KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

David Cassan: Bach ty, co přicházeli po něm, vždy ohromoval english

„Max Reger? Bach dvacátého století!“

„Maurice Duruflé je Ravelem varhan.“

„V improvizaci nikdy nesmíte být systematičtí, ale v daném okamžiku vždy otevření neznámému.“

David Cassan, foto: Uji Starnel

Na mezinárodní varhanní festival Audite organum v Praze v bazilice svatého Jakuba, který trvá ještě po zbytek prvního měsíce sezóny, přijel 11. září italský varhaník Marco d´Avola, a to s Bachovými a Franckovými díly a s hudbou Percyho Eastmana Fletchera, Jehana Alaina, Marca Enrica Bossiho i s hudbou vlastní. O týden dřív byl hostem festivalu Francouz David Cassan. Ten se v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz vrací k repertoáru svého koncertu, tedy k dílům od Bacha, Liszta a Duruflého, ale hovoří i svatojakubském nástroji a o umění improvizace.

V kostele sv. Jakuba v Praze jste nehrál poprvé. Jak se vám líbí tamní nástroj?

U svatého Jakuba jsem hrál už potřetí. V současné době jsou to největší varhany v zemi s více než osmi tisíci píšťal. Nástroj se skládá ze tří částí: velkolepé historické skříně, kterou je možné vidět z lodi kostela, a ze dvou dalších skříní skrytých po obou stranách triforií. Tyto varhany mají registry umožňující hrát skladby ze všech období. Jsou to velmi eklektické, tedy rozmanitě vybavené varhany.

Hrál jste už také v Olomouci. Pokusil byste se o srovnání? 

Olomouc disponuje u svatého Mořice také velmi velkým nástrojem. Má i gigantický čtyřiašedesátistopý rejstřík, což je extrémně vzácné. Oba nástroje mají k dispozici velkou rozmanitost zvuků. Jakubské varhany shledávám jako trochu více ovlivněné neoklasicistním duchem, zatímco ty olomoucké se více řídí postsymfonickou estetikou.

Foto: Šimon Kadula 

Co nového se ve vašem životě varhaníka událo od vašich posledních návštěv?

Loni v lednu jsem nahradil Thierryho Escaiche u velkých varhan kostela Saint Etienne du Mont v Paříži. Jsou to někdejší varhany slavného francouzského skladatele Maurice Duruflého. Jde o jeden z nejkrásnějších kostelů v Paříži, varhanní skříň je také nádherná. Jsou to vlastně nejstarší varhany v hlavním městě. Je proto velkou ctí pracovat na tak inspirativním místě. Nový začátek slibuje vzrušující chvíle.

Líbí se vám Lisztova monumentální skladba vystavěná na tónech B-A-C-H? A obdobná Regerova?

Liszt je fascinující autor. Je jak velkým romantickým skladatelem s transcendentní virtuozitou, tak milovníkem staré hudby, zejména hudby Johanna Sebastiana Bacha, ale i starší renesanční polyfonie. Ve zmiňované Fantazii a fuze začíná s extrémně omezeným tematickým materiálem, s tóny B, A, C a H. Na těchto pouhých čtyřech notách, které jsou Bachovým hudebním podpisem, konstruuje nicméně dílo obrovských rozměrů, kde jsou témata rozvíjena, transformována, uváděna do kontrastů, rozšiřována a zmenšována neustále novými způsoby. Je to mistrovské dílo co do dramaturgie i co do kreativity.

Regerova hudba je také velmi impozantní. Připadá mi ale komplexnější a modernější, a to jak z hlediska harmonie, tak kontrapunktu. Je to velmi intelektuální a zároveň intenzivní hudba… Bach dvacátého století!

Foto: Zdeněk Chrapek 

Mají tyto romantické skladby něco, co se blíží Bachově hudbě?

Bach ty, co přišli po něm, vždy ohromoval absolutním mistrovstvím kontrapunktu. Mozarta, Liszta, Schumanna, Mendelssohna a další… Všichni po objevení děl lipského kantora změnili svůj pohled na hudbu. Napsáním Fantazie a fugy se Liszt jasně zařazuje do linie barokních skladatelů. Včetně znalosti kontrapunktu. Avšak fugové pasáže se v jeho díle příliš dlouho neudrží. Liszt se rychle vrací k velké lyrice a instrumentální virtuozitě, která je pro jeho romantický styl tak charakteristická.

Jaký byl úkol Jeana Guilloua v Lisztově díle? Je uveden jako upravovatel…

Při porovnání klavírní a varhanní verze této Fantazie a fugy na B-A-C-H vidíme mnoho významných rozdílů. Liszt odstranil a zjednodušil mnoho vysoce klavírních pasáží, aby je přizpůsobil varhannímu textu. Jean Guillou chtěl nabídnout transkripci kombinující obě dvě verze. Klavírní pasáže proto přizpůsobil možnostem varhan a zároveň nechal pracovat svou vlastní kreativitu. Co by si o této adaptaci myslel Liszt? Nikdy se to nedozvíme; ale víme, že sám mimo jiné vytvořil mnoho aranžmá orchestrálních děl pro klavír. Guillou se tedy řídil tímto duchem. 

Foto: archiv D. Cassana

Petr Veber

Novinář, hudební kritik

Nepochází z uměleckého prostředí, ale k hudbě má jako posluchač i jako neprofesionální klavírista a varhaník blízko od dětství. Po gymnáziu vystudoval hudební vědu na Karlově univerzitě. Od poloviny 80. let působí jako novinář, hudební a operní kritik a autor textů a rozhlasových pořadů o hudbě a hudebnících. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 pak deset let v Českém rozhlase vedl hudební redakci stanice Vltava, pro kterou nadále pracuje jako publicista. Současně je jedním z dlouholetých průvodců vysíláním Českého rozhlasu D-dur, digitální stanice klasické hudby. Od 80. let vedle zaměstnání nepřetržitě přispíval do odborných českých hudebních měsíčníků i do deníků a dalších časopisů. Připravoval rozhovory a psal hudební reflexe do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas, do Hudebních rozhledů a Harmonie a publikoval na internetu. Píše texty k programům koncertů i obalům CD. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života a snaží se o tom nenásilně přesvědčovat ostatní. Za hudbou cestuje stejně nadšeně, jako rád chodí po horách a fotografuje. Vážnou hudbu všech období, forem a žánrů ještě stále vyhledává, s potěšením poslouchá a dál poznává. V červnu 2018 se proto stal spoluzakladatelem a spolumajitelem hudebního portálu KlasikaPlus.cz a aktivním dennodenním spoluautorem jeho obsahu.



Příspěvky od Petr Veber



Více z této rubriky