strávil na Haute Ecole de Musique de Lausanne. Tělesy, v nichž byl hobojistou nebo hráčem na anglický roh, byly symfonické orchestry na Islandu a v norských městech Bergenu a Stavangeru, dále Symfonický orchestr Basilej a Finský rozhlasový symfonický orchestr. Od letošního léta nastupuje ve Švýcarsku do Lucernského symfonického orchestru. Pochází z hudební rodiny, hoboji se začal po houslích věnovat až ve dvanácti letech. Druhé místo v soutěži společně obsadili Gabriel Pidoux z Francie a Seong Young Yun z Korejské republiky. Shota Takahashi z Japonska získal čestné uznání.


pondělí, 13 kvě 2019 10:46

Hudební festival Antonína Dvořáka Příbram přivítá Duo Unito a Smetanovo trio

Na zítřek pozvali organizátoři Festivalu Antonína Dvořáka v Příbrami do kostela Nanebevzetí Panny Marie ve Třebsku sesterskou sestavu Duo Unito. Jana a Jarmila Vávrovy kombinují více nástrojů - Jana hraje na fagot a zobcové flétny, Jarmila na hoboj a harfu - které jim umožňují hrát rozmanitý repertoár od renesance až po současnost. Na cembalo se k nim přidá Radek Hanuš, vrchlabský ředitel kůru a varhaník děkanského chrámu sv. Vavřince, varhaník v klášterním kostele sv. Augustina a sbormistr chrámového sboru. Na koncertě zazní zejména úpravy děl Marina Maraise, Georga Philippa Telemanna, Johanna Sebastiana Bacha, Gustava Gusenheimera, Eugèna Bozzy, Bernarda Andrése, Vítězslava Nováka, Karla Uhlíře a Antonína Dvořáka. Koncert začne v 19 hodin. Ve čtvrtek 16. května, také od sedmé hodiny večerní, zahraje v Galerii Františka Drtikola v Příbrami uskupení známé u nás i v mezinárodních vodách – Smetanovo trio. To bylo založené v roce 1934 legendárním českým klavíristou Josefem Páleníčkem (†1991). Klavíristka Jitka Čechová, houslista Radim Kresta a violoncellista Jan Páleníček přednesou Sukovu Elegii, op. 23, Dvořákovo Trio f moll, op. 65 a Arenského Klavírní trio č.1 d moll, op. 32.


pondělí, 13 kvě 2019 06:29

Břevnov s Prague Philharmonia Wind Quintet, Janem Čenským a „prokletými básníky“

Letošní sezona Břevnovských hudebních setkání pomalu spěje ke svému konci. Zítra v 19 hodin v Tereziánském sále Břevnovského kláštera zahraje Prague Philharmonia Wind Quintet, jehož členové vzešli z PKF – Prague Philharmonia (původně Pražské komorní filharmonie), kterou v roce 1994 založil Jiří Bělohlávek. Na koncertě zazní výlučně francouzská hudba – Ibertovy Tři krátké kusy (Trois pièces brèves), Milhaudův Krb krále Reného (La Cheminée du Roi René), Ravelův Náhrobek Couperinův (Le tombeau de Couperin) v úpravě Masona Jonese a Malá suita (Petite suite) Clauda Debussyho v úpravě Gordona Daviese. Hudbu bude prokládat recitací básní „prokletých básníků“ herec Jan Čenský. Dechový kvintet tvoří flétnista Jiří Ševčík, klarinetista Jan Brabec, hobojista Vladislav Borovka, fagotista Václav Fürbach a hornista Jan Musil. Poslední koncert cyklu koncertů této sezony se bude konat ve středu 19. června v 19:30 v kostele Československé církve husitské v Praze 6. S vokálně – instrumentální hudbou Claudia Monteverdiho na něm vystoupí VICTORIA ENSEMBLE s uměleckou vedoucí Viktorií Dugranpere. V podzimní části příští sezony Břevnovských hudebních setkání se návštěvníci mohou těšit na úterý 17. září, kdy v Tereziánském sále Břevnovského kláštera zahraje houslista Václav Hudeček s klavíristou Lukášem Klánským, 16. října v kostele Československé církve husitské zazní hudba Ludwiga van Beethovena, Arva Pärta a Modesta Petroviče Musorgského v podání špičkového dechového tělesa PhilHarmonia Octet, 12. listopadu v Tereziánském sále Břevnovského kláštera je v plánu koncert manželského dua violistky Kristiny Fialové a violoncellisty Petra Nouzovského s názvem Manželské dialogy a v adventu, 11. prosince, v kostele Československé církve husitské zazpívá soubor, který není třeba nijak představovat - Schola Gregoriana Pragensis s uměleckým vedoucím Davidem Ebenem.


pondělí, 13 kvě 2019 01:59

Anna Talácková se probojovala do finále flétnové soutěže

Ve třetím kole mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro se v úterý 14. května ve Dvořákově síni Rudolfina utkají čtyři mladí flétnisté. Jsou jimi Anna Talácková z České republiky, Chaeyeon You z Korejské republiky, Yuan Yu z Číny a Niamh McKenna hájící barvy Irska a Německa. Finalisty doprovodí Bennewitzovo kvarteto a PKF-Prague Philharmonia s dirigentem Stanislavem Vavřínkem. Soutěžními skladbami jsou Flétnový kvartet G dur Antonína Rejchy a na výběr jeden ze dvou Mozartových flétnových koncertů nebo Flétnový koncert Viléma Blodka. V prvním kole soutěžilo ve flétnovém oboru přes čtyřicet kandidátů, do druhého jich postoupilo dvanáct. Porotu vede Christina Fassbender, pedagožka Universität der Künste v Berlíně a dlouholetá sóloflétnistka orchestru berlínské Komické opery.


neděle, 12 kvě 2019 12:57

Jiří Bárta vystoupí v České Lípě se suitami J. S. Bacha

Českolipský Kruh přátel hudby s Vlastivědným spolkem Českolipska pokračují v řadě komorních koncertů s přednáškami o významných osobnostech Českolipska. V úterý 14. května vystoupí od 19 hodin v českolipském kostele Mistra Jana Husa violoncellista Jiří Bárta. Přednese Suitu č. 5 c moll BWV 1011 a Suitu č. 6 D dur BWV 1012 Johanna Sebastiana Bacha. Se všemi šesti suitami je Bárta spojován zejména od roku 1996, kdy vyšla jeho dvě bachovská CD a bylo to tehdy veliké překvapení pro celou hudební obec. Možná by bylo zajímavé připomenout si, jak Bachovy suity hrál na nahrávce, a na úterním koncertě porovnat, kam se interpretačně posunul. Úvod koncertu bude tradičně patřit dalšímu představení výrazné místní osobnosti - bude z oboru přírodních věd - rodák z České Lípy, který působil jako lékař a přírodovědec Josef Bohumír Mikan (německy Joseph Gottfried Mikan), který se narodil v roce 1743. Působil jako ředitel lázní v Teplicích, byl profesorem chemie a botaniky na pražské univerzitě a později zde byl rektorem. Založil pražskou univerzitní botanickou zahradu na Smíchově, která byla na sklonku 19. století přemístěna na Nové Město, a napsal mnoho odborných děl. Zemřel v roce 1814 v rodné České Lípě. Řadu koncertů českolipského Kruhu přátel hudby zakončí 11. června v Městském parku vynikající dechové kvinteto Belfiato.


neděle, 12 kvě 2019 06:44

Ensemble Opera Diversa nabídne česko-slovenský program

Ensemble Opera Diversa pořádá komorní pěvecký koncert manželů Ruskových, sopranistky Ivany Rusko a tenoristy Jána Rusko. V úterý 14. května od 19 hodin tak zazní v sále Konventu Milosrdných bratří v Brně průřezový česko-slovenský program. Zazní Slovenské zbojnícke piesně Ladislava Faixe, Sedm písní v lidovém tónu pro soprán a klavír Pavla Haase, Erotikon Vítězslava Nováka, Ej, srdenko moje Klementa Slavického a Básník a žena od Petera Špiláka. Pěvce bude doprovázet klavírista Matej Arendárik, který studoval klavír na konzervatoři v Žilině a poté na pražské Akademii múzických umění u Mariána Lapšanského. Koncertně působí zejména v Evropě a jako komorní hráč spolupracoval s Talichovým kvartetem a Suchoňovým kvintetem. Vytvořil nahrávky pro Slovenský a Český rozhlas a natáčel pro televize obou zemí. Sopranistka Ivana Rusko studovala na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě ve třídě mezzosopranistky Hany Štolfové a následně u sopranistky Magdaleny Blahušiakové. Spolupracovala s řadou souborů specializovaných na starou hudbu a byla též u začátků Ensemble Opera Diversa. Byla členkou Mezinárodního operního studia v Curychu a od roku 2012 je v angažmá ve zdejší prestižní opeře. Koncertuje a hostovsky vystupuje i na dalších významných pódiích v Evropě. Tenorista Ján Rusko studoval zpěv na Umělecké akademii v Bratislavě, také u Magdalény Blahušiakové, a i on byl členem operního studia v Curychu. Byl v angažmá ve Státním divadle v Košicích a ve Státní opeře v Banské Bystrici, kde vytvořil lyrické, komické a charakterové role svého hlasového oboru.

 


neděle, 12 kvě 2019 01:43

Martin Daněk se probojoval do finále hobojové soutěže

Ve třetím kole mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro se v pondělí 13. května ve Dvořákově síni Rudolfina utkají čtyři mladí hobojisté. Jsou jimi Martin Daněk z České republiky, Gabriel Pidoux z Francie, Seong Young Yun z Korejské republiky a Shota Takahashi z Japonska. Finalisty doprovodí Komorní orchestr Pražských symfoniků pod vedením dirigenta Ondřeje Vrabce. Soutěžními skladbami jsou hobojové koncerty Ralpha Vaughana Williamse a Bohuslava Martinů. V prvním kole soutěžilo v hobojovém oboru přes čtyřicet kandidátů, z toho čtyři byli tuzemští. Do druhého jich postoupilo dvanáct. Porotu vede Dominik Wollenweber, pedagog berlínské Vysoké hudební školy Hannse Eislera a hráč na anglický roh v orchestru Berlínských filharmoniků a na barokní hoboj v komorních ansámblech.


sobota, 11 kvě 2019 07:22

Varhaník Habermann si pozval Bach-Collegium a Canticorum iubilo

Lidské hlasy a varhany, zkušení neprofesionálové a čerstvý absolvent a k tomu famózní program - to je dnešní večer v kostele sv. Ignáce na Karlově náměstí v Praze. Od půl osmé tam bude mít absolventský koncert varhaník Alfred Habermann ze třídy Josefa Popelky z Pražské konzervatoře. Svůj program sestavil z Chorálních variací "Veni creator spiritus" op. 4 Maurice Duruflého (autora jímavého a možná veřejnosti známějšího Requiem op. 9 pro sóla, sbor, orchestr a varhany), Chorálu č. 1 E dur Césara Francka a Finale ze Symfonie č. 1, op. 14 Luise Vierna, který byl po dobu 37 let, od roku 1900, hlavním varhaníkem v katedrále Notre Dame v Paříži – tam byl Duruflé určitý čas jeho asistentem. Na koncertě ale zazní taky Viernova Messe solennelle (Slavnostní mše) pro sbor a dvoje varhany, op. 16, právě ve spolupráci se smíšenými sbory Canticorum iubilo (zajímavostí je, že v tomto tělese už 45 let zpívá bas Prof. Jiří Drahoš a také seismolog Aleš Špičák, kterého jsme blíž představili v jarním rozhovoru) a Bach-Collegium, jehož vedoucí Jíří Mátl bude dílo dirigovat. Hlavní varhanní part přednese Alfred Habermann a chórového varhanního partu se zhostí Ondřej Valenta, který na Pražské konzervatoři studoval ve třídě prof. Jana Hory a nyní je na HAMU u Pavla Černého. U


sobota, 11 kvě 2019 00:18

Flétnistky Blažková, Schelingerová a Talácková mezi postupujícími do 2. kola

Do druhého kola flétnového oboru Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro postoupilo dvanáct z více než čtyř desítek účastníků. Českou republiku zastupují Michaela Blažková, Sylvie Schelingerová a Anna Talácková. Další soutěžící jsou z Číny, Francie, Irska, Korejské republiky, Maďarska, Portugalska a Španělska. Soutěžní vystoupení druhého kola se konají 12. května v Národním domě na Vinohradech, finále potom 14. května v Rudolfinu.


pátek, 10 kvě 2019 08:24

Pražské jaro zahájí Bamberští symfonikové s Jakubem Hrůšou
v sále, televizi, rozhlase i na Kampě

Zahájení 74. ročníku Pražského jara organizátoři svěřili orchestru, který vznikl v roce 1946 z hráčů, kteří byli členy Pražské německé filharmonie. Po válce byli odsunuti, avšak dodnes se těleso hlásí k českým kořenům a v Čechách už několikrát vystupovalo. Od roku 2016 stojí v čele Bamberských symfoniků Jakub Hrůša, který k historii a hudebnímu přesahu nad politikou říká: „Je úžasné, že tradice tohoto orchestru, který se tehdy podílel tak velkolepou měrou na slávě pražského kulturního života, se podařilo zachovat a přetavit do nového tělesa v Bamberku, patřícího dnes mezi nejlepší orchestry střední Evropy. Jeho hostování na zahájení Pražského jara je pro mě tedy nejen hudebně, ale vlastně i z hlediska historie velmi krásnou symbolickou návštěvou původního domova – a pod mým vedením svým způsobem dvojnásob zajímavým. Za sebe mohu říci, že společně s ,mými´ muzikanty dnes již po nahrávání a několikanásobném uvádění cyklu v Bamberku i jinde, považujeme Smetanovu hudbu za vlastní a zcela autenticky dýcháme její hudební vzduch – ostatně podobně samozřejmý byl Smetanův vztah ke staleté německé hudební kultuře. Reprezentujeme tak střední Evropu způsobem, o kterém věřím, že má větší smysl než úzkoprsé lpění na výlučnosti kulturních výdobytků omezovaných politickými hranicemi. Má vlast je samozřejmě velmi a významně česká, ale její působivost tkví v hlubších a širších kořenech.“  Jakub Hrůša provedl Mou vlast už před třemi lety, a to s Českou filharmonií na Smetanově Litomyšli, kde naopak festival zakončoval. Zdá se, že i přes to, že někdo může vnímat tradiční uvádění Smetanovy Mé vlasti jako přežitek, stále více dirigentů mladší a střední generace ve slavném českém cyklu symfonických básní nachází hluboké zaujetí. Příkladem toho bylo i minulé zahájení Pražského jara s Českou filharmonií a Tomášem Netopilem. Zajisté bude zajímavé porovnat pojetí těchto dvou u nás i v zahraničí vysoce ceněných dirigentů. Zahájení proběhne v neděli 12. května od 20 hodin ve Smetanově síni Obecního domu. Koncert bude živě přenášet Česká televize na programu ČT art, stanice Českého rozhlasu Vltava a pro ty, kteří si chtějí festivalovou atmosféru užít ve formě open air, bude připraveno promítání v romantickém prostředí parku na pražské Kampě. Český rozhlas získal práva na celkem 14 koncertů z Pražského jara. Vltava jich živě odvysílá pět, ostatní ze záznamu. Všechny koncerty pak zařadí stanice D-dur hned následující den od 20 hodin. Navíc také odvysílá živě finále flétnové soutěže Pražského jara, a to 14. května od 16 hodin. 


pátek, 10 kvě 2019 06:56

Dvořákovo klavírní kvarteto v neděli v dobříšském zámku

Sdružení pro obnovu varhan v kostele Nejsvětější Trojice v Dobříši pořádá další ze svých benefičních koncertů. V neděli od 19 hodin v Zrcadlovém sále dobříšského zámku zazní hudba Wolfganga Amadea Mozarta, Gustava Mahlera a Josefa Suka, a to v podání Dvořákova klavírního kvarteta, které hraje ve složení Slávka Vernerová-Pěchočová – klavír, Štěpán Pražák – housle, Petr Verner – viola a Jan Žďánský – violoncello. Nedávno soubor ocenil za nahrávku Dvořákova díla složeného pro klavírní kvarteto prestižní francouzský časopis Classica nejvyšší známkou - Choc de Classica. Psali jsme o tom zde​. Na program koncertu ovšem umělci vybrali Mahlerův klavírní kvartet a moll - jednovětý, Mozartův Klavírní kvartet g moll K. 478 a Klavírní kvartet Josefa Suka a moll, op. 1. Na otázku, proč na Dobříši nezahrají hudbu Antonína Dvořáka, klavíristka Slávka Vernerová-Pěchočová odpovídá: „Samozřejmě, že od souboru pojmenovaném po Antonínu Dvořákovi každý očekává právě jeho skladby, ale my rádi využíváme i toho, když nám dá pořadatel volnou ruku, abychom zahráli i jiné kvalitní autory. Josef Suk není menší skladatel, zrovna tak Brahms a jiní autoři, kteří významně přispěli komponováním pro komorní tělesa.“ Vstupné bude už tradičně dobrovolné a má přispět na obnovu místních varhan.


pátek, 10 kvě 2019 01:10

Hobojisté Daněk a Stegemannová mezi postupujícími do druhého kola

Do druhého kola hobojového oboru Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro postoupilo dvanáct z více než čtyř desítek účastníků. Českou republiku zastupují Martin Daněk a Barbara Stegemannová, další soutěžící jsou z Francie, Japonska, Korejské republiky, Španělska a Tchaj-wanu. Soutěžní vystoupení druhého kola se konají 11. května v Sále Martinů od 09:00 hodin, finále potom 13. května v Rudolfinu.


čtvrtek, 09 kvě 2019 09:21

Canticum Camerale o víkendu v Napajedlích a ve Zlíně

Znovuobjevená mše z archívu kroměřížského zámku Missa Ferdinandi, kterou složil italský barokní skladatel Giovanni Valentini (1582 – 1649), zazní o tomto víkendu hned dvakrát. V sobotu od 17 hodin v Klášterní kapli v Napajedlích a v neděli od 16 hodin v kostele Panny Marie Pomocnice křesťanů ve Zlíně. Giovanni Valentini byl taky hráč na klávesové nástroje a básník. Narodil se patrně v Benátkách a jeho učitelem byl zřejmě Giovanni Gabrieli. Působil v Polsku jako varhaník na dvoře Zikmunda III. Vasy, poté ve Štýrském Hradci na dvoře Ferdinanda II., tehdy štýrského vévody. Po zvolení Ferdinanda císařem se s jeho dvorem přesunul do Vídně. Tam se stal dvorním kapelníkem a v tomto postavení setrval i za Ferdinanda III., jemuž v závěti odkázal své dílo. Byl prvním učitelem německého skladatele Johanna Kaspara Kerlla. Novodobá premiéra mše bude prokládána instrumentálními vložkami – sonátami pro dvoje housle Valentiniho současníka Pietra Zianiho -  v podání Evy Kalové a Víta Nermuta. Komorní sbor Canticum Camerale, který byl založen v roce 1982, přizval ke spolupráci sopranistku Kateřinu Šujanovou, tenoristu Ondřeje Múčku a basistu Martina Šujana. Continuo budou hrát violoncellista Dalibor Pimek a varhaník Marek Čermák. Koncert bude dirigovat sbormistr, tenorista, cimbalista a hudební badatel Eduard Tomaštík.  


čtvrtek, 09 kvě 2019 06:30

Nová učebnice pro kytaru

Novou dětskou publikaci Chci být kytarista nedávno pokřtilo vydavatelství Bärenreiter. Je určená pro děti, které by zajímala kytara. Autorem je mladý kytarista a hudební skladatel Lukáš Sommer. Kmotry knihy se stali houslista Jaroslav Svěcený, herečka Zdeňka Žádníková, mexická kytaristka Andrea Salcedo, písničkářka Markéta Zdeňková a Marie Sommerová, kytarista Adam Pavlíček. Ideou knihy je maximálně otevřený přístup k dětské tvořivosti. Je totiž zároveň dílnou plnou úkolů k dotvoření. Mnohé skladby jsou psané volnou formou a teprve mladý hráč sám rozhodne o průběhu skladby, jejím konci, dynamice a rytmu. Děti se také naučí širokou škálu stylů a hráčských technik. Knihu ilustrovala Jitka Němečková. „Když jsem jako malý kluk začal hrát na kytaru, bavilo mě si k některé skladbě něco málo přimyslet. Mít tak učebnici, ve které bych mohl skladbičky sám dotvářet, myslel jsem si. Po letech si svůj sen plním touto publikací. „Chci být kytaristou“ - stačí si tu větu říct a dát se do toho!“ píše autor v záhlaví sešitu. Učebnice je k dostání na stránkách vydavatelství a ve vybraných kamenných a internetových obchodech.


středa, 08 kvě 2019 23:39

Začal 71. ročník mezinárodní soutěže Pražské jaro, obor flétna

V mezinárodní hudební soutěži Pražské jaro, letos vypsané pro obory hoboj a příčná flétna, se ve flétně utká 44 účastníků ze 14 zemí. Po úterním zahájení hry na hoboj byla ve středu večer otevřena i druhá část - soutěžní pořadí si losovali flétnisté. Je mezi nimi pět z tuzemska. Mezinárodní hudební soutěž Pražské jaro již neodmyslitelně patří k nejvýznamnějším hudebním událostem roku. Za sedm desítek let existence si toto setkání vynikajících mladých instrumentalistů z celého světa vybudovalo celosvětové renomé. V posledních letech nabízí každý ročník soutěže vždy dva soutěžní obory, které probíhají ve dvou kolech vyústěním do závěrečného finále. V průběhu týdenní soutěže je tak možnost vyslechnout množství zajímavých výkonů v pražských prostorách Sálu Martinů Hudební a taneční fakulty Akademie múzických umění, Národního domu na Vinohradech či Rudolfina. Soutěž je přístupná veřejnosti. Slavnostní zahájení flétnové soutěže se uskutečnilo v Majakovského sále Národního domu na Vinohradech, kde bude soutěž ve hře na flétnu také v prvních dvou kolech probíhat.  Započetí soutěže předcházel postup z předkola. To se realizovalo už loni na podzim. V rámci oboru flétna se přihlásilo 218 uchazečů, na základě poslechu nahrávek postoupilo a bylo do Prahy pozváno 48 kandidátů. Dnešní zahájení provázela příjemná atmosféra, kterou vytvářel nejen sál, ale i výborná práce organizačního týmu. Soutěžící přivítal tajemník soutěže Michal Vencl, mnoho štěstí jim popřál i předseda stálé soutěžní komise Michal Kaňka. Přítomna byla  sedmičlenná porota, jejímiž členy jsou významní flétnisté z Francie, Itálie, Německa, Dánska, Belgie a České republiky. Předsedkyní byla zvolena Christina Fassbender. Na základě losování se ve čtvrtek ráno jako první představí Ruska Elizaveta Ivanova. Do 2. kola postoupí pak už jenom 12 finalistů. Tam je bude čekat mimo jiné i povinná skladba zkomponovaná přímo pro soutěž. Jejím autorem je Jaroslav Pelikán. Všechny další informace o dění na soutěži Pražské jaro budou zveřejňovány na sociálních sítích a na portálu KlasikaPlus.


středa, 08 kvě 2019 10:43

Corigliano na Dylanovy texty a Berliozova Fantastická symfonie zítra a v pátek v Brně

Umělec, písničkář, hudebník a držitel Nobelovy ceny za literaturu Bob Dylan je autorem textů, ze kterých složil na objednávku Carnegie Hall Corporation písňový cyklus s názvem Mr Tambourine Man: Seven Poems of Bob Dylan významný americký skladatel klasické hudby John Corigliano. Napsal ho v roce 2000 původně pro zpěvní hlas a klavír. O tři roky později ale dílo zinstrumentoval pro symfonický orchestr a nahrávka, na které zpívá izraelská sopranistka Hila Plitmann, získala v roce 2008 hned dvě ocenění Grammy. A právě Hila Plitmann přednese s Filharmonií Brno cyklus v české premiéře. Na titulkovacím zařízení nad pódiem poběží texty v překladu Gity Zbavitelové. Přestože Corigliano i Plitmann patří k mezinárodním hvězdám, v České republice jsou téměř neznámí. „O to víc mne těší, že je u nás mohu přivítat a představit zdejšímu publiku. Ještě větší radost mám z toho, že oba večery jsou  téměř vyprodány, zbývá posledních pár míst, stejně tak na veřejnou generálku,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Umělecký ředitel a šéfdirigent orchestru Dennis Russell Davies bude řídit i druhou půlku večera, ve které zazní Fantastická symfonie Hectora Berlioze, od jehož úmrtí uplynulo v březnu 150 let. Slavnému programnímu dílu, o kterém už bylo mnoho napsáno a na kterém se studenti konzervatoří a hudebních škol učí, co to je tzv. idée fixe (utkvělá myšlenka procházející celým dílem), skladatel přiřkl podtitul Epizoda ze života umělcova. Koncerty se konají zítra a v pátek v sále Stadion Kulturního centra Babylon v Brně od 19 hodin.


středa, 08 kvě 2019 07:00

Dnes večer: PKF a český debut dirigenta Harryho Bicketa

„Pokud chcete hrát barokní hudbu s moderním orchestrem, je Rameau výborná volba. Jeho hudba je technicky velmi náročná, takže se orchestr může skutečně předvést. Smyčce používají velmi virtuózní smyky, fagotová linka je položena extrémně vysoko, hudební jazyk je divoký a nespoutaný. Rameau ve mně občas budí dojem soudobé, až jazzové hudby.“ To jsou slova Harryho Bicketa k dnešnímu programu PKF – Prague Philharmonia. Právě ta  předního britského dirigenta, uměleckého vedoucího souboru The English Concert a uměleckého ředitele Opery v Santa Fe, pozvala.  Umělecká spolupráce na dnešním koncertě v Rudolfinu je Bicketovým českým debutem a slibuje nevšední zážitek v podobě ukázek z oper a baletů 17. a 18. století. V úvodu koncertu zazní předehra k opeře Ifigenie v Aulidě (Iphigénie en Aulide) od Christopha Willibalda Glucka. Suitou z opery Les Boréades Jeana-Philippa Rameaua, ve které mezi nástroji nechybí ani populární stroje na vítr, bude hudební večer pokračovat a hudba k baletu Stvoření Prométheova op. 43 Ludwiga van Beethovena pak koncert uzavře. Harry Bicket je varhaníkem, cembalistou a mezinárodně uznávaným interpretem barokní hudby. Staré opery dirigoval v English National Opera, Bavorské státní opeře, Královské opeře Covent Garden, ale i v Metropolitní opeře v New Yorku a v Carnegie Hall se svým The English Concert pravidelně uvádí Händelovy opery. Kromě Beethovena se tak dnes PKF – Prague Philharmonia od 19:30 netradičně setká s barokní hudbou.


úterý, 07 kvě 2019 22:47

Začal 71. ročník mezinárodní soutěže Pražské jaro, obor hoboj

V mezinárodní hudební soutěži Pražské jaro, letos vypsané pro obory hoboj a příčná flétna, se v hoboji utká 46 účastníků z více než 15 zemí světa. Zahájení prvního ze dvou oborů 71. ročníku a losování pořadí účastníků soutěže se dnes večer uskutečnilo v Sále Martinů na AMU. Jak připomněl Michal Kaňka, předseda stálé soutěžní komise, posuzování kandidátů k pozvání do prvního kola bylo nelehkým úkolem, protože na sekretariát na podzim 2018 přišlo téměř 200 přihlášek, z nichž bylo potřeba při poslechu nahrávek vybrat jen asi čtvrtinu. Mezi těmi, kdo dnes přijeli, jsou vedle čtyř Čechů nejpočetněji zastoupenými národnostmi Jižní Korea a Francie. Bystré a kritické uši a oči hobojové soutěže tvoří letos sedmičlenná porota, které předsedá její nejvyšší člen, Dominik Wollenweber z Německa. Spolu s ním v porotě zasedne dalších šest profesionálních hobojistů z Francie, Španělska, České republiky a z USA. Domácí scénu zastupují Vilém Veverka a Vladislav Borovka. Rozdílem od poroty oboru příčné flétny je její pouze mužské obsazení - u druhého oboru budou v porotě dvě ženy. Dnešní zahájení provázela příjemná atmosféra, osobní zájem poroty o každého účastníka při slavnostním losování pořadí a celkově přátelský duch večera. Umocnil ho pád klobouku s ještě nevylosovanými čísly pořadí při losování jednoho z účastníků. Je jisté, že tvrdý boj, který ve středu začne, bude zároveň kulturním zážitkem pro každého a velkou příležitostí pro vzájemná obohacení a poznávání. První kolo zahájí v 9:00 v Sále Martinů s číslem jedna francouzský hobojista Lefevre Emilien. Pasivní účast na soutěži je po celou dobu velmi vítaná, všechna kola soutěže jsou otevřena veřejnosti. První kolo bude trvat dva dny a do druhého kola z něj postoupí 12 kandidátů. KlasikaPlus bude průběžně zveřejňovat příspěvky vytvářené mladými muzikology v rámci zpravodajského projektu při soutěži Pražského jara. Další informace budou i na sociálních sítích soutěže.


úterý, 07 kvě 2019 08:00

Petr Nekoranec zazpívá starou hudbu

Tenorista Petr Nekoranec dnes večer zpívá v kostele svatých Šimona a Judy v cyklu FOK starou hudbu. Doprovázejí ho čeští hráči na theorbu a violoncello Jan Krejča a Hana Fleková a americký cembalista William Kelley. Na programu jsou barokní a klasicistní árie a písně - Bachovy, Händelovy, Purcellovy, Rameauovy a Mozartovy skladby. Petr Nekoranec, který doma obdržel Cenu Classic Prague Awards jako Talent roku 2017, je na začátku mezinárodní umělecké kariéry. Má za sebou zkušenost z Operního studia při Bavorské státní opeře a v Lindemann Young Artist Program, projektu určeném newyorskou Metropolitní operou pro mladé umělce. V lednu 2017 zvítězil v Mezinárodní pěvecké soutěži Francesca Viñase v Barceloně. Loni na podzim nastoupil jako sólista do souboru Stuttgartské opery, kde v první sezóně už ztvárnil tři velké role – Almavivu v Rossiniho Lazebníku sevillském, Ernesta v Donizettiho opeře Don Pasquale a Dona Ramira  v Rossiniho Popelce.


úterý, 07 kvě 2019 06:21

13. ročník Klášterních hudebních slavností v široké dramaturgii

Za měsíc, v první červnový pátek, se rozehraje festival Klášterní hudební slavnosti. Vznikl v roce 2007 a původní myšlenkou jeho pořadatelů bylo oživit hudbou letní měsíce v Šumperku a širokém okolí. V posledních letech zasahuje festival do Pardubického, Moravskoslezského a Olomouckého kraje a nabízí koncerty a ojedinělé hudební projekty ve městech Šumperk, Jeseník, Krnov, Loučná nad Desnou, Rapotín, Bludov, Králíky a dalších. Letošní řadu koncertů zahájí zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů a Český filharmonický sbor Brno pod vedením Leoše Svárovského, a to Beethovenovou Symfonii č. 9 d moll „S Ódou na radost“ ve velkém sále Domu kultury v Šumperku. Tam se v klášterním kostele chystá i komorní koncert patronky festivalu, harfistky Jany Bouškové, a klavíristy Lukáše Klánského. Bratrské duo Miroslav Vilímec – housle a Vladimír Vilímec – klavír zahraje hudbu J. L. Dusíka, E. Elgara, D. Šostakoviče a dalších autorů v koncertní síni sv. Ducha v Krnově. Nádvoří zámku ve Velkých Losinách bude na konci června patřit dětskému pěveckému sboru Motýli Šumperk a na začátku července v kulturním domě v Loučné nad Desnou zahrají hudbu baroka a klasicismu flétnista Jiří Stivín s cembalistou Václavem Uhlířem. Moravská filharmonie Olomouc se v Horských lázních Karlova Studánka blýskne s programem ve znamení serenád, brněnský vokální kvintet Ensemble Frizzante zazpívá na zámku v Konicích. Renesanční a barokní zpěv v doprovodu loutny pak zazní v podání Lucie Rozsnyó a Miloslava Študenta na zámku Bludov a ještě v závěru prvního červencového týdne v klášteře na Hedeči v Králíkách zahraje Schulhoff Ensemble ve složení Roman Patočka – housle, Hana Brožová – flétna a cembalistka Monika Knoblochová v programu Bach a ti druzí. Multižánrový Epoque Quartet, jehož hudební i technické dovednosti snad nemají hranic, se v populárním projektu představí v Tančírně v Račím údolí v Bernarticích a v podobném duchu se pak v netradičním pojetí vážné huby rozezní mladý Prague Cello Quartet ve velkém sále KKC v Rapotíně. Souhra dvou klasických kytar v podání dua Siempre Nuevo bude k vidění a slyšení v kostele sv. Michaela v Maršíkově a v klášterním kostele v Šumperku si budou posluchači moci vychutnat zvuk varhan, na které zahraje Juraj Křemen ze Slovenska. V polovině července dojde k velmi netradičnímu setkání dvou nástrojů – loutny a akordeonu, a to v podání Jindřich Macka a Jitky Baštové. Ti zahrají v Ruční papírně ve Velkých Losinách. Mezzosopranistka Edita Adlerová zazpívá na více místech v programu Španělský večer s Carmen a Dvořákovou Mší D dur „Lužanskou“ festival 26. července skončí. V šumperském klášterním kostele ji zazpívají a zahrají členové Ensemble Inégal s uměleckým vedoucím Adamem Viktorou.


