Elgar a Schnittke po šesti letech znovu v Brně
Černý rytíř Edwarda Elgara a faustovská kantáta Alfreda Schnittkeho Buďte rozvážní a bděte – to je jeden z vrcholů šestašedesáté koncertní sezóny Filharmonie Brno. Pro takové označení existují hned dva důvody: partu Mefistofely se opět zhostí Iva Bittová a mimo to to byla právě Schnittkeho kantáta, při níž se Filharmonie Brno poprvé setkala s Dennisem Russellem Daviesem, který se poté postavil do čela orchestru. Dvě díla s obsazením bezmála dvěma stovkami umělců předvede Filharmonie Brno s Českým filharmonickým sborem a čtyřmi sólisty ve čtvrtek a v pátek 11. a 12. listopadu od 19 hodin v Janáčkově divadle.

„První půle programu nabídne hudební obraz rytířského turnaje, který se příchodem tajemného cizince proměňuje v horor,“ zní pozvánka orchestru. Čtyřvětá kantáta na text balady německého romantického básníka Ludwiga Uhlanda vychází z anglické tradice sborového zpěvu a chrámové hudby kultivované německým novoromantismem. Přesně takové jsou totiž Elgarovy hudební kořeny.
Filharmonie Brno uvádí, že centrálním bodem Schnittkeho kantáty je sedmá část, líčící Faustovu smrt. Ďábelský výsměch a ponížení autor komponoval jako tango, při kterém zpěvaččin kontraalt hřmí nad orchestrem. „Schnittke si v této roli představoval Allu Pugačovovou, my jsme při prvním uvedení v roce 2008 na královéhradeckém Hudebním fóru uvažovali o Lucii Bílé nebo Heleně Vondráčkové. Nakonec jsme na to šli odjinud a vybrali Ivu Bittovou,“ uvádí dramaturg orchestru Vítězslav Mikeš. Bittová v roli přesvědčila natolik, že byla ke spolupráci přizvána znovu v roce 2015 v Brně a poté i legendárním ruským houslistou a dirigentem Vladimirem Spivakovem.

Při hledání textu pro faustovské téma se Schnittke záměrně vyhnul Goethovu romantizujícímu zpracování a zvolil takzvané lidové čtení z roku 1587, jehož závěrečné mravní naučení začíná slovy „Buďte rozvážní a bděte“. Celé dílo je vystavěno na půdorysu barokních pašijí a je ukázkovým příkladem autorovy polystylovosti. Faustovské téma provázelo Schnittkeho celý život, stalo se jeho stěžejním tvůrčím motivem. „Ostatně, v předvečer premiéry přijal katolický křest,“ doplnil Mikeš. Kromě Ivy Bittové se sólových partů ujmou Jan Mikušek, Richard Samek a Jiří Brückler. Orchestr ve velkém obsazení s neobvykle rozsáhlou baterií bicích a elektrických nástrojů doplní i Český filharmonický sbor Brno. Na podiu tak budou bezmála dvě stovky účinkujících, kteří při zkouškách v Besedním domě zaberou kompletně celé hlediště i podium.
Foto: archiv Filharmonie Brno
Příspěvky redakce
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
Více z této rubriky
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie