Italští novátoři Luigi Nono a Nicola Sani v podání skupiny Klang Systematiek
Druhý koncert v rámci pilotní koncertní série platformy Klangfield souboru nové hudby Klang Systematiek představí díla dvou italských skladatelů: Io, frammento dal Prometeo Luigiho Nona a AchaB II Nicoly Saniho. Koncert je koncipován jako imerzivní zážitek – publikum bude obklopeno osmikanálovým systémem a hudebníci budou sedět uprostřed publika. Akce se koná 4. listopadu v Divadle X10 a kromě členů zmíněného uskupení se podílí pěvecký sbor Canticum Ostrava a všichni hudebníci interpretují pod taktovkou Marca Angiuse.

Luigi Nono byl jedním z nejvýznamějších skladatelů dvacátého století. Narodil se v roce 1924 v Benátkách, absolvoval práva v Padově, navštěvoval letní kurzy v Darmstadtu, díky čemuž se znal s dalšími významnými osobnostmi poválečné nové hudby. Od serialistického důrazu na instrumentální tvorbu se odklonil svým důrazem na vokální skladby s texty reflektujícími současná politická témata. Usiloval o syntézu abstraktního hudebního jazyka avantgardy padesátých let se zřetelným emočním, etickým, a často levicovým a antifašistickým sdělením. Od konce sedmdesátých let se skladatelův styl výrazně mění. Skladby jsou tišší, pomalejší, se stabilní skupinou instrumentalistů hledá nové zvuky za pomoci rozšířených technik a elektronického zpracování zvuku v reálném čase ve studiu Západoněmeckého rozhlasu WDR ve Freiburgu. Hudební jazyk poslední dekády skladatelova života je možné shrnout jako virtuozitu nestabilních zvuků na pokraji slyšitelnosti, zesílené a mnohdy transformované elektronickými prostředky. Z počátku tohoto období, přesněji z roku 1981, pochází právě skladba pro sbor a vokální i instrumentální sóla: Io, Frammento dal Prometeo. Jak název napovídá, jedná se o fragment monumentální opery Prometeo (uvedena v české premiéře na Dnech nové opery v Ostravě v roce 2022), kterou Nono dokončil o tři roky později a která byla belgickým kritikem Stefanem Beystem označena za jednu z největších skladeb hudby minulého století. Io, Frammento dal Prometeo je kompaktním nahlédnutím do zvukového světa Prometea.
Sólové party provedou sopranistky Livia Rado a Maria Eleonora Caminada pod taktovkou Marca Angiuse. Sborové party obsadí členové sboru Canticum Ostrava. Na flétnu bude hrát Daniel Havel a na kontrabasový klarinet Gareth Davis. Realizaci elektronické složky bude mít na starosti Alvise Vidolin, přední italský odborník na elektroakustickou hudbu.
Následovat budou tři skladby z cyklu AchaB od současného italského skladatele Nicoly Saniho. Sani je výraznou osobností současné italské hudby. V minulosti byl uměleckým ředitele Teatro dell’Opera di Roma, Teatro Comunale di Bologna, předsedal Fondazione Isabella Scelsi, je členem představenstva Fondazione Archivio Luigi Nono di Venezia a již deset let vede Accademia Chigiana di Siena. Kompozici studoval u Domenica Guaccera, Giogia Nottoliho a později Karlheinze Stockhausena. Jeho kompoziční tvorba se dotýká ostatních uměleckých disciplín, zejmána video artu, malby a architektury. Píše instrumentální díla, hudbu pro muzikál i tanec. Zaměřuje se na elektronickou hudbu, kterou vnímá jako rozšíření hudby instrumentální, napsal pro italskou scénu zásadní knihu Musica espansa (Rozšířená hudba).
……………
S vůdčí osobností nové série současné hudby Garethem Davisem čtěte rozhovor ZDE. Reflexi první koncertu ZDE. Souhrnný text o koncertní řadě čtěte ZDE.
Foto/zdroj: archiv KlasikyPlus.cz
Příspěvky redakce
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
Více z této rubriky
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie