Finálový večer soutěže Oskara Nedbala už posedmé představil nejlepší mladé violisty
„Jediná evropská finalistka s krásným českým jménem Julie Svačinová sice má české kořeny, ale od dětství vyrůstala a žije ve Finsku, takže tuto zemi i reprezentovala.“
„‚Chemie‘ mezi orchestrem a sólistkou byla téměř hmatatelná.“
„Preciznost a virtuozita, s jakou se pohybovala po hmatníku, byla fascinující, stejně jako samozřejmost a jistota, kterou vyzařovala.“

Sedmý ročník Mezinárodní violové soutěže Oskara Nedbala, probíhající tradičně v posledním říjnovém víkendu v sále Pražské konzervatoře, uzavíralo nedělní slavnostní finále, ve kterém vystoupili čtyři nejlepší účastníci letošní soutěže. Mezinárodní porota v čele s předsedou poroty Garthem Knoxem, profesorem z Royal Academy of Music v Londýně, je vybrala během dvou předchozích kol z původního počtu neskutečných 115 soutěžících z celkem 35 zemí světa. Toto číslo svědčí o stále vzrůstající oblibě zdejší violové soutěže pro hráče do 30 let, jejíž zakladatelkou a ředitelkou je významná česká violistka Kristina Fialová. Finálový večer doprovázel, stejně jako v loňském roce, zkušený pardubický soubor Barocco sempre giovane.
V neděli 26. října se koncertní sál Pražské konzervatoře zaplnil tóny dvou nejznámějších klasických violových koncertů Carla Stamitze a Franze Antona Hoffmeistera. Ze čtyř finalistů tři zástupci reprezentovali asijské země – Čínu, Japonsko a Jižní Koreu. Jediná evropská finalistka s krásným českým jménem Julie Svačinová sice má české kořeny, ale od dětství vyrůstala a žije ve Finsku, takže tuto zemi i reprezentovala. Právě na ni připadlo zahájení finálového večera. Jako svou závěrečnou soutěžní skladbu si vybrala Stamitzův Koncert D dur. Svačinová působila na pódiu sebejistě a zkušeně, škoda, že zvuk jejího nástroje nebyl moc průrazný a její sólový part často pod orchestrem téměř zanikal. Za zmínku však stojí její sólová kadence, která působila originálně a netradičně (místy skoro až folklórně) a rozhodně zaujala.

Jako druhá sólistka se představila Ella Eunsuh Park z Jižní Korey, která byla zároveň nejmladší letošní finalistkou. Teprve šestnáctiletá violistka předvedla ve Stamitzově koncertu zvukovou barevnost, jasný témbr jejího nástroje přes orchestr dobře svítil a nutno říct, že na svůj nízký věk podala obdivuhodný výkon. Ten jí posléze vysloužil také speciální cenu publika, kterou každoročně soutěž uděluje na základě diváckého hlasování.
Ihned po přestávce zazněl poslední Stamitzův koncert tohoto večera, tentokrát v podání japonské violistky Sary Furuichi. Pětadvacetiletá studentka berlínské Hochschule für Musik předvedla muzikantsky oslnivý výkon. Obrovský nadhled a lehkost, s jakou přednášela svůj sólový part, strhl i orchestr, který najednou na pódiu viditelně ožil a „chemie“ mezi ním a sólistkou byla téměř hmatatelná. Přestože nakonec první cenu nezískala, pro mě byla její hra vrcholem finálového večera pro úžasnou hudební bezprostřednost a skvělou spolupráci s orchestrem.

Závěrečné vystoupení patřilo Xunyu Zhou z Číny. Ta se na soutěži Oskara Nedbala neobjevila poprvé, jako finalistka zde totiž vystoupila s orchestrem už před dvěma lety, ve svých pouhých šestnácti letech. Už tehdy svým výkonem velmi zaujala, přestože na medailové příčky nakonec nedosáhla. Letos přijela jako čerstvá studentka Hochschule für Musik und Darstellende Kunst ve Frankfurtu nad Mohanem a hned v úvodních tónech Hoffmeisterova Koncertu D dur předvedla, že z talentované dívenky se během uplynulých dvou let proměnila v sebevědomou mladou hráčku, kterou na pódiu nemůže naprosto nic zaskočit. Její soutěžní výkon byl po technické a intonační stránce až neuvěřitelně precizní. Virtuozita, s jakou se pohybovala po hmatníku, byla fascinující, stejně jako samozřejmost a jistota, kterou vyzařovala. Přestože ve svých teprve osmnácti letech zatím neoplývala takovou živelností a hudební spontaneitou, jako její japonská rivalka, svou naprostou technickou dokonalostí nakonec přesvědčila porotu a vysloužila si titul vítězky letošní soutěže.
Velká pochvala patří doprovázejícímu souboru Barocco sempre giovane, který opět prokázal svou zkušenou profesionalitu, s níž dokázal všechny soutěžní výkony skvěle a spolehlivě podpořit a vykouzlit na pódiu pro soutěžící tolik nezbytnou jistotu a pohodu.

Porota ve složení Garth Knox (Velká Británie), Lena Eckels (Německo), Kristina Fialová (ČR), Asbjørn Nørgaard (Dánsko) a Jan Pěruška (ČR) udělila nakonec tyto ceny:
1. cena: Xunyu Zhou (Čína)
2. cena: Sara Furuichi (Japonsko)
3. cena: Ella Eunsuh Park (USA/Jižní Korea)
Diplom laureáta soutěže: Julie Svačinová (Finsko)
Cena publika: Ella Eunsuh Park
Cena Oskara Nedbala a čestné uznání: Julia Warowska (Polsko)
Cena Nadace Bohuslava Martinů: Ayano Nakamura (USA/Japonsko)
Cena Pirastro: Diego Ignacio Alvarado Sanchez (Venezuela)
Všem finalistům i oceněným patří velká gratulace, je radost, že úroveň Nedbalovy soutěže neustále roste a doufejme, že (nyní i s nově spolupořádající Pražskou konzervatoří) se bude i nadále držet v hledáčku mladých violistů z celého světa.

……………
Foto: Levým okem
Příspěvky od Barbora Prokopová
- Smršť virtuozity a brilance. Jevgenij Kissin s Českou filharmonií
- Nebyl by to Václav Hudeček, kdyby na úvod luhačovické Akademie nepřipravil překvapení
- Repríza terezínského koncertu s prvotřídním Wiener Klavierquartett
- Finále Mezinárodní violové soutěže patřilo Hoffmeisterovi
- Jedinečná Martha Argerich
Více z této rubriky
- Nové chórové varhany na Strahově přivítal inaugurační koncert
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Hoffmann v očistci aneb Opera mezi peklem, neonem a vánočním kýčem
- „Hudba dnes“ spojila studentky konzervatoře s vynikajícími Kateřinou Englichovou a Vilémem Veverkou
- Premiéry Filharmonie Bohuslava Martinů ve znamení cikánského folklóru
- Dirigentská magie a sólová virtuozita. Mendelssohn a Dvořák v rukou mladých talentů
- Hudba za časů války
- Fantaskní Alenka v říši divů Na Vídeňce
- Událost sezóny. Dallapiccolova opera Vězeň a Ólafssonův „Císařský“
- Valentýna Ibriqi ovládla ústeckou klavírní soutěž