KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Druhá půlka Pardubického hudebního jara english

Komorní filharmonie Pardubice organizuje sedmačtyřicátý ročník festivalu Pardubické hudební jaro. Uskutečňuje se mezi 30. březnem a 31. květnem a celkem nabídne patnáct koncertů převážně komorního rázu. Květnové dění zahájí vystoupení souboru Janoska Ensemble, poslední koncert v samém závěru měsíce je varhanní s přídavkem hobojové barvy.

Janoska Ensemble

Za jeden z vrcholů sedmačtyřicátého ročníku festivalu pořadatelé považují vystoupení souboru Janoska Ensemble, které je na programu 4. května v pardubickém Domě hudby. Slovenské kvarteto, které oživuje klasický repertoár originálními improvizačními aranžemi, se s úspěchem etablovalo na světové koncertní scéně a je častým hostem i na českých hudebních přehlídkách. V letošním roce jejich vystoupení zařadila například Třeboňská nocturna, v loňském roce festival Lípa Musica. Na festivalu Pardubické hudební jaro vystoupí soubor s novým projektem Four seasons à la Janoska, tedy úpravou populárního Vivaldiho díla Čtvero ročních dob.

Projekt s názvem Napolitánské písně vznikl na popud barytonisty Jiřího Rajniše. Jedná se o kolekci známých vokálně-instrumentálních skladeb v italském stylu. Původní orchestrální sazbu písní upravil Tomáš Janoška pro baryton, mandolínu, akordeon a dvě kytary. Koncert se koná 6. května sále Gočárovy galerie v Pardubicích.

Jiří Rajniš a Napolitan Quartet 

Vystoupení slavného houslisty Ivana Ženatého a rovněž renomovaného klavíristy Martina Kasíka nabídne díla autorů Sergeje Rachmaninova a Bohuslava Martinů. Opět v Gočárově galerii umělci hrají 15. května.

Tradičně je jedna nedělní bohoslužba (18. května) obohacena festivalovým vokálně-instrumentálním projektem, a navíc externím celebrantem. Tím letos bude Tomáš Hoffmann, který vede Diecézní centrum života mládeže Vesmír v Deštném v Orlických horách. O hudební složku se postarají pardubické sbory ve spolupráci s orchestrem Konzervatoře Pardubice a dirigentem Tomášem Židkem. Tento volně přístupný doprovodný program festivalu se chystá do pardubického kostela sv. Bartoloměje pod názvem Festivalová mše.

Nedbalovo kvarteto je soubor složený ze členek Komorní filharmonie Pardubice. Kvarteto vzniklo v roce 2024 a nese název podle českého skladatele, dirigenta a violisty Českého kvarteta Oskara Nedbala. Markéta Čepická, Martina Bártová (housle), Elnara Taghizade (viola) a Marie Forestová (violoncello) interpretují 22. května v kostele sv. Marie Magdalény v Lázních Bohdaneč pořad Malá noční hudba složený z děl Schuberta, Mozarta a Beethovena. Hráčky se představí i o dva dny později v kostel sv. Vavřince v Seči, kde se k nim připojí flétnistka Klára Mach Jasenčáková. Zazní Malá noční hudba v modifikované podobě s flétnou, s Mozartovým opusem tedy zazní ty Boccheriniho (Flétnový kvintet č. 4 B dur, op. 17) a Borna (Fantaisie brillante sur „Carmen“).

Nedbalovo kvarteto

Žesťový soubor Czech Brass a spolu s ním trumpetista Marek Zvolánek hrají 25. května v kostele Nejsvětější Trojice v Sezemicích a další projekt inspirovaný Vivaldiho Čtverem ročních dob je v plánu 26. května v kostele sv. Vavřince ve Vysokém Mýtě. Kromě houslisty Milana Al-Ashhaba a komorního tělesa Barocco sempre giovane se představí také herec Východočeského divadla v Pardubicích Tomáš Lněnička coby recitátor historických sonetů.

Czech Brass

Pardubické hudební jaro se tradičně snaží podporovat také mladé umělce. Za tímto účelem bude i tentokrát zařazen program Ti nejlepší z konzervatoře, který se uskuteční 29. května ve Fibichově sále chrudimského muzea a na němž se představí mladí talentovaní hudebníci studující na pardubické konzervatoři.

Baroko používalo celou rodinu viol, z nichž do současného moderního instrumentáře přešel jen nižší houslový typ, přitom pro 18. století byl nepostradatelný předchůdce violoncella, tedy viola da gamba. Violisté upozorňují na jistou propustnost v barokním instrumentáři a objevují pro repertoár 21. století nová díla. Telemannovy fantazie jsou toho důkazem; až od objevu z roku 2015 mohou gambisté, violoncellisté i violisté konkurovat dávno známým fantaziím pro flétnu a housle. V pátek 30. května se tak v kostel sv. Václava a Leopolda v Kladrubech nad Labem představí přední české hráčky Kristina Fialová (viola) a Michaela Káčerková (cembalo) v koncertu zvaném Bach a jeho současníci.

Michaela Káčerková a Kristina Fialová

Posledním koncertem letošního Pardubického hudebního jara bude varhanně-hobojová prezentace Vladimíra Kopce (varhany) a Vojtěcha Podroužka (hoboj). Historicky cenné varhany stavitele A. Starcka z roku 1692 jsou v kostele sv. Jakuba v Přelouči unikátem minimálně evropského významu. Každý rok se proto rozeznívají v rámci festivalu. Hra předního slovenského varhaníka bude videoprojekcí přenášena na plátno dole u oltáře. Uprostřed koncertu vystoupí hobojista Vojtěch Podroužek, který varhanní program proloží sólovou Partitou a moll J. S. Bacha v úpravě pro hoboj. Ryze autorsky sestavený program nabídne C. J. Stanleyho, G. F. Händela, ale i tvorbu levočského varhaníka S. Marckfelnera. Přes renesanční zvuk polských autorů se postupně program propracuje přes vrcholné baroko k „osvíceneckému oproštění“, jak zmiňují pořadatelé.

Vladimír Kopec

Foto/zdroj: archiv festivalu, Dorothea Bylica, archiv Janoska Ensemble

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky