Hudební pocta architektu Bohuslavu Fuchsovi
„Může být ticho slyšet? A co když rezonuje v prostoru s tak silnou historií, že se stává jeho součástí?“ Brno Contemporary Orchestra zve na koncert Audio, který rozezvučí Obřadní síň brněnského Ústředního hřbitova. Hudební večer, který se koná 3. března, je poctou k 130. výročí narození architekta Bohuslava Fuchse, autora této stavby.

„Spojení koncertu a obřadní síně se může na první pohled jevit jako nepatřičné. Zodpovědně a s veškerou pietou jsme však hledali prostor, který by co nejvíce rezonoval s termínem, ale i realitou ticha. Hledali jsme tiché místo pro tichý koncert. Koncert je poctou této ikonické stavbě Bohuslava Fuchse, je tichou, hudebně abstraktní vzpomínkou nikoliv na to, co již není, ale na to, co zůstává v našich myslích i srdcích při soustředěném poslechu,“ říká dramaturg Brno Contemporary Orchestra (BCO) Viktor Pantůček. Program koncertu tvoří díla, která pracují s tichem, ozvěnou i prostorem. Zazní Kniha chvění (Kapitola III) brněnského skladatele Petera Grahama, která měla úspěšnou premiéru na Ostravských dnech nové hudby. Dále přítomní uslyší Piano Concerto No. 2 skladatele Petra Bakly v interpretaci Miroslava Beinhauera. V druhé polovině koncertu se prostor obřadní síně ponoří do subtilních struktur skladby Lento, lento, molto lento švýcarského „mistra tiché hudby“ Jürga Freye. Koncert završí světová premiéra skladby Iana Mikysky, napsaná přímo pro daný prostor.
V rámci přestávky bude možné navštívit hrob Bohuslava Fuchse, který leží jen několik kroků od obřadní síně. „Bohuslav Fuchs nejenže formoval moderní tvář Brna, ale ve svých stavbách hledal ideální formu pro jejich účel. Při tomto koncertu budeme mít příležitost mu symbolicky vzdát hold,“ podotýká Pantůček. Prostor Obřadní síně je jedním z vrcholů Fuchsovy tvorby – strohý, funkční a přesto nesmírně působivý.

Cyklus Auskultace, jehož je tento koncert součástí, se zaměřuje na samotný akt poslechu a jeho vnímání v různých prostorových a akustických kontextech. Přičemž u Audia jsou zásadní vědomé naslouchání, rezonance prostoru i jemné zvukové nuance. „Zahrané kompozice se budou prolínat s akustikou mimořádného prostoru, ale též rezonovat s odrazy vzpomínek v síni i v našich hlavách. A aby byl zážitek co nejintenzivnější, rozhodli jsme se, že ke skladbám promítneme partitury. Jdeme s kůží na trh…“
Ian Mikyska je nejen skladatel, ale také zvukový umělec, jehož tvorba se soustředí na propojení hudby s dalšími uměleckými disciplínami. Ve své nové skladbě, připravené exkluzivně pro BCO, se zaměřuje na jemné nuance zvuku a jeho prostorové vnímání. Miroslav Beinhauer je jedním z nejvýraznějších českých klavíristů věnujících se soudobé hudbě. Je známý svým zvládnutím šestinotónového klavíru i porozuměním moderním skladatelským technikám.
Soubor Brno Contemporary Orchestra (BCO) byl založen v roce 2011 s cílem hrát současnou světovou hudbu v Česku a českou hudbu po celém světě (s přesahy k hudbě 20. století). Chce ukázat posluchačům, že klasická soudobá hudba může být součástí každodenního života. Spojením hudby s dalšími uměleckými projevy (mluvené slovo, tanec, film, výtvarná umění, architektura…) vytváří kompaktní dramaturgické celky a podněcuje také skladatele k tvorbě nových děl na míru orchestru. Zakladatelem, uměleckým vedoucím a šéfdirigentem BCO je Pavel Šnajdr.
Foto/zdroj: archiv BCO
Příspěvky redakce
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
Více z této rubriky
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie