KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Diversa Quartet a jeho objevná dramaturgie na ždáreckém zámku english

„Diversa Quartet založili mladí hudebníci z orchestrálního tělesa Ensemble Opera Diversa v roce 2022.“

„Soubor překvapil dokonalou souhrou.“

„Byl to objevný večer ze skladeb, které se dnes vlastně nehrají, a je to škoda.“

Diversa Quartet

Zámek Žďár nad Sázavou nabízí každý první čtvrtek v měsíci koncert klasické hudby v rámci cyklu Světlo a stín. 2. října se zde představil Diversa Quartet se skladbami ve své době odmítaných skladatelů: Jan Novák Quadricinium fidium, Emil František Burian Čtvrtý smyčcový kvartet, Miloslav Ištvan Druhý smyčcový kvartet a Jan Kapr Smyčcový kvartet č. 3. Skladby, které jsou dnes téměř neznámé, zněly Freskovým sálem zámku a potěšily publikum. 

Koncerty na zámku jsou pro milovníky klasické hudby velkým svátkem, mají už své publikum a atmosféra je tu velmi přátelská. Hodinu před každým koncertem je beseda s umělci, což předem navozuje milou atmosféru. „Slibovali jsme původně, že se budou konat před koncerty profesionálů i vystoupení žáků místní ZUŠ, ale školní rok teprve nedávno začal a děti se ještě pilně připravují, aby se měly čím prezentovat. Tak snad příště zase splníme naše sliby, ale nechceme děti zbytečně stresovat, stres má být pozitivní…“ vysvětlil se smíchem hostitel koncertu, hrabě Constantin Kinský.

Ve čtvrtek 2. října patřil koncert mladým hudebníkům, kteří tvoří Diversa Quartet. Jsou to mladí hudebníci z orchestrálního tělesa Ensemble Opera Diversa a založili své kvarteto v roce 2022. Smyčcových kvartet je u nás poměrně hodně, ale tohle je svým způsobem svébytné. V jeho repertoáru jsou převážně skladby soudobých skladatelů nebo skladatelů sice starších, ale umlčovaných. Ze stínu na světlo se dostali právě v tento večer, kdy je na zámku ve Freskovém sále uvedl Diversa Quartet. 

Členy kvarteta jsou kmenoví členové orchestru Ensemble Opera Diversa a většinově jsou to pedagogové brněnských ZUŠ. Prvních houslí se ujala Barbara Tolarová, druhé housle hrál Jan Bělohlávek, violu David Křivský a violoncello Iva Wiesnerová. Soubor překvapil dokonalou souhrou a dobře barevně i intonačně sladěným podáním. Zvuk kvarteta byl příjemně vyvážený, nástroje se přirozeně doplňovaly jak ve výrazu, tak v dynamických odstínech. Napomohla tomu i přirozená akustika menšího freskového sálu, který je pro taková setkání jako stvořený.

Koncert zahájil smyčcový kvartet Jana Nováka Quadricinium fidium. Je to jeho jediný smyčcový kvartet a je z roku 1977. 1. Allegro fervide začíná poněkud janáčkovským krátkým motivem, první housle vnesly melancholickou melodii, která přešla do lyrického rytmu. Attacca vpadlo téma expresivní a žalující, aby ho zklidňovalo houslové sólo. 2. Scherzo Adagio zahájily druhé housle spolu s violou pizzicato a poté přišla závažná nálada v pomalém tempu. První housle vpadly s valčíkovou parafrází a kvarteto postupně zmírnilo tep do smutné karikatury valčíku. 3. Allegro molto zahájilo disonantními postupy všech nástrojů, violoncello se vzepjalo v expresivní melodii, kterou převzaly ostatní nástroje. Po odsazení přišel nářek violy, který se proměnil v synkopovaný rytmus s vyústěním do fortissima. Attacca vpadla široká melodie s rytmizovaným, janáčkovským motivem, která ukončila skladbu. 

Jan Novák

Emil František Burian je znám spíš jako herec a režisér, ale působil i jako básník, publicista, zpěvák, hudebník, hudební skladatel, dramaturg či dramatik. Ve svém divadle D 34 založil skupinu Voiceband a jeho dobrodružný život z něho udělal přesvědčeného komunistu. Byl pro svou povahu však enfant terrible pro každý režim. Jeho Čtvrtý smyčcový kvartet je jednou z mála intimních skladeb. 1. Volně a rázně začíná pomalou melodií z hloubky violou a violoncellem, depresivní emoce pokračuje ostinátním rytmem do forte a je vystřídána sólovým violoncellem, na které navazují svítivé první housle. 2. Rychle s citem zahájily první housle, pokračovalo naléhavé violoncello, ke kterému se přidaly první housle spolu s disharmonií celého kvarteta. Po odsazení energický kvartet vystřídala expresivní viola a větu ukončilo postupné pianissimo. 3. Rytmicky divoké tři nastoupilo po energickém vstupu prvních houslí, které pokračovaly v ostrých výškách a s tvrdým rytmem. Vystřídaly je klidné druhé housle, převzala viola a za rychlého tempa vše akcelerovalo do nekompromisního fortissima. 4. Divoce s dramatickou silou začalo z hloubky v pianu, naříkavé violoncello se rozlilo do široké melodie. První housle v pianu ve flažoletech rozvedly jasnou melodii ve výškách, kterou převzaly druhé housle, a společně s ostatními nástroji ji přivedly do závěrečného zklidnění. 

