KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Další Hudečkův usměvavý Svátek hudby. Hlavní sólo měl Arnau Petřivalský english

„Vytyčený koncept Můj vzor byl naplněn mimořádně důsledně.“

„Při pohledu do soupisu zvoleného repertoáru se mohl dostavit pocit rizikově nadměrné rozrůzněnosti a obavy výsledné nekoherentnosti pořadu. Bát se však nebylo namístě.“

„Hudečkovi diváci jsou, myslím, citliví na schopnost interpreta bavit a podat komplexní pódiový výkon.“

Arnau Petřivalský a Václav Hudeček

Svátky hudby v Praze, koncertní cyklus Václava Hudečka a jeho hostů, přinesly listopadový program s názvem Můj vzor. Společně s protagonistou už 34. ročníku koncertní řady vystoupil další houslista, mladý a talentovaný Arnau Petřivalský, umělec s katalánskými kořeny a v minulosti oceněný na Hudečkově luhačovické Akademii. Orchestrální pořad počítající s hudebníky studujícími v nižších ročnících Pražské konzervatoře a právě tam se odehrávající 18. listopadu řídil dirigent Jan Talich.

Koncertní setkání v sále Pražské konzervatoře bylo zastřešeno souslovím Můj vzor. Tento dramaturgický koncept považuju za moc pěkný moment večera. Podtitul sice zněl „setkání studentů s inspirujícími osobnostmi“, řečený princip však byl patrný i v dalších ohledech, minimálně jednom explicitně, protože text programové brožurky upozorňoval například na to, že dílo Heitora Villa-Lobose, ten večer interpretované, je počinem autora, který si zamiloval tvorbu Johanna Sebastiana Bacha a snažil se přes oceán budovat most mezi vzorem evropské, bachovské tradice a tradicí své rodné Brazílie… Můj vzor jsem však viděl i v dalších věcech. Úvodní páně Hudečkovo povídání zahrnovalo vzpomínku na babičku dirigenta koncertu Jana Talicha, k níž Václav Hudeček „chodil do houslí“ (ona jemu byla vzorem); naopak Jan Talich, o necelou generaci mladší než Hudeček, jistě vzhlížel a stále jistě vzhlíží naopak zase k osobnosti legendárního houslisty. Mohli bychom také rozvíjet myšlenky směřující k Talichovu prastrýci Václavu Talichovi… Během koncertu Můj vzor navíc vystoupil mladý houslista Arnau Petřivalský, který je jedním z laureátů Hudečkovy luhačovické Akademie, Václav Hudeček je tak jistě do značné míry vzorem či mentorem talentovanému umělci s exotickým jménem, doprovodnou roli během úterního večera hráli konzervatoristé vedení svým etablovaným kolegou a když půjdeme ještě dál, v orchestru na významných židlích koncertního mistra seděli Richard Kollert (housle) a Josef Bárta (violoncello), kterým jsou jejich otcové, v tuzemsku známí představitelé klasické hudby (klavírista Jiří Kollert, violoncellista Jiří Bárta) jistě také velkou pomocí na umělecké cestě. A vše se, připomeňme, odehrávalo na Pražské konzervatoři, tedy v místě, které je k setkávání žáků a jejich vedoucích určené přímo z podstaty… Vytyčený koncept Můj vzor byl tedy naplněn mimořádně důsledně.

Úvodem pořadu nakráčel nejen legendární houslista, ale také schopný stand-up komik Václav Hudeček, aby řekl pár slov. S určitou nadsázkou se omluvil za minulý koncert, kdy v Dvořákově síni nepřivítal světového pěvce Plácida Dominga („Byl jste tam někdo? Ale on mi to zakázal!“) a povyprávěl o svém vztahu s Janem Talichem, jeho v hledišti přítomnou maminkou i o tom, jak na Arnaua, který soutěžně získal možnost zahrát na Svátcích hudby, zapomněl a jak on se mu připomněl, načež se Hudeček obrovsky zastyděl a jal se koncert, právě odehraný, organizovat, aby při nejbližší příležitosti slib naplnil… Ano, klasická hudba není jen vysoké umění při zachmuřené tváři – jsou to také lidské příběhy i přímo rodinné záležitosti… Václav Hudeček si svou kultivovanou a zábavnou řečí efektivně znovuzískal publikum – jako by ho už dávno neměl v hrsti! Ale ne, nechci jeho výstup snižovat. Navázání komunikace mezi umělcem a jeho posluchačem je místy podceňováno (snad zejména sólisty-instrumentalisty); divák se chce cítit s umělcem na jedné lodi.

K samotnému koncertu spolehlivě a nadšeně řízenému dirigentem, houslistou, pedagogem Janem Talichem: Při pohledu do soupisu zvoleného repertoáru se mohl dostavit pocit rizikově nadměrné rozrůzněnosti a obavy výsledné nekoherentnosti pořadu. Bát se však nebylo namístě. Prokázala se zkušenost všech pořadatelských hlav, kdy výsledek v podání Symfonického orchestru Pražské konzervatoře působil žádoucím způsobem pestře, avšak nikoli nesourodě, protože všichni hraní skladatelé jsou se svou tvorbou v podstatě ukotvení v evropské hudební tradici a její kontinuitě. Postupně zazněly tyto skladby: Koncert pro smyčce g moll, RV 156 Antonia Vivaldiho (typický představitel barokního stylu), Bachianas Brasileiras č. 1 Heitora Villa-Lobose (zámořský tvůrce těžící z barokního stylu) a před přestávkou ještě Koncert pro dvoje housle d moll, BWV 1043 Johanna Sebastiana Bacha (úhelný kámen barokní hudby); po pauze pak Rondo A dur pro housle a smyčcový orchestr, D. 438 Franze Schuberta (raný romantik) a slavná Serenáda pro smyčce, op. 11 švédského tvůrce Daga Wiréna (1905–1986), jehož neoklasicistní styl okořeněný severským lyrismem a nám jakoby nepovědomou melodikou z romantismu do značné míry také čerpá… Škoda bylo, že se do koncertní brožurky vloudilo pár chybiček, přičemž komunikačního šotka zapříčiňujícího nutnost vypuštění poslední avizované skladby Skylife David Balakrishnana – Jan Talich při poslední promluvě: „(…) my ji neznáme.“ – bych i pochopil, uvedenou informaci, že Talich je šéfdirigentem Jihočeské filharmonie (když ve skutečnosti jím je už od minulé sezony dirigentka Alena Hron) a jako houslista členem Smetanova tria (když ve skutečnosti jej na postu houslisty nikoli nedávno nahradila Markéta Janoušková) už považuju za nešťastnou…

Jan Talich

Hlavní sólista večera Arnau Petřivalský se nejprve společně s Václavem Hudečkem představil v Bachově dvojkoncertu, ale v čisté podobě si příchozí jeho um vychutnali při Schubertově Rondu, kdy byl jediným sólistou na pódiu. Hráčsky viditelně uvolněný jedinec prokázal, že po technické stránce je velmi na výši – zvláště jsem ocenil intonačně bezproblémové nejvyšší polohy –, tónem disponuje krásným, plným. S Schubertovým opusem se popasoval velice reprezentativně.

Diváci Svátků hudby jsou možná drobně „zhýčkaní“ charismatem hlavní osobnosti cyklu i hrou, která v případě Hudečka zakomponovává různé hravé prvky a dýchá zdravým životem; Hudečkovi věrní jsou, myslím, citliví na schopnost interpreta bavit a podat komplexní pódiový výkon. Vzpomenout se v tuto chvíli dá na památné kreace kontrabasisty Indiho Stivína – tuto určitou míru šoumenství by obecenstvo zcela jistě ocenilo i tentokrát a frekventant brněnské konzervatoře Arnau Petřivalský v tomto smyslu jistě ještě dozraje. Nicméně i v případě Bachova dvojkoncertu… Václav Hudeček se otáčel k prvnímu sólistovi Arnauovi, v průběhu hry jej různě pobízel a aktivizoval, avšak komunikace byla opětovaná spíše méně. Když se však zadařilo a například vzájemným úsměvem došlo k interpretačnímu spojení obou sólistů, najednou jako by se pódium rozsvítilo; náhle tu byla v plnosti ona radost ze hry, o které mluvil dirigent Jan Talich.

Přeskočili jsme první číslo, Koncert pro smyčce z Vivaldiho pera, který byl jakýmsi příjemným hudebním předkrmem; zařazení výňatku z Villa-Lobosovy Bachiany jako druhé v pořadí bylo zajisté osvěžující a zajímavé, zároveň z mého pohledu odvážné, protože byť je úchvatné vidět přicházet patnáctku violoncell (a žádný jiný nástroj), sladit je co do intonace je možná překvapivě daleko obtížnější než v případě houslí. (Takto jsem kdysi nebyl spokojen ani v případě hry pouhé dvanáctky Berlínských filharmoniků.) Navíc neodpouštějící, studiová akustika konzervatorního sálu a dílo svým naturelem našinci trochu cizí… Klobouk dolů před tou odvahou i pěkným ztvárněním. Svěží Serenáda pro smyčce, patrně nejznámější kus severského komponisty Daga Wiréna, sympaticky energicky uzavřela další večer Svátků hudby. Zase jednou připomněl, jak to vypadá, když někdo má opravdu v oblibě to, co dělá. Někteří umělci se usmívají tak trochu z povinnosti, naproti tomu pověstný, nadobyčej vřelý úsměv Václava Hudečka jako by vítal každého jednotlivce zvlášť; v jeho případě máme dokonalou jistotu, že nás vidí rád. Díky za tenhle ostrůvek v bouřlivém světě – příště zas připlujem.

Daniel Pinc

Redaktor a editor

Publicista a zpěvák, od roku 2023 redaktor a editor portálu KlasikaPlus.cz. Je absolventem tří oborů Pražské konzervatoře (pop zpěv, skladba a klasický zpěv) a profesionální sborový zpěvák. Mezi nejvýznamnější tělesa, s nimiž spolupracoval, patří Martinů Voices, Kühnův smíšený sbor a Pražský filharmonický sbor, se kterým opakovaně účinkoval na festivalu v rakouském Bregenzu nebo například v newyorské Carnegie Hall s dirigentem Semjonem Byčkovem. Lokálně působí též jako hudební aranžér a dirigent, skladbě se věnuje spíše v soukromí. Stěžejními jsou při jeho práci hudebního kritika kategorie soudobá a vokální hudba.



Příspěvky od Daniel Pinc



Více z této rubriky