Collegium 1704 v příští sezóně
V jubilejní sezoně 2025/26 připravilo Collegium 1704 společně s vokální odnoží Collegium Vocale 1704 pod vedením Václava Lukse program, který už tradičně zahrnuje šest koncertů v pražském Rudolfinu a paralelně drážďanském Annenkirche. Součástí sezony barokního orchestru, jejíž těžištěm je jméno Bach, jsou i tentokrát komornější pořady ve vršovickém Vzletu. První rudolfinský koncert se odehraje 9. října.

Vlajkovou lodí je šestidílný cyklus koncertů v Dvořákově síni Rudolfina. První koncert 9. října uvede Missa Circumcisionis Domini Nostri Jesu Christi od Jana Dismase Zelenky. Tato rozsáhlá mše pro slavnost Obřezání Páně vznikla v roce 1728 a náleží k pozdnímu období skladatelovy tvorby. Charakterizuje ji náročná vícehlasá sazba, časté fugy a kontrapunktické struktury, stylově se pohybuje na pomezí vrcholného baroka a osobitého idiomu saské dvorské školy. Společně s dílem českého mistra zazní jedno z nejpůsobivějších zhudebnění starozákonního žalmu Dixit Dominus z pera Georga Friedricha Händela. Diriguje Václav Luks.

Druhý koncert cyklu 18. listopadu je koncipován jako duchovní vokální večer. Zazní Bachovo moteto Jesu, meine Freude, BWV 227, které je považováno za nejrozsáhlejší a strukturálně nejpropracovanější z jeho motet. Program dále doplní responsoria pro Svatý týden od Jana Dismase Zelenky a výběr ze sbírek Johanna Hermanna Scheina, jehož Israelis Brünnlein z roku 1623 představuje syntézu německého protestantského chorálu a italské monodické tradice.
Třetí večer 15. prosince se zaměří na adventní a vánoční repertoár. Zazní Bachova kantáta Christen, ätzet diesen Tag, BWV 63, pravděpodobně jedna z jeho nejstarších dochovaných duchovních kantát, vzniklá pro vánoční slavnosti v Lipsku. Instrumentální část programu obstarají ukázky z Armonico tributo Georga Muffata – cyklu sonát, který přibližuje francouzsko-italskou syntézu pozdně barokního stylu. Závěr večera bude patřit Magnificat Carla Philippa Emanuela Bacha, skladbě složené v roce 1749, jež dokumentuje přechod od barokního hudebního myšlení k novému stylu. Jediný tento koncert rudolfinské řady neřídí Václav Luks, nýbrž Tomáš Netopil.

Čtvrtý koncert 26. února 2026 se zaměří na instrumentální hudbu tzv. vídeňské školy. Program tvoří baletní hudba k Mozartově opeře Idomeneo, Symfonie D dur „Pražská“, K. 504 a Symfonie in D Jana Křtitele Vaňhala, který působil ve Vídni ve druhé polovině 18. století. Tento koncert ilustruje vývoj symfonické formy v prostředí předklasicismu a raného klasicismu ve střední Evropě.
Předposlední večer 23. března 2026 nese název Stabat Mater. Hudba Svatého týdne, jak ji od středověku pojímali skladatelé různých evropských regionů, představuje neobyčejně rozmanité a hluboké bohatství. Také sekvence Stabat Mater byla až do roku 1727 součástí bohoslužeb velikonočního tridua a zejména v Itálii by snad nebyl k nalezení významný autor, který by text Stabat Mater nezhudebnil. Jedno z nejrafinovanějších děl tohoto druhu pochází z pera Antonia Caldary.

Sezonu zakončí 21. dubna 2026 oratorium San Giovanni Battista od Alessandra Stradelly. Skladba pojednává o životě a mučednictví Jana Křtitele. Vyznačuje se dramatickou strukturou, vyváženým poměrem recitativů a árií a výrazným profilováním jednotlivých postav, což z ní činí jedno z nejvýznamnějších raných oratorií italského baroka.
Současně s koncerty v Rudolfinu pokračuje v Praze i komorní cyklus Hudební cesty Evropou, konaný ve Vzletu. Tento cyklus má tematickou dramaturgii zaměřenou na jednotlivé kulturní a geografické oblasti (např. Itálie, Anglie, střední Evropa) a zahrnuje sedm večerů. Programy kombinují hudbu známějších autorů s méně frekventovanými jmény (např. Bononcini, Caresana, Biber, Telemann) a kladou důraz na historicky poučenou interpretaci v menším obsazení. Do koncertů se zapojují také mladí interpreti, včetně laureátů Academy Kroměříž.

V rámci externích vystoupení se Collegium 1704 zúčastní v září 2025 Svatováclavského hudebního festivalu v Ostravě, kde uvede Händelovo Dixit Dominus a Zelenkovu Missu Circumcisionis.
Foto: ilustraní - Martin Bambušek, Petra Hajská, Petr Chodura
Příspěvky redakce
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
Více z této rubriky
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie
- ČRo D-dur: Sobotní večer ve znamení stoletého jubilea Zdeňka Šestáka