KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Apollón a Dionýsos Jany Semerádové a Collegia Marianum  english

„Bravurní a svůdně koncertantní tóny flauty traverso Jany Semerádové, to byl slunce svit, pod nímž city roztály.“

„Příčná flétna nalezla ideálně barevný souzvuk v houslemi Magdaleny Malé a jeho kouzlo násobil stylově rovný tón obou barokních nástrojů.“

„Hana Fleková vládne energií, výtečným frázováním a zjevným prožitkem, ostatně v souladu s celým ansámblem.“

V Tereziánském sále Břevnovského kláštera se 21. května konal další koncert hudebních představení souboru Collegium Marianum, prezentovaných již čtyřiadvacátým rokem jako Barokní podvečery. Na programu byly skladby od Händela, Geminianiho, Corelliho a Quentina. A publikum, ve smyslu citátu Claudia Monteverdiho s povzneseným duchem po vyslechnutí dobré hudby, přijalo nepochybně vlídněji i deštivý závěr večera.  

Barokní podvečery souboru Collegium Marianum nesou letos doušku Všechny cesty vedou do Říma, což objasnila umělecká vedoucí souboru Jana Semerádová poukazem na působnost Georga Friedricha HändelaArcangella Corelliho ve Věčném městě. Koncert 21. května se konal pod motem Apollón a Dionýsos. Tady jsme byli odkázáni na erudovaný text programové tiskoviny od Václava Kapsy, který zařadil Corelliho do okruhu Apollóna, zatímco Händel prý patří na dionýskou stranu. Program zahájila Triová sonáta G dur HWV 399 druhého z nich, ve které střídal Jan Krejča dva nástroje, nejprve barokní kytaru a následně teorbu. Bravurní a svůdně koncertantní tóny flauto traverso Jany Semerádové, to byl slunce svit, pod nímž city roztály. Příčná flétna nalezla ideálně barevný souzvuk v houslemi Magdaleny Malé a jeho kouzlo násobil stylově rovný tón obou barokních nástrojů. 

Následující Sonáta F dur op. 5 č. 5 Francesca Geminianiho, psaná pro violoncello a basso continuo, byla pěknou a stylově využitou příležitostí pro sólové umění violoncellistky. Hana Fleková vládne energií, výtečným frázováním a zjevným prožitkem, ostatně v souladu s celým ansámblem. Zajímavou kompoziční zvláštnost připomíná alternativní titul díla, totiž že autor zde „provedl zvláštní studii pro užitečnost těch, kteří doprovázejí“. Basso continuo bylo realizováno teorbou a cembalem, na které hrál Sebastian Knebel. Jeho přednosti vynikly právě zde, v ostatních skladbách byl jeho part patrný jako součást harmonie s dominantní polohou violoncella. 

Po souborové skladbě psané pro dvoje housle a provedené s flétnou a houslemi a nástrojovým sólem s kantabilním violoncellem, přišlo neobyčejně poeticky znějící duo pro flétnu s houslemi s názvem Air d´Handel. Autor Michel Blavet je uveden v závorce, neboť jde o úpravu hudby Georga Friedricha Händela, běžnou nejen v době baroka. A to je také poznamenáno v titulu jako sbírka skladeb. Dueto Jany Semerádové a podivuhodné houslistky Magdaleny Malé bylo nejen okouzlující, ale také dramaturgicky velmi osvěžující. Program první části se obloukem vrátil k tvorbě Georga Friedricha Händela, soubor hrál jeho Triovou sonátu h moll HWV 386b. Uvedlo ji jemné, elegantní až něžné Adagio, po vitálním Allegru přišlo milostně vedené Largo a dílko uzavřelo kantabilní Allegro. Komentář k této sonátě upozorňuje, že se jednalo o originální instrumentaci pro flétnu a housle, oproti první skladbě večera psané pro dvoje housle. Argument je nalezen ve třetí větě, v níž jsem slyšel mimořádný emoční vklad. 

Po přestávce byla na programu Sonáta da chiesa h moll op. 3 č. 4 Arcangella Corelliho. Poutavé bylo zvláště nástrojově proměnlivé provedení druhé věty Vivace, v níž po sólu flétny, která ostatně dominovala i v první větě Largo, zaznělo hladivé duo melodických nástrojů, které nechala teorba vyniknout svým přechodným tacet. Třetí věta Adagio byla poslechově pomalejší než úvodní Largo, tento pocit nejspíše navodila právě s požitkem prožitá excelentní druhá věta. 

Před další skladbou pronesla Jana Semerádová slovo k druhé části koncertu a poté se hrála Sonáta D dur op. 3 č. 5 od francouzského houslisty a skladatele jménem Jean-Baptist Quentin. Jeho cesta sice nevedla do Říma, tak jako kolegy Geminianiho, ale jeho hudba má esprit, eleganci a výraz, který upoutává, zejména v úpravě sólového houslového partu pro flétnu. A autor je zajímavý také tím, že v partech už naznačuje volbu smyků (pro flétnu ovšem bezpředmětnou) a dynamiku. Sonáta obsahuje taneční věty a tím se stala hudbou veselejší, zvláště s podporou kytary, kterou Krejča v této skladbě opět patřičně využil. 


V následující Triové sonátě op. 2 č. 5 Francesca Geminianiho ji opět vyměnil za teorbu. Po tomto finále, které korunovalo koncert, přidával soubor, po dialogu sólistky s publikem, nejprve Gigue ze Sonáty da camera op. 4 č. 4 Arcangella Corelliho a poté instrumentální úprava Árie z opery Alcina Georga Friedricha HändelaPříjemný Barokní podvečer měl promyšlenou dramaturgii, pěkné provedení a příjemné prostředí Tereziánského sálu, jehož akustika, znevýhodňující jednotlivé nástroje, zvláště pro publikum v předních řadách, nikterak výsledný dojem nehatila.

Foto: Collegium Marianum / Petra Hajská

Rafael Brom

Rafael Brom

Hudební publicista

Dlouholetý hudební redaktor stanice Český rozhlas Vltava, kde působil od počátku osmdesátých let přes třicet let. Byl od začátku i u vysílání stanice Český rozhlas D dur, kde dodnes přispívá k tvorbě programu. Dále publikoval v Týdeníku Rozhlas a v hudebních časopisech. Absolvoval hudební vědu na Karlově univerzitě v Praze s vidinou práce v oblasti organologie, rozhlasová praxe ale převážila nad badatelskými úmysly. Je mu blízká historie a stavba smyčcových hudebních nástrojů, vedle obligátního seznámení s hrou na klavír v rámci studií získal základy hry na violoncello a trubku. Otec hrával na pozoun a obeznámení s žesťovými nástroji mu vyneslo možnost strávit vojenskou službu jako hráč na lesní roh ve vojenském dechovém orchestru. Od poloviny devadesátých let se díky nabídkám mezinárodní rozhlasové výměny častěji setkával s hudbou vídeňské valčíkové rodiny Straussů, což vedlo roku 1999, jubilejním roce stého výročí úmrtí Johanna Strausse syna, k přímému kontaktu s vídeňskou straussovskou společností, archivem knihovny města Vídně a potomky rodiny. Léta připravoval rozhlasové pořady i články s touto tématikou. Deset let moderoval přímé přenosy Novoročních koncertů Vídeňských filharmoniků a moderoval i přenosy koncertů Rozhlasových symfoniků. Ze sportovních aktivit mu zůstala obliba sledování přenosů kolektivních sportů, tenisu a lehké atletiky. Příležitostně se vrací do přírody, má rád psy a obdivuje koně. Spolupráci s hudebním portálem KlasikaPlus.cz považuje za přirozené a přátelské pokračování své profese.



Příspěvky od Rafael Brom



Více z této rubriky