Hudební salón Café crème zahájí podzimní řadu s Dagmar Šaškovou
Už čtrnáct let nabízí Hudební salón Café crème projekty v oblasti klasické hudby v pražském kostele svatého Vavřince. V říjnu hostitelka, přední česká cembalistka Monika Knoblochová, publiku představí dvě sólistky – mezzosopranistku Dagmar Šaškovou a polskou houslistku Jolantu Sosnowskou.

„Mezzosopranistka Dagmar Šašková se v neděli 9. října objeví v programu Letní noci, plném kontrastů, který záměrně propojuje hudbu italskou a francouzskou, mnohdy nesmiřitelné, jindy se vzájemně inspirující,“ uvádějí pořadatelé. Protipóly interpretky hledaly jak v hudbě barokní, zastoupené de Boismortierem a Barbarou Strozzi, tak v hudbě romantické Gioacchina Rossiniho a Hectora Berlioze. Dagmar Šaškovou doprovodí Monika Knoblochová na cembalo a forte-piano společně s Mélusine Srovnal na violu da gamba.
O čtrnáct dní později, v neděli 23. října, přivítá salón Café crème polskou houslistku Jolantu Sosnowskou v programu Anonym – dosud nepoznaný, který kromě odkrývání neznámých skladeb vídeňských archivů s těžištěm v hudbě sedmnáctého a osmnáctého století v italském virtuózním stylu nabídne i světovou premiéru skladby Nikolet Burzynské, která se koncertu také nejspíše zúčastní. Skladba Escatic Quartz Rainbows vznikla v roce 2022 v pořadí už jako pátá skladba zkomponována přímo pro Jolantu Sosnowskou, jejíž vystoupení v Praze bude zároveň jejím pražskym debutem. Jolanta Sosnowska působí ve Vídni, kde pořádá vlastní hudební cyklus Barockvioline Unentdeckt. V triovém programu plném dosud nepoznaných hudebních skvostů vystoupí spolu s Liborem Maškem (violoncello) a Monikou Knoblochovou (cembalo)

Bývalo zvykem propojování rozličných uměleckých žánrů v rámci jednoho tematického večera – i tuto tradici hudební salón Café crème dodržuje – například letos na jaře se konala taneční inscenace s cembalem v roli kosmické lodě s názvem Celestial Odyssey, za niž byli tvůrci dokonce oceněni v rámci České taneční platformy. Na podzim naopak program salónu okoření literatura, a to v programu věnovaném jubilantovi Jiřímu Antonínu Bendovi, kdy 13. listopadu Monika Knoblochová spolu s Clarou Novákovou uvedou nejen komorní verzi melodramu Ariadna na Naxu.

Velký prostor mluvenému slovu dává i program věnovaný básníkovi Karlu Hynku Máchovi, ve kterém 11. prosince vystoupí Kamila Mazalová s klavírním doprovodem Moniky Knoblochové. Jeho poezie i osudy ve spojení s hudbou jemu blízkou, jej obklopující či jím inspirovanou utváří ojedinělou atmosféru pražského hudebního světa jednoho velmi specifického období.

Foto: archiv projektu, archiv Jolanty Sosnowské, archiv Dagmar Šaškové, Martina Houdek
Příspěvky redakce
- ‚Kühňata‘ v permanenci v konci roku
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
Více z této rubriky
- ‚Kühňata‘ v permanenci v konci roku
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu