Festival Janáček Brno slaví dvě International Opera Awards 2025
Mezinárodní hudební přehlídka věnovaná Leoši Janáčkovi pořádaná Národním divadlem Brno proměnila obě nominace na prestižních International Opera Awards. Zabodovala v kategorii nejlepší festival a také s loňskou inscenací Janáčkových Výletů páně Broučkových. Poprvé brněnský operní dům v cenách připodobňovaných filmovým Oscarům uspěl už v roce 2018, ve čtvrtek 13. listopadu byl na slavnostním ceremoniálu v Řecké národní opeře v Athénách oceněn hned dvakrát.

Festival Janáček Brno byl znovu vyhlášen nejlepším operním festivalem na světě. Stalo se tak ve čtvrtek 13. listopadu na slavnostním udílení International Opera Awards za rok 2024, které se uskutečnilo poprvé v historii na scéně Řecké národní opery v Aténách, v Stavros Niarchos Hall. Porota ocenila výjimečný přínos opernímu umění, a to že festival nadále inspiruje diváky jedinečným spojením tradice a inovace. Cenu převzali ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser a šéf opery Jiří Heřman. Glaser poděkoval nejen porotě, ale také svému malému týmu a stále rostoucímu festivalovému publiku.

K cennému skalpu, který festivalu odborná porota přiřkla poprvé v roce 2018, na letošních cenách přehlídka přidala i ocenění za inscenaci Janáčkovy opery, Výletů páně Broučkových v režii Roberta Carsena, kterou Národní divadlo Brno uvedlo loni ve spolupráci se Státní operou Berlín a Teatro Real u příležitosti zahájení devátého ročníku festivalu. Tato vynikající inscenace, společný triumf, který Janáčkovo dílo přivádí k životu, nastavila nové standardy kreativity a excelence na mezinárodní scéně, uvedli organizátoři cen. Ocenění převzali opět společně Martin Glaser a Jiří Heřman, který poděkoval nejen koprodukčním partnerům, ale i režisérovi Carsenovi za jeho odkaz na rok 1968, který v inscenaci užil.

Portál KlasikaPlus.cz inscenaci reflektoval ZDE a připravil rovněž rozhovory s celou řadou jejích aktérů: nevyjímaje režiséra Roberta Carsena, dirigenta Marka Ivanoviće a představitele titulní role, britského tenoristu Nickyho Spence. Aktuálně redakce připravuje rozhovor s uznávaným scénografem Raduem Boruzescuem, který byl rovněž součástí vítězného realizačního týmu.
Brněnská přehlídka zasvěcená Leoši Janáčkovi se dokázala prosadit v silné konkurenci, kterou v letošním roce tvořily Innsbrucký festival staré hudby, Mnichovský operní festival, Opera Forward Festival, Opera Theatre of Saint Louis a Rossiniho operní festival v Pesaru. V kategorii nových produkcí Výlety páně Broučkovy porazily inscenace následujících operních domů a režisérských osobností: Castor et Pollux (Pařížská národní opera/Peter Sellars), La forza del destino (Řecká národní opera/Rodula Gaitanou), Innocence (Semperova opera v Drážďanech/Lorenzo Fioroni), Chovanština (Salcburský velikonoční festival/Simon McBurney), Louise (Festival d’Aix-en-Provence/Christof Loy), Salome (Metropolitní opera/Claus Guth), Wozzeck (Opera Ballet Vlaanderen/Johan Simons). Desátý ročník festivalu Janáček Brno se uskuteční v termínu od 13. října do 17. listopadu 2026, jeho program portál KlasikaPlus.cz avizoval ZDE. Výlety páně Broučka se na programu přehlídky vrátí 7. října v rámci preview programu a ještě 15. října příštího roku.

V dirigentské kategorii uspěl Alain Altinoglu, šéfdirigent opery La Monnaie v Bruselu a Frankfurtských rozhlasových symfoniků, s nimiž se Altinoglu představil i na letošní Dvořákově Praze. Mezi scénografy uspěl Paolo Fantin, který zaujal zejména světovou premiérou Il nome della rosa v La Scale a dále inscenacemi v Londýně a Římě v této sezóně. Cenu za režii si odnesl Claus Guth především za svoji práci v newyorské Metropolitní opeře. V kategorii oceňující rovné příležitosti a dopad porota vyzdvihla Dallaskou operu a její projekt pro ženy – dirigentky, za nímž stojí Hart Institute for Women Conductors Lindy a Mitche Hartových. Ten se už desetiletí věnuje průkopnické práci v oblasti prosazování rovnosti a posilování postavení žen na světových operních pódiích.
Mezi pěvci si letošní International Opera Award do svých životopisů mohou zařadit basbarytonista Nicholas Brownlee, který v Athénách zazpíval árii Scarpii z Pucciniho Tosky, a litevská sopranistka Asmik Grigorian oceněná již potřetí. Cena pro nejlepší operní soubor putuje do Vídně, Hudebnímu divadlu na Vídeňce.

Cenu čtenářů sponzorovanou časopisy Opera Magazine a Opera News si odnesla lotyšská sopranistka Marina Rebeka, která v průběhu večera nabídla svou interpretaci árie Un bel dì, vedremo z Pucciniho Madamy Butterfly. V nahrávkách v kategorii kompletní opery zabodovala nahrávka Lullyho opery Atys (Château de Versailles Spectacles), z nahrávek sólových recitálů nejvíce zaujal disk švédské mezzosopranistky Anny Hallenberg a souboru The Mozartists Gluck Arias vydaný u labelu Signum. V kategorii Znovuobjevené dílo uspěla Dijonská opera s inscenací Galuppiho díla L’uomo femina.
Rising star se stala hned dvojice pěvců: mezzosopranistka Adèle Charvet a kontratenorista Hugh Cutting. Dále byla udělena cena madridskému Teatro Real za ekologickou udržitelnost. Cenu za Světovou premiéru si z Athén odváží londýnská Královská opera za inscenaci opery Festen skladatele Mark-Anthonyho Turnagea a libretisty Leeho Halla. Ocenění za filantropii získal C Graham Berwid III, předseda a spoluzakladatel společnosti Creative Partners Productions. Graham se věnuje podpoře rovnosti v oblasti divadelního umění, především v divadle a opeře. Kromě Dramatists Guild Foundation jeho podpora umění zahrnuje i funkci viceprezidenta a předsedy výkonného výboru Metropolitní opery. V oblasti leadershipu byl oceněn Anthony Freud, který během své třicetileté kariéry vedl významné operní instituce po celém světě. Novou udělovanou cenou se v letošním roce stala Cena hudebního divadla, kterou získala produkce Sunday in the Park with George v režii Ethana Hearda pro The Glimmerglass Festival.

Cenu za celoživotní dílo získala respektovaná, původem řecká mezzosopranistka Agnes Baltsa, do jejíhož repertoáru patřily i role v Janáčkových operách a jednou z jejích nejmilejších vedle Carmen a Eboli byla právě Kostelnička.
O hudební doprovod ceremoniálu se postarala Řecká národní opera s orchestrem, sborem a dětským sborem, která nabídla ukázky z řecké operní literatury včetně díla Giorgose Koumendakise, jenž je současně i intendantem athénské scény, ale také z Verdiho La traviaty v podání předních řeckých pěvců a doprovodila i vybrané laureáty letošních cen. U dirigentského pultu se představil Alexis Theofylactou.
International Opera Awards byly založeny v roce 2012 Harrym Haymanem a každoročně oceňují významné operní výkony po celém světě ve snaze zviditelnit operu jako uměleckou formu, ocenit a odměnit úspěšné výkony v této oblasti a získat finanční prostředky na stipendia pro začínající operní talenty v mezinárodním měřítku. Porota je složena z profesionálů v oboru v čele s redaktorem Opera Magazine Johnem Allisonem. Patrony soutěže jsou Dame Janet Baker, Plácido Domingo, Dame Anne Evans, Dame Felicity Lott a sir John Tomlinson a sir Thomas Allen.
***


foto: Operavision, Janáček Brno / Marek Olbrzymek
Příspěvky redakce
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
Více z této rubriky
- Jan Dušek (1942–2025)
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
- Valentýna Ibriqi ovládla ústeckou klavírní soutěž
- Zlatá ladička roku pro Janáčkovy filharmoniky i pražské rozhlasové symfoniky
- Zbyněk Srba (1961–2025)
- JAMU udělila čestný doktorát scénografce Pamele Howard
- Archeologové na místě Janáčkova kulturního centra našli dům. Bydlel tu Přemysl Otakar II.?
- Zoe Hippius vítězkou Golatovy pěvecké soutěže v Ostravě
- Mladý klavír Pražské konzervatoře 2025 zná své laureáty. Talentem zvolena Adéla Mužíková
- Japonka Risa Toho vítězkou Prague Organ Competition