Alžběta Poláčková jednou z mnoha tváří příštích dní u Pražských symfoniků
V Anežském klášteře vystoupí 24. dubna klavírní Orbis trio se sopranistkou Alžbětou Poláčkovou. V rámci cyklu Obrazy a hudba FOK provedou společně Sedm romancí na básně Alexandra Bloka od Dmitrije Šostakoviče a Orbis trio zahraje ještě vybrané Dumky Antonína Dvořáka. Cyklus rodinných koncertů Orchestr na dotek v rámci programu Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK pak vyvrcholí v sobotu 26. dubna, kdy dětem a rodičům představí bicí sekci orchestru. Koncert moderují herci Marek Němec a Johana Schmidtmajerová, diriguje Jan Kučera. Vystoupí Baletní přípravka Národního divadla a děti z Hudebního klubu Fík. Pod hlavičkou FOK je však v následných dnech do začátku května v nabídce ještě mnohem více.

„S radostí jsem přijala nabídku FOKu přednést s Orbis triem vokálně-instrumentální suitu Sedm romancí na básně Alexandra Bloka Dmitrije Šostakoviče. Vracím se k této skladbě po mnoha letech a je pro mě přímo dobrodružstvím objevovat, kam se můj hlas za tu dobu posunul. Šostakovičova nezaměnitelná esence výraziva, verše plné symbolismu a tragiky, čtyři hlasy navzájem se proplétající tvoří dohromady úžasné dílo,“ říká Alžběta Poláčková. S poezií Alexandra Bloka se Dmitrij Šostakovič seznámil již v dětství prostřednictvím učitelky Marie Stojuninové, která se svými žáky pořádala hudebně-literární pásma, organizovala exkurze po místech spjatých s pobyty slavných osobností a seznamovala děti s díly Puškinovými, Gogolovými, Dostojevského a dalších. Hudební cyklus na básně symbolistického básníka Alexandra Bloka vznikl na základě prosby Mstislava Rostropoviče o skladbu pro manželku, sopranistku Galinu Višněvskou. Šostakovičovy písně jsou poznamenány chmurnou předtuchou; předčasně zesnulý Alexander Blok se stal obětí sovětské byrokracie. Alžběta Poláčková je sólistkou Národního divadla v Praze od roku 2003, kde o rok dříve debutovala jako Zerlina v Mozartově Donu Giovannim. V roce 2015 debutovala v pařížské Opéra national v úloze Druhé žínky ve Dvořákově Rusalce. Následoval debut s BBC Symphony Orchestra pod taktovkou Jiřího Bělohlávka. Sopránovým sólem se podílela na supraphonské nahrávce Janáčkova Věčného evangelia s dirigentem Tomášem Netopilem z roku 2014. Úspěšně se zúčastnila několika mezinárodních pěveckých soutěží, mj. získala první cenu a Cenu Emy Destinnové v Londýně na soutěži Anglo-Czechoslovak Trust. Na začátku koncertu proběhne krátká přednáška edukátorky Národní galerie Moniky Švec Sybolové k obrazu Maxe Švabinského Chudý kraj z roku 1900.
Souběžně se v kostele sv. Šimona a Judy uskuteční „meditační noktorno“ Pod znějícími klenbami. Průvodcem a spoluautorem večera je Ondřej Tichý, hrají členové Pražských symfoniků. „Rychle se měnící svět zvyšuje nejen nároky na nás samotné, ale přináší také nezbytnost, na kterou zapomínáme. Péči o duši…“ je oficiální průvodní text. Diváci uslyší hudbu Johanna Sebastiana Bacha, Giovanni Gastoldiho a Adama Michny z Otradovic. „V čase nejistoty a náročných otázek, na které nikdo z nás nezná odpověď, musíme často vynaložit obrovskou energii k tomu, abychom se mohli zastavit, ztišit, vydechnout nebo vnímat hlubší smysl věcí,“ říká Tichý.

„Výbuch v laboratorních podmínkách je připraven – jdeme na to!“ říká Marek Němec alias Pan Tympán. Orchestr začne. Ve scénáři Tomáše Končinského je tentokrát vepsaná hudba Richarda Strausse, Johanna Strausse, Nikolaje Rimského-Korsakova nebo Leonarda Bernsteina. Se sólem pro marimbu se představí členové Pražských symfoniků Junko Honda a Ladislav Bilan ml. Baletní přípravka Národního divadla zatančí na předehru k opeře Carmen George Bizeta a v hudební laboratoři se „na součástky rozebere“ slavné Bolero Maurice Ravela. Dirigent Jan Kučera přesadí bicí sekci orchestru na forbínu, aby děti v publiku na hráče pěkně viděly. V jedné skladbě dokonce bicisté převezmou úlohu dirigenta a budou sami řídit celý orchestr. „Jak to dopadne, když místo taktovky budou mít v rukou paličky? Nechte se překvapit!“ říká produkce orchestr k dalšímu pořadu z cyklu Orchestr na dotek.

Radost ze zpěvu, radost ze sdílení hudby a hudba jako zdroj inspirace jsou hlavní vize britského vokálního souboru Voces8. Večer 29. dubna bude v jeho režii „oslavou rozmanitosti forem hudebního vyjádření, oslavou vokální svobody, harmonické bohatosti, expresivity hudby a také vzrušujícím výletem do období renesance“, jak hlásá materiál orchestru. Pěvci pod vedením Barnabyho Smitha nabídnou díla autorů jmény Hildegard von Bingen, Pérotin, Josquin des Prez, Jean Mouton, Tomás Luis de Victoria, Orlando di Lasso, Claudio Monteverdi, William Byrd, Thomas Tallis a Orlando Gibbons.

Fokus je dramaturgicky i nástrojově pestrý koncert, na kterém se 30. dubna ve Smetanově síni Obecního domu představí nejlepší studenti Gymnázia a Hudební školy hl. m. Prahy za doprovodu Pražských symfoniků. Na tomto koncertu s již více než třicetiletou tradicí se již podílela řada významných dirigentů (mj. Jakub Hrůša či Zdeněk Mácal). Dlouhou dobu byly koncerty spojeny také s osobností houslisty Josefa Suka, který se studenty i osobně na pódiu hrával. Podrobný rozpis sólistů i zvoleného repertoáru zde.
Cyklus workshopů pro seniory a jejich vnoučata od šesti do dvanácti let Hudbou k srdci – Hudba je život! pak pokračuje 3. května v kostele sv. Šimona a Judy. Mezigenerační hudební setkávání vede lektorka Karolína Řepová.
A o tři dny později se tamtéž koná koncert pod taktovkou loňského debutanta Pražského jara Jiřího Habarta. „Umělecká nadsázka se může někdy pěkně zvrhnout. To když Puškin ve svém dramatu Mozart a Salieri nechá Salieriho zavraždit ze závisti svého přítele Mozarta. Pak se toho chytne americký dramatik Peter Shaffer a následně český režisér Miloš Forman a sugestivní Amadeus je na světě. Ale kde je pravda?“ říká produkce pražského tělesa. Hana Knauerová (flétna) a Jurij Likin (hoboj) budou sólisty koncertu, na kterém ve zmíněné motivaci zazní díla Schuberta, Salieriho a Mozarta.

Foto: Vilém Veverka, Petr Dyrc, Andy Staples, archiv KlasikyPlus.cz
Příspěvky redakce
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
Více z této rubriky
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie