ČtenářiPlus: Bendova Medea napínavá od první do poslední noty
Melodram Medea českého klasicistního autora Jiřího Antonína Bendy s doprovodem dobového fortepiana, tedy v méně známé komorní verzi, byl další položkou pražského Hudebního salónu Café crème – řady podvečerních koncertů, které chtějí v příjemné atmosféře podněcovat zájem o rozličná umění a inspirovat k rozhovorům a myšlenkám „všedním i nevšedním“.

Zdá se, že žánr melodramu se v současné době těší zvýšené pozornosti a zájmu, a to jak ze strany interpretů, tak i ze strany publika. Svědčí o tom mimo jiné v Praze po řadu let probíhající soutěž i Mezinárodní festival melodramu. Pozornost tomuto žánru věnuje soustavně i Hudební salón Café crème, kde jsme v programech měli možnost vyslechnout postupně jak historické, tak soudobé melodramy. Ten poslední, “Medea“ od Jiřího Antonína Bendy, zazněl v bývalém kostele sv. Vavřince 20. října. Předcházely mu dvě skladby autorů 18. století, konkrétně sonáty od Františka Bendy a Carla Philippa Emmanuela Bacha (přátelsky spjatého s Bendou), a to ve stylovém provedení violistky Dagmar Valentové a cembalistky Moniky Knoblochové.
Druhou půlku večera vyplnil melodram Medea od Jiřího Antonína Bendy. Vytvořil tu rozměrný hudební útvar plný vypjaté dramatičnosti a citu, formu v té době zcela novou, patřící k vrcholům skladatelova díla spolu s melodramy Ariadna na Naxu a Pygmalion. O skvělé provedení tohoto díla, které drželo diváky v napětí do poslední noty, se zasloužil především přesvědčivý umělecký přednes Lucie Trmíkové, v závěru Davida Prachaře, i nastudování Moniky Knoblochové, která reprodukovala hudební složku díla z autorem pořízeného klavírního výtahu pro dobový nástroj fortepiano. Inspirující byla především dokonalá jednolitá souhra účinkujících, kteří tlumočili tento nevšední umělecký skvost. Nadšený divácký aplaus svědčil o dalším úspěchu dramaturgie Hudebního salónu Café crème.
Jiří Teml
Foto: Jiří Teml
Příspěvky od ČtenářiPlus
- ČtenářiPlus: Varhanní dny Jozefa Grešáka v Bardejově
- ČtenářiPlus: Mimořádná Elektra v St. Gallenu zejména díky Elišce Weissové
- ČtenářiPlus: Starohudební koštování ve Valticích.
Ohlédnutí za Mezinárodní letní školou staré hudby - ČtenářiPlus: Juraj Křemen debutoval na varhanách v Notre-Dame
- ČtenářiPlus: Dobrodružné Klarinetissimo. Koncert, který rozzářil českou klarinetovou scénu
Více z této rubriky
- ČtenářiPlus: Varhanní dny Jozefa Grešáka v Bardejově
- ČtenářiPlus: Mimořádná Elektra v St. Gallenu zejména díky Elišce Weissové
- ČtenářiPlus: Starohudební koštování ve Valticích.
Ohlédnutí za Mezinárodní letní školou staré hudby - ČtenářiPlus: Juraj Křemen debutoval na varhanách v Notre-Dame
- ČtenářiPlus: Dobrodružné Klarinetissimo. Koncert, který rozzářil českou klarinetovou scénu
- ČtenářiPlus: Tři koncertní zastavení v litomyšlských chrámech
- ČtenářiPlus: Cestami barokní imaginace k Českému nebi
- ČtenářiPlus: Úchvatný Honegger a ještě úchvatnější Martinů na Smetanově Litomyšli
- ČtenářiPlus: Osobnost slovenské i české hudební kultury. Jubilantka Eliška Pappová
- ČtenářiPlus: Od klasiky k jazzu s Karlem Košárkem