Festival Krumlov uvede Francouzskou noc s choreografiemi Jiřího Bubeníčka
V pátek 14. července zahájí Festival Krumlov Francouzská noc s originálními choreografiemi Jiřího Bubeníčka v podání souboru Les Ballets Bubeníček. Vystoupí v nich sólisté předních evropských baletních scén. Tento mezinárodně uznávaný tanečník a choreograf navíc plánuje ve spolupráci s pořadateli mistrovské taneční kurzy, které budou festivalu předcházet. Zahajovací projekt festivalu hudebně podtrhne Symfonický orchestr Českého rozhlasu se svým hlavním hostujícím dirigentem Robertem Jindrou a klavíristou Alexanderem Melnikovem.

Do Čech se Jiří Bubeníček vrátí s choreografií vytvořenou speciálně pro zahajovací koncert dvaatřicátého ročníku Festivalu Krumlov nazvaný Francouzská noc. Skladby Aux étoiles Alexandera Duparca a Bolero Maurice Ravela ztvární přední tanečníci evropské baletní scény. Léonore Baulac, hvězda Opera National de Paris, Jón Vallejo, první sólista Semperoper Ballet, István Simon, bývalý první sólista Semperoper Ballet, Kryštof Šimek, bývalý umělecký ředitel Pražské taneční konzervatoře aj. Vybraní tanečníci budou také lektory mistrovských kurzů, které v termínu 4. až 14. července Jiří Bubeníček ve spolupráci s festivalem v Českém Krumlově pořádá.
Letošní zahajovací koncert Festivalu Krumlov se po více jak dvaceti letech vrátí do poetické scenérie Letní jízdárny. Vystoupí na něm také pianista Alexander Melnikov, který se ujme sólového partu Klavírního koncertu č. 5 Camilla Saint-Saënse nazvaného Egyptský v doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu pod taktovkou Roberta Jindry. Hudba skladatelů země galského kohouta připomene výročí klíčové události evropských dějin, a sice 14. července 1789 a Pád Bastily.

Jiří Bubeníček se během své téměř pětadvacetileté kariéry těšil obrovskému uznání jako jeden z nejlepších světových baletních tanečníků. Ačkoli jeho první choreografie vznikly spíše jako drobný experiment, dnes patří mezi nejvyhledávanější choreografy současnosti. Vytvořil díla pro soubory jako San Francisco Ballet, Švédský královský balet, Teatro di Roma, Tokyo City Ballet, New York City Ballet, Vídeňský státní balet, Hamburský balet, Semperoper Ballet v Drážďanech, Mariinsky Ballet Theater, aj. Byl také choreografem Novoročního koncertu Vídeňských filharmoniků 2016 a mimo jiné získal ocenění „Europa in Danza“ za svou verzi „Carmen“ (2019), cenu „Boris Papandopulo“ za „Romea a Julii“ za nejlepší baletní představení v sezóně 2021/22. V roce 2018 byl oceněn za nejlepší baletní inscenaci roku.

Foto: archiv festivalu, archiv J. Bubeníčka, Julien Mignot
Příspěvky redakce
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
Více z této rubriky
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie
- ČRo D-dur: Sobotní večer ve znamení stoletého jubilea Zdeňka Šestáka
- Nadmíru pestrá prosincová nabídka Filharmonie Hradec Králové