Bavorský rozhlas připomenul 90. výročí narození legendárního tenoristy Fritze Wunderlicha
Německá tenorová legenda Fritz Wunderlich by v srpnu letošního roku oslavil devadesát let. Bohužel se nedožil vysokého věku. Zemřel v pouhých šestatřiceti letech, ale stačil na sebe upozornit svým překrásným hladkým, mladistvým a hlavně podmanivým hlasem s technikou, která oslnila celý operní svět. Vedle dalšího německého tenoristy Rudolfa Schocka, od jehož narození letos uplynulo dokonce 105 let, překvapoval svou schopností deklamace pod legatem a ve své podstatě dokázal nemožné – belcantový princip zpěvu v jazyce, který údajně není s italským způsobem zpěvu slučitelný. Byli tak s Rudolfem Schockem vlastně průkopníky a dodnes jsou oba velmi uznávanými pěvci. Bavorský rozhlas připomenul Wunderlichovo umění pěti snímky, které vám chceme zprostředkovat i my.

Asi nejslavnější rolí Fritze Wunderlicha byl Tamino v Kouzelné flétně Wolfganga Amadea Mozarta. Jeho stoupání k vyšším tónům pod takzvanými portamenty, skoro neidentifikovatelnými, ale přece, dává jasně najevo, že se pěvec musel nutně zabývat italskou operní školou, respektive zpíval tak, aby hlas zněl měkce a byl stále svěží.
Wunderlich byl už ve svém mladém věku také mistrem písňového přednesu. Mnoho operních pěvců se snažilo o komorní projev, ale posuďte sami, jak tento tenorista zvládal písňovou tvorbu, například v písňovém cyklu Krásná mlynářka Franze Schuberta. Nejinak, a vlastně ještě hlasově šířeji, byť stále komorně, se projevil ve Straussově písni Morgen!, která bývá často na repertoáru sopranistek, ale Wunderlich zdaleka není jediný z mužských interpretů, který ji měl za svou.

Od opery přes písňovou tvorbu se dostáváme k operetě, ve které pěvec exceloval stejnou měrou. Jako důkaz existuje více snímků, za všechny upozorňuje Bavorský rozhlas na zpěv z Lehárovy Giuditty, kde se projevuje Wunderlichova schopnost „lesklých“ vysokých tónů s naprostou lehkostí.
A na závěr k lehčímu, ačkoli velmi hodnotnému žánru: Fritz Wunderlich zpíval i slavnou Larovu píseň Granada, kterou ve videu komentují rakouský kritik Karl Löbl, který zemřel v roce 2014, a významný tenorista Rolando Villazón. Tuto nahrávku vysoce hodnotí i slavní tenoristé jako Juan Diego Flórez a vyjádřil se k ní velmi osobně i Jonas Kaufmann, který by si ji prý s sebou vzal na opuštěný ostrov.

Foto: Paul Sessner, archiv spolku Fritze Wunderlicha, Youtube
Příspěvky od Josef Zedník
- Vojtěch Orenič: Naše inscenace je influencerská paralela procesu Milady Horákové
- Komedianti před Sedlákem kavalírem ve Státní opeře netradičně a tradičně
- Pene Pati a Amina Edris v Rudolfinu – nádherný koncert!
- Zvony a Oedipus rex, který v titulní roli totálně selhal, v Národním divadle pod taktovkou Johna Fioreho
- Úloha recenzenta. Kam smí a kam už nesmí vkročit?
Více z této rubriky
- Dallapiccolův Vězeň záslužně propuštěný
- Archeologové na místě Janáčkova kulturního centra našli dům. Bydlel tu Přemysl Otakar II.?
- Radostné setkání na HAMU aneb Orffova škola v Čechách
- Nominace na ceny ICMA 2026 s řadou českých želízek zejména v symfonické kategorii
- Magdalena Kožená jako Alcina. Triumf zpěvu, hudby i režie
- Linda Keprtová rezignuje na funkci ředitelky libereckého divadla
- Největší síla festivalu Lípa Musica je v ‚nenápadné výjimečnosti‘
- Liberecké cestování světem písně
- Dalibor Karvay: Kvalita Vídeňských symfoniků není nízko. A s Petrem Popelkou jen poroste
- Sborový koncert Doubravanu. Tradiční těleso vystoupí doma v Chotěboři