Escamillo a Leporello. Adam Plachetka i v příští sezóně zamíří do Met
Newyorská Metropolitní opera chystá pro příští sezónu šest nových inscenací, včetně tří děl, která v tomto operním domě zazní v premiéře. Dvanáct produkcí bude reprízovat a celkem odehraje bezmála dvě stovky představení. Na scénu se podesáté vrátí český basbarytonista Adam Plachetka. Na podzim letošního roku ztvární Leporella v Donu Giovannim řízeném Yannickem Nézet-Séguinem a také Escamilla v Carmen pod taktovkou debutujícího Fabiena Gabela.

Odvážná nová díla i populární inscenací klasických repertoárových děl s předními světovými pěvci, dirigenty, režiséry a designéry, to je osvědčený mix, který pro své příznivce chystá newyorská Metropolitní opera i ve sté dvaačtyřicáté sezóně 2025/26. Z šesti nových produkcí se tři tituly objeví na scéně newyorského operního domu zcela poprvé. Sezónu otevře The Amazing Adventures of Kavalier & Clay, kterou na libreto Gena Scheera složil Mason Bates ve svém debutu v Met. Příběh opery vypráví o umělci Joeu Kavalierovi, který utíká z Československa a přichází na brooklynský práh spisovatele Sama Claye. Pěvecky titul staví na debutujícím barytonistovi Andrzeji Filończykovi a tenoristovi Milesi Mykkanenovi. Eklektické dílo v sobě zahrnuje elektronické prvky a tři odlišné hudební styly: big band čtyřicátých let reprezentující New York, východoevropskou lidovou hudbu Prahy, jak uvádějí pořadatelé, a techno symfonickou hudbu charakterizující svět komiksu.

Další novinkou bude poslední opera Kaiji Saariaho Nevinnost na libreto Sofi Oksanen a v režii Simona Stonea, kterou hudebně nastuduje Susanna Mälkki, blízká spolupracovnice již zesnulé skladatelky. Dílo inspirované Straussovou Elektrou a Bergovým Vojckem je neúprosnou reflexí nesmyslného násilí naší moderní doby. V hlavních rolích se jako truchlící matka a jako dcera, kterou ztratila, představí mezzosopranistka Joyce DiDonato a finská etno-popová zpěvačka Vilma Jää. Dílo charakterizuje užití prvků skandinávské lidové hudby a Sprechstimme, tedy vokální techniky kombinující řeč a zpěv.

Třetí premiérou sezony v Met bude první opera Gabriely Leny Frank El Último Sueño de Frida y Diego na libreto Nila Cruze v režii a choreografii Deborah Colker, vykreslující magicko-realistický portrét mexické malířské dvojice Frida Kahlo a Diego Rivera. V titulních rolích se představí mezzosopranistka Isabel Leonard a barytonista Carlos Álvarez. Jak The Amazing Adventures of Kavalier & Clay, tak El Último Sueño de Frida y Diego bude dirigovat hudební ředitel Metropolitní opery Yannick Nézet-Séguin, který oba komponisty podporuje. „Jsem potěšen, že v této sezóně povedu čtyři úžasné opery. Dvě z nich, které pro mě mají zvláštní význam, napsali skladatelé, jejichž díla již nějakou dobu obhajuji, Mason Bates a Gabriela Lena Frank. Slyšet jejich hudbu v konverzaci s Mozartem, Puccinim a Saariaho ukazuje široký umělecký záběr Met,“ uvedl k nové sezóně.

Další avizované tři nové inscenace přinesou režijní debuty. Renomovaný americký režisér Yuval Sharon připraví inscenaci Wagnerovy opery Tristan a Isolda s uznávanou sopranistkou Lise Davidsen a tenoristou Michaelem Spyresem. Britský režisér Charles Edwards se uvede silvestrovskou inscenací Belliniho opery Puritáni se sopranistkou Lisette Oropesou a tenoristou Rolandem Villazónem a jeho Náměsíčnou se sopranistkou Nadine Sierrou.
Z repertoárových produkcí se v příští sezóně návštěvníci setkají s Bizetovou Carmen, Donizettiho Dcerou pluku, Gershwinovými Porgy a Bess, Giordanovým Andreou Chénierem, Mozartovým Donem Giovannim, Pucciniho Bohémou, Turandot a Madame Butterfly, se Straussovou Arabellou, Čajkovského Evženem Oněginem a jediným verdiovským titulem, kterým bude La traviata. Chybět nebude stejně jako každoročně uvedení zkrácené anglické verze Mozartovy Kouzelné flétny od Julie Taymor během prázdnin.

Stá dvaačtyřicátá sezóna bude první pro Daniele Rustioniho v roli hlavního hostujícího dirigenta; uvede se tituly Don Giovanni, La Bohème a Andrea Chénier. Jako dirigenti v Met budou debutovat Fabien Gabel v Carmen, Kwamé Ryan v Porgy and Bess, Michele Spotti v Traviatě, Erina Yashima v Kouzelné flétně a Timur Zangiev v Evženu Oněginovi. Z pěveckých debutů stojí v centru pozornosti vystoupení Asmik Grigorian jako Taťány v Evženu Oněginovi po jejím loňském debutu v opeře Madama Butterfly. Tenorista Piotr Beczała a sopranistka Sonya Yoncheva se po kritiky ceněných výkonech v Giordanově Fedoře v roce 2023 teď znovu setkají, a to v hlavních rolích opery Andrea Chénier. Sopranistka Angel Blue se vrací jako Liù v Turandot a Mimì v Bohémě po ztvárnění Verdiho Aidy v současné sezóně. Sopranistka Erin Morley zazpívá roli Marie v Dceři pluku, což bude její debut v Met. Mezzosopranistka Aigul Akhmetshina se vrací do titulní role Carmen, o kterou se podělí s mezzosopranistkou Isabel Leonard, která bude v roli Carmen v Met debutovat. Poprvé na newyorské scéně stanou sopranistka Louise Alder v Arabelle, sopranistka Amina Edris v Bohémě, sopranistka Masabane Cecilia Rangwanasha v Turandot, barytonista Andrzej Filończyk v úvodní novince a tenorista Adam Smith v Butterfly.
Poprvé však na newyorské scéně nebude účinkovat český pěvec, basbarytonista Adam Plachetka. Od září do listopadu bude vystupovat ve dvou repertoárových inscenacích. Nejprve přijde na řadu návrat do Mozartova Dona Giovanniho. V této opeře Plachetka v New Yorku před deseti lety debutoval jako Masetto. V příští sezóně se pod taktovkou Nézet-Séguin ujme v devíti reprízách role Leporella. Druhým titulem, v němž se Plachetka představí nově, bude Bizetova Carmen, v níž v osmi představeních vystoupí jako Escamillo. V letošním roce vystupuje Plachetka v současné sezóně v Met jako Hrabě Almaviva ve Figarově svatbě. Představení jsou naplánována od 31. března do 17. května.

Podevatenácté budou vybraná představení přenášena přímým přenosem do kin po celém světě v rámci projektu The Met: Live in HD. Program slibuje osm přenosů počínaje Belliniho operou Náměsíčná v říjnu, v listopadu budou v nabídce Bohéma a Arabella, v prosinci Giordanův Andrea Chénier. V roce 2026 se na plátna kin dostanou Belliniho Puritáni, Wagnerova opera Tristan a Isolda, Čajkovského Evžen Oněgin a na závěr premiéra titulu Leny Frank El Último Sueño de Frida y Diego.
Foto: archiv KlasikyPlus.cz, archiv MET, Jean-Louis Fernandez / Festival d'Aix en Provence, Ken Howard / Met Opera, Karen Almond / Met Opera
Příspěvky redakce
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
Více z této rubriky
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie
- ČRo D-dur: Sobotní večer ve znamení stoletého jubilea Zdeňka Šestáka
- Nadmíru pestrá prosincová nabídka Filharmonie Hradec Králové