KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Cantigas de Santa Maria. Středověká ušlechtilost a krása iberské zbožnosti english

„Cantigas de Santa Maria je cyklus více než čtyř set písní, dochovaných ve čtyřech iluminovaných rukopisech.“

„Texty jsou legendami v galicijsko-portugalském jazyce, adorujícími Pannu Marii.“

„Jasně zde již cítíme tónová centra jako předzvěst hierarchického tonálního myšlení.“

V rámci koncertního cyklu Hudební cesty Evropou, který letos Collegium 1704 pořádá ve vršovickém kulturním centru Vzlet, zazněly ve středu 23. října Cantigas de Santa Maria, středověké španělské písně. Přednesla je čtveřice oduševnělých hudebníků: Hana Blažíková a Barbora Kabátková, obě sopranistky a hráčky na středověké harfy, Margit Übellacker, hráčka na dulce melos, a perkusionista Martin Novák.

Cantigas de Santa Maria je cyklus více než čtyř set písní. Vznikaly mezi lety 1270 a 1290 na Iberském poloostrově na dvoře Alfonse X. a dochovaly se ve čtyřech bohatě iluminovaných rukopisech. Spojují v sobě středověkou poezii, hudbu a výtvarné umění, mísí se v nich arabské, židovské a křesťanské vlivy, vyjadřují v prvé řadě hlubokou křesťanskou zbožnost. 

Program koncertu byl sestaven ze šestnácti z nich, rozvržených do dvou celků, nechyběly však ani skladby čistě instrumentální. Texty jsou legendami v galicijsko-portugalském jazyce, adorujícími Pannu Marii, tlumočí vroucnou a láskyplnou prosbu, aby světice všude nastolila spravedlnost, konala zázraky a udělovala milosti. Po formální stránce jde většinou o typ virelai, složený ze tří slok a refrénu. Mnohé o obsahu písní napovídají jejich názvy, například Ke chvále Panny Marie, Jak Panna Maria vrátila jedné dobré paní synka, Jak jeden rytíř, ďáblův vazal nechtěl zapřít Pannu Marie a ona…

Převážně jde o zpěv jednohlasý, vycházející z gregoriánského chorálu, obohacený o květnatou melismatiku. Dochoval se v raných notových zápisech. V partech interpretek se setkáváme souběžně s notací v pětilinkové guidonské notové osnově a ve znacích neumového typu. V hudbě, která je zde ukryta nalézáme však již i zárodky vícehlasu, heterofonii, kdy se chorální základ rozdvojuje, postupuje v souběžných, převážně kvintových rozestupech, či ve straném pohybu a následně se opět sjednocuje. Jasně zde již cítíme tónová centra jako předzvěst hierarchického tonálního myšlení nadcházejících etap evropského hudebního vývoje. 

Interpretky vokální složky, Hana BlažíkováBarbora Kabátková mají vzácně podobný hlasový fond, dokonalou pěveckou techniku a shodnou výrazovou dispozici. Jejich oduševnělý přednes není jen věcí velkého talentu, ale je podložen i důkladným studiem historického materiálu. Je tedy kvalifikovaný, vykazuje jemnost a procítěnost. Značně to koriguje naše zažité představy o drsnosti a jednotvárnosti středověkého umění. Obě jsou současně i hráčkami na středověké harfy, na něž hrají stejně kvalifikovaně, se stejnou citlivostí a zaujetím. Zde však nejsou vázány podrobně vypsanými party, doprovod zpěvu realizují, jak bylo ostatně ve své době zvykem, převážně volným, improvizačním způsobem. Obdobně instrumentální složku Cantigas rozšiřuje Margit Übellacker, která tóny svého nástroje dulce melos nerozeznívá drnkáním, ale jemnými údery paliček. Nevšední jemností, barevnou a dynamickou diferencovaností se vyznačuje i doplňkový part bicích, v němž se účelně střídají nástroje blanozvučné se samozvučnými, převážně kovovými. Zejména tato perkusivní složka produkce v rukou Martina Nováka vyzdvihuje arabské orientální vlivy iberské hudební tradice. 

Všechny nástroje jsou novodobými replikami starého, dobového instrumentáře. Ocenit na něm lze nejen kvalitní řemeslnou práci, ale zejména dokonalost a barevnou plnost témbru. Na produkci je sympatické a nesmírně cenné, že se obešla zcela bez umělého ozvučení, takže výsledný dojem a hluboký umělecký zážitek je zde postaven na autentickém, přirozeném zvuku. 

Obdiv publika patřil nejen skvělým interpretačním výkonům, ale i dochovanému středověkému umění, jemuž bezmála osm set let časového odstupu neubralo nic na hloubce a působivosti.

Foto: Tokpa Korlo

Vojtěch Mojžíš

Hudební skladatel, muzikolog, publicista a pedagog 

PhDr. Mgr. Vojtěch Mojžíš je absolventem katedry skladby brněnské Janáčkovy akademie múzických umění ve třídě Ctirada Kohoutka (1968 – 1974) a hudební vědy na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze (1980 – 1985). V sedmdesátých letech vyučoval na moravských školách (Pedagogická fakulta UJEP v Brně, Gymnasium v Bystřici nad Pernštejnem, LŠU Pozořice). V osmdesátých letech přešel do Prahy, kde začal působit nejprve jako hudební režisér a redaktor v Supraphonu a Pantonu, poté pracoval na ústředí České školní inspekce a vyučoval hudebně teoretické disciplíny na pražských konzervatořích.

Na přelomu tisíciletí nastoupil na místo kurátora sbírek fonotéky Národního muzea, Českého muzea hudby, kde působil až do odchodu do důchodu. Pracoval ve výboru Přítomnosti, je členem Asociace hudebních umělců a vědců a výboru Společnosti pro duchovní hudbu. Kromě kompoziční činnosti publikuje v odborných hudebních mediích.

Je autorem díla orchestrálního, komorního a vokálního, jeho umělecké tvůrčí krédo spočívá v principu osobní lidské výpovědi, uskutečněné prostřednictvím abstraktních hudebních prostředků. Námětově je mu blízká zejména oblast hudby duchovní. Ve volném čase se věnuje vinařství, práci na zahradě a rád cestuje.



Příspěvky od Vojtěch Mojžíš



Více z této rubriky