Hobojistka Raeun Hong si suverénně vyzvedla vítězství v Concertinu Praga
„Pódiově decentní a elegantně pohyblivá Chantal Ramona Veit, která se na koncertní pódia vydala z rodného italského Merana, zaujal báječnou barvou spodního rejstříku své flétny.“
„Sympatie domácího publika a poroty si Víctor Amadeu Puigbò Rincón získal výběrem skladby pro finále – Koncertem pro saxofon a orchestr od Jindřicha Felda.“
„Ještě před vystoupením domácího klarinetisty kouzlila na pódiu třetí soutěžící – Raeun Hong, rodačka z jihokorejského Soulu – v krátkém, ale výtečně provedeném Koncertním kusu pro hoboj a orchestr Julia Rietze.“

Concertino Praga – Dvořákova rozhlasová mezinárodní soutěž pro mladé hudebníky 2025 uzavřela 59. ročník soutěže dvěma soutěžními koncerty. První z nich, kategorie II. v oboru dechové nástroje, proběhl v pátek 12. září v Betlémská kapli – aule ČVUT. Soutěž pořádala Akademie klasické hudby ve spolupráci s Českým rozhlasem. Čtyři soutěžící doprovázela Komorní filharmonie Pardubice pod vedením dirigenta Vahana Mardirossiana.
Koncert Concertina Praga měl tradičně skvělou atmosféru a byl současně přenášen v přímém přenosu na stanici Vltava veřejnoprávního Českého rozhlasu. V sále se s noblesou zhostil moderátorské role František Šedivý. V porotě soutěže zasedli jako předseda houslista Dmitry Sitkovetsky, klavírista Ian Fountain, hobojistka Jana Brožková, flétnista Henrik Wiese, violoncellista Wolfgang Emanuel Schmidt, klarinetistka Andrea Gotsch, trumpetista Martin Angerer, houslista Milan Šetena, akordeonista Ladislav Horák a zástupkyně EBU Octavia Galescu, producentka rozhlasové stanice România Muzical.
Kupodivu pozoruhodná akustika čtverhrané haly Betlémské kaple skýtala bezpečný poslech jak sólistů, tak orchestru, který pro jistotu nešetřil dynamikou. Koncert zahájila znělka soutěže Concertina Praga, kterou s příkladnou péčí nastudovala s Dětským pěveckým sborem Českého rozhlasu umělecká vedoucí a sbormistryně Věra Hrdinková. Důvěrně milý text písně Nebeští kavalérové ze sbírky písní Loutna česká od Adama Michny z Otradovic navodil tu nejpříznivější náladu pro následující dění.

Nevděčně první výstup připadl flétnistce z Itálie, jejíž biografie slibovala nevšední výkon. Chantal Ramona Veit je nositelkou první ceny na Mezinárodní soutěži v Trevisu, první ceny na Mezinárodní on-line soutěži Německé společnosti pro flétnovou hru, první ceny na Moyseově mezinárodní hudební soutěži v Sofii a absolutní vítězkou v Mezinárodní hudební soutěži Franca Margoly v Brescii. Pódiově decentní a elegantně pohyblivá Chantal Ramona Veit, která se na koncertní podia vydala z rodného italského Merana, zaujal báječnou barvou spodního rejstříku své flétny. Hrála Flétnový koncert D dur, op. 283, který zkomponoval německý romantik Carl Reinecke v roce 1908. Veit nás provedla třívětým dílem přívětivého slohu s pěkně rozvrženou dynamikou a samozřejmou bezpečnou technikou.

Pak vystoupil Víctor Amadeu Puigbò Rincón, který hraje na saxofon od sedmi let na konzervatoři IEA Oriol Martorell v Barceloně. Také on je laureátem mnoha soutěží, v loňském roce postoupil do finálového kola soutěže Intercentros Melómano a s orchestrem konzervatoře vystoupil jako sólista v Koncertu pro saxofon Alexandra Glazunova. Sympatie domácího publika a poroty si Rincón získal výběrem skladby pro finále – Koncertem pro saxofon a orchestr od Jindřicha Felda. S poněkud statický postojem zaujal výstižně provedeným Feldovým koncertem, ve kterém odkryl mnohá poutavá místa, zejména v kantabilní části koncertu. Tradičně úsečná Feldova hudba získala v Rincónově provedení nečekaně působivé vyznění. Jeho saxofon, povahou svého rodu sotva něžný nástroj, převážně halasil do sálu v dobře prezentované dynamice, ale svedl i pěkná piana. Možná, že by bylo nemístné chtít ve Feldově tvorbě slyšet něco poetiky, ale příležitost partitura opravdu skýtala. Srdnaté provedení předložilo Feldův koncert z roku 1980, revidovaný v roce 2001, v celé jeho brutalistní kráse s pěkně zvládnutými výměnami poloh.

