Historicky největší Smetanova Litomyšl uzavřena
Děkovná mše s Missou solemnis Václava Jana Tomáška završila v neděli v piaristickém chrámu Nalezení sv. Kříže 66. ročník Národního festivalu Smetanova Litomyšl. Trval jeden měsíc a uskutečnilo se všech jednapadesát naplánovaných představení, která navštívilo přes 31.000 posluchačů. Podobný počet diváků zhlédl celkem 97 programů Festivalových zahrad. Na hlavních scénách vystoupilo přibližně 2500 účinkujících, v Klášterních zahradách o tisícovku méně. V příštím roce se festival vrátí do tradičního časového rozsahu: 14. června 2025 ho otevře Zahajovací koncert, Velké finále se uskuteční 6. července.

„Všichni v našem týmu věříme, že se společně s diváky vrátíme s velkými koncerty a operou na druhé nádvoří Státního zámku Litomyšl. Je to pro nás po skončení letošního ročníku ten největší úkol,“ zdůraznil designovaný umělecký ředitel Marek Šulc. Víc čtěte ZDE a také v rozhovoru s architektem Josefem Pleskotem.

Pro příští rok Národní festival Smetanova Litomyšl připravuje už Marek Šulc. O svém předchůdci Vojtěchu Stříteském říká, že vybudoval dramaturgicky velmi silnou a úspěšnou festivalovou značku. A spolu s Michalem Medkem, od letoška novým ředitelem, zdůrazňuje nezbytnost zachovat ducha festivalu, úzce provázaného s duchem města.

Missu solemnis Václava Jana Tomáška (1774–1850), rodáka z nedaleké Skutče, přednesly 7. července Pěvecký sbor Čerchovan Domažlice, Kühnův smíšený sbor a orchestr Česká Sinfonietta se sólisty a s dirigentem Radkem Baborákem. Bohoslužbu s promluvou tradičně vedl Tomáš Halík.

Národní festival Smetanova Litomyšl byl letos od června ústředním místem oslav dvoustého výročí narození Bedřicha Smetany. Délkou i rozsahem byl největší od svého vzniku v roce 1946. U příležitosti jubilea nejslavnějšího rodáka Smetanova Litomyšl poprvé uvedla všechny jeho opery v jediném ročníku. Česká filharmonie pod taktovkou dirigenta Jakuba Hrůši festival zahájila reprezentativním průřezem z díla Bedřicha Smetany a Mou vlastí za řízení Tomáše Netopila uzavřela. Na Smetanově Litomyšli zazněla i Janáčkova Její pastorkyňa či opera Quo vadis Sylvie Bodorové a speciálně komponované koncerty s velkým obsazením. Nechyběla intimněji laděná komorní vystoupení, sólové recitály ani duchovní hudba. Ve slavných operních áriích a italských písních se debutově v České republice představil britsko-italský tenorista Freddie De Tommaso.

Foto: Smetanova Litomyšl / Ivan Krejza, Facebook festivalu
Příspěvky redakce
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
Více z této rubriky
- Dallapiccolův Vězeň záslužně propuštěný
- Radostné setkání na HAMU aneb Orffova škola v Čechách
- Magdalena Kožená jako Alcina. Triumf zpěvu, hudby i režie
- Největší síla festivalu Lípa Musica je v ‚nenápadné výjimečnosti‘
- Liberecké cestování světem písně
- Padesát let. Vždy v úterý
- Krása varhan. Milý koncert se zpěvem v Benátkách nad Jizerou
- Domingův neobvyklý koncert v Miláně. Pěvec se spojil s buddhistickými mnichy
- Večer pod lipami s Lípou Musicou aneb I hudební kritik je jen člověk…
- Musica Florea oživila ‚českého Händela‘