KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Hanušův Zpěv naděje připomene výročí konce světové války i skladatelova narození english

Dvořákovu síň pražského Rudolfina rozezní v pátek 21. listopadu monumentální oratorium Zpěv naděje pro sóla, sbory, varhany a orchestr českého skladatele Jana Hanuše. Historicky třetí provedení tohoto díla organizuje Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy u příležitosti 110. výročí narození autora a také jako připomínku konce druhé světové války.

Marek Valášek diriguje koncert v Karolinu, foto: Rudolfinum.cz

Na slavnostním koncertě budou společně s titulní skladbou uvedeny rovněž části PodzimZimaHanušova cyklu Český rok. Pod vedením dirigenta Marka Valáška budou účinkovat sólisté Naděžda Chrobáková (soprán), Anna Moriová (alt) a Jan Morávek, soubory Collegium paedagogicum – smíšený sbor a orchestr Pedagogické fakulty UK, Piccolo coro & Piccola orchestra, bicí sekce Pražské konzervatoře a dětské pěvecké sbory Pražská kantiléna, Radost Praha, Rolnička Praha, PalečekSlavíčci. Slavnostní koncert doplňuje odbornou konferenci Jan Hanuš 110, kterou pořádá Katedra hudební výchovy Pedagogické fakulty.

Oratorium Zpěv naděje, op. 21 (1945–48) je rozsáhlý vokálně-instrumentální cyklus, v němž Jan Hanuš zhudebnil libreto Kamila Bednáře. Dílo členěné do tří částí je určeno pro sólové hlasy (soprán, alt, baryton), smíšený sbor, orchestr a varhany. Skladba původně měla oslavovat konec války a naději v nový život, avšak s přihlédnutím k drásavým zkušenostem poválečné doby dílo zaujalo naléhavější tón: požadavek čelit zlu a neslevit z morální bdělosti. V roce 1948 získalo druhou cenu v rozhlasové soutěži u příležitosti třiceti let Československa a téhož roku mělo pod vedením Karla Ančerla premiéru. Roku 1949 bylo studiově nahráno Českým pěveckým sboremSymfonickým orchestrem Československého rozhlasu. Po únorovém režimním zásahu ale nahrávka padla pod kritiku ideologicky konformních hudebních vědců – označeno bylo zejména „nežádoucí“ náboženské pozadí libreta – a byla nakonec smazána. Až 23. ledna 2001 došlo z podnětu Společnosti pro duchovní hudbu k provedení ve Španělském sále Pražského hradu (SOČR, dirigent Ondřej Kukal). 

Jan Hanuš, foto: Wikipedia

Jan Hanuš (2. května 1915 – 30. července 2004) byl jedním z nejvýznamnějších českých skladatelů druhé poloviny 20. století, muzikologem a redaktorem. Svou hudební cestu započal soukromými hodinami kompozice u Otakara Jeremiáše a studiem dirigování na Pražské konzervatoři, zároveň absolvoval obchodní akademii. Ve své tvorbě navazuje na českou tradici (Smetana, Dvořák), ale využívá také moderní prvky a duchovní formy — jeho rozsáhlé dílo zahrnuje opery, oratoria, mše, symfonie, komorní skladby i hudbu pro děti. Ve čtyřicátých letech se ve svých dílech jako např. opera Plameny vyjádřil k odporu proti německé okupaci, zatímco v poválečné éře se angažoval také politicky – během procesu se Slánským veřejně obhajoval svého přítele Margolia před Státní bezpečností. V období normalizace byl z vedení nakladatelství Panton v 70. letech odvolán a poté vystupoval jako „volný“ tvůrce, čímž vyjadřoval určitý odstup vůči režimu. Mnohá státní ocenění, která získal v době komunistického režimu, po roce 1989 vrátil na protest proti omezení svobody za totality. Po sametové revoluci se stal prvním mluvčím Občanského fóra skladatelů a podílel se na transformačních procesech v hudební kultuře. Jeho morální profil se vyznačoval hlubokou zodpovědností vůči době a přesvědčením, že umění musí být svědectvím pravdy a lidské důstojnosti.

foto: Rudolfinum.cz a Wikipedia

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky