Do Glyndebourne se vrací Káťa Kabanová a s ní Kateřina Kněžíková
Na mezinárodně uznávaný operní festival v Glyndebourne ve Východním Sussexu na jihu Anglie se po čtyřech letech vrací Janáčkova Káťa Kabanová, a to opět se sopranistkou Kateřinou Kněžíkovou v titulní roli. Od 3. do 23. srpna se uskuteční osm představení. Vedle toho jsou na programu festivalu během srpna ještě opery Figarova svatba a Falstaff a na 24. července připadlo poslední z letošních třinácti představení Händelova Saula.

Janáčkovu Káťu Kabanovou jako silný příběh o lásce a zármutku, o nešťastném manželství a osudovém románku, o vině a zoufalství režíruje mezinárodně úspěšný Ital Damiano Michieletto. London Philharmonic Orchestra řídí Robin Ticciati, britský dirigent italského původu, od roku 2014 hudební ředitel festivalu v Glyndebourne. Z obsazení z roku 2021 se jako Káťa vrací Kateřina Kněžíková, Nicky Spence, který tehdy zpíval Tichona, se nyní ujímá role Borise. Spolu s nimi účinkují uznávaní britští pěvci Susan Bickley a John Tomlinson v rolích Kabanichy a Dikoje, Sam Furness a Rachael Wilson jako mladá dvojice Váňa a Varvara a tenorista Jaroslav Březina coby Tichon.

Glyndebourne nabízí publiku jedinečné spojení špičkového hudebního divadla s pobytem v zahradách venkovského sídla; umožňuje návštěvu operního představení v moderním sále a využití času dlouhých přestávek mezi dějstvími k piknikům na trávnících nebo k večeřím v přilehlých restauracích.
Mozartova Figarova svatba, kterou festival označuje jako jeho „nejvíc sexy“, má letos naplánováno celkem osmnáct představení, do 21. srpna jich zbývá ještě jedenáct. Jde o novou inscenaci režisérky Mariame Clément. Jako Figaro se střídají Michael Nagl a Tommaso Barea, další hlavní role zpívají Louise Alder, Huw Montague Rendall, Johanna Wallroth a Adèle Charvet. Za hudebním nastudováním stojí italský dirigent a houslista Riccardo Minasi, hraje soubor dobových nástrojů Orchestra of The Age of Enlightenment.
Verdiho komedie Falstaff má do 24. srpna ještě devět představení z celkem dvanácti. Titulní roli ztvárňuje Renato Girolami, dirigentem je Sian Edwards za pultem London Philharmonic Orchestra.
V usedlosti rodiny Christie na jihoanglickém venkově začala operní tradice roku 1934 jako soukromá představení. Avšak postupně se jméno areálu kolem šest staletí starého šlechtického sídla s divadlem uprostřed zahrad stalo světoznámým pojmem a série operních inscenací vyrostla do události mající formát mezinárodního festivalu, aniž by se vytratily výhody privátní atmosféry. Přehlídka v Glyndebourne se koná nezávisle na penězích od vlády. Od postavení nového divadla s více než tisícovkou míst uplynulo už jedenatřicet let.
…………….
O festivalu čtěte mino jiné v reportáži Opera nikoli obyčejná. Neobyčejná. O Kátě Kabanové očima Kateřiny Kněžíkové čtěte SeriálPlus z roku 2021.
Foto/zdroj: Petr Veber, Glyndebourne Productions Ltd. - Richard Hubert Smith
Příspěvky redakce
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
Více z této rubriky
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie
- ČRo D-dur: Sobotní večer ve znamení stoletého jubilea Zdeňka Šestáka