KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Dallapiccolův Vězeň poprvé v Česku. S Českou filharmonií a Antoniem Pappanem english

Česká filharmonie uvede na konci listopadu českou premiéru jednoaktové opery Vězeň Luigiho Dallapiccoly. Dramaturgicky odvážný program, který nastuduje sir Antonio Pappano, nabídne mimořádně sugestivní dílo moderního italského skladatele a navíc láká i Beethovenovým Císařským koncertem v podání respektovaného pianisty Víkingura Ólafssona.

Koncertní provedení Dallapiccolovy opery Il prigioniero (Vězeň) zazní ve Dvořákově síni Rudolfina třikrát mezi 26. a 28. listopadem. Pro Českou filharmonii půjde o vůbec první setkání s tvorbou italského komponisty, od jehož smrti letos uplynulo padesát let. Sir Antonio Pappano, který nyní stojí v čele Londýnského symfonického orchestru a dlouhodobě se věnuje hudbě dvacátého století, vnímá toto dílo jako hluboce aktuální. „V posledních letech slyšíme hodně o vězních, o paranoii, strachu a o krutosti manipulace. To vše má vazbu i na události, které prožíváme v současnosti,“ uvedl k titulu. K renomovanému dirigentovi se na jevišti připojí Pražský filharmonický sbor s hostujícím sbormistrem Simonem Halseym. Sólové obsazení bude mezinárodní: barytonista Brian Mulligan ztvární titulního vězně, sopranistka Ángeles Blancas Gulín vystoupí jako Matka a ukrajinský tenor Valentyn Dytjuk se představí ve dvojroli Žalářníka a Velkého inkvizitora.

Dallapiccola psal Vězně v letech 1944 až 1948 a přetavil do něj osobní zkušenost se ztrátou svobody i sílící represí. Narodil se na Istrii, jeho rodinu však během první světové války přesunuly rakousko-uherské úřady do vnitrozemí jako politicky nespolehlivou. Temná atmosféra díla je rovněž odrazem druhé světové války a rostoucího strachu, který skladatel prožíval i kvůli své židovské manželce. Libreto inspirované povídkou Augusta Villierse de L’Isle-Adam (La torture par l’espérance) vypráví příběh člověka, jehož naděje na útěk je jen součástí kruté hry mocných. Hudba, kombinující expresivní melodiku s dodekafonními principy, vytváří dusnou a hluboce psychologickou fresku, která se k publiku obrací s neztenčenou naléhavostí.

Po přestávce zazní Beethovenův Klavírní koncert č. 5 Es dur, známý jako Císařský. Vrcholné dílo klavírního repertoáru, které Beethoven kvůli postupující hluchotě již sám nepremiéroval, představí úspěšný islandský pianista Víkingur Ólafsson. Ten se k orchestru vrací po dvou letech, kdy společně na Pražském jaru uvedli klavírní koncert Johna Adamse Must the Devil Have All the Good Tunes? a rok předtím absolvoval Ólafsson s filharmoniky koncerty v Praze a následné německé turné. Reflexi jeho pražského recitálu s Bachovými Goldbergovými variacemi čtěte ZDE.

Dirigent Pappano se na Pražském jaru představil v letošním roce, jak portál KlasikaPlus.cz zaznamenal ZDE, a to se svými Londýnskými symfoniky. S nimi spolupracuje od loňského roku, kdy na postu šéfdirigenta nahradil sira Simona Rattla, hlavního hostujícího dirigenta České filharmonie. V letech 2002 až 2024 byl nejdéle sloužícím hudebním ředitelem londýnské Královské opery Covent Garden. Jeho následníkem se stal Jakub Hrůša, designovaný šéfdirigent prvního českého tělesa od sezóny 2028/29. Trojice abonentních koncertů pod taktovkou Pappana začíná vždy v půl osmé a o hodinu dříve zve filharmonie také na tradiční Preludium.

foto: Česká filharmonie / Petr Kadlec

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky