Jakub Hrůša otevřel Dvořákovu Prahu. I ty nejoposlouchanější skladby mohou znít svěže
„V nedávném rozhovoru Hrůša naznačil, že provedení obou Dvořákových děl nebude rutinní. Slib splnil na sto procent.“
„Nebojí se jít místy až do krajností, ať už v kontrastech temp či dynamiky, nebo v nově promyšlených a prožitých nápadech, ale nikdy nepřesáhne hranice rozumné uvážlivosti a vkusu.“
„Vše bylo zajímavé a vzrušující, nic neběželo samospádem a ´zadarmo´, nic nebylo laciné nebo naopak zběžné.“
Bamberští symfonikové s Jakubem Hrůšou a Julianem Steckelem se první zářijový pátek postarali v Rudolfinu o zahájení festivalu Dvořákova Praha, které bylo důstojné, ale nejen to. Bylo nové, svěží, umělecky živé a mimořádně vzrušující. Přesto, že zněly dvě bezkonkurenčně nejhranější skladby Antonína Dvořáka, Violoncellový koncert a Novosvětská symfonie.
Koncert h moll a Symfonie Z Nového světa jsou v tuzemsku i mezinárodně oblíbené a hodně, hodně často hrané skladby. K zahájení Dvořákovy Prahy patří podobně ikonicky jako Smetanova Má vlast k začátku Pražského jara. Nikoli jen v Roce české hudby, ale rok co rok. V obou případech je možné nechat se unášet slavnostní atmosférou, naznačenou už úvodní státní hymnou, a potěšit se, bez velkého posluchačského úsilí, známou hudbou. Je pak vcelku jedno, kdo hraje. Dnešní standardy jsou vysoké a interpretace pod ně jen těžko může klesnout. Ale také je možné zaposlouchat se pozorněji a vyžadovat a užívat si detaily, nuance a vedle velkých sdělení i jemné záchvěvy emocí. Pak už na interpretech záleží mnohem víc. Bamberští symfonikové s Jakubem Hrůšou v pražském Rudolfinu 6. září intenzivně zaujali tím druhým přístupem. Ani vteřina notoricky známé hudby nezněla samospádem.
Jakub Hrůša, od roku 2016 – a podle plánů až do roku 2029 – šéfdirigent bavorského tělesa, v nedávném rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz naznačil, že provedení obou Dvořákových děl nebude na Dvořákově Praze s Bamberskými symfoniky ani trochu rutinní. Slib splnil na sto procent. Hudba českého klasika zněla podnětně, objevně, potěšitelně, vypracována ve struktuře i výrazu do maličkostí, odstínů a kontextů, nádherně živoucích, zřídka slýchaných. Hrůša se nebojí jít ve výkladu partitur místy až do krajností, ať už v kontrastech temp či dynamiky, nebo v nově promyšlených a prožitých nápadech, ale nikdy nepřesáhne hranