Amerika autenticky v Praze. Wayne Marshall s rozhlasovými symfoniky
Wayne Marshall se vrací do Prahy a nabídne své jak hráčské, tak dirigentské umění. Se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu stane na pódiu Smetanovy síně k provedení děl Gershwina a Bernsteina. Vokální sólo má při koncertu 10. června mezzosopranistka Hadar Halevy a koncert živě vysílá Český rozhlas Vltava.

Všestranný britský hudebník Wayne Marshall je mezinárodně uznávaný jak za dirigentským pultem, tak u kláves klavíru či varhan. V obou těchto rolích bude na nejbližším koncertu k vidění. Pražské publikum si ho může pamatovat z koncertního provedení Gershwinovy opery Porgy a Bess v jedné z minulých sezon rozhlasových symfoniků. (Reflexe ZDE.) Nyní se vrací s Bernsteinovou starozákonní symfonií z roku 1944 a s další hudbou George Gershwina. Ten byl prvním, kdo dokázal mistrně prolnout afroamerickou hudbu s evropskou operou, vlastně dle předpovědi Antonína Dvořáka, který během svého pedagogického působení v New Yorku v roce 1892, pouhé čtvrtstoletí po zrušení otroctví v USA, prohlásil, že základem původní americké skladatelské školy, má-li vzniknout, by se měly stát především černošské melodie a písně. Gershwin v osmnácti vydal svůj první šlágr a o tři roky později už na Broadwayi hráli první celovečerní komedii. V roce 1924 pak do koncertního dění prorazil naplno Rapsodií v modrém, která nečekaným způsobem otevřela možnosti nového kombinování dvou světů – prvků jazzové a klasické hudby.
V první půli koncertu v Obecním domě zazní Gershwinova Druhá rapsodie pro orchestr a klavír a symfonická báseň Američan v Paříži, po přestávce přítomní vyslechnou Bernsteinovu Symfonii č. 1 „Jeremiáš“. Mezzosopránové sólo pod Marshallovou taktovkou ztvární Hadar Halevy (mezzosoprán).
Partituru své Druhé rapsodie, koncertní skladby pro orchestr s klavírem, napsal Gershwin v roce 1931. Původ rapsodie souvisí s hudbou k filmu Delicious, což byla jedna z vítaných hollywoodských zakázek. Ne vše se však nakonec ve výsledném tvaru uplatnilo a skladatel materiál s přesvědčením o jeho kvalitách rád využil v kompozici, kterou nakonec považoval v mnoha ohledech za to nejlepší, co napsal. Při premiéře v podání Bostonského symfonického orchestru pod taktovkou Sergeje Kusevického v lednu 1932 hrál klavírní part sám autor. Báseň Američan v Paříži naznačuje, že v době studia ve Francii se Gershwin uměl vnímavě rozhlédnout i tam. Skladbu napsal pro standardní nástroje symfonického orchestru plus saxofony a pro premiéru v prosinci 1928 v Carnegie Hall přivezl navíc i čtyři klaksony z pařížských taxíků. Bernsteinova symfonie Jeremiáš z válečných let je ověnčena cenou New York Music Critics‘ Circle Award za nejlepší americké dílo roku 1944. Programní hudba je vzhledem k době logicky navázána na starozákonní příběh proroka Jeremiáše. Hebrejský text ve třetí větě je biblickým nářkem nad dobytím Jeruzaléma, nad zničením chrámu a nad odvlečením židovského obyvatelstva do vyhnanství v roce 586 před Kristem. Symfonie měla první dvě provedení v Pittsburghu a v New Yorku.
foto: archiv
Příspěvky redakce
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
Více z této rubriky
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie
- ČRo D-dur: Sobotní večer ve znamení stoletého jubilea Zdeňka Šestáka
- Nadmíru pestrá prosincová nabídka Filharmonie Hradec Králové
- Virtuózní housle adventně na Zámku Žďár nad Sázavou