Czech Virtuosi a kontrabas v hlavní roli
„Skvěle se představily smyčce s nepřehlédnutelným koncertním mistrem Jiřím Pospíchalem.“
„Po předehře k Figarově svatbě vstoupil před orchestr Ján Krigovský s králem smyčcových nástrojů kontrabasem.“
„Hornorakouský dirigent Heinz Prammer propojil autentickou duši koncertu s příjemným a jistým vedením orchestru.“

Jeden z koncertů své letošní koncertní řady uskutečnili Czech Virtuosi 9. září v brněnském Besedním domě za podpory fondu Johanna Karla Regbera. Jeho Koncert pro kontrabas a orchestr C dur v podání kontrabasisty Jána Krigovského tvořil dramaturgicky promyšlené jádro večera. V úvodu zazněla předehra k opeře Figarova svatba Wolfganga Amadea Mozarta, závěr patřil Beethovenově První symfonii. Dirigent Heinz Prammer, též skladatel, ale i výkonný předseda správní rady Johann Karl Regber-Fonds, jistotou a bezpečným vedením zkušených Czech Virtuosi podpořil pohodovou atmosféru večera.
Nejdřív zazněla předehra k Figarově svatbě Wolfganga Amadea Mozarta, jiskřící energií a svěžestí. Svébytně prýštila dravým proudem a Czech Virtuosi se jí zmocnili energicky od prvních akordů natolik, že sál Besedního domu se zdál být malý. Skvěle se představily smyčce s nepřehlédnutelným koncertním mistrem. Komu připomínal proslulého virtuózního houslistu Jiřího Pospíchala, který vždy bravurně zvládal nejedno úskalí nejobtížnějších houslových koncertů u nás i v zahraničí, nemýlil se. Na tomto koncertě byl dokonalou spojkou mezi svou nástrojovou sekcí a dirigentem. Dobře vyzněly i dechy a nenápadné, ale vyvážené a dobře slyšitelné tympány.

Po předehře k Figarově svatbě vstoupil před orchestr Ján Krigovský s králem smyčcových nástrojů kontrabasem a skladbou pozoruhodného současného rakouského skladatele, básníka, spisovatele a dramatika z přelomu tisíciletí Johanna Karla Regbera. Pro posluchače byla takovým překvapením, že přestali dýchat i počítat a bouřlivě tleskali už po první větě. Ján Krigovský jim laskavě připomenul ještě dvě věty a zmínil se také o kontrabasu, jako o otci nástrojů. V Regberově třívětém Koncertu pro kontrabas a orchestr C dur jej ovládal od vysokých poloh hraných místy společně s houslemi až k vemlouvavým hloubkám skutečně otcovským. V každé větě si pohrával jednoduchou, téměř dětskou melodií se skupinami nástrojů a virtuózně si poradil s variacemi v sólových kadencích. Ve výsledku vytvářel pohodu letního vánku. První věta, taneční Allegro vivace, se klenula téměř zámeckou vznešeností, druhá tančila v ospale něžném, ale i hravém Allegrettu a třetí v bujařejším Rondu – Allegrettu. Příležitost zde postupně dostávaly skvělé trubky i klarinety, flétny, violoncella i další kontrabasy a violy, ale nejvíce housle a sám Jiří Pospíchal v sólovém duetu s kontrabasem Jána Krigovského. Obrovský aplaus se ozval ještě jednou a uzavřel celou skladbu. Stojí za pozornost, že světovou premiéru měla už v roce 2017 právě pod taktovkou Heinze Prammera na popud sólového amerického kontrabasisty Jamese Rapporta.
Koncert pokračoval Symfonií č. 1 C dur, op. 21 Ludwiga van Beethovena v originální edici. Hned v úvodu mátla pozorného posluchače úskokem od očekávané rozjasněné tóniky k temnějšímu, ale beethovenovsky typičtějšímu kvintakordu. Jako by melodie neměla mít příležitost tónikou začínat a končit. Muzikanti Czech Virtuosi ji hráli jedním dechem a jednotlivé věty se jen na chvíli nořily do nové nálady. Z první věty Adagio molto do Allegro con brio do druhé Andante cantabile con moto. Třetí překvapila rázností předepsaného Menuetto, od počátku podobná spíše následnému Allegro molto e vivace. Čtvrtá věta Adagio s náladovým předělem do sametového nástupu houslí dala vyznít dokonalé souhře houslové sekce pod pečlivým dohledem koncertního mistra v dokonalém souladu s dirigentem. Přechod k jásavému Allegro molto e vivace pak plynul do bezpečně radostného závěru s obrovským a zaslouženým potleskem. Kouzlo koncertu spočívalo v dokonalém, skutečně elitním obsazení, ale snad i v napojení všech tří skladatelů a dirigenta na jednu oblast. Mladý Beethoven čerpal z Mozarta a jeho První symfonie poprvé zazněla ve Vídni, vídeňský rodák Regber vycházel z klasicismu i obou skladatelů, sólista Ján Krigovský je celosvětově uznávaným odborníkem ve hře na kontrabas vídeňského ladění a hornorakouský dirigent Heinz Prammer spojil autentickou duši koncertu s příjemným a jistým vedením orchestru. Koncert byl pohlazením na duši.

foto: Czech Virtuosi
Příspěvky od Helena Pavlacká
- Renesanční rozjímání Ensemble Versus nad knihou Jób
- Salomon, Michelangelo a Luigi Rossi. Silentium ensemble nabídl opomíjené madrigaly
- Grandiózní úspěch Czech Virtuosi s Milanem Al-Ashhabem ve Slavkově
- Ayla Bártová i Matteo Hager zářili při prologu lednicko-valtického festivalu
- Czech Virtuosi, Český filharmonický sbor Brno a čeští světci v soudobém oratoriu
Více z této rubriky
- Nové chórové varhany na Strahově přivítal inaugurační koncert
- Hoffmann v očistci aneb Opera mezi peklem, neonem a vánočním kýčem
- „Hudba dnes“ spojila studentky konzervatoře s vynikajícími Kateřinou Englichovou a Vilémem Veverkou
- Premiéry Filharmonie Bohuslava Martinů ve znamení cikánského folklóru
- Dirigentská magie a sólová virtuozita. Mendelssohn a Dvořák v rukou mladých talentů
- Hudba za časů války
- Fantaskní Alenka v říši divů Na Vídeňce
- Událost sezóny. Dallapiccolova opera Vězeň a Ólafssonův „Císařský“
- Barokní i soudobá hudba se dvěma sólisty čili Varhanní slavnost v Pardubicích
- Aristokratická elegance. Igor Ardašev vystoupil v rámci Dnů Bohuslava Martinů