Czech it! MusicOlomouc v Roce české hudby
Mezinárodní přehlídka soudobé hudby MusicOlomouc pořádaná Univerzitou Palackého a spolkem MusicOlomouc rozezní ve dnech 16. října až 7. listopadu pošestnácté krajskou Olomouc. Jejím leitmotivem bude v Roce české hudby pochopitelně tvorba českých tvůrců, a to i v podání zahraničních umělců. Připraveno je devět světových premiér vměstnaných do pěti festivalových koncertů.

Olomoucká přehlídka soudobé hudby MusicOlomouc se v letošním roce uskuteční pod heslem Czech it! Tím chtějí pořadatelé evokovat, že letos půjde především o uvedení české tvorby v podání zahraničních interpretů. Repertoárově festival uvede díla, která vznikla převážně v posledních patnácti letech. K tomu přidá devět novinek, které se dočkají světové premiéry. Specifikem je také navázání na spolupráce, které festival rozvinul již v minulých letech. V rámci pěti festivalových koncertů se představí rakouský Phace ensemble, portugalsko-český projekt LeavingRoom, chorvatský Synchronos Ensemble, švýcarská klavíristka Talvi Hunt a festival uzavře Moravská filharmonie Olomouc. Jednotlivé koncerty bude hostit Umělecké centrum Univerzity Palackého v Olomouci a Reduta, sídlo olomoucké filharmonie.

MusicOlomouc zahájí ve středu 16. října vystoupení předního rakouského ansámblu pro soudobou hudbu Phace ensemble, který se olomouckému publiku premiérově představil již v roce 2017. Tentokrát rakouští Phace přijedou v obsazení instrumentálního kvinteta, flétna, saxofon, violoncello, kontrabas a klavír, a ve světové premiéře zahrají skladbu Unbridgeable Gulf českého skladatele Slavomíra Hořínky. Vedle Hořínky Phace Ensemble přiveze i další dvě české skladby autorů působících v zahraničí, Chamber Noice Ondřeje Adámka a streams-contacts Otty Wankeho. Program zahajovacího koncertu doplní kompozice Sarah Nemtsov, Sechs Zeichen für Cello und (präpariertes) Klavier, Sighs für Altflöte, Sopransaxophon und Klavier Alessandra Milliy. Úvod MusicOlomouc uzavře Cendres für Altflöte, Cello und Klavier od loni zesnulé finské skladatelky Kaiji Saariaho.

V úterý 22. října se na festivalu uskuteční česká premiéra multimediálního hudebně-divadelního projektu LeavingRoom, který pracuje s tématem proměnlivosti vztahů v globalizované společnosti. LeavingRoom je dílem česko-slovinsko-portugalské tvůrčí skupiny skladatelů a umělců Andrikopoulos–Hána–Medek–Medková–Medek–Rocc–Zouhar, která se ujme i festivalového provedení.
Třetí festivalový večer plánovaný na 30. října se ponese ve znamení festivalového debutu chorvatského Synchornos Ensemble a hned pěti světových premiér. Synchronos do Olomouce zavítá nejen s ukázkami soudobé chorvatské hudby reprezentované trojicí skladatelů Frano Durović, Marko Slaviček a Veronika Reutz-Drobnić, jejichž všechny kompozice zazní vůbec poprvé, ale uvede také nejnovější skladby Tomáše Pálky SYNchronos a mexického komponisty Javiera Maldonada Breath…wind…butterflies wings. Českou soudobou tvorbu představí i dvojice nepremiérových děl, Štocholovy Kaligramy II a track 01 Miroslava Srnky. Hudební menu třetího festivalového večera uzavře Three Studies on Plant Biology, No. 1: Osmosis od estonské skladatelky Madli Marje Gildemann.
Listopadovou nabídku načne MusicOlomouc koncertem švýcarsko-estonské klavíristky Talvi Hunt, kterou mohlo olomoucké publikum v minulých letech slyšet už v rámci vystoupení Ensemble for New Music Tallinn. Nyní si ke spolupráci přizvala českou akordeonistku Lucii Vítkovou. A Vítkové dílo Parallel Existence for piano, accordion and tape bude další světovou premiérou přehlídky. Na koncertě v úterý 5. listopadu ovšem bude hlavní část programu tvořit zásadní dílo současné klavírní literatury, téměř třicetiminutová kompozice švýcarského autora Beata Furrera Phasma uvedené v české premiéře. Program doplní Srnkova skladba track 02, Constructions in Snowfall; Crystals for prepared piano and tape od Iana Mikysky a další světová premiéra, kterou bude uvedení nové kompozice od Estonky Marianny Liik.

Music Olomouc uzavře ve čtvrtek 7. listopadu první české provedení klavírního koncertu Georga Friedricha Haase, taktéž skladeb Stockhausen On SiriusFrantiška Chaloupky a Dusty Rusty Hush Ondřeje Adámka. Do programu bude zařazena i zcela nová kompozice Marka Keprta s názvem lpění vzpění, skladatele a uměleckého ředitele festivalu MusicOlomouc. Interpretace se zhostí Moravská filharmonie Olomouc společně se dvěma zahraničními hosty, íránsko-estonským dirigentem Arashem Yazdanihem a japonsko-německou klavíristkou Rei Nakamurou.

Foto: Katerina Stankevich, Karel Šuster, Synchronos Ensemble
Příspěvky redakce
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
Více z této rubriky
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie
- ČRo D-dur: Sobotní večer ve znamení stoletého jubilea Zdeňka Šestáka