KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Další část hudební cesty úspěšně zdolána při ‚odyseji‘ Akademie MenART english

„V přitažlivě vznosném projevu zjevné vitality rozmlouval Jäger se zakladatelkou a ředitelkou Akademie MenArt a spoluzakladatelkou ZUŠ Open Danou Syrovou.“

„Bylo příjemné sledovat vypracovanou spolupráci Lukášová–Fišer v předávání hlasových priorit a partnerské podpory.“

„Vybíralová měla pěkný, konkrétní tón, líbivý výraz v dolní poloze, držela přiměřené tempo a blýskla se smyčcovými finesami.“

Jan Fišer

Koncertní cyklus Atria Žižkov ve spolupráci Akademie MenART uvedl další setkání talentovaných stipendistů tentokráte s mentorem, houslovým virtuosem Janem Fišerem za spolupráce klavíristky Silvie Ježkové a varhanice Olgy Dlabačové. Koncert s názvem Hudební Odyssea se konal v pátek 20. listopadu a kapacitně spíše malá prostora se utěšeně zaplnila. O pěkných uměleckých výkonech nebylo pochyb.

Koncert, která byl zastávkou Hudební Odyssey devíti mladých hudebnic a hudebníků, kteří se svými pedagogy a mentorem setkávali v ročním stipendijním programu, komentoval redaktor Českého rozhlasu Vltava Daniel Jäger. V přitažlivě vznosném projevu zjevné vitality rozmlouval Jäger se zakladatelkou a ředitelkou Akademie MenART a spoluzakladatelkou ZUŠ Open Danou Syrovou. Paní ředitelka poté přivítala Veroniku a Libora Winklerovi. Mecenáš Winkler je řídicí partner investiční skupiny RSJ, patrona Akademie MenART. Došlo také na rozhovor s mentorem večera Janem Fišerem. Zahájení koncertu přineslo organizační osvěžení, neboť nejprve vystoupila s Janem Fišerem houslistka Viola Lukášková a teprve poté se Daniel Jäger chopil své moderátorské role.

Viola Lukášková a Jan Fišer

Dueto hrálo Kánonickou sonátu od Georga Philippa Telemanna a nezklamalo očekávání. Bylo příjemné sledovat vypracovanou spolupráci Lukášová–Fišer v předávání hlasových priorit a partnerské podpory. Následujícím houslistou na podiu Atria byl Vintíř Langášek, který hrál Ciacconu od Tomasa Antonia Vitaliho za varhanního doprovodu Olgy Dlabačové. Langášek se prezentoval pěkným tónem, výrazově přitažlivou melodií a výstavním zvládnutím technické stránky. Výrazově se Vitaliho skladba našla doma v prostoru baziliky Atria, která má dispozice pro mluvení slovo a zvuk varhan. Hodil by se tam ale spíše historický nebo hlasově méně objemný nástroj než současné moderní varhany. Violoncellista Tobiáš Balkovský za doprovodu klavíristky Silvie Ježkové hrál velmi stylově Rondo g moll, op. 94 Antonína Dvořáka. Jeho tón měl příhodnou vřelost a přednes byl agogicky snaživý. Na pódium pak vstoupila hobojistka Kristýna Kovalová, která hrála druhou větu Koncertu pro hoboj d moll od Johanna Sebastiana Bacha. Na varhany ji doprovázela Olga Dlabačová. Vcelku pěkně vypracovaný hobojový tón Kovalové měl stylový, dynamicky záludný doprovod. Změna programu se dotkla následující skladby. Místo dua Matěj Pčolinský–Jan Fišer s anoncovanou třetí větou Houslového koncertu D dur op. 35 Ericha Wolfganga Korngolda měl sólo Jan Fišer. Hrál bravurně Recitativo a Scherzo-Caprice, op. 6 Fritze Kreislera.

Po přestávce koncertu vystoupili jako první Ester Kohoutová (fagot) a Tomáš Müller (hoboj), které posílil na pozici bassa continua fagotista Antonín Soukup. Hráli první větu Sonáty pro hoboj, fagot a basso continuo C dur od Antona Zimmermanna. Na varhany je doprovázela Olga Dlabačová. Sonáta zněla vesele a v sympaticky pojatém barokním slohu.

Tomáš Müller, Antonín Soukup, Ester Kohoutová

Technickou přestávkou v koncertu byl rozhovor Daniela Jägera s Janem Fišerem, který dostal tři otázky – co zažívá na podiu a při práci s mladými, co ho oslnilo a co by talentům poradil. Zde je třeba citovat ze stránek MenARTu. Fišer, který v roli mentora nebyl poprvé, tam sděluje: „Od prvního roku mého angažmá v tomto projektu uběhlo pět let, během kterých jsem měl možnost poznat celou řadu zapálených mladých talentovaných lidí a jejich obětavé pedagogy. Je mi ctí, že mohu opět stát nablízko na cestě mladých talentů a mít možnost zažívat výjimečné společenství kolegů i našich svěřenců.“

Poté následovalo vystoupení houslistky Josefíny Anny Vybíralové, která hrála s gustem a energií Pitoreskní intermezzo od Jaroslava Kociana. Vybíralová měla pěkný, konkrétní tón, líbivý výraz v dolní poloze, držela přiměřené tempo a blýskla se smyčcovými finesami. Pak hrála spolu s Janem Fišerem třetí větu z Koncertního dua č. 3 od Charlese-Augusta de Bériot. Byla radost poslouchat duo mistra a mladistvé vitality. Josefina Anna Vybíralová dávala do smyčce energii, tvořila výrazově pěknou melodii a v souhře s Fišerem si pohrávala s výměnami hlasů. Duo houslí vystřídalo jiná dvojice – housle a violoncello, Magdalena Pawlicová a Tobiáš Balkovský. Hráli Passacagliu od Johana Halvorsena, kterou autor převzal a upravil z finále Suity g moll, HWV 432 Georga Friedricha Händela. Slavný virtuózní kus poskytl příležitost jak tónově líbivě vybavenému vybraně spolupracujícímu Balkovskému, tak technickým ambicím Pawlicové. Odklonem od převahy instrumentální hudby bylo další vystoupení, Sarah Alon zpívala árii Bist du bei mir, BWV 508 Johanna Sebastiana Bacha. Klidný a vyrovnaný hlas slynul jasnou dikcí a byl by si zasloužil delší árii. Pak se vrátila Viola Lukášová a hrála s Janem Fišerem první větu z Koncertu pro housle a orchestr č. 2 d moll, op. 22 Henryka Wieniawského. Lukášová, ve spíše sošném postoji, dobře zvládla techniku i tempo věty, byť v poněkud strohém výrazu. Finální výběr ze 44 duet pro dvoje housle, čísla 1, 6, 32, 34 a 36 Bély Bartóka, který hráli Magdalena Pawlicová a Jan Fišer, byly strhující korunou díla. 

Sarah Alon

Večer Hudební Odyssey měl atmosféru i znatelnou hodnotu tvůrčího interpretačního výkonu. Pedagogické úsilí Jana Fišera našlo dostatečnou vstřícnost v nadání a píli mladých stipendistů.

***

Stipendisté

Viola Lukášová – housle, Gymnázium a Hudební škola hl. m. Prahy, pedagog Radka Beranová
Vintíř Langášek – housle, ZUŠ Varhanická, pedagožka Magdalena Graffová.
Tobiáš Balkovský – violoncello, Pražská konzervatoř, pedagog Tomáš Strašil              
Kristýna Kovalová – hoboj, Pražská konzervatoř, pedagogové Vladislav Borovka, Pavel Tylšar
Ester Kohoutová – fagot, Pražská konzervatoř, pedagogové Ondřej Roskovec, Lukáš Kořínek
Tomáš Müller – hoboj, Pražská konzervatoř, pedagogové Vladislav Borovka, Pavel Tylšar
Josefína Anna Vybíralová, ZUŠ V. Talicha, Beroun, pedagožka Markéta Vybíralová
Magdalena Pawlicová – housle, ZUŠ Biskupská, pedagožka Ludmila Štětinová  
Sarah Alon – zpěv, ZUŠ Šimáčkova, Praha 7, pedagožka Hana Blachutová 

Rafael Brom

Rafael Brom

Hudební publicista

Dlouholetý hudební redaktor stanice Český rozhlas Vltava, kde působil od počátku osmdesátých let přes třicet let. Byl od začátku i u vysílání stanice Český rozhlas D dur, kde dodnes přispívá k tvorbě programu. Dále publikoval v Týdeníku Rozhlas a v hudebních časopisech. Absolvoval hudební vědu na Karlově univerzitě v Praze s vidinou práce v oblasti organologie, rozhlasová praxe ale převážila nad badatelskými úmysly. Je mu blízká historie a stavba smyčcových hudebních nástrojů, vedle obligátního seznámení s hrou na klavír v rámci studií získal základy hry na violoncello a trubku. Otec hrával na pozoun a obeznámení s žesťovými nástroji mu vyneslo možnost strávit vojenskou službu jako hráč na lesní roh ve vojenském dechovém orchestru. Od poloviny devadesátých let se díky nabídkám mezinárodní rozhlasové výměny častěji setkával s hudbou vídeňské valčíkové rodiny Straussů, což vedlo roku 1999, jubilejním roce stého výročí úmrtí Johanna Strausse syna, k přímému kontaktu s vídeňskou straussovskou společností, archivem knihovny města Vídně a potomky rodiny. Léta připravoval rozhlasové pořady i články s touto tématikou. Deset let moderoval přímé přenosy Novoročních koncertů Vídeňských filharmoniků a moderoval i přenosy koncertů Rozhlasových symfoniků. Ze sportovních aktivit mu zůstala obliba sledování přenosů kolektivních sportů, tenisu a lehké atletiky. Příležitostně se vrací do přírody, má rád psy a obdivuje koně. Spolupráci s hudebním portálem KlasikaPlus.cz považuje za přirozené a přátelské pokračování své profese.



Příspěvky od Rafael Brom



Více z této rubriky