Ještě před vystoupením domácího klarinetisty kouzlila na pódiu třetí soutěžící – Raeun Hong, rodačka z jihokorejského Soulu, v krátkém, ale výtečně provedeném Koncertním kusu pro hoboj a orchestr, op. 33 Julia Rietze. Hong začínala hrát v pěti letech na klavír a housle a v osmi letech si vybrala hoboj. Z mnoha soutěžních úspěchů, které získala, stojí za zmínku první cena a cena hudebního ředitele na Mezinárodní hudební soutěži v italské Barlettě, hlavní cena na Mezinárodní soutěži ve Vídni (2023) a několik prvních cen v Koreji, Dánsku a Lotyšsku. Raeun Hong přednesla Rietzovo třívěté dílo z roku 1856 s pomalou větou v úvodu díla. A už v jejím průběhu bylo zřejmé, že na pódiu účinkuje citlivě vyhraněná osobnost s jasným pojetím díla a s vědomím předností nástroje snivých nálad. Hong vládla v koncertním kusu vybrané dynamice a její tónová kultura byla velmi kvalitní. Potěšila publikum zejména vroucností středního Intermezza a hbitostí techniky v krajních větách.

Závěrečnou skladbou soutěžního večera byl populární Koncert pro klarinet a orchestr č. 2 Es dur, op. 74 Carla Marii von Webera. Přednesl ho Otakar Antonín Štefan, úspěšný nejen doma, ale i v mezinárodním měřítku. Získal třeba první cenu na Mezinárodní hudební soutěži v Krakově, cenu Euterpe Music Award v Berlíně anebo první cenu na Mezinárodní klarinetové soutěži Savy Dimitrova v Sofii. Spolehlivá volba virtuózního díla dávala Štefanovi dobrou šanci pro umístění v soutěži a náš klarinetista si vedl se vší vervou. Technické pasáže vystřihl ukázkově, žel občas s postřehnutelným vypětím. Střední, pomalou část Romanzi, Andante con moto hrál s náležitou mírou sentimentu a slavný finální polkový rej měl náruživost. Štefan hrál v podstatě velké sólo, Weber většinou nechal znít orchestr ve skromné míře.
Komorní filharmonie Pardubice hrála naprosto spolehlivě a zúčastněně. Všem soutěžícím skýtala evidentní povzbuzení a významnou podporu. Její, pro letošní sezónu nový arménský šéfdirigent, Vahan Mardirossian, vedl ansámbl s klidem a bez velkého gestického humbuku. S orchestrem vystoupil poprvé v roce 2023, kdy dirigoval zahajovací koncert festivalu Pardubické hudební jaro. Spolupracuje s orchestrem také na četném nahrávání pro společnost Brilliant Classics.

První místo v soutěži a Cenu Českého rozhlasu, tedy natočení profilové nahrávky, získala hobojistka Raeun Hong, na druhém místě skončil saxofonista Víctor Amadeu Puigbò Rincón. Třetí místo získala Chantal Ramona Veit. Všichni tři finalisté získali dle svého umístění různě vysoké stipendium od rodinné nadace Karel Komárek Family Foundation určené na další hudební rozvoj, případně na zakoupení nového nástroje. Na čtvrtém místě s čestným oceněním skončil český zástupce Otakar Antonín Štefan, který získal stipendium Nadace život umělce. A navíc získal Cenu publika doplněnou rovněž o stipendium nadace Komárkových.
Finalisté soutěže vystoupí v programu Jihočeského festivalu Concertino Praga, který se koná ve dnech 15. až 19. září v Písku, Bechyni, Táboře a Jindřichově Hradci. Během festivalu bude uspořádán koncert pro děti z jindřichohradeckých škol, který je součástí rozhlasového projektu Vlnohraní.
***
Aktualitu k výsledkům soutěže čtěte ZDE.
foto: Dvořákova Praha
Příspěvky od Rafael Brom
- Andris Poga u SOČRu nejprve zaujal, poté i uchvátil
- Hudební svátek v rezidenci primátora se Simonou Šaturovou a Markem Kozákem
- Finále Talichova Berouna velkolepé a pamětihodné
- Gratulační koncert pro Sylvii Bodorovou
- Bohuslav a Vita aneb Bylo, či nebylo?
Více z této rubriky
- Leoš Janáček, Tomáš Hanus, Pavel Černoch a další uhranuli Vídeň
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Nové chórové varhany na Strahově přivítal inaugurační koncert
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Hoffmann v očistci aneb Opera mezi peklem, neonem a vánočním kýčem
- „Hudba dnes“ spojila studentky konzervatoře s vynikajícími Kateřinou Englichovou a Vilémem Veverkou
- Premiéry Filharmonie Bohuslava Martinů ve znamení cikánského folklóru
- Dirigentská magie a sólová virtuozita. Mendelssohn a Dvořák v rukou mladých talentů
- Hudba za časů války
- Fantaskní Alenka v říši divů Na Vídeňce