KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Filharmonie Brno přivítá Fazıla Saye a připomene Šostakovičovu Patnáctou english

Než se naplno rozjede soukolí festivalu Moravský podzim, zahájí Filharmonie Brno říjen dvojicí koncertů, na kterých vystoupí světoznámý klavírista Fazıl Say. Turecký virtuos se vrací do města, kde v minulosti zapůsobil nejen svou hráčskou erudicí, ale i vlastní tvorbou. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese zazní Beethovenův Třetí klavírní koncert a Šostakovičova závěrečná symfonie.

Fazıl Say

Ve čtvrtek 2. a v pátek 3. října se Janáčkovo divadlo rozezní hudbou dvou skladatelů, jejichž díla stojí na opačných pólech hudební historie. Program pod hlavičkou Filharmonie Brno otevře Beethovenův Klavírní koncert č. 3 c moll, v němž se v sólové roli představí Fazıl Say. Tohoto renomovaného klavíristu a skladatele pojí s brněnským publikem dlouholeté pouto. Poprvé zde zaujal v roce 2009 interpretací Saint-Saënsova Druhého klavírního koncertu, v sezoně 2013/14, byl rezidenčním umělcem tělesa a místním posluchačům se uvedl opakovaně jako interpret i skladatel. Tehdy zazněla jeho První symfonie zvaná Istanbulská, která spojila zvuk symfonického orchestru s tradičními tureckými nástroji, či jeho Koncert pro trubku a orchestrGáborem Boldoczkým jako sólistou. Say se zúčastnil i slavnostního křtu nového klavíru Steinway v Besedním domě. 

Say, narozený v roce 1970 v Turecku, se už od mládí se prosazoval na mezinárodních soutěžích, například na ARD v Mnichově či na Soutěži královny Alžběty v Bruselu. Proslavil se nejen svou virtuozitou, ale také schopností propojit klasickou západní hudbu s tradičními tureckými hudebními prvky, což se projevuje nejen v jeho sólových recitálech, ale i v kompozicích pro orchestr či komorní tělesa. Fazıl Say je autorem více než deseti orchestrálních a komorních děl, včetně symfonií, koncertů a sólových klavírních skladeb, a pravidelně spolupracuje s předními světovými orchestry, například Berlínskými filharmoniky, Londýnskou filharmonií či Symfonickým orchestrem BBC. Opakovaně se představil také v Praze, naposledy letos v březnu s Pražskými symfoniky.

Po Beethovenovi zazní dílo zcela odlišného charakteru, a to Symfonie č. 15 A dur Dmitrije Šostakoviče. Tento vrcholný opus, který vznikl v roce 1971, patří k nejintimnějším skladatelovým výpovědím. Šostakovič o ní kdysi prohlásil, že jej při psaní zcela pohltila a že od první do poslední noty měl jasnou představu o jejím tvaru. Při zkouškách popisoval první větu jako obraz dětství a bezstarostných her, zatímco další části vnímal jako metaforu života se všemi radostmi i útrapami až do jeho samotného konce. Premiéra této symfonie se uskutečnila 9. ledna 1972 v moskevské konzervatoři, kde ji řídil skladatelův syn Maxim. Dílo se stalo symbolem Šostakovičova pozdního stylu, v němž se složitost a dramatická monumentalita mění v úspornost a hlubokou reflexi.

Dennis Russell Davies

Další dění v Brně se již ponese ve znamení festivalu Moravský podzim, jehož letošní ročník již má za sebou netradiční dudácký prolog se Skotským komorním orchestrem vedeným Maximem Emelyanchevem. Reflexi čtěte ZDE.

Foto/zdroj: Fethi Karaduman, archiv KlasikyPlus.cz

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky