Epos o Gilgamešovi uzavře třicátý ročník festivalu Martinů Festtage v Basileji
Závěrečný koncert mezinárodního festivalu Martinů Festtage 2025 se uskuteční v neděli 2. listopadu od sedmnácti hodin v hudebním sále Stadtcasino Basel. Vrcholem večera bude oratorium Bohuslava Martinů Epos o Gilgamešovi, jedno z nejambicióznějších děl skladatele, provedené v podání Rundfunkchor Berlin a Neues Orchester Basel pod vedením Christiana Knüsela s českým basistou Janem Martiníkem v jednom ze sólových vokálních partů.

Festival Martinů Festtage, který letos slaví tři dekády existence, systematicky představuje dílo Bohuslava Martinů v kontextu světové hudby a ve vybraném interpretačním obsazení. Jubilejní ročník se koná pod čestnou záštitou prezidenta České republiky Petra Pavla, ale i dirigenta Jakuba Hrůši, čerstvého držitele prezidentské Medaile Za zásluhy. Závěrečný koncert tematicky navazuje na přednášky, komorní recitály, jazzové reinterpretace i multimediální projekty inspirované antickým Eposem o Gilgamešovi, které tvořily dramaturgickou osu letošního programu.
Večer zahájí Fragmenty Wolfganga Amadea Mozarta, následovat budou Písně pro soprán a orchestr Leopolda van der Palse na texty Rudolfa Steinera a Píseň bohatýrská Antonína Dvořáka. Vyvrcholením koncertu bude Epos o Gilgamešovi titulního komponisty. Oratorium vzniklé na anglický překlad starobabylonského mýtu patří k vrcholům oratorní tvorby dvacátého století a spojuje dramatický narativ s mystickým rozměrem příběhu o hledání nesmrtelnosti. Jeho letošní uvedení na festivalu Dvořákova Praha portál KlasikaPlus.cz reflektoval ZDE.
V Basileji budou účinkovat sopranistka Aphrodite Patoulidou, tenorista Peter Lodahl, barytonista Douglas Ray Williams, český basista Jan Martiník, který se představil i v Praze, a vypravěč Lukas Magnus Paulsteiner. Smíšený sbor Rundfunkchor Berlin připraví sbormistr Benjamin Goodson, Nový basilejský orchestr povede dirigent Christian Knüsel.

Závěrečný koncert završuje program 30. ročníku, který zahrnoval jazzový večer Luca Sestak Tria, komorní hudbu v podání sólisty Berlínských filharmoniků Stefana Dohra s přáteli, vizuální prezentaci Gilgameše od komiksového tvůrce Jense Hardera, rodinné hudebně-divadelní představení Dvanáct lekcí pro Gilgameše i filmový a přednáškový program zaměřený nejen na mezopotámské dědictví. Součástí přehlídky bylo také uvedení dokumentárního filmu Anne-Kathrin Peitz nazvaného Life in the Bugatti Step vzniklého v koprodukci MDR/ARTE, EuroArts a České televize na téma české meziválečné avantgardy. Ve čtvrtek 30. října má festival na programu také přednášku Mezopotámie. V zemi Gilgameše, která představí v různých narativních liniích a z různých perspektiv bohatý antický odkaz v Iráku, jeho současný stav zachování a probíhající iniciativy zaměřené na jeho restaurování. Přednášku povede Rita Gautschy, profesorka starověkých věd a digitálních humanitních věd na basilejské univerzitě.
Příspěvky redakce
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
Více z této rubriky
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie