Barokní hudba rozjasnila kostel v Orlové i za nepřízně počasí
„Houslista disponující výbornou hudební pamětí a absolutním sluchem si uvedené Adagio zapamatoval, posléze zapsal do not a nyní jej sám interpretuje.“
„Umělci předvedli různé polohy; při veselejších nápěvech probouzeli svou interpretací v posluchačích chuť tančit, v tklivých melodiích ukázali citovou stránku.“
„Koncerty Svatováclavského hudebního festivalu obvykle přináší bohatý program, přední umělce, skvostné interpretace, a to vše v nádherných prostorách.“

Večer plný energie a radosti zaplnil nádherné prostory evangelického kostela v Orlové. Posluchači se sešli na koncertě Stopy folklóru v barokní hudbě, který byl součástí Svatováclavského hudebního festivalu. V hlavní roli se představily housle a cembalo, které svým zvukem okamžitě evokují atmosféru 17. a 18. století. Program večera zahrnoval díla různých autorů barokní éry, která byla ovlivněna lidovou hudbou; zazněla s vitalitou a vřelostí a posluchače mohla přenést do různých koutů světa.
Houslistu Jiřího Sychu a cembalistu Filipa Dvořáka můžeme znát z uskupení jako Collegium 1704, Musica Florea či Hipocondria ensemble aj. Nutno podotknout, že skladby byly hrány na dobové nástroje, což sice dodalo hudbě autentický zvuk, ale vzhledem k deštivému počasí, a tudíž i nadměrné vlhkosti v daný večer, se museli oba umělci přizpůsobovat nástrojovým jevům, které za těchto okolností přicházejí. Ředitel festivalu Igor Františák přivítal publikum a předal slovo interpretům, kteří každé dílo uváděli a poskytovali zajímavý kontext, čímž ještě více prohloubili zážitek posluchačů. Jejich komentáře plné historických souvislostí a osobních postřehů přinesly hudbě nový rozměr a umožnily díla lépe pochopit.

Během večera si skromné publikum vyslechlo díla původem např. z Itálie, Francie, Skotska, Walesu, Irska. Houslista Jiří Sycha předvedl neobyčejný dynamický styl a virtuozitu např. v Irských barokních melodiích Turlougha O´Carolana nebo v uherských melodiích ze 17. a 18. století. Zajímavostí byl vyprávěný příběh svázaný s Adagiem ze Sonáty A dur od Thomase Linleyho, kterou objevil profesor Jiřího a nechtěl mu poskytnout noty. Houslista disponující výbornou hudební pamětí a absolutním sluchem si však z koncertu (na kterém jeho profesor sonátu uvedl) uvedené Adagio zapamatoval, posléze zapsal do not a nyní jej sám interpretuje. Cembalista Filip Dvořák hrál velmi lehce a přitom přesně. Jeho prsty klouzaly po klávesách s takovou jistotou, každý tón zněl jasně a byl Jiřímu pevnou oporou a svým zdobením skvěle doplňoval houslovou linku. Svému nástroji dal sólově vyniknout ve skladbě Ground Henryho Purcella. V bohatém programu oba umělci předvedli různé polohy, při veselejších nápěvech probouzeli svou interpretací v posluchačích chuť tančit, v tklivých melodiích ukázali citovou stránku. Nadšené publikum si potleskem vynutilo přídavek a koncert tak ukončily hybné rumunské melodie.

Koncerty Svatováclavského hudebního festivalu obvykle přináší bohatý program, přední umělce, skvostné interpretace, a to vše v nádherných prostorách. Ne jinak tomu bylo tento večer a při nahlédnutí do připravovaného programu nadcházejícího ročníku se posluchači mohou těšit na naplňující podzimní večery.

Foto: Svatováclavský hudební festival
Příspěvky od Tereza Mrázová
- Dirigentská magie a sólová virtuozita. Mendelssohn a Dvořák v rukou mladých talentů
- Hudba, která promlouvá staletími. Tiburtina Ensemble oživuje středověkou prahu
- Od barokního lesku k novodobé vitalitě s cembalistou Mahanem Esfahanim
- Jiří Vodička a Martin Kasík v harmonickém dialogu
- Kouzlo sólového violoncella Bruna Philippa v barokní i moderní hudbě
Více z této rubriky
- Nové chórové varhany na Strahově přivítal inaugurační koncert
- Hoffmann v očistci aneb Opera mezi peklem, neonem a vánočním kýčem
- „Hudba dnes“ spojila studentky konzervatoře s vynikajícími Kateřinou Englichovou a Vilémem Veverkou
- Premiéry Filharmonie Bohuslava Martinů ve znamení cikánského folklóru
- Dirigentská magie a sólová virtuozita. Mendelssohn a Dvořák v rukou mladých talentů
- Hudba za časů války
- Fantaskní Alenka v říši divů Na Vídeňce
- Událost sezóny. Dallapiccolova opera Vězeň a Ólafssonův „Císařský“
- Barokní i soudobá hudba se dvěma sólisty čili Varhanní slavnost v Pardubicích
- Aristokratická elegance. Igor Ardašev vystoupil v rámci Dnů Bohuslava Martinů