KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Druhá polovina března v Českých centrech english

Česká centra napříč evropským kontinentem nabídnou v druhé polovině března řadu koncertů. V Paříži vystoupí multiinstrumentalistka Anna Fusek, skladatel a klavírista Kryštof Mařatka či houslistka Markéta Langová, do Vídně zavítá Komorní orchestr Národního divadla v Praze, česká hudba bude znít i v Kyjevě a zásluhou Ivy Bittové také za hranicemi Evropy, v New Yorku. Tam připravují také premiéru japonské opery věnované Kafkovi a Jesenské.

Anna Fusek, zdroj: České centrum v Paříži

Koncertně nabitý program druhé a třetí dekády března přiláká návštěvníky zejména do České centra v Paříži, kde pořadatelé přichystali trojici koncertů. V úterý 18. března vystoupí v Janáčkově sále česká multiinstrumentalistka Anna Fusek se souborem La cosmologie de la poire. Koncert se uskuteční u příležitosti rezidence Anny Fusek v Cité internationale des Arts a uvedení projektu Elsewhere, který kombinuje barokní hudbu, jazz a improvizovanou hudbu. Houslistka, flétnistka a klavíristka Fusek vystudovala starou hudbu v Rotterdamu, Berlíně a Basileji. Věnovala se také filozofii a muzikologii v Berlíně a herectví v New Yorku. Jako multiinstrumentalistka diriguje své vlastní soubory a příležitostně také symfonické orchestry, například Orchestra della ToscanaSymfonický orchestr města Granada. Od roku 2017 se věnuje kompozici a improvizaci se souborem La Cosmologie de la Poire. Jako sólistka však spolupracuje s renomovanými orchestry včetně Akademie für Alte Musik Berlin, Venice Baroque Orchestra, Berlínskými filharmoniky, ale také Collegiem 1704 nebo souborem Il Pomo d’Oro.

V sobotu 22. března uspořádá pařížské České centrum hudební odpoledne nazvané Zpívání pro všechny, a to ve spolupráci s Českou školou bez hranic a asociací Piano Paris Prague. Předmětem akce je společný zpěv lidových melodií za doprovodu skladatele Kryštofa Mařatky na místní nový klavír. Zváni jsou děti i dospělí, milovníci české kultury i přátele hudby, kteří mohou dorazit i s vlastními nástroji.

Kryštof Mařatka

Do třetice České centrum v Paříži v závěru března pořádá koncert a performanci české houslistky Markéty Langové s jejím autorským projektem inspirovaným tibetskou hudbou. Spolu s tibetským zpěvákem a loutnistou Loten Namlingem nabídne Langová 29. března koncertní a performativní večer na pomezí tradiční tibetské hudby, improvizace a současné tvorby. Uměleckými partnery projektu bude tanečnice Sophie Blet a fotograf Olivier Adam.

Vídeňské České centrum pozve příznivce české hudby ve středu 19. března do tamního Konzerthausu, kde vystoupí Komorní orchestr Národního divadla v Praze pod vedením italského dirigenta Carla Benedetta Cimenta, který je kapelníkem salcburského Landestheateru a vítězem soutěže Ö1 Talentebörse. Sólistkou bude německá houslistka Liv Migdal, která studovala na Hochschule für Musik und Theater v Rostocku a také na salcburském Mozarteu u Igora Ozima. Program nazvaný S Mozartem do Čech nabídne skladby nejen titulního skladatele, ale také Myslivečka, Vaňhala, KoželuhaPaula Ben-Haima. Uskuteční se od půl osmé večer v Mozartově sále.

Liv Migdal

Ve čtvrtek 20. března bude česká hudba znít také na Ukrajině. České centrum Kyjev spolupořádá koncert ve městě Rivne, kde v tamní Rivenské národní filharmonii budou znít skladby českého skladatele Antonína Dvořáka pod vedením národního umělce Ukrajiny, dirigenta Viktora Ploskiny.

Hudební nabídku si pro březnové dny připravilo i České centrum v New Yorku, které 21. března přivítá nadžánrovou houslistku a zpěvačku Ivu Bittovou s jejím synem Antonínem Fajtem hrajícím na klavír a bicí a s bicistou Ottou Hauserem. Umělci společně uvedou program s názvem Vibrace jara. V sobotu 29. března bude v Bohemian National Hall uveden projekt 4711 – Intercourse of Ghosts, unikátní vícejazyčná opera na motivy korespondenci mezi Franzem Kafkou a Milenou Jesenskou, která spojuje fragmenty dopisů s tématy izolace, kulturní identity a Kafkovy „nemožnosti psaní“ zasazené do kontextu poválečné Evropy. Operu zkomponoval japonský skladatel Hiroya Miura a využil tradiční japonské nástroje, jako jsou shakuhachi a shamisen, a nahrávky volání kavek, které připomínají ne-lidský jazyk. Libreto spojuje němčinu, češtinu, angličtinu a japonštinu, čímž vytváří imerzivní zážitek. Koncertní premiéru opery v podání Hidejira Honjoha, Akihita Obamy, Hiroye Miury a v Praze žijící zpěvačky Annabelle Plum doplní intimní písňový cyklus Carla Bettendorfa založený na původních dopisech Kafky.

4711 – Intercourse of Ghosts

foto/zdroj: České centrum v Paříži, České centrum ve Vídni, České centrum New York

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky