Brněnská Expozice nové hudby nabídne i premiéru na míru vodojemům
Tři světové a dvě české premiéry, osmnáct skladatelů soudobé hudby zapojených do festivalových projektů, nová česká tvorba na míru prostoru Vodojemy Žlutý kopec či Bedřich Smetana pohledem 21. století. To je Expozice nové hudby, jejíž šestatřicátý ročník se letos koná od 13. do 19. října. Program reflektuje Rok české hudby, proto se do něj v nebývalé míře zapojili domácí tvůrci. Mnohé produkce vznikají přímo na objednávku pořádající Filharmonie Brno.

Podtitul letošního ročníku [No ideas] but in things má být oslavou kreativity soudobých domácích tvůrců. „Oslovení dostali prostor pro to, aby mohli naplno vyjádřit své vize, a výsledkem je pestrá směs skladeb a projektů, které rezonují s aktuálním kulturním děním,” uvedl dramaturg festivalu Daniel Matej. Zdůraznil, že festival není jen přehlídkou inovativních děl, ale i dialogem mezi hudbou a prostorem, umělcem a publikem.
Zahajovací koncerty v neděli 13. října připomenou dvě stě let od narození Bedřicha Smetany. V projektu Nikdy neslyšená, přesto neslýchaná se soudobí skladatelé spolu s Brno Contemporary Orchestra zaměří na cyklus symfonických básní Má vlast, který Smetana nikdy neslyšel, protože jej skládal už jako hluchý. Posluchači se mohou těšit na trojí interpretaci díla – od tradiční po ryze současnou verzi – ve třech různých časech jednoho dne: v půl jedenácté dopoledne, ve tři odpoledne a v osm hodin večer.

Zatím největší zájem je o čtvrteční koncert ve vodojemech na Žlutém kopci s názvem Communicating Vessels. Prostor se svou neobvyklou akustikou a atmosférou nabídne světovou premiéru skladeb, které Radim Hanousek, Ian Mikyska, František Chaloupka, Michal Wróblewski a Kristýna Švihálková vytvořili dvojici vodojemů na míru. „Vážím si toho, že jsem součástí akce. Festival sleduji řadu let, protože jeho program je pro mě setrvale výjimečný, zážitkový i inspirativní,“ uvedl skladatel a saxofonista Hanousek. O hodinový koncert byl tak velký zájem, že se bude konat hned dvakrát. „Kromě původního času v osm večer přidáváme i půl desátkou,“ upřesnila Kučerová.

Jeden z vrcholů programu představuje závěrečný koncert, pětihodinová hudební cesta projektu Fresco, která 19. října vezme návštěvníky na pouť po celém Besedním domě. Tento prostor se stane jakýmsi hudebním plátnem, kde se zvuky stávají součástí architektury samotné. Autorem site-specific projektu je německý skladatel Karlheinz Stockhausen a od jeho posledního uvedení uběhlo padesát let. Současně se jedná o českou premiéru.

Festival klade důraz na to, aby hudba nebyla jen pasivním zážitkem, ale aby se stala živou interakcí mezi umělcem a posluchačem. „Každý ročník Expozice je zhmotněním nápadů, které překračují běžná očekávání. Ukazujeme, že hudba nemusí být jen slyšena, ale i prožívána a objevována v unikátních prostorách Brna,” dodává dramaturg Matej.
…Kompletní program festivalu je k nahlédnutí ZDE.
Foto: archiv Filharmonie Brno
Příspěvky redakce
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
Více z této rubriky
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie
- ČRo D-dur: Sobotní večer ve znamení stoletého jubilea Zdeňka Šestáka