KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

„Hudba dnes“ spojila studentky konzervatoře s vynikajícími Kateřinou Englichovou a Vilémem Veverkou english

„Eliška Holá provedla klasicistní skladbu Sophie Corri Dussek s působivým subtilním úvodem, precizní technikou i výrazem.“

„Linda Čížková ve skladbě Pearl Chertok Ten past Two perfektně zdůrazňovala jazzové synkopy a užívala si frázování.“

„Virtuózní výraz i bezchybná technika Karolíny Matysové se se stylem Marcela Gradjanyho v The Colorado Trail výtečně protkala.“

Kateřina Englichová

Letošní 13. ročník festivalu Hudba v srdci Prahy pokračoval ve středu 26. listopadu v Koncertním sále Pražské konzervatoře koncertem, který představil studentky harfové hry ze třídy Kateřiny Englichové a také duo Englichové s hobojistou Vilémem Veverkou.

Harfistka Kateřina Englichová jako pedagožka Pražské konzervatoře připravila se svými studentkami první část koncertu k představení dosavadních studijních výsledků a nastudovaly kontrastní skladby různých stylových období. Vilém Veverka přivítal návštěvníky, aby představil současnou hudbu, psanou přímo pro duo Englichová-Veverka současnými skladateli, proto večer nesl název „Hudba dnes“.

Večer zahajovala nejmladší studentka 1. ročníku Eliška Holá, která přednesla Sonátu c moll Sophie Corri Dussek (1775–1831) pečlivě a suverénně. Skotská autorka italského původu byla nadanou pěvkyní, klavíristkou a harfistkou, jejím prvním manželem byl český klavírista Jan Ladislav Dusík. Se Sophiiným otcem založil vydavatelství, kde byla tato sonáta pro harfu publikována v roce 1794. Velmi talentovaná Corri byla ve své době uznávanou umělkyní. Eliška Holá provedla klasicistní skladbu Sophie Corri Dussek výborně, s působivým subtilním úvodem, precizní technikou i výrazem a budila nadšení vyzrálým projevem. 

Vilém Veverka

Ve druhé skladbě Carlose Salzeda (1885–1961) Chanson de la Nuit z r. 1938 uvedla pozoruhodně jemnou a perlivou chromatiku, výtečně odstíněnou dynamiku a vysoké nároky skladby zvládala s naprostou jistotou. Carlos Salzeda určoval nové směry harfové hry, technické i estetické a věnoval se také designem nástroje; patřil k průkopníkům ovlivňujícím další generace skladatelů i harfistů. Jeho zásluhou bylo založení harfového oboru na Curtisově Institutu ve Filadelfii, které vystudovala právě Kateřina Englichová, a absolutorium prestižní školy jí přináší nejen koncertní úspěchy doslova po celém světě, ale také možnost předávat své znalosti a zkušenosti studentům Pražské konzervatoře. 

Jako další se představila Linda Čížková ze 2. ročníku, opět se dvěma skladbami různých období. Francouzský skladatel Jean-Baptiste Cardon (1760–1803) působil nejprve ve Versailles na dvoře Ludvíka XVI., krátce po svatbě v roce 1780 se ale rozhodl pro Sankt Petěrburk, kde se dobře uvedl na dvoře Kateřiny Veliké a posléze i jejího nástupce Pavla I. Dceru cara Pavla vyučoval hře na harfu a jeho dílo bylo ceněno jako virtuózní a technicky náročné. Na tomto koncertu zazněla od Cardona Sonáta f moll, v 1. větě Allegro ma non troppo v hezkém rytmu s pěknými virtuózními běhy a melodií, kterou harfistka barevně ozvláštnila také pečlivě odstiňovanou dynamikou. Rondo 2. věty nabídlo stříbřité, hravě podané sekvence, stylově v rondové formě dobře zvládnuté. Klasicistní skladbu z roku 1786 podala se sympatickou neokázalostí a potěšením. 

Kontrastem byla další skladba Pearly Chertok (1918–1981) Ten past Two (Deset minut po druhé) se suity Around the Clock, výbornou ukázkou díly talentované energické skladatelky, která získala vzdělání v oboru hry na harfu rovněž na filadelfském Curtisově institutu právě pod vedením Carlose Salzeda. Zajímavý úvod skladby americké autorky spojuje tradici se soudobými styly a technikou harfové hry, nechybí ani vliv jazzové rytmiky, který vyžaduje od interpreta zcela odlišné cítění. Linda Čížková perfektně zdůrazňovala jazzové synkopy a frázování si rozhodně užívala.

Studentka 3. ročníku Karolína Matysová se ve skladbě Marcela Gradjanyho (1891–1975) The Colorado Trail: Fantasie pro harfu, op. 28, blýskla nádherným pianissimem a působivými glissandy, která její virtuózní technice velmi slušela. Francouzsko-americký autor se velmi angažovaně ujal péče o harfisty a jejich vzdělávání a nadšení i entuziasmus vkládal rovněž do svého díla. Výraz a melodické linky v protipohybu daly znát, že talent mladé harfistky nepochybně vede k budoucím úspěchům. Virtuózní výraz i bezchybná technika Karolíny Matysové se s Gradjanyho stylem výtečně protkala. 

Kateřina Englichová

Podobně vzorově přednesla také skladbu mladšího autora Jana Franka Fischera (1921–2006) Etuda č. IV. Allegro Vivo, která vysokými interpretačními nároky harfistce naprosto vyhovovala. Projasněný úvod a jiskrné melodické prvky v arpeggiích zvládla suverénně a efektním závěrem dala najevo svoji radost ze hry. Pro Kateřinu Englichovou, která ji pedagogicky vede k úspěchům, je to bezpochyby nejlepší vizitkou.

Ve druhé části koncertu vystoupila dvojice vynikajících interpretů, kteří spolupracují již dvacet let. Souhra hoboje Viléma Veverky a harfy Kateřiny Englichové je nejen umělecky vytříbená, ale také se krásně barevně snoubí a pro duo často komponují významní čeští skladatelé. Toto propojení považuje Veverka za skutečně autentické, protože úzká spolupráce autora a interpreta může dát hudbě konečný tvar a vyznění jako nejlepší možnou. Z mnoha skladeb, které pro ně za uplynulé dvacetiletí byly napsány, vybrali Vilém Veverka s Kateřinou Englichovou tři, které si přáli uvést na společném večeru „Hudba dnes“ spolu s mladými harfistkami. 

Nejprve představili pestrou skladbu Jiřího Gemrota (1957) Variace na „Pfuy Lied“, pro hoboj a harfu, s níž sklízejí úspěchy doma i v zahraničí. Harfové akordy s tklivým tónem hoboje v úvodu přecházejí ve variacích do dramatických linek hobojových vysokých až disonantních útržků, zklidňovaných harfovými arpeggii. Střídání nálad a stylů končí náhlým vypointovaným souzvukem. Publikum s nadšením přijalo skladbu i jejího autora, kterého duo pozvalo na pódium.

Sylvie Bodorová

Sylvie Bodorová (1954) patří rovněž k autorům dua Veverka–Englichová a z jejích skladeb zazněl Grido del pastore (Pastýřův pláč) pro hoboj a harfu. Krásný „zpěv“ hoboje zde doprovází jemný tón harfy, přecházející jakoby do vzdálené ozvěny a v působivém souznění se propojují oba nástroje do nádherné melodické linky, vytříbeně zpěvné až do mírného závěru.Poslední vybranou skladbou byla Miniatura pro hoboj a harfu (a beatbox) Petra Wajsara (1978). Jemnou a hravou melodii v hoboji přebírala harfa a souznění obou nástrojů bylo báječné. Petr Wajsar jako třetí interpret se poté připojil na pódiu, aby vytvářel zvuk beatboxu a rytmicky i dynamicky rozvířil tempo i souhru. Jiskřivý rytmus stále rychleji nabýval na dynamice a nekončící stoupající tep celého tria vykouzlil pěknou atmosféru na pódiu i v auditoriu. Zpěvné pasáže hoboje a hladivé harfové melodie přenesly vzrušený vrchol Miniatury do pregnantně efektního závěru.

ilustrační foto: archiv KlasikaPlus.cz

Marta Tužilová

Marta Tužilová

Publicistka

Věnuje se produkci a oboru marketing communication. Vystudovala klavír a dějiny hudby, hudební publicistice se věnuje celoživotně a jako typický Blíženec se zaměřuje na zdánlivě odlišné žánry, obory a osobnosti. Stála u počátků Hudební mládeže a vysokoškolské vzdělání využila zejména v Supraphonu přípravou tiskových materiálů, recenzemi nahrávek a interview s vítězi soutěží Pražského jara a dalšími osobnostmi v denním i periodickém tisku, dále scénáři výstav, televizních pořadů a produkcí koncertů doma i v zahraničí, často spojených s výstavami a veletrhy. Počátkem 90. let založila MATagency pořádající koncerty, výstavy s hudební i výtvarnou tématikou a spolupracující s produkcemi zaměřenými na operní a písňové cykly, průběžně publikovala v časopisech zaměřených na klasickou hudbu a špičkový zvuk. Hudební publicistika ji celoživotně těší jako možnost zúročení hudebního vzdělání, znalostí a zkušeností s propojováním lásky k hudbě a inspirací novými hudebními směry a umělci.



Příspěvky od Marta Tužilová



Více z této rubriky