„Klasika má dost posluchačů, jen to o sobě možná ještě nevědí,“ řekl v jednom rozhovoru Otakar Svoboda. Bořit mýty o vážné hudbě, představovat mladé talenty, vytvářet jejich první mediální zkušenosti, inovovat, dávat prostor nejmladším píšícím autorům, vnášet nové platformy a omlazovat publikum klasiky - to je posláním této rubriky.
Český violoncellista Vilém Vlček na soutěži v Krakově získal první cenu a zároveň cenu za nejlepší provedení koncertu Krzysztofa Pendereckého. Kromě finanční odměny ze soutěže věnované Krzysztofu Pendereckému odváží i četná pozvání k hostování s polskými orchestry, jako jsou např. NOSPR v Katowicích, Krakowska Filharmonie, Sinfonietta Cracovia a další. Violoncellová soutěž Krzysztofa Pendereckého se koná každých pět let a šíří odkaz a jméno polského skladatele, jednoho z nejvýraznějších představitelů hudební avantgardy druhé poloviny 20. století.
„Při celkovém počtu 47 soutěžících bylo uděleno 26 hlavních cen a k tomu 15 cen zvláštních. To může vyvolávat otázky.“
„Aby se absolutním vítězem stal někdo z I. kategorie (do 9 let), to je raritní úkaz.“
„Po mnoha letech, kdy jsme byli zvyklí, že místní politická reprezentace o soutěži prakticky neví, dokázali pořadatelé zázrak.“
Koncertem vítězů v pátek 24. listopadu vyvrcholil 56. ročník soutěže Virtuosi per musica di pianoforte. Je to jedna z nejstarších soutěží u nás a je určena klavíristům do 16 let. V některých dobách rozhodně neměla na růžích ustláno, ale teď už pořadatelé dlouho hýří optimismem.
„Je to soutěž primárně pro středoškolskou mládež, takže se tu sešly sbory především z gymnázií. Ale nechyběly ani sbory základních uměleckých škol.“
„Kdo studuje umělecký obor, je současně i studentem naší základní umělecké školy, a kdo studuje hudbu, je také členem pěveckého sboru Gymum.“
„Sborové zpívání přináší zázemí přátel, na které se můžete spolehnout.“
Soutěž 14. ročníku celostátní přehlídky pěveckých sborů mládeže Mezzochori 2023 v Hradci Králové se konala v termínu 10. až 12. listopadu. Jde o celostátní aktivitu k podpoře sborového zpěvu, kterou pořádají Národní informační a poradenské středisko pro kulturu (NIPOS) – útvar Artama, spolek Královéhradecké sborové slavnosti, Centrum uměleckých aktivit Hradec Králové a ZUŠ Jitro Hradec Králové. Přehlídky se účastnilo devět sborů z České republiky a sbor s názvem Gymum, vedený sbormistryní Natalií Chirilenco, z brněnského Gymnázia s uměleckou profilací soutěžní přehlídku vyhrál.
Soutěž Nadace Bohuslava Martinů předjímá festival Dny Bohuslava Martinů. Hudební přehlídka začne 29. listopadu, soutěž už je u konce. Konala se v pátek 24. listopadu v oboru Klavír a následujícího dne, v sobotu 25. listopadu, v oboru Komorní soubory bez klavíru. V první zmíněné kategorii zvítězil Pavol Praženica, v druhé pak Siebeneichener Quartet.
Festival bicích nástrojů, mezinárodní bienále pořádané Hudební fakultou JAMU, přivede do brněnského Divadla na Orlí od 1. do 3. prosince nastupující generaci hráčů a hráček na bicí nástroje z předních českých i zahraničních konzervatoří a akademií. Nejlepší studenti a studentky z vybraných škol poté dostanou příležitost ukázat svůj talent na festivalových koncertech. Kromě koncertů festival nabídne taktéž workshopy se zahraničními lektory a lektorkami, prodejní výstavy bicích nástrojů nebo vernisáž výstavy oslavující čtyřicet let výuky bicích nástrojů na JAMU.
„Zajímavostí je, že operu tehdy režírovala mladá Alena Vaňáková, která se na dnešní inscenaci podílela jako pedagog budoucího režiséra Vladimíra Johna.“
„Vizuál inscenace se musel podřídit velikosti a technickým i finančním možnostem školy, což bylo pro realizátory velkou výzvou.“
„U všech účinkujících je nutné vyslovit obdiv za pečlivost a důkladnost, s jakou k přistoupili k práci. Mnohé výkony vykazují parametry profesionální.“
Komorní opera Hudební fakulty JAMU představila veřejnosti další výsledek svého studijního programu. Tentokrát to byla barokní opera Claudia Monteverdiho Korunovace Poppey, ve které se představili studenti i absolventi operního zpěvu, katedry dirigování a operní režie, studenti varhanní a historické interpretace i ostatních nástrojových kateder, to vše ve spolupráci s Divadelní fakultou JAMU. Pod vedením svých pedagogů odvedli poctivou a stylově přesvědčivou inscenaci.
Jednota pro zvelebení hudby v Čechách pořádá jedenáctý ročník festivalu Kultura v srdci Prahy, který se uskutečňuje v Koncertním sále Pražské konzervatoře na Praze 1. Pátý koncert cyklu – ve spolupráci s Nadací Život umělce, která pomáhá mladým začínajícím umělcům – se koná 23. listopadu od devatenácti hodin. Klavírní doprovod zajistí Martin Pančocha a Martina Hájková. Vstup je zdarma.
Více než stokrát se během jediného dne rozezní klavírní křídlo na jedenáctém ročníku festivalu Magický klavír, který se koná ve čtvrtek 23. listopadu v koncertním sále ZUŠ Opava. Téměř 150 dětí vystoupí na přehlídce žáků základních uměleckých škol z Moravy, Slezska a blízkého Polska. Program festivalu navíc obohatí vystoupení mladého virtuózního klavíristy Jana Schulmeistera a workshopy pro žáky s pedagogy Fakulty umění Ostravské univerzity.
Jubilejní desátou sezonu pokračuje spolupráce mezi Českou filharmonií, zpěvačkou a sbormistryní Idou Kelarovou a dětským pěveckým sborem Čhavorenge. Jejím smyslem je podpora romských dětí a mladých lidí nejen v jejich cestě za hudbou. Po koncertech v Belfastu, Londýně, Litomyšli a dalších městech v uplynulých letech se projekt Hej Romale vrací do Prahy. Ve Dvořákově síni Rudolfina Čhavorenge s Idou Kelarovou za doprovodu skladatele Desideria Duždy, jazzového tria a hudebníků České (studentské) filharmonie vystoupí na dvou koncertech v neděli 12. listopadu od 14.30 a 16.30 hodin. Na programu budou tradiční i současné romské písně.
Absolutním vítězem 57. mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka se v Karlových Varech stal stejně jako loni barytonista. Pomyslným „následníkem trůnu“ je po domácím zástupci Robinu Červinkovi Korejec Sungbin Kim. Čeští zpěváci se umístili na prvních místech v ženské kategorii operních nadějí (Anna Flajšmanová) a v kategorii píseň (Pavel Divín).
V pátek 10. listopadu se opět představí elitní studenti Hudební a taneční fakulty pražské AMU. V Sále Bohuslava Martinů vystoupí od půl osmé večer klarinetista Anna Paulová, sopranistka Anastasiia Babiiuk a klavírista Tomáš Vrána a s nimi orchestr Akademičtí komorní sólisté pod vedením dirigenta Leoše Svárovského a Matěje Vody. Na programu bude skladba Corpus Dei Jiřího Hlaváče, Klavírní koncert č. 2 G dur Bély Bartóka, árie Musetty Quando m´en vo z opery Bohéma Giacoma Pucciniho a „Italská“ symfonie Felixe Mendelssohna-Bartholdyho.
Společný koncertní cyklus Akademie MenART a Atria Žižkov Hudební Odyssea chystá tento pátek 10. listopadu koncert osmi mladých autorů s Beatou Hlavenkovou. Principem těchto večerů je setkávání zkušených mentorů se svými svěřenci napříč uplynulými ročníky. Večery, které začínají vždy v osmnáct hodin, provází zkušený redaktor Českého rozhlasu Vltava Daniel Jäger.
„Zcela pochopili a výtečně ztvárnili citovou hloubku skladby, jejich pojetí bylo propracované do posledního detailu.“
„Adam Klánský mladistvě vyjádřil něhu, láskyplné téma ztvárnil s adekvátním rubatem a citově zabarveným vibratem, bylo zřetelně slyšet, s jakou péčí se stará o každý tón.“
„Existuje i verze pro housle a klavír, kterou si Marie Šumníková před pár týdny zahrála s houslistou Matteem Hagerem.“
Je poučné si občas zajet za hudbou mimo Prahu. Tam, kde nejsou posluchači zhýčkaní koncertními lahůdkami a dychtivě očekávají, co nového a povznášejícího jim každý z večerů přinese. Na úterním koncertu Kruhu přátel hudby (KPH) v sále Městského společenského domu v Kolíně se představili mladí umělci – violoncellista Adam Klánský a klavíristka Marie Šumníková. Vyprodanému sálu zahráli skladby Johanna Sebastiana Bacha, Ludwiga van Beethovena, Roberta Schumanna a Césara Francka.
„Zvuk dobových nástrojů do značné míry určoval také interpretaci mladého klavíristy a bylo až s podivem, jak se znění skladeb ve srovnání se zněním na moderní klavíry lišilo.“
„Ačkoliv program koncertu nebyl dlouhý, zdál se mi poněkud ‚hutný‘.“
„Hrál s pokorou k nástrojům, skladatelově zápisu, možnostem, které se mu nabízejí i k možnostem vlastním.“
Eric Guo, vítěz druhého ročníku Mezinárodní Chopinovy soutěže na dobové nástroje ve Varšavě (mladší sestry „velké Chopinky“, která se koná jednou za pět let), se představil sólově v neděli 22. října v Praze ve vršovickém kulturním centru Vzlet. Nebyl to jeho první pražský koncert po čerstvém soutěžním úspěchu, ve čtvrtek 19. října zahrál společně s orchestrem Collegium 1704 v Rudolfinu Chopinův Klavírní koncert e moll pod taktovkou Václava Lukse. Nedělní sólový recitál byl postaven z děl Chopina, Bacha, Beethovena a Schumanna.
Karlovy Vary jsou již odedávna centrem významných společenských a kulturních setkání, festivalů a soutěží. Tamní hudební aktivity jsou často zaštítěny jménem Antonína Dvořáka, který měl k městu vřelý vztah. Je tomu tak i u mezinárodní pěvecké soutěže, která se letos koná v termínu od 3. do 10. listopadu a jde o její 57. ročník. Od 3. do 8. listopadu 2023 se konají prvá dvě kola všech kategorií v Alžbětiných lázních s klavírním doprovodem. Velké finále nejlepších ve čtvrtek 9. listopadu a slavnostní závěrečný koncert v pátek 10. listopadu se uskuteční v Městském divadle s Karlovarským symfonickým orchestrem pod taktovkou Jiřího Štrunce.
„Dominovali Dominik Sedlák na klarinet a Kateřina Čechová na příčnou flétnu, kteří své drobné sólové výkony zvládali na téměř profesionální úrovni a byla radost slyšet jejich vycizelovanou a promyšlenou hru plnou energie.“
„Od počátku bylo jasné, že se posluchači nebudou nudit a následující skladba jim v podání studentsko-pedagogického sexteta pořádně rozproudí krev v žilách.“
„Všem přítomným se podařilo zprostit studu a nebáli se experimentovat s vlastními možnostmi, čímž se jim podařilo naplnit záměry autora, že každý může tvořit umění.“
S podtitulem Mezi nebem a zemí vystoupili ve čtvrtek 19. října v rámci druhého ročníku festivalového projektu Nový svět Moravského podzimu studenti Hudební fakulty JAMU. Ti sami připravili dramaturgii tří koncertů. Tři různá místa v Besedním domě a jeho blízkosti rozezněla díla pro dechová uskupení Carla Nielsena a Henriho Tomasiho nebo i slavná jazzová baletní suita Bohuslava Martinů. Závěr programu zpestřilo happeningové dílo studenta multimediální kompozice Martina Jandy, kterému se podařilo z posluchačů vytvořit aktivní umělce.
Jedenáctý ročník Mezinárodní houslové soutěže Josefa Micky pod záštitou Václava Hudečka začíná 20. října v půl třetí a předchází mu slavnostní odhalení pamětní desky PhDr. Josefa Micky (od dvanácti hodin). Soutěž na Gymnáziu a Hudební škole hl. m. Prahy trvá do 22. října, kdy v půl páté budou předány hlavní ceny a vyhlášen absolutní vítěz.
„Matteův projev je suverénní, působí uvolněně a radostně. Nezná snad technické problémy, má velký cit pro frázování a změny v dynamice.“
„Marie Šumníková poutá pozornost svou technicky zvládnutou interpretací, pevným úhozem, nemá daleko k rozevlátosti a patřičné dramatičnosti.“
„Ztvárňuje-li Franck ve své skladbě celý manželský oblouk, pak se oběma hráčům podařilo vyjádřit zamilovanost, vzrušené peripetie vztahu, smíření i láskyplnou vyrovnanost.“
Další z příjemných setkání s mladými interprety připravila Hudební nadace Stadler-Trier. V prostorách Hrzánského paláce v Celetné ulici, kde nadace sídlí, se v úterý 3. října představili houslista Matteo Hager a klavíristka Marie Šumníková. Salonní koncert vyslechl i předseda správní rady Charles Spierer.
V rámci série Rok na 4 doby se představí Trio Bohémo. Zámek Kosmonosy u Mladé Boleslavi 9. října navštíví ve složení Matouš Pěruška (housle), Kristina Vocetková (violoncello) a Jan Vojtek (klavír). Půjde o první koncert nové sezony cyklu. Pořádající nezisková organizace 4ART zatím sice nezveřejnila program celého cyklu, avizovala však jeho rozšíření ze čtyř na šest koncertů ročně.
Trio Incendio ve složení Filip Zaykov (housle), Karolína Františová (klavír) a Vilém Petras (violoncello) navázalo na předchozí soutěžní úspěchy a získalo další ocenění. Tentokrát si přivezlo třetí cenu z jedné z nejprestižnějších soutěží pro klavírní tria v norském Trondheimu. První cenu získalo Trio Rilian z Kanady a druhou Trio Tokava složené z asijských muzikantů působících ve Spojených státech amerických.
„Do pátého ročníku soutěže se přihlásil rekordní počet účastníků – 95 violistů z 32 zemí.“
„Je pravda, že tradice violových soutěží není bohužel u nás ani ve světě zatím tolik rozšířená jako těch pro jiné nástrojové skupiny. To může částečně vysvětlovat zatím malý zájem našich violistů o soutěžení v domovském hlavním městě.“
„Zajímavostí je, že pro všechny čtyři finalisty byla toto první zkušenost s orchestrem a nutno říct, že ji zvládli skutečně se ctí.“
Ve dnech od 28. září do 1. října se konal již pátý ročník Mezinárodní violové soutěže Oskara Nedbala. V sále Pražské konzervatoře se po prvním nahrávkovém kole sešlo osmnáct mladých violistů z celého světa, aby již naživo poměřilo své schopnosti ve druhém a třetím kole soutěžního klání. Zakladatelkou a ředitelkou soutěže je renomovaná česká violistka Kristina Fialová, předsedou poroty byl profesor z Královské hudební akademie v Kodani Tim Frederiksen. Finálové kolo zaznělo stejně jako v loňském roce za doprovodu orchestru, tentokrát jím byla Plzeňská filharmonie pod taktovkou svého šéfdirigenta Chuheie Iwasakiho.
Mezinárodní violová soutěž Oskara Nedbala ředitelky a zakladatelky, zároveň renomované violistky, Kristiny Fialové je určena violistům do třiceti let, kteří přijedou již zítra do Prahy předvést své umění. Soutěž se koná ve dnech od 29. září do 1. října v sále Pražské konzervatoře bez české účasti mezi soutěžícími.
Sukova síň pražského Rudolfina bude dějištěm slavnostního koncertu laureátů Mezinárodní soutěže pro mladé klavíristy Broumovská klávesa. V úterý 26. září se od devatenácti hodin představí vítězové všech čtyř kategorií letošního třináctého ročníku – Liliana Fejtová, Anna Chmurova, Jaroslav Skalka, Eva Emilia Rautner a Semjon Yakimov. Vstupné na koncert je dobrovolné.
„Za prvé jsem nemohl uniknout, za druhé jsem ani nechtěl. Jelikož i v širším kruhu rodiny se hudbě věnují téměř všichni, přišlo mi nelogické dělat něco jiného.“
„Když mám o prázdninách čas, snažím se najít nejlevnější let kamkoliv, třeba jen přespím na letišti a druhý den letím zpátky. Je úplně jedno, kam to je, hlavně, že se proletím. Čím více přestupů na trase, tím líp.“
„Přijde mi, že hudebníci, kteří dávají důraz hlavně na techniku a na zvukovou stránku nedbají, se dnes prosazují čím dál méně.“
Violoncellistovi Adamu Klánskému je dvaadvacet let. Na pozvání Dvořákovy Prahy vystoupí se svým otcem Ivanem Klánským ve čtvrtek 21. září v Centru Bořislavka. Jak se mu daří propojovat široké hudební zájmy, které se pohybují mezi sólovou, komorní a orchestrální hrou, probíráme v následujícím rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz. Mimochodem, Adam se nedávno nejen přiblížil svému životnímu snu být členem České filharmonie, ale jako sólista se octl i na listině mladých Kruhů přátel hudby. Pokud v některém českém či moravském městě uvidíte na plakátu jeho jméno, nenechte si koncert tohoto talentovaného hudebníka ujít.