Dvakrát Lichtzwang, jednou Atrium. V hlavní roli Marek Keprt
Koncertní řada pro hudbu dvacátého a jednadvacátého století olomouckého ansámblu Lichtzwang nabídne v pondělí 30. září dvojici koncertů. V olomoucké Kapli Božího Těla v Uměleckém centru Univerzity Palackého vystoupí od osmnácti hodin klavírista Marek Keprt a o hodinu a půl později violoncellista Matthias Lorenz s klavíristou Miroslavem Beinhauerem. 3. října zamíří Marek Keprt do Prahy, kde jej čeká recitál v žižkovském Atriu.

Lichtzwang je olomoucký ansámbl soudobé hudby, který v roce 2016 založil klavírista a skladatel Marek Keprt s cílem propagovat zejména českou současnou tvorbu a podnítit vznik nových skladeb pro neobvyklé nástrojové kombinace. Soubor, jehož název je inspirovaný básnickou sbírkou Paula Celana a jehož složení je proměnlivé, se již prezentoval na festivalech soudobé hudby MusicOlomouc, Hudební současnost, Dny soudobé hudby nebo Setkávání nové hudby Plus a realizuje také vlastní koncertní řadu. A právě v rámci ní Lichtzwang uvede poslední zářijový den dvojici koncertů.
Prvním z nich bude sólový recitál Marka Keprta. Ten působí jako klavírista, skladatel, hudební pedagog, ředitel a dramaturg mezinárodního festivalu soudobé hudby MusicOlomouc a umělecký vedoucí Lichtzwangu. Ve svém repertoáru má Keprt především skladby romantismu, přelomu devatenáctého a dvacátého století, druhé poloviny dvacátého století i kompozice současných autorů. Zvláštní pozornost upírá na díla Skrjabinova, Takemitsu, ruské avantgardy první půle minulého století reprezentované jmény, jako jsou Lourie, Vyšněgradskij, Roslavec nebo Obuchov, a také na francouzskou tvorbu, Messiaena, Muraila a Pessona a konečně i vlastní kompozice. A v tomto duchu bude laděn i Keprtův olomoucký recitál. Orámují jej skladby Alexandra Skrjabina, jeho Pět preludií, op. 74 zazní na samotný úvod, koncert uzavřou dvě Skrjabinovy Poemes, op. 32. Dojde však i na Roslavcovy Čtyři klavírní kusy, Murailovu Resurgenci, kompozice Obuchova i Tanaky nebo Insomnii II od Ondřeje Štochla. Z vlastní tvorby Keprt zahraje Traumeswirren č. 2, Aufschwung.
Na Keprtův recitál naváže vystoupení drážďanského violoncellisty Matthiase Lorenze s klavíristou Miroslavem Beinhauerem. Ti společně uvedou Patterns in a Chromatic Field od amerického hudebního skladatele Mortona Feldmana, který byl blízkým přítelem Johna Cage a ve svém díle se inspiroval zejména tvorbou abstraktních expresionistů.

Ve čtvrtek se Marek Keprt vypraví do Prahy, aby od půl osmé večer vystoupil v sále Atrium Žižkov. Představí se v rámci řady Nová hudba v Atriu. Žižkovský recitál přinese do značné míry totožný program jako v olomoucké řadě Lichtzwangu. I v rámci tohoto večera bude Keprt hledat odpověď na otázku, co přineslo dvacáté století do literatury pro klavír a jak tento vývoj ovlivnil současné klavírní umění. V programu kombinujícím spektralisty, ruskou avantgardu a vlastní kompozice, uvede navíc své první a čtvrté Traumeswirren a Dřímokřídlá vychýlení světelnosti.

Foto: archiv Klasiky+, Petr Machan
Příspěvky redakce
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
Více z této rubriky
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie
- ČRo D-dur: Sobotní večer ve znamení stoletého jubilea Zdeňka Šestáka
- Nadmíru pestrá prosincová nabídka Filharmonie Hradec Králové