KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Italští novátoři Luigi Nono a Nicola Sani v podání skupiny Klang Systematiek english

Druhý koncert v rámci pilotní koncertní série platformy Klangfield souboru nové hudby Klang Systematiek představí díla dvou italských skladatelů: Io, frammento dal Prometeo Luigiho Nona a AchaB II Nicoly Saniho. Koncert je koncipován jako imerzivní zážitek – publikum bude obklopeno osmikanálovým systémem a hudebníci budou sedět uprostřed publika. Akce se koná 4. listopadu v Divadle X10 a kromě členů zmíněného uskupení se podílí pěvecký sbor Canticum Ostrava a všichni hudebníci interpretují pod taktovkou Marca Angiuse.

Luigi Nono byl jedním z nejvýznamějších skladatelů dvacátého století. Narodil se v roce 1924 v Benátkách, absolvoval práva v Padově, navštěvoval letní kurzy v Darmstadtu, díky čemuž se znal s dalšími významnými osobnostmi poválečné nové hudby. Od serialistického důrazu na instrumentální tvorbu se odklonil svým důrazem na vokální skladby s texty reflektujícími současná politická témata. Usiloval o syntézu abstraktního hudebního jazyka avantgardy padesátých let se zřetelným emočním, etickým, a často levicovým a antifašistickým sdělením. Od konce sedmdesátých let se skladatelův styl výrazně mění. Skladby jsou tišší, pomalejší, se stabilní skupinou instrumentalistů hledá nové zvuky za pomoci rozšířených technik a elektronického zpracování zvuku v reálném čase ve studiu Západoněmeckého rozhlasu WDR ve Freiburgu. Hudební jazyk poslední dekády skladatelova života je možné shrnout jako virtuozitu nestabilních zvuků na pokraji slyšitelnosti, zesílené a mnohdy transformované elektronickými prostředky. Z počátku tohoto období, přesněji z roku 1981, pochází právě skladba pro sbor a vokální i instrumentální sóla: Io, Frammento dal Prometeo. Jak název napovídá, jedná se o fragment monumentální opery Prometeo (uvedena v české premiéře na Dnech nové opery v Ostravě v roce 2022), kterou Nono dokončil o tři roky později a která byla belgickým kritikem Stefanem Beystem označena za jednu z největších skladeb hudby minulého století. Io, Frammento dal Prometeo je kompaktním nahlédnutím do zvukového světa Prometea.

Sólové party provedou sopranistky Livia RadoMaria Eleonora Caminada pod taktovkou Marca Angiuse. Sborové party obsadí členové sboru Canticum Ostrava. Na flétnu bude hrát Daniel Havel a na kontrabasový klarinet Gareth Davis. Realizaci elektronické složky bude mít na starosti Alvise Vidolin, přední italský odborník na elektroakustickou hudbu.

Následovat budou tři skladby z cyklu AchaB od současného italského skladatele Nicoly Saniho. Sani je výraznou osobností současné italské hudby. V minulosti byl uměleckým ředitele Teatro dell’Opera di Roma, Teatro Comunale di Bologna, předsedal Fondazione Isabella Scelsi, je členem představenstva Fondazione Archivio Luigi Nono di Venezia a již deset let vede Accademia Chigiana di Siena. Kompozici studoval u Domenica Guaccera, Giogia Nottoliho a později Karlheinze Stockhausena. Jeho kompoziční tvorba se dotýká ostatních uměleckých disciplín, zejmána video artu, malby a architektury. Píše instrumentální díla, hudbu pro muzikál i tanec. Zaměřuje se na elektronickou hudbu, kterou vnímá jako rozšíření hudby instrumentální, napsal pro italskou scénu zásadní knihu Musica espansa (Rozšířená hudba).

……………

S vůdčí osobností nové série současné hudby Garethem Davisem čtěte rozhovor ZDE. Reflexi první koncertu ZDE. Souhrnný text o koncertní řadě čtěte ZDE.

Foto/zdroj: archiv KlasikyPlus.cz

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky