Ani se nechtělo domů… Liteňská Letní noc v zámeckém parku
„Závěrečný koncert pěveckého masterclass ‚Letní noc‘ s operním, operetním a poprvé i muzikálovým repertoárem připravila režijně i dramaturgicky prof. Helena Kaupová.“
„První část koncertu ‚Evropský operní a operetní svět‘ zahájila sopranistka Eva Hartová a postavu loutky Olympie z Hoffmannových povídek zvládla bravurně.“
„Vanesa Soares úžasně zazpívala Summertime z první jazzové opery Porgy a Bess.“

Areál zámku Liteň obohatila nově otevřená sala terrena. V sobotu 6. září se stala báječnou kulisou závěrečnému koncertu Letní noc 12. ročníku Interpretačních pěveckých kurzů. Slavnostní koncert se stal vrcholem Festivalu Jarmily Novotné 2025, když atmosféru navodili mladí pěvci s doprovodem smyčcového kvarteta a klavíru. Ředitelka občanského sdružení Zámek Liteň Ivana Leidlová tak naplňuje základní myšlenku festivalu: vzdát hold a připomínat odkaz velké osobnosti, pěvkyně Jarmily Novotné, která na zámku Liteň bydlela se svým manželem Jiřím Daubkem až do emigrace před druhou světovou válkou. Cílem je rovněž renovace celého zámeckého areálu a jeho zpřístupnění veřejnosti.
Pořádání letních pěveckých kurzů se za uplynulá léta postupně stalo renomovaným masterclass, pevně zakotveným v české hudební scéně. Vysoká úroveň vzdělávání českými i zahraničními umělci, pěveckými pedagogy a odborníky z herecké i pohybové praxe, přináší během týdenních setkání významné znalosti a zkušenosti. Mladí pěvci domácí i zahraniční, studující či již vystupující na profesionální scéně, vyhledávají každoročně možnost růstu ve svém oboru obohacováním své umělecké kariéry.

Vedení letošního masterclass se ujala prof. Helena Kaupová, vynikající sopranistka a držitelka Ceny Thálie, působící na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění dlouhodobě jako pedagog oboru operní zpěv. Její vztah k mladým pěveckým talentům ji vede k trpělivému citlivému přístupu ke studentům individuálně jako k osobnostem, na něž bude umělecká kariéra klást celoživotně velké nároky. Lektorem byl dále známý klavírista a vokální kouč Ahmad Hedar, rovněž pedagog HAMU, trojici lektorů výtečně doplnil renomovaný americký dirigent Francesco Milioto, hudební ředitel Florentinské opery v Milwaukee a Lyric Opera v Charlestonu, který vedle dirigování patří také ke známým hlasovým koučům a lektorům masterclass. Dlouhodobě působí ve významné Lyrické opeře v Chicagu, kde spolupracoval s mnoha dirigentskými osobnostmi včetně Jakuba Hrůši.
Závěrečný koncert Letní noc s operním, operetním a poprvé i muzikálovým repertoárem připravila režijně i dramaturgicky prof. Helena Kaupová, která byla duší Interpretačních kurzů v Litni již počtvrté. Dirigent Francesco Milioto původně měl řídit doprovod smyčcového kvarteta ve složení Alexej Rosík, Irena Morisáková, Marie Zajícová a Petr Šušlík, na klavír měl hrát a průvodním slovem koncert provázet Ahmad Hedar. V úvodním slovu ředitelka Ivana Leidlová po uvítání diváků sdělila, že bylo třeba najít zástup za Ahmada Hedara, který musel v sobotu ráno odjet. Díky erudici celého týmu se naštěstí podařilo jeho roli rozdělit mezi Francesca Miliota, který precizně dirigoval od klavíru, a známou pěvkyni Ester Pavlů, která studovala u prof. Kaupové a velmi pohotově se ujala průvodního slova s grácií a humorem.

Hlavním tématem open air koncertu byla láska ve všech podobách a pro tuto příležitost byla scéna před novotou sálající salou terrenou opravdu jedinečná. Vkusné barevné nasvícení barokního průčelí stavby s nízkým schodištěm a bočním pódiem pro dirigenta a doprovod vytvořilo pro posluchače na židlích rozestavených do vějíře v parku naproti sale terreně v pomalu zapadajícím slunci a nastupující temnotě noci působivou kulisu. Barevná operní scéna první části večera reflektovala divadelní scénu pro večerní šaty a obleky, odlišné barvy potom podtrhly muzikálovou druhou část, kde vyniklo pestré letní oblečení mladých dívek a mužů v roztančených sólových i ansámblových písních.
První část „Evropský operní a operetní svět“ po pěkném průvodním slovu Ester Pavlů, jímž uváděla každou árii, zahájila výtečná sopranistka Eva Hartová, která se na liteňské interpretační kurzy ráda vrací. Postavu loutky Olympie z fantaskní opery Hoffmannovy povídky Jacquese Offenbacha Les oiseaux dans la charmille (Ptáčci v altánku, denní hvězda na nebi, vše mluví o lásce…) zvládla s takovou bravurou, až publikum tajilo dech a současně se výborně bavilo. Sopranistka jako loutka byla přivezena na pódium a při perfektních pohybech dřevěné loutky výtečně zpívala svým krásně znělým a výrazově dokonale uchopeným podáním. Následovala sopranistka Jana Vondrů s romanticky něžnou, procítěnou árií Mimi z Pucciniho La bohème Si, mi chiamano Mimi (Ano, říkají mi Mimi, ale jmenuji se Lucie…). Nádhernou, známou árii provedla s jemným nádechem do detailu propracovanou technikou a vzbudila svou odevzdaností obdiv. Tenorista Matěj Kotrba, student druhého ročníku HAMU u prof. Heleny Kaupové, se představil jako Alfréd v La traviatě Giuseppe Verdiho De‘ miei bollenti spiriti s recitativem (Z mých horkých duchů…) niterného obdivu k milované Violettě. Matěj Kotrba zaujal mužným zjevem i plným barevným hlasem s krásnými výškami v mladistvém, touhou prodchnutém projevu. Vtipný úvod Ester Pavlů k postavě Alfréda publikum rozesmál a o to pozorněji výborný pěvecký výkon sledovalo a ocenilo.

Opět Puccini, tentokrát Gianni Schicchi s komediálním až satirickým příběhem podle Dantovy Božské komedie. Laurettu, mladičkou dívku v nezapomenutelné árii O mio babbino caro (Ó, tatíčku můj drahý…) velmi krásně představila sopranistka Vanesa Soares. Čím známější melodie, tím více nároků na pěvkyni klade, ale tato dívka dala Laurettě uvěřitelný čistý projev pěkně ohebného mladistvého hlasu. Roli pážete Oscara ve Verdiho Un ballo in maschera (Maškarním bále) působivým zralým sopránem přednesla Bedřiška Ponížilová, která si liteňské kurzy také oblíbila. V árii Volta da terrea (Pozemská klenba) se blýskla precizním přednesem náročného partu s krásnými výškami.
Hezkou barvu svého hlasu a pohyblivost sytého barytonu uplatnil Andrej Prachár již na dřívějších kurzech v Litni. Letošní árie z Dona Pasquala Gaetana Donizettiho Bella siccome un angelo (Krásná jako anděl) prokázal v roli Malatesty svůj posun v pěveckém uchopení role lstivého lékaře. Také sopranistka Pavla Hubáčková, studentka prof. Kaupové, nebyla na letošních kurzech poprvé a postavu Mimi z Pucciniho La bohème podala v árii Donde lieta usci (Tam, odkud ráda odešla…) svítivým, až jiskřivým hlasem, kterým velmi pěkně procítila smutné rozloučení. Velký potlesk ji provázel do zákulisí. Jakub Trnečka, student HAMU ve třídě prof. Ivana Kusnjera, má velký hlasový rozsah pro tenorové i barytonové role. V Hoffmannových povídkách Jacquese Offenbacha se našel v ústřední postavě Hoffmanna s náročnou árií Il était une foisa a la cour d´Eisenach (Tenkrát na dvoře v Eisenachu…). Civilním a výborně ztvárněným projevem prokázal bohatý výrazový rejstřík, od detailního pěveckého až k deklamaci se sympaticky moderním, přirozeným ztvárněním rozporuplné postavy. Je dis que rien ne m´épouvante (Říkám, že mne nic neděsí…), árie Micaëlina z Carmen Georgese Bizeta byla jako stvořená pro soprán Zuzany Čurmové, též absolventku dřívějších liteňských kurzů. Její zpěv byl plný lásky a krásné výšky i cit pro uchopení role byly vždy plnokrevné, jakkoliv náročné sekvence zpívala. Její podání Micaëly bylo oceněno mnohonásobným Bravo!

K operám se pojí také operety a k nejznámějším a nejoblíbenějším patří bezesporu Netopýr Johanna Strausse mladšího. I když téma lásky patří především lásce lidské, může dostat slovo také láska k vínu, jak v této rozverné operetě uvádí Princ Orlofsky. Jeho árii Ich glade gern mir Gäste ein (Rád zvu hosty…) uvedla s patřičnou živelností mezzosopranistka Alžběta Symerská. Pěkně pohyblivý hlas napodobuje milovníka vína a přiměje s náruživostí všechny hosty, aby nezaháleli a pilně popíjeli jako on. Alžběta Symerská byla energická v mužské roli a úžasně si ji užívala. Závěr první části koncertu pak rozezpíval a roztančil celý pěvecký ansámbl ve známém Šampaňském sboru Im Feuerstrom der Reben (V ohnivém proudu vinné révy…). Alžběta Symerská jako Orlofsky zvala všechny hosty k šampaňskému, králi vín. Její pěvecký výkon byl obdivuhodný, zpívala a současně nalévala svým hostům, přátelům z masterclass a neustále pobízela k další a další sklence. Všichni podlehnou a společný veselý zpěv se sklenkami šampaňského v rukou byly tím pravým rozloučením pěveckého přátelství.

Druhá část po přestávce byly přehlídkou neznámějších i trochu pozapomenutých muzikálových písní, Vanesa Soares úžasně zazpívala Summertime z první jazzové opery Porgy a Bess z roku 1935 George Gershwina. Role jako stvořená pro křehkou krásnou dívku a ta ji skutečně okouzlujícím způsobem uvedla jasným hlasem plným smutku, s krásným výrazem, který chytil za srdce. Z téhož díla uvedla Vanesa Soares spolu s Andrejem Prachárem Bess, You Is My Woman Now. Pěkně sladěné hlasy dodaly romantické písni náležitý výraz zamilovaných a dá se říci, že v duetu Vanesa Soares dominovala – jak už to u zamilovaných bývá. Píseň Over the Rainbow z filmu The Wizard of Oz (Čaroděj ze země Oz) z roku 1939 skladatele Harolda Arlena byla opět duetem, v němž se uvedli Jana Vondrů a Jakub Trnečka v romantickém tónu. Some Enchanted Evening k filmu South Pacific napsal Richard Rodges v roce 1949 zpíval protagonista filmu Emil o touze získat lásku, s níž bude moci snít. Duo Andrej Prachár a Zuzana Čurmová se zhostilo svých pěveckých partů doslova skvěle a výborně stylově. Slavná My Fair Lady Fredericka Loeweho má nejznámější melodii I Could Have Danced All Night a dívčí duo dvou nejlepších sopranistek Eva Hartová a Pavla Hubáčková dodalo písni lesk, radost a jiskření až nakažlivé. Z úžasného muzikálu West Side Story Leonarda Bernsteina zazněly největší hity v perfektním podání. I Feel Pretty zpívalo kvarteto Bedřiška Ponížilová, Vanesa Soares, Pavla Hubáčková a Alžběta Symerská a jásalo, zpívalo jako o život a překypovalo radostí, bylo to skutečně mimořádně působivé! Maria byla sólovou písní Jakuba Trnečky s nádherným úvodem, bohatým výrazem a emocemi naplněným výrazem. Zde je obzvlášť třeba pochválit vynikající doprovod smyčcového kvarteta a klavíru. Celý večer byl Francesco Milioto umělcem přímo renesančním, pohotový, znalý a vždy stoprocentně připravený. Jeho hudba i dirigování komorního ansámblu byla nedílnou součástí úspěchu všech pěvců a spolehlivou oporou sólových a ansámblových výstupů. Další hit Tonight podali Pavla Hubáčková s Matějem Kotrbou výtečně, ona svítivým sopránem, sytým a svěžím, Matěj oddaný ve výrazu; toto duo bylo naprosto vynikající ve sladěných barvách hlasů a něžném závěru. Somewhere se ujaly Alžběta Symerská s Evou Hartovou a byly snad nejlepším duem ve znělosti hlasů, kráse výborně sladěných barev a nádherným přednesem, jednoduše jedna z perel výtečného koncertu. Živelná až živočišná America přinesla krásnou smršť se sóly Zuzany Čurmové a Alžběty Symerské za doprovodu sboru všech dívek. Blížilo se finále a radostná energie nabírala na síle. Závěrečný ansámblový výstup patřil Make Our Garden Grow z Bernsteinova muzikálu Candide z roku 1956. Dívky v pestrých barvách a pánové s černými brýlemi naplnili vrcholným zpěvem celé pódium v letní féerii a věřím, že mnozí návštěvníci by se hned k vířivé náladě mladých také přidali.
Zázračný, svádivý večer plný krásné hudby a půvab barokní saly terreny rozzářený pestrými barvami vykouzlily tolik dojmů, že se publiku ani nechtělo odcházet.


Foto: Martina Adlerová
Příspěvky od Marta Tužilová
- „Hudba dnes“ spojila studentky konzervatoře s vynikajícími Kateřinou Englichovou a Vilémem Veverkou
- Jubileum Institutu Bohuslava Martinů oslavil benefiční koncert s mladými umělci
- Martinů v rukou Pavel Haas Quartet jako další mimořádný počin souboru
- Collegium 1704 ve vršovické kulturní křižovatce Vzlet: Španělští virtuosové na cestách Evropou
- Festival Kultura v srdci Prahy zahájil inauguračním koncertem Iva Kahánka
Více z této rubriky
- Nové chórové varhany na Strahově přivítal inaugurační koncert
- Hoffmann v očistci aneb Opera mezi peklem, neonem a vánočním kýčem
- „Hudba dnes“ spojila studentky konzervatoře s vynikajícími Kateřinou Englichovou a Vilémem Veverkou
- Premiéry Filharmonie Bohuslava Martinů ve znamení cikánského folklóru
- Dirigentská magie a sólová virtuozita. Mendelssohn a Dvořák v rukou mladých talentů
- Hudba za časů války
- Fantaskní Alenka v říši divů Na Vídeňce
- Událost sezóny. Dallapiccolova opera Vězeň a Ólafssonův „Císařský“
- Barokní i soudobá hudba se dvěma sólisty čili Varhanní slavnost v Pardubicích
- Aristokratická elegance. Igor Ardašev vystoupil v rámci Dnů Bohuslava Martinů