Jakub Hrůša je vítězem ceny ICMA
Český dirigent Jakub Hrůša uspěl v mezinárodní konkurenci a v kategorii operních videozáznamů získal ocenění ICMA, když s Vídeňskými filharmoniky na Salcburském festivalu provedl Janáčkovu operu Káťa Kabanová. Česká radost je tedy dvojitá. Podíl má navíc i Jaroslav Březina, který ztvárnil roli Tichona, a také českému publiku dobře známá Jarmila Vantuchová, zpěvačka slovenského původu v roli Varvary, v době provádění inscenace ještě s dívčím jménem Balážová. Operu režíroval světoznámý Barrie Kosky. Hrůšův úspěch je navíc podtržen faktem, že šlo o debut na slavném festivalu; a ještě k tomu, Janáčkovu Káťu Kabanovou do té doby nikdy nedirigoval. „Káťa Kabanová je mistrovské dílo. Často a neprávem je zastíněná skladatelovou Jenůfou,“ podotýkají pořadatelé výročních cen s dodatkem: „Nezapomenutelný je především výkon Corinne Winters v titulní roli.“

Jedná se o DVD ze Salcburského festivalu z léta 2022. Spolu se sopranistkou Corrine Winters se představila Evelyn Herlitzius jako Kabanicha, David Butt Philip jako Boris, Jaroslav Březina jako Tichon, Benjamin Hulett jako Kudrjáš, Jarmila Balážová v roli Varvary a Jens Larsen jako Dikoj.
Jakub Hrůša o zaznamenané inscenaci dříve řekl: „Naše společná produkce Káti v Salcburku byla na jevišti i v orchestřišti nabitá energií a nasazením. Že se tyto kvality ale projeví i na obrazovém a zvukovém nosiči, je prostě fantastické. Osobně mně přináší velké potěšení a až vlastenecké zadostiučinění, že se Janáčkova hudba stává pravidelně vrcholem činností festivalů i operních domů – jako v Salcburku nebo na podzim v Chicagu. Je to samozřejmě kvalitou té hudby, ale bez velkého skladatelova národního uvědomění a jeho propojení s našimi společnými kořeny by to nebyla taková síla.“

Krátké odůvodnění poroty zní: „Orchestr i nastudování jsou vynikající – upoutá a udrží naši pozornost během celého díla.“
KlasikaPlus.cz o letošních cenách informuje průběžně. V nejširší nominaci bylo přirozeně daleko četnější české zastoupení.

Jakub Hrůša kromě mnoha úspěšných hostování u prestižních hudebních těles, jako jsou například právě Vídeňští, Berlínští či Newyorští filharmonikové, stabilně buduje skvělou pověst svých „kmenových“ orchestrů: nedávno prodloužil smlouvu s orchestrem Bamberských symfoniků do konce sezony 2028/2029. Zůstává hlavním hostujícím dirigentem České filharmonie a Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia a je i designovaným hudebním ředitelem Královské opery v Covent Garden. Této pozice se ujme v září 2025.

Soutěž International Classical Music Awards (ICMA) je každoročně otevřena všem audio a audiovizuálním nahrávkám vydaným v daném období ke komerčním účelům s mezinárodní distribucí. Členy poroty jsou šéfredaktoři prestižních hudebních časopisů a zástupci významných kulturních institucí z Německa, Turecka, Belgie, Maďarska, Chorvatska, Velké Británie, Itálie, Švýcarska, Ruska, Lucemburska, Polska, Finska, Rakouska a Španělska (Crescendo, Andante, Musica, Pizzicato, Das Orchester, Scherzo, Musik & Theater ad.). Ceny se udělují celkem v šestnácti kategoriích.

Foto: Ian Ehm, SF / Monika Rittershaus, SF / Birgit Probst
Příspěvky redakce
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
Více z této rubriky
- Archeologové na místě Janáčkova kulturního centra našli dům. Bydlel tu Přemysl Otakar II.?
- Nominace na ceny ICMA 2026 s řadou českých želízek zejména v symfonické kategorii
- Linda Keprtová rezignuje na funkci ředitelky libereckého divadla
- Dalibor Karvay: Kvalita Vídeňských symfoniků není nízko. A s Petrem Popelkou jen poroste
- Sborový koncert Doubravanu. Tradiční těleso vystoupí doma v Chotěboři
- Šedesátiny brněnského Janáčkova divadla
- Státní opera v Praze odhalila bustu Soni Červené
- Odkaz jednoho z Wintonových dětí podpoří mladé talenty v České filharmonii
- Česká asociace festivalů slaví deset let
- Rozhovory před festivalem Lípa Musica. S cembalistou Jiřím Havrlantem o nostalgii, filmu i hledání sebe sama