Castello in Aria uvede premiéru Falvettiho oratoria Il Diluvio universale
Starozákonní příběh o potopě světa zpracoval do podoby oratoria sicilský skladatel druhé poloviny sedmnáctého století Michelangelo Falvetti. V neděli 18. května se skladba dočká novodobé české premiéry v podání souboru Castello in Aria pod vedením cembalisty a varhaníka Víta Bébara. Od osmnácti hodin ji bude hostit brněnský Červený kostel.

Oživit odkaz neprávem opomíjeného sicilského skladatele Michelangela Falvettiho si za svůj cíl předsevzal Vít Bébar se svým souborem Castello in Aria. Svoji pozornost soubor věnoval nastudování oratoria Il Diluvio universale, které Falvetti zkomponoval roku 1682 v Messině. Rozsáhlé čtyřaktové dílo pro komorní orchestr, sóla a sbor obsahově vychází ze Starého zákona, autorem libreta postaveného na příběhu o potopě světa je Vincenzo Giattini. „Duchovní charakter skladby se mísí s místy ryze divadelním charakterem, dramatičnost si nezadá s vrcholnými díly Vivaldiho, lyrické pasáže se blíží benátské raně barokní škole,“ představují kompozici pořadatelé.
Oratorium je instrumentováno pro deset sólových hlasů, pětihlasý sbor a komorní smyčcový orchestr. Vít Bébar, který bude provedení řídit od cembala a varhan, do obsazení přidal dokomponované party dechových nástrojů a perkusí, sekci bassa continua rozšířil o violu da gamba, kontrabas, sackbut, theorbu, barokní kytaru, cembalo a varhanní pozitiv. V sólových pěveckých úlohách vystoupí Jarmila Vantuchová, Tereza Zimková, Jakub Herzan, Jiří Miroslav Procházka, Veronika Kladivová, Ladislav Richter, Jan Faltýnek a Šárka Neprašová.
Obsah díla pořadatelé synopticky nastiňují slovy: „Nejprve se na pódiu představí Božská spravedlnost, která pro hříšné lidstvo požaduje trest a pověří zemské živly, aby se ujaly díla zkázy. Noe je s blížícími dramatickými událostmi poučen přímo od Boha o důvodech tvrdého potrestání lidstva a s manželkou Rad se připravují na vyplutí na arše. Po ničivé záplavě se objeví triumfující Smrt a křehká Lidská přirozenost. Noe se nakonec s Bohem usmíří se symboly duhy a olivové ratolesti.“
Castello in Aria je sdružení hudebníků, kteří se zabývají barokní hudbou provozovanou na kopie dobových hudebních nástrojů. Se souborem spolupracují profesionálové i studenti JAMU. Svůj název odvozují od skladatele Daria Castella, sousloví znační vzdušný zámek či přelud si soubor vykládá tak, že hudba po dobu, co zní, je velmi skutečná, a když utichne, rozplyne se a zůstane jen vzpomínka…

Foto: Miloš Neuman
Příspěvky redakce
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
Více z této rubriky
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie
- ČRo D-dur: Sobotní večer ve znamení stoletého jubilea Zdeňka Šestáka
- Nadmíru pestrá prosincová nabídka Filharmonie Hradec Králové