pondělí, 06 kvě 2019 14:59

Dolanský ředitelem Pražského filharmonického sboru

Ředitelem Pražského filharmonického sboru byl dnes jmenován jeho dosavadní manažer Radim Dolanský. Funkce se ujme 1. září. Ministerstvo kultury zdůvodnilo výběr dosavadní pětiletou prací Dolanského. Společně s odcházející ředitelkou Evou Sedlákovou vybudoval sboru pozici vysoce oceňovaného partnera světových orchestrů, a to díky uměleckému vedení sbormistra Lukáše Vasilka. Dokladem je podle zřizovatele například i budoucí spolupráce s Berlínskými filharmoniky a jejich novým šéfdirigentem Kirillem Petrenkem, účast na Velikonočním festivalu v Salcburku s Christianem Thielemannem či spolupráce s dirigenty Zubinem Mehtou, Alanem Gilbertem, Sirem Johnem Eliotem Gardinerem, Fabiem Luisim či Marissem Jansonsem. Dolanský podle svých slov spoléhá na tři nejsilnější stránky ansámblu - originální barvu, flexibilitu a spolehlivost; to vše garantované osobností Lukáše Vasilka, jehož umělecké vedení a směřování sboru považuje za vůbec největší devizu tělesa. Sbor v budoucnu zavítá mimo jiné do Hongkongu, Moskvy, Bonnu, Hamburku a opakovaně vystoupí na festivalech v Baden-Badenu nebo Bregenzu. Za hlavního domácího partnera bude i nadále považovat Českou filharmonii v čele s jejím nynějším šéfdirigentem Semjonem Byčkovem, ale neopomíjí ani spolupráci s dalšími českými orchestry.


pondělí, 06 kvě 2019 06:54

Příbram v tomto týdnu: Český filharmonický sbor Brno a Ivo Kahánek

Vysoké sborové umění a virtuózní sólový klavír nabídne v tomto týdnu právě probíhající 51. ročník festivalu Antonína Dvořáka v Příbrami. Zítra od 19 hodin zazpívá v kostele sv. Jakuba Český filharmonický sbor Brno vedený Petrem Fialou duchovní skladby od Zdeňka Fibicha, Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka, a to a capella nebo s varhanním doprovodem Martina Jakubíčka. Vokálními sólisty koncertu budou tenorista Tomáš Kořínek a altistka Pavla Vrbová. V některých skladbách se přidají ještě harfistka Pavla Kopecká a houslista Leoš Zavadilík. Galerie Františka Drtikola v Příbrami pak v sobotu 11. května od sedmi večer ožije klavírní hudbou, kterou přednese Ivo Kahánek. V jeho podání zazní Partita B dur č. 1 BWV 825 Johanna Sebastiana Bacha, Beethovenova Sonáta c moll op. 13 „Patetická“ a výběr z Dvořákova klavírního cyklu Poetické nálady. Závěr koncertu bude patřit Fryderyku Chopinovi a jeho Nocturnům b moll, op. 9 č. 1 a Es dur, op. 9 č. 2 a Andante spianato et Grande polonaise brillante op. 22. Součástí akce bude mimořádné zpřístupnění vily Rusalka ve Vysoké u Příbrami pro veřejnost. V čase od 14:30 do 17:00 hodin budou na místě přítomni potomci Antonína Dvořáka. Recitál Ivo Kahánka je beneficí právě pro tuto vilu, ve které náš slavný skladatel tvořil. Díky předchozím koncertům se podařilo zrekonstruovat branku. Výtěžek z letošní akce pomůže zeleni, vzhledem k havarijnímu stavu části stromů v zahradě kolem vily a hrozící možnosti pádu stromů na objekt půjdou vybrané peníze na práce spojené s prořezem stromů.