AudioPlus | Martin Smolka: Hudba už nejsou melodie a akordy, které se někam odvíjejí
Skladatel Martin Smolka se v podcastu portálu KlasikaPlus.cz vyjadřuje k poválečné avantgardě a osvětluje vlastní tvůrčí postoje, zamýšlí se i nad Rokem české hudby 2024. Především však vzpomíná na skladatele Marka Kopelenta, jehož nedožité 92. narozeniny připadají na 28. dubna. Byl po roce 1968 pro komunistický režim nepohodlný, byl postavou v ústraní, živil se jako korepetitor v Lidové škole umění v Praze-Radotíně. Na přelomu 70. a 80. let k němu začal dvacetiletý student chodit na domácí hodiny. Otec, muzikolog Jaroslav Smolka, mu totiž chtěl dopřát širší vzdělání, než jaké poskytovala v té době Pražská konzervatoř. „Bylo to po mnoha stránkách fascinující,“ říká s odstupem čtyř desetiletí. Vidění hudby, jak mu ji neoficiální učitel představoval, Smolku podle jeho slov osvobodilo. A navíc z Marka Kopelenta v šedi normalizační doby dýchala neméně imponujícím způsobem kultura západní demokracie.
Příspěvky od Petr Veber
- Robert Hanč novým ředitelem Pražského jara
- Johanka z Arku. Arthur Honegger, Serge Baudo a Praha
- Viktor Velek: Aby se Palacký neobracel v hrobě
- Voříšek, Čech ve Vídni a mistr jedné symfonie
- Pohledem Petra Vebera (70)
Panna Cecilie, patronka hudebníků
Více z této rubriky
- AudioPlus | Jakub Hrůša: Je nesmrtelnost něčím kýženým?
- AudioPlus | Robert Kružík: K Janáčkovi mám jako Brňák úzký vztah
- AudioPlus | Eva Strejcová: Chopin mě i po varšavské soutěži baví
- AudioPlus | Tomáš Hanus: Ve Vídni chtějí Prodanou nevěstu jako stálou součást repertoáru
- AudioPlus | Martin Glaser: Janáčkovo divadlo je ráj na zemi
- AudioPlus | Bella Adamova: Užívám si intimitu a menší sály
- AudioPlus | René Zavoral: Z vyšších rozhlasových poplatků může těžit i SOČR
- AudioPlus | Jan Simon: Žádná soutěž nic negarantuje. Je pootevřením dveří
- AudioPlus | Eleonore Kinsky: Dvořákovo rodiště Nelahozeves je naštěstí blízko Prahy
- AudioPlus | Robert Kolář: Viditelnost Dvořákova jména je s Mozartem zatím bohužel nesrovnatelná