Emil František Burian

Další skladbou byl Druhý smyčcový kvartet Miloslava Ištvana. Skladba je pětivětá, bez názvů, věty jsou označeny jen čísly. Navíc působí, že jsou věty jen tři, neboť třetí a pátá věta nastupují attacca, bez přerušení. První větu uvedly druhé housle naříkavým sólem, předaly ho prvním houslím a pak už si energické téma postupně předávaly jednotlivé nástroje k variacím. Accelerando přivedlo rychlou část, která kontrastovala s melodií, postupně zklidněnou do pianissima. V druhé větě laškovné piano a štěbetání nástrojů přešlo do naléhavých krátkých motivů, pak accelerando do výšek a následné zpomalení. V třetí větě se dostavilo třpytivé trylkování u všech instrumentů a předávání tématu vyústilo v široký proud hudby, ze kterého se vylouplo violové sólo, které ukončil krátký konec. Čtvrtá věta přinesla ostrý ostinátní rytmus všech nástrojů a ten je donutil hrát proti sobě, aby náhle vše ustalo a z pianissima se vyloupla táhlá melodie. Do páté věty vše přešlo bez odsazení. V laškovného tónu všechny nástroje přešly na lehké flažolety a skladby utichla v pianissimu.

Miloslav Ištvan

Smyčcový kvartet č. 3 Jana Kapra uzavřel příjemný čtvrteční večer. Jan Kapr napsal tento kvartet v roce 1953 ještě jako zavilý komunista a oceňovaný hudební skladatel. Poté, co odsoudil sovětskou invazi v roce 1968 a vrátil všechny ceny i legitimaci, už se jeho skladby nesměly hrát a nesměl ani vyučovat, přestože byl uznávaným teoretikem. Jeho kvartet má tři věty, 1. Allegro energico, energický začátek se zvedá do výšek, poté nastupuje melodická, pomalejší část. Sólové první housle hrají expresivní melodii, po něm přichází taneční vylehčení. Po zklidnění vévodí sólové violoncello, po něm zpívají první housle a narůstá napětí. Po krátkém náhlém odsazení pokračuje violoncello a zpěvnou melodii přebírá viola a dovádí ji ke smíření. 2. Andante tranquillo zahajuje pizzicato a první housle vyvádí z hloubky zpěvnou melodii. Přebírají ji druhé housle a pak si vyprávějí s violou. První housle jdou z piana opět do výšek a přidávají se další nástroje a střídají se v sólových vstupech, proplétají se a končí v pianu. 3. Allegro giocoso je energické a disharmonické. Sólové violoncello následují všechny nástroje, po odsazení nastupuje další téma, první housle svítí nad všemi ostatními a všichni spěchají v accelerandu do fortissima. Náhlé odsazení a nesmělé první housle pláčí v pianissimu, violoncello je konejší a ostatní vše potichu podkreslují. Pokračuje violoncello s procítěnou a pohodovou melodií, ostatní nástroje se přidávají a naléhavá melodie v legatu spěje v rychlém tempu do závěru. 

Jan Kapr

Byl to objevný večer skladeb, které se dnes vlastně nehrají, a je to škoda. A je dobře, že se mladí členové nového kvarteta takovým skladbám a jejich autorům věnují, je to příjemné zpestření a obohacení hudební dramaturgie. Večer se velmi líbil a všichni se shodovali, že další první čtvrtek v měsíci, tedy 6. listopadu, se jistě zase sejdou na příjemném večeru na zámku „u Kinských“. Tady, díky majitelům zámku, společenství žije.

Foto/zdroj: ilustrační - archiv KlasikyPlus.cz

Karla Hofmannová

Hudební a divadelní publicistka, novinářka, kulturoložka

Pochází z Brna, kde žije a pracuje. Vystudovala pěveckou konzervatoř v Brně a kulturologii v Praze. Pracovala na různých pozicích v kultuře, jako zpěvačka, pedagožka, působila v marketingu a managementu kulturních institucí, což ji přivedlo ke kulturní politice a k žurnalistice. V současné době je v důchodu a působí jako nezávislý novinář, píše recenze především na opery a koncerty klasické hudby a realizuje rozhovory se zajímavými lidmi, kteří se profilují v oblasti kultury. Zajímá se o historii a cestování a jejím velkým koníčkem a relaxací jsou malá vnoučata.



Příspěvky od Karla Hofmannová



Více z této rubriky