Hudební spolek Lieder society uvedl závěrečný koncert platformy Mladý salón 2025
„Letos dramaturgie kursů vybrala jednoho z významných tvůrců romantické umělé písně Hugo Wolfa, o kterém se traduje, že své písně s doprovodem klavíru ‚dovedl k dokonalosti, srovnatelné pouze se Schubertem‘.“
„Pódium první části koncertu patřilo třem dvojicím frekventantů, vokalistů s klavírními partnery.“
„Mezzosoprán Adamové se skví širokým vibratem, v nižších polohách má hřejivost a zpěvačka vládne pozoruhodnou tónovou kulturou hlasu schopného nuancí.“

Spolek Lieder Society zahájil svou činnost za povznesení písně, opomíjeného žánru komorní hudby, v roce 2021. Za tímto účelem, vedle koncertní aktivity, otevřel v roce 2023 speciální týdenní lekce pro mladé pěvce a klavíristy nazvané Mladý salón. Letos, už potřetí, se konaly v prostorách Konzervatoře Jana Deyla na Maltézském náměstí v Praze a závěrečný koncert proběhl 20. září v sále Jana Drtiny. Nejdříve vystoupily tři dvojice frekventantů a poté se konal recitál lektorky kurzů Belly Adamové za doprovodu klavíristy Ahmada Hedara. V centru pozornosti se ocitly písně rakouského komponisty Huga Wolfa.
Speciální lekce – masterclassy Mladého salónu vedla od jejich založení mezzosopranistka Bella Adamova a pro požadavky propojení vokalistů s jejich partnery u klavíru byl následně přizván klavírista, zpěvák a vokální kouč Ahmad Hedar. Potřeby dalšího rozvoje vzdělání v oboru textů si vyžádaly rozšíření týmu vedení o jazykového specialistu Sandra Wilhelma. Loňský Mladý salón byl věnován hudbě Richarda Strausse. Letos dramaturgie kursů vybrala jednoho z významných tvůrců romantické umělé písně Huga Wolfa, o kterém se traduje, že své písně s doprovodem klavíru „dovedl k dokonalosti, srovnatelné pouze se Schubertem“, jak uvádí Velká operní encyklopedie.
Pódium první části koncertu patřilo třem dvojicím frekventantů, vokalistů s klavírními partnery. Byly to mezzosopranistka Kristýna Kukalová a klavírista Filip Martinka, dále tenorista Marek Žihla a klavíristka Kristina Marková a konečně sopranistka Natálie Šmausová s klavíristou Pavolem Praženicou.

První pár osvěžil své vystoupení střídavým komentářem přibližujícím obsah jednotlivých šesti písní a v samotném provedení nenechali náhodě slyšitelnost provedení svého výběru šesti písní. Kukalová soutěžila v dynamice s razantním vedením klavíru, nicméně oba se slušně snažili o dynamickou pestrost danou obsahem jednotlivých Wolfových písní. Mezzosoprán zněl v expresívních polohách s kovově zabarveným témbrem, v nižší zvukové hladině skýtal místy i potěšení srozumitelného textu.
Výběr písní Huga Wolfa:
– Begegnung ze sbírky Mörike-Lieder, č. 8
– In dem Schatten meiner Locken z cyklu Spanisches Liederbuch, Weltliche Lieder, č. 25, text Paul Heyse
– Schmerzliche Wonnen und wonnige Schmerzen z Spanisches Liederbuch, Weltliche Lieder,
č. 53, text Emanuel von Geibel
– Zitronenfalter im April ze Mörike-Lieder, č. 18
– Eide, so die Liebe schwur z cyklu Spanisches Liederbuch, Weltliche Lieder, č. 25, text Paul Heyse
– Verborgenheit ze sbírky Mörike-Lieder, č. 12
Druhou dvojicí byli tenorista Marek Žihla a klavíristka Kristina Marková. Ti, s jedinou výjimkou, provedly písně Huga Wolfa na texty Paula Heyse ze sbírky Italienische Liederbuch, konkrétně Ach kleine Dinge č. 109, Wer rief dich denn č. 120, Ein Ständchen euch zu bringen č. 76, Hörtig seid Ihr č. 13 a Benedeit die sel´ge Mutter č. 35. Na třetí místo výběru zařadili píseň An die Geliebte ze sbírky Mörike Lieder č. 32. Nadějně znějí Žihlův tenor se v průběhu zpěvu příjemně rozjasnil a práce dueta s dynamickou pestrostí spěla ku prospěchu poetiky.

Na závěr koncertu frekventantů vystoupili sopranistka Natálie Šmausová a pianista Pavol Praženica. Soprán se pohyboval v dynamických proměnách, úvodem i jinde se vzpínal do expresivních výšek. V nižších polohách ztvárnila Šmausová různé charakteristiky jednotlivých písní, veselí, hravost i vlídnost a vyrovnala se i s výslovností textů. Pianista byl vokalistce oporou. Jejich program z hudby Hugo Wolfa byl sestaven ze tří písní se sbírky Goethe–Lieder. Byly to písně Die Spröde č. 26, Nur wer die sehnsucht kennt (Mignon II) č. 6 a Kennst du das Land (Mignon) č. 9. Dále to byly písně Gebet ze svírky Mörike-Lieder č. 28, a Mein Liebster is so klein ze sbírky Italienisches Liederbuch č. 4, na slova Paul Heyse.

Po přestávce koncertu zpívala Bella Adamova za doprovodu klavíristy Ahmada Hedara. Mezzosoprán Adamové se skví širokým vibratem, v nižších polohách má hřejivost a zpěvačka vládne pozoruhodnou tónovou kulturou hlasu schopného nuancí. Ve čtvrté písni svého programu Die Zigeunerin dala textu výstižný sarkasmus, přešla z klidné polohy k expresivnímu výponu, k melismatům a glissandu. Jinde báječně přecházela hlasovými polohami, ztvárnila výstižné appassionato, dala textu uklidňující polohu vyprávění s pěknou výslovností textu a jeho provzdušněním. Klavírista Ahmad Hedar hrál klavírní party s kultivovaným projevem, bez efektů, zcela podporujícím vokální složku skladeb, nicméně s tvořivostí v sólových pasážích i v dynamice.
Program z tvorby Hugo Wolfa:
– Das Ständchen, ze sbírky Eichendorf-Lieder č. 4
– Nachtzauber ze sbírky Eichendorf-Lieder č. 9
– Sonne der Schlummerlosen ze sbírky 4 Gedichte nach Heine, Shakespeare und Byron, text George G. Byron
– Die Zigeunerin ze sbírky Eichendorf-Lieder č. 7
– Die Bekehrte z Goethe-Lieder č. 27
– Bedeckt, ich mit Blumen ze sbírky Spanisches Lieder, weltliche Lieder č. 28, text Emanuel von Geibel
– Unfall ze sbírky Eichendorf Lieder č. 15
– Ganymed ze sbírky Goethe-Lieder č. 50
– Das verlassene Mädlein ze sbírky Mörike-Lieder č. 7
– Um Mitternacht ze sbírky Mörike-Lieder č. 19

Hudební spolek Lieder society je podpůrné a edukativní společenství a bylo to v Praze 16. června roku 2021, kdy toho roku založený spolek uvedl svůj inaugurační koncert pod názvem Zahajujeme! Zpívali Tamara Morozová (soprán) a Monika Jägerová (mezzosoprán), na klavír hrál Jan Dušek. Na programu měli písně Petra Ebena, Klementa Slavického, Jana Duška, Richarda Strausse a Gustava Mahlera. A následoval cyklus sedmi koncertů na různých místech České republiky. Aktivitu spolku naplnila další vystoupení, koncert v Institutu hudební vědy v Curychu v dubnu roku 2022, Rozeznělé rukopisy v Louňovicích pod Blaníkem a Podoby lásky v sále Konzervatoře Jana Deyla v Praze, vše stejného roku.
A hned následující sezónu zahájil spolek koncertně-vzdělávací platformu Mladý salón, který se konal na Konzervatoři Jana Deyla v Praze. První ročník proběhl 27. března 2023. Téhož roku spolupořádal spolek koncert Dozvuky romantismu. Proběhl 19. října v Salónu Celetná v Hrzánském paláci v Praze, který patří švýcarské hudební nadaci Stadler-Trier. Skladby Sergeje Rachmaninova, Albana Berga a Alexandera Zemlinského zpívaly Tamara Morozová a Bella Adamova za klavírního doprovodu Ahmada Hedara. Tento koncert se uskutečnil díky nadaci Stadler-Trier Music Foundation a spolupráci spolků Vážný zájem a Lieder Society. Téhož roku uvedl spolek koncert s motem Ženy v hudbě – Esquisses v Goethe Institutu, koncert Marienleben v Českém muzeu hudby, Písňové matiné ve Stavovském divadle a Hudebně-literární večer Stesk na téma Čapek & Scheinpflugová v Grand Café Orient, vše v Praze.

V Roce České hudby 2024 realizoval spolek Gratulační koncert ke 130. výročí narození české skladatelky Slávy Vorlové, který pod motem Sláva v New Yorku! uvedl na koncertě v National Bohemian Hall v Českém centru v New Yorku. Zpívaly sopranistka Tamara Morozová, altistka Monika Jägerová, na klavír hrál Vojtěch Červenka. Téhož roku realizoval spolek Lieder Society filmovou báseň Hodina naší smrti podle skladby Václava Hálka Pět písní pro alt s průvodem klavíru na památku Jana Palacha z roku 1993. Autor komponoval cyklus na slova básně Blanky Modré a modlitby Zdrávas královna. V této hudební básni zpívá Monika Jägerová, na klavír hraje Ahmad Hedar. Film natočila režisérka Martina Malinová na námět Moniky Jägerové a Martiny Malinové na spáleništi v Hřensku roku 2024. Tento materiál byl zkompletován ve zvukovém studiu HAMU za podpory Nadace Partnerství OSA. Z dalších akcí lze připomenout třeba události roku 2024. Otevřený salón Lieder hard! ve Strašnickém divadle a vystoupení na slavnostním koncertu k Roku české hudby v Sukově síni Rudolfina k jubileu 130 let narození Slávy Vorlové. Stalo se tak 27. března a koncert byl následně natočen ve Studiu 1 Českého rozhlasu na Vinohradské třídě, vydán společností Radioservis a v rozhlasovém Radiocafé pak proběhl křest profilového dvojCD v březnu 2025. Série koncertů pokračovala v roce 2024 specifickým vystoupením s poloscénickou site Písně ztracených duší v Jízdárně Savarin.
Letošního roku má spolek v svém kalendáři koncertů ještě tři události – koncerty Za leskem Hollywoodu, Po stopách Červené sedmy a provedení rozsáhlého cyklu pro soprán, klavír a vypravěče Die schöne Magelone od Johannesa Brahmse.
Tento přehled, inspirovaný webovými stránkami spolku Lieder society z.s. není, pravda, úplný. Nicméně naznačuje neutuchající činnost spolku Lieder society k povznesení žánru písně a podpoře propojení mladých umělců.

Foto: Karel Šuster
Příspěvky od Rafael Brom
- Andris Poga u SOČRu nejprve zaujal, poté i uchvátil
- Hudební svátek v rezidenci primátora se Simonou Šaturovou a Markem Kozákem
- Finále Talichova Berouna velkolepé a pamětihodné
- Gratulační koncert pro Sylvii Bodorovou
- Bohuslav a Vita aneb Bylo, či nebylo?
Více z této rubriky
- Nové chórové varhany na Strahově přivítal inaugurační koncert
- Hoffmann v očistci aneb Opera mezi peklem, neonem a vánočním kýčem
- „Hudba dnes“ spojila studentky konzervatoře s vynikajícími Kateřinou Englichovou a Vilémem Veverkou
- Premiéry Filharmonie Bohuslava Martinů ve znamení cikánského folklóru
- Dirigentská magie a sólová virtuozita. Mendelssohn a Dvořák v rukou mladých talentů
- Hudba za časů války
- Fantaskní Alenka v říši divů Na Vídeňce
- Událost sezóny. Dallapiccolova opera Vězeň a Ólafssonův „Císařský“
- Barokní i soudobá hudba se dvěma sólisty čili Varhanní slavnost v Pardubicích
- Aristokratická elegance. Igor Ardašev vystoupil v rámci Dnů Bohuslava Martinů