KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

ČtenářiPlus: Triumf ducha hudby english

„Vrcholem byla árie Armatae face. Za doprovodu celého souboru tu zazářila sopranistka Doubravka Novotná.“

„Dagmar Šašková představila titulní hrdinku jako nikoliv prvoplánovou postavu, nýbrž jako přirozenou lidskou bytost.“

„Schopnost diferencovaného výrazu, který závisí na konkrétní dramatické situaci, si u sboru nijak nezadá se sólistickými výkony v áriích.“

Po scénickém provedení na letním festivalu ve Znojmě se také Brno dočkalo jediného oratoria z pera Antonia Vivaldiho. Juditha triumphans, barokní metamorfóza starozákonního námětu, zazněla tentokrát koncertně – v Besedním domě v podání souboru Czech Ensemble Baroque a hostujících sólistů. 

Posluchači v sobotu 14. září na mimořádném koncertě cyklu Bacha na Mozarta! vyslechli dvoudílnou kompozici, která nezapře známé charakteristické prvky svého tvůrce, mezi něž náleží nástrojová i vokální virtuozita. Jejím vrcholem byla árie Armatae face Holofernova nohsleda Vagaa, kterou vivaldiovský znalec Michael Talbot označil za nejskvostnější výstup ve Vivaldiho tvorbě. Za doprovodu celého instrumentálního souboru tu zazářila sopranistka Doubravka Novotná

Vivaldi však v tomto díle akcentuje též komorní polohy, v nichž prokazuje svoji detailní znalost nástrojů i unikátní cit pro zvukovou barevnost. V áriích tohoto díla je to například pizzicatový doprovod theorbového consortu, spojení mandolíny a pizzicata vysokých smyčců, kombinace hoboje a sopránové melodie ve varhanách a podobně. Jednotlivé nástroje nejsou voleny náhodně, nýbrž podle konkrétního afektu obsaženého v textu. A na tomto místě je nutné ocenit vynikající úroveň instrumentalistů Czech Ensemble Baroque, kteří dokáží mistrovsky vystoupit v sólových partech. 

Stejné kvality vykazuje též sborová sekce skvěle připravená Terezou Válkovou. Schopnost diferencovaného výrazu, který závisí na konkrétní dramatické situaci, si u sboru nijak nezadá se sólistickými výkony v áriích. Vedle válečných scén (skladba nese podtitul Sacrum militare oratorium) a triumfální oslavy vítězství jsou to komorní úseky, v jejichž interpretaci se projevuje hluboká znalost barokní afektové teorie. Sborové, sólové i instrumentální party se zvukově dokonale prolínaly pod vedením dirigenta Romana Válka.

Partu Judithy se zhostila mezinárodně uznávaná pěvkyně Dagmar Šašková. Její interpretace představila titulní hrdinku jako nikoliv prvoplánovou postavu, nýbrž jako přirozenou lidskou bytost strachující se, váhající i odvážnou a vzdorující. Důstojnými partnerkami (Vivaldi komponoval toto dílo pro dívčí soubor benátského Ospedale della Pietà) jí byly Malena Ernman, zmíněná Doubravka Novotná, Maya AmirLucie Karafiátová.

Renomovaný Czech Ensemble Baroque opět prokázal schopnost objevovat a adekvátně provést díla známých i méně známých barokních tvůrců, a tím obohacovat domácí i evropské hudební dění. Svědčí o tom též nadšený ohlas publika, které – byť nezaplnilo celý sál – odměnilo výkony umělců dlouhotrvajícím nadšeným aplausem.

Pavel Sýkora

Foto: Czech Ensemble Baroque

ČtenářiPlus

V rubrice ČtenářiPlus vydáváme vaše názory. 

Přispívat může zkusit kdokoliv. Podmínkou je seriózní obsah a forma textu. Jde o prostor určený pro ty z vás, kteří nejsou profesionály v oblasti klasické hudby, ale rádi píší a mají zájem se vyjadřovat ke kulturnímu dění nebo události. Vítané jsou texty, které spadají do kategorií REFLEXE, REPORTÁŽ, GLOSA, ÚVAHA a pod. 

Své texty nám posílejte na mail WEB@KLASIKAPLUS.CZ
Do předmětu uveďte heslo ČtenářiPlus.
Nezapomeňte napsat také své jméno a příjmení, popřípadě i pár informací o sobě.

Těšíme se na vaše příspěvky!



Příspěvky od ČtenářiPlus



Více z této rubriky