ČtenářiPlus

Rubrika ČtenářiPlus je určena pro naše čtenáře a příznivce, kteří sice nejsou profesionálními publicisty, ale mají chuť reagovat na události v klasické hudbě. Vaše texty posílejte je na mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Podmínkou je seriózní a slušný obsah a ideálně forma reflexe, reportáže nebo úvahy. Uveřejňovat budeme pouze podepsané příspěvky. Těšíme se na vaše postřehy a zážitky!


neděle, 15 květen 2022 11:17

ČtenářiPlus: Hudba nad Brnem

Autor:
101

„Rázem se náměstí naplnilo, nadšení, někteří zprvu trochu udivení posluchači nešetřili potleskem!“

„Hodinu před tím se uskutečnil v Besedním domě komorní koncert a i toto prostředí bylo ozvláštněné.“

„A tak se koncert k pětasedmdesátému výročí založení JAMU v Brně vydařil ke spokojenosti všech.“

Ve středu večer se Brno rozeznělo hudbou, která se linula z Komenského náměstí, kde sídlí Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Open-air orchestrální koncert k pětasedmdesátému výročí založení brněnské akademie potěšil jak posluchače, kteří za ním přišli plánovitě, tak náhodné kolemjdoucí. O hodinu dříve se navíc v nedalekém Besedním domě konal koncert Orchestrální akademie Filharmonie Brno, kde se spolu s dalšími mladými umělci prezentovali také studenti JAMU.

 

89

„Pokud bychom označili červenec 1934 za zrození a křest Orchestru F. O. K., mohli bychom 12. květen 1942 považovat za jeho biřmování.“

„Z Václava Smetáčka doslova tryskal talent na všechny strany. Už každý z jeho jednotlivých počinů by méně energickému hudebníkovi vystačil na celoživotní kariéru.“

„Jak už bylo naznačeno, mnoho nechybělo a Václav Smetáček se ujal vedení jiného, v té době konkurenčního, tělesa s názvem Pražský symfonický orchestr.“

Dvanáctý květen je v dějinách české hudby významným dnem. Především jde o datum úmrtí Bedřicha Smetany (12. května 1884), které se posléze stalo i tradičním dnem zahájení festivalu Pražské jaro (poprvé dvanáctý ročník v roce 1957). Toto datum má však svůj velký význam i pro Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK (původně pouze Orchestr F. O. K.), neboť se podařilo po různých peripetiích tohoto dne v roce 1942 jmenovat jeho šéfdirigentem Václava Smetáčka.

 

EMN6100

„Do té doby povznesená nálada švitořících ptáčků v sále, kteří zde zůstávali po Rautavaarovi, se ráz změnil v magické očekávání pohádkového temna.“

„V samém závěru skladby, kdy posouval všechny možné, ba i téměř nemožné hranice hry na klarinet, odloží Karel Dohnal svůj nástroj. Do úplného ticha rozpřáhne ruce a kostým, ve kterém odehrál celý koncert, vytvoří vějíř rozevřeného pavího ocasu.“

„Skladba v podání Janáčkovy filharmonie Ostrava pod vedením Petra Popelky působila velice naléhavě. Dirigent nechal rozeznít orchestr v plném symfonickém zvuku naproti jemným částem díla, které vynikaly svojí křehkostí.“

Čtvrteční kulturní dění v Ostravě zcela jistě ovládla Janáčkova filharmonie Ostrava spolu se sólistou Karlem Dohnalem a dirigentem Petrem Popelkou. Společným tématem celého večera se stala ptačí říše promítnutá do světa hudby. V programu tak vedle sebe stála jména Einojuhani Rautavaara, Anders Hillborg, Antonín Dvořák a Igor Stravinskij a jejich díla posluchačům předestřela pestrý obraz toho, jakým způsobem autoři k tématu přistupovali.

 

Fun-Home-z-webu5

„Premiéra muzikálu Fun Home na Malé scéně DJKT se nesla v komiksovém duchu od samého počátku.“

„Nezastupitelnou roli zde hraje postava dospělé Alison, která se v podstatě po celé představení nehne z pódia, aby působila jako ústřední průvodce celou dějovou linií.“

„Všichni tvůrci a umělci byli na závěr oceněni nekončícím a ohlušujícím potleskem vestoje, kterým byl završen a potvrzen úspěch premiéry.“

Plzeňské Divadlo Josefa Kajetána Tyla v sobotu uvedlo v české premiéře nejúspěšnější broadwayský muzikál z roku 2015 – Fun Home. Tento v mnoha rovinách netradiční komorní muzikál o zdánlivě obyčejné rodince majitele pohřebního ústavu získal po uvedení na newyorské scéně dvanáct nominací na prestižní ceny Tony a proměnit se mu povedlo hned pět z nich. Kromě nejprestižnější ceny za nejlepší muzíkál to byla ještě ocenění za nejlepší libreto, hudbu a texty písní, režii a hlavní mužskou roli. Práva na dílo se plzeňskému divadlu podařilo získat jako třetímu v Evropě – a po odložené premiéře z roku 2021 ho konečně slavnostně uvést 26. února na českou scénu.

