ČtenářiPlus: Juraj Křemen debutoval na varhanách v Notre-Dame
„Být součástí tradice varhanních koncertů Auditions d’orgue v Notre-Dame je pro každého varhaníka výjimečnou příležitostí.“
„Díky své bohaté hudební historii a tradici obsazovat pozici titulárního varhaníka patří Notre-Dame v Paříži k nejprestižnějším koncertním místům pro královský nástroj na světě.“
„Juraj Křemen je neustále se zdokonalující ambiciózní umělec. Jeho komunikace s nadšeným pařížským publikem, které dokázal zaujmout Lisztovým rozsáhlým dílem, je toho důkazem.“

Mladý slovenský koncertní varhaník Juraj Křemen, absolvent pražské AMU ze třídy Jaroslava Tůmy, se v létě představil v katedrále Notre-Dame v Paříži, a to jako první středoevropský varhaník od jejího znovuotevření v prosinci 2024. Jedny z největších a nejslavnějších varhan na světě rozezněl v rámci koncertního cyklu Auditions d’orgue.
V podání Juraje Křemena zazněla 17. srpna v pařížské katedrále Sonáta B dur, op. 65 č. 4 od Felixe Mendelssohna-Bartholdyho a vrcholné romantické dílo, půlhodinová Fantazie a fuga na chorál Ad nos, ad salutarem undam od Franze Liszta. Být součástí tradice varhanních koncertů Auditions d’orgue v Notre-Dame je pro každého varhaníka výjimečnou příležitostí.

Jde o cyklus pětačtyřicetiminutových varhanních koncertů. Konají se vždy v neděli v 16 hodin. Tradici založil titulární varhaník Pierre Cochereau před více než pětatřiceti lety. V rámci cyklu tam koncertují varhaníci z celého světa, koncerty za tu dobu navštívily už miliony posluchačů. Unikátní prostor a krása nástroje nabízejí nevídané možnosti a inspirují dlouhá léta k tvorbě nových děl i k varhanním improvizacím. Díky své bohaté hudební historii a tradici obsazovat pozici titulárního varhaníka patří Notre-Dame v Paříži k nejprestižnějším koncertním místům pro královský nástroj na světě.
Juraj Křemen vystudoval koncertní hru na varhany na Církevní konzervatoři v Bratislavě, kde byl jeho pedagogem Marek Vrábel, na Akademii múzických umění v Praze u Jaroslava Tůmy a na Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst ve Stuttgartu, kde se věnoval oboru koncertní hru na varhany u Jürgena Essla a varhanní improvizaci u Jürgena Essla a Johannesa Mayra. Studium zakončil s vyznamenáním. Absolvoval také půlroční studijní stáž na Hochschule für katholische Kirchenmusik und Musikpädagogik v Regensburgu, tam u Stefana Baiera. Juraj Křemen je ambiciózní umělec, neustále se zdokonalující ve svých zručnostech na prestižních hudebních školách. Jeho komunikace s nadšeným pařížským publikem, které dokázal zaujmout Lisztovým rozsáhlým dílem, je toho důkazem.

Mladý umělec je nositelem několika ocenění. Získal 1. cenu na Mezinárodní varhanní soutěži Jana Křtitele Vaňhala 2025 v České republice, 1. cenu na Mezinárodní varhanní soutěži 11. Joseph-Gabler-Orgelwettbewerb 2023 v Německu, 2. cenu Justin-Heinrich-Knecht-Sonderpreis 2023, 1. cenu na Soutěži studentů konzervatoří Slovenské republiky 2018 v Košicích a 2. cenu na Soutěži studentů konzervatoří Slovenské republiky 2016 v Bratislavě. Pravidelně vystupuje na varhanních festivalech doma i v zahraničí. Jeho koncertní činnost ho zavedla do mnoha zemí Evropy jako například Německo, Španělsko, Francie, Polsko, Česká republika nebo Slovensko. Vystoupil na hudebních festivalech: „Mladí umělci v Krakově“, Klášterní hudební slavnosti v Šumperku, Ars Organi v Nitře, Bratislavský varhanní festival, Varhanní dny Jozefa Grešáka v Bardějově, Mezinárodní varhanní festival Ivana Sokola v Košicích, Slovenské historické varhany, Festival Bach de Toul, Internationaler Orgelsommer Ulmer Münster v Ulmu, Auditions d’orgue v Paříži a další.

Být součástí tradice varhanních koncertů Auditions d’orgue v pařížské Katedrále Notre-Dame je pro každého varhaníka výjimečnou příležitostí. V impozantních prostorách gotické katedrály mají možnost v rámci Auditions d’orgue vyniknout specifické zvukové možnosti královského nástroje. Varhaník Juraj Křemen je ambiciózní umělec, neustále se zdokonalující ve svých zručnostech na prestižních hudebních školách. Jeho komunikace s nadšeným pařížským publikem, které dokázal zaujmout půlhodinovým dílem pro varhany Fantazie a fuga na chorál „Ad nos, ad salutarem undam“ od Franze Liszta, je toho důkazem.
Renáta Pavlová
Foto/zdroj: archiv a Facebook umělce
Příspěvky od ČtenářiPlus
- ČtenářiPlus: Varhanní dny Jozefa Grešáka v Bardejově
- ČtenářiPlus: Mimořádná Elektra v St. Gallenu zejména díky Elišce Weissové
- ČtenářiPlus: Starohudební koštování ve Valticích.
Ohlédnutí za Mezinárodní letní školou staré hudby - ČtenářiPlus: Dobrodružné Klarinetissimo. Koncert, který rozzářil českou klarinetovou scénu
- ČtenářiPlus: Tři koncertní zastavení v litomyšlských chrámech
Více z této rubriky
- ČtenářiPlus: Varhanní dny Jozefa Grešáka v Bardejově
- ČtenářiPlus: Mimořádná Elektra v St. Gallenu zejména díky Elišce Weissové
- ČtenářiPlus: Starohudební koštování ve Valticích.
Ohlédnutí za Mezinárodní letní školou staré hudby - ČtenářiPlus: Dobrodružné Klarinetissimo. Koncert, který rozzářil českou klarinetovou scénu
- ČtenářiPlus: Tři koncertní zastavení v litomyšlských chrámech
- ČtenářiPlus: Cestami barokní imaginace k Českému nebi
- ČtenářiPlus: Úchvatný Honegger a ještě úchvatnější Martinů na Smetanově Litomyšli
- ČtenářiPlus: Osobnost slovenské i české hudební kultury. Jubilantka Eliška Pappová
- ČtenářiPlus: Od klasiky k jazzu s Karlem Košárkem
- ČtenářiPlus: Antifony a duchovní písně Stanislava Šurina