 

DSCF5065

„Silné hudební cítění předával muzikantům a ti jakoby mu četli myšlenky, a tak se navodilo neskutečné silné propojení.“

„Za naprosto excelentní výkon musím v této skladbě vyzdvihnout trumpetistu Jiřího Houdka.“

„Aby se mohl hrát takový repertoár, je nutné ansámbl doplnit o hostující hudebníky z pražských i jiných českých orchestrů. Většina z těchto muzikantů hrají v Baborak Ensemble nebo v České Sinfoniettě.“

Západočeský symfonický orchestr měl v Mariánských Lázních další koncert řízený Radkem Baborákem. V publiku byla shodou okolností také harfistka Jana Boušková. Své dojmy ze hry kolegů a z vyznění celého programu zachycuje s nadšením a uznáním.

 

DSC7673

„Na příkladu historických varhan se ukazuje, že stávající ochrana je nedostatečná – a navíc i často obcházená.“

„Úředníci nemají možnost zasáhnout proti zahraničním restaurátorům, kteří nemají dostatečnou odbornou kvalifikaci, ale přesto mohou v Česku vykonávat restaurátorskou činnost.“

„Přispět ke zlepšení kvality práce při obnově kulturních památek lze dílčí změnou památkového zákona.“

Rok za rokem se objevují zprávy o neodborně restaurovaných varhanách. Vyrazilo mně dech, když jsem viděl a slyšel, jak někteří takzvaní restaurátoři dokážou památku zničit, píše Pavel Svoboda, varhaník a manažer, v současnosti navíc poslanec dolní parlamentní komory. Ve svém článku se věnuje profesionálnímu zajištění oprav kulturních památek obecně. Jak připomíná, nejde totiž jen o varhany: problém s neodbornými opravami je hlubší, dotýká se zákona o státní památkové péči, který je podle něj třeba revidovat, aby k podobným záležitostem už nedocházelo.

 

43

„Všichni umělci nás svým spontánním a pulzujícím výkonem přiváděli místy do varu jako na nějakém večeru v jazzovém klubu a ‚nutili‘ nás v duchu jamovat spolu s nimi.“

„Každý ze členů souboru dostal i dostatečně velký prostor blýsknout se svými sóly, která všichni svrchovaně naplnili.“

„Byl to strhující večer. Bravo!“

I v listopadu stále doznívá letošní naladění na hudbu Ástora Piazzolly, který by býval v březnu oslavil sté narozeniny. Ve čtvrtek 4. listopadu mu poctu složilo seskupení Tango Nuevo v doslova hvězdné sestavě Ladislav Horák, Ivo Kahánek, Jiří Vodička, Jaroslav Novák a Petr Ries. V jedné skladbě je navíc doplnil Martin Šulc, který na sebe strhl patrně největší pozornost svým loňským vítězstvím v televizní soutěži Virtuosos 4+. Koncert zazněl v rámci festivalu Kultura v srdci Prahy v sále Pražské konzervatoře.

 

1113

„Ohromné 1 100. výročí mučednické smrti kněžny Ludmily vidíme v mlžném oparu celých českých dějin. Je to jejich úsvit.“

„Svatá Ludmila jako kněžna byla středobodem úsilí o stabilizaci mladého českého knížectví v situaci, kdy všichni bojovali proti všem.“

„Český národ trvá a žije právě těch asi tisíc sto let. Splnilo se přání svatého Václava a národ nezahynul, i když k tomu někdy chybělo jen málo.“

S odstupem dvou týdnů se vracíme ke svátku svaté Ludmily a ke koncertu, který k její poctě zazněl 19. září na Pražském hradě. Velkolepé výročí a jeho význam pro současnost připomíná v textu Pavel Smutný, advokát, mecenáš a prezident nadačního fondu Bohemian Heritage Fund. O koncertě jsme už psali zde.

 

202

„Karel Martínek ušel značný kus cesty na své umělecké dráze.“

„Bachova Fantazie a fuga c moll byla vědomě zařazena a stala se integrální součástí programu. Jak známo, Dupré Bachovo dílo považoval za nedílnou výbavu varhaníka.“

„Přídavek jen podtrhnul erudovanost a nevšednost hudebního uchopení protagonisty čtvrtečního večera.“

Ještě jednou se vracíme ke koncertu, který zazněl minulý čtvrtek v pražské bazilice svatého Jakuba. Na festival Audite Organum přijal pozvání Karel Martínek, který s sebou přivezl program zasvěcený památce Marcela Duprého. Tentokrát sdílí své postřehy z tohoto večera varhanice Miroslava Svobodová.

 

1

Před rokem obohatila knihovní pulty nová kniha o Olze Borisové-Pračikové, která je v našich krajích spojená především se scénou Národního divadla moravskoslezského. Primabalerína v knize s titulem „Mám veliké štěstí“ vzpomíná na svou bohatou kariéru i své baletní počátky. Malý vhled do publikace přináší rubrika ČtenářiPlus.

 

301

Mezzosopranistka Dominika Škrabalová, na Ostravské univerzitě studentka pěvkyně Elišky Pappové, měla absolventský koncert. Nad jeho streamem uvažuje v textu, zaslaném portálu KlasikaPlus.cz, slovenská muzikoložka Silvia Fecsková. Zmiňuje složitější cestu mladé české sólistky ke zpěvu, zamýšlí se nad dramaturgií jejího recitálu, popisuje jednotlivá hudební čísla a vyzdvihuje práci slovenské pedagožky Elišky Pappové. Z její třídy mimochodem vzešel například také basista Jan Martiník, nynější sólista Státní opery v Berlíně.

 

neděle, 16 květen 2021 10:41

ČtenářiPlus: Jsem zvědav na recenze…

Autor:
304

Ten koncert se mi opravdu líbil. Musí se vzít v úvahu, že muzikanti byli narychlo angažováni z celé Evropy (hrálo se na dobové nástroje), takže souhra (zvláště smyčců) nemohla být úplně stoprocentní jako u České filharmonie a dalších špičkových orchestrů. Tyhle staré nástroje mají měkčí a tišší zvuk než současné a nemají tak "agresivní" nasazení každého tónu (pokud to není legato nebo glissando), takže výsledný zvuk může působit trochu rozmazaně. Ale bylo to vynikající.

 

205

Ve středu 12. května 2021 zahájilo Collegium 1704 cyklem symfonických básní Má vlast 76. ročník Pražského jara. Tento koncert letos očekávala odborná veřejnost s mimořádným zájmem. Původně plánovaná interpretace berlínských rozhlasových filharmoniků s Vladimirem Jurowskim byla z preventivních epidemických opatření zrušena a dramaturgie využila této situace s odvahou a oslovila soubor Václava Lukse, který se primárně orientuje na interpretaci skladeb 17. a 18. století. Šlo o nejistý experiment, nebo nastolení nového paradigmatu autentické interpretace skladeb druhé poloviny 19. století?

 

Uniov-Koncertn-s-interier-foto-Petr-Rika

Zvláštní. Toto slovo vytane na mysli každému, kdo si pozorně prohlédne kostel stojící u křižovatky Haškovy a Olomoucké ulice v Uničově. Slohová nejednotnost spočívající ve spojení gotického presbytáře s barokní chrámovou lodí vdechuje stavbě nevšední charakter, současně však poukazuje na její pohnutou minulost. Období slávy kostela Povýšení sv. Kříže se střídala s časy úpadku, jeho znovuzrození s chátráním. Ale kdykoli do něj lidé vešli, vždy se mohli povznést nad starosti běžného života – dříve zde vedli dialog s Bohem, dnes tu potkávají múzy.

 

pondělí, 04 leden 2021 06:55

ČtenářiPlus: Odešel pan Jan Morávek

Autor:
105

Rok 2021 začal pro příznivce hudebního umění i pro všechny špičkové muzikanty nevesele. V sobotu 2. ledna ve věku nedožitých 93 let z tohoto světa navždy odešel pan Jan Morávek – neúnavný organizátor koncertního života, znalec hudby, houslista, osobní přítel mnoha špičkových umělců a skvělý člověk nadaný nevšedním diplomatickým talentem.

 

pondělí, 23 listopad 2020 11:52

ČtenářiPlus: Hudba za časů korony

Autor:
87000

„V poslední době jsem začala mít pocit, že se nám velice pomalu začíná dařit a vše se začíná obracet k lepšímu. Když tu náhle přišel velký koronáč…“

„V metru se z rozhlasu ozývá blazeovaným hlasem motto ´Společně to zvládneme´ a mně se dělá fyzicky špatně.“

„Takže ano, mohu si jít sednout do Kauflandu, ale v ten moment budu dlužit statisíce, protože přestat podnikat je velmi drahá legrace.“

Jmenuji se Viktorka a jsem uměleckou vedoucí a zakladatelkou souboru Victoria Ensemble. Jsem idealistka, megaloman, trpím workoholismem, hypersensivitou a bezmeznou láskou k hudbě. Nikdy jsem si na nic nestěžovala, zbožňuji humor a hodně nahlas se směji. V posledních měsících mě ale můj pověstný radostný řev přechází. Nevěřícně přihlížím situaci v kultuře a tomu, co se děje hudebníkům na volné noze. Připadám si zcela bezmocná a bojím se o přežití. Napíši vám alespoň pár řádek na cestu tramvají do práce, pokud nějakou máte. Trochu se rozpovídám o sobě, i když samozřejmě moc dobře vím, že zdaleka nejsem jediná, kdo teď prožívá těžké chvíle.

 

0

„Soubor Victoria Ensemble čítá osm vynikajících pěvců krásných barevných hlasů.“

„Vše velice osvěžujícím a velmi vkusným způsobem doprovázel Jan Šikl na nejrůznější nástroje bicí.“

„Provedení velmi komplikovaných děl Janequinových bylo bezchybné – zářivá intonace, překrásná rubata i dynamika.“

11. září zazněl v nádherném gotickém sále Novoměstské radnice v Praze vokální koncert francouzské a anglické hudby přelomu 16. a 17. století. Bylo uvedeno šest programních chansonů, jejichž tvůrce Clément Janequin psal na oblíbená témata té doby – Válka, Zpěv ptáků, Křiky Paříže, Zpěv skřivánka, Štěbetání žen a Lov. Tato díla, značně polyfonní, byla proložena pěti zpěvy Johna Dowlanda, které výborně kontrastovaly svou homofonní stavbou dílům francouzským. „Včelí madrigal“ Charlese Butlera doplnil program. Tento autor je pozoruhodný obzvláště svým spisem „The Feminine Monarchie“ – Ženská monarchie – který je první včelařskou příručkou z počátku 17. století, neboť byl vášnivým včelařem.

 

1

V Atriu Iva Možného na brněnské Fakultě sociálních studií to hučí jako v úle. Děti, ty nejmenší v doprovodu rodičů, teenageři i mladí dospělí obklopují dirigentku Evu Bublovou. Ve tvářích se dětem zračí radost, těm odrostlejším už i únava, ale zároveň spokojenost. Znějí slova díků, odehrává se nejeden emocemi nabitý moment, dochází na mnohá loučení. Je neděle 30. srpna 2020, těsně po 16. hodině. Před několika okamžiky dozněl bouřlivý potlesk, kterým nadšené publikum ocenilo účinkující slavnostního závěrečného koncertu již osmého ročníku Brněnských smyčcových kurzů, akce, kterou na konci srpna s podtitulem „Prázdninové rozehrávání“ pořádá Konzervatoř Brno.

 

33

Ve středu 22. července se v rámci Hudebního festivalu Znojmo uskutečnil v areálu probošství kostela sv. Hippolita ve Znojmě - Hradišti koncert houslového virtuóza Pavla Šporcla, který zahrál za doprovodu Filharmonie Hradec Králové. Úvodní slovo pronesl prezident festivalu Jiří Ludvík. Na programu bylo celkem pět samostatných ukázek.

 

1

Když se budete jmenovat Klánský, poplaten svému příjmení budete cítit za povinnost zplodit ne jednoho potomka, ale celý klan. Toto si evidentně vzal k srdci děkan pražské Hudební fakulty AMU, uznávaný klavírista profesor Ivan Klánský. A aby to nebylo od věci, stvořil si klan muzikantský. Na Setkání s hudbou v Soběslavi jsme byli svědky toho, jak Klánští hrají Dvořáka. Na stejnojmenném koncertu nejdříve pan profesor vysvětlil publiku, jak je to obtížné, když jste doma dva klavíristé, houslistka, violoncellista a pěvec s basbarytonovým hlasem. Dlouho se bránili společnému vystupování, až na to kápli: když budou vystupovat na jednom koncertě, ale po dvojicích, není to oříšek nerozlousknutelný. Na takovouto rodinu pamatoval ve svém rozmanitém díle totiž sám veliký Antonín Dvořák.

 

1

Jeden z nejstarších a nejprestižnějších hudebních festivalů v Evropě, Pražské jaro, poprvé od svého vzniku v roce 1946 prožívá zásah vyšší moci. Dlouho a složitě předem vyjednávané koncerty zahraničních orchestrů a světových sólistů se nemohou uskutečnit. Je ale sympatické, že organizátoři před pandemií nekapitulovali a rozhodli se letošní speciální ročník přesto uskutečnit v podobě živě přenášených koncertů, i když z prázdných koncertních síní v Praze a z jedné brněnské. Exkluzívní sólový recitál, v němž vystoupí kanadský houslista James Ehnes, pak bude 24. května přenášen z Floridy v USA, kde nyní žije. Přinášíme svědectví o jeho dětství a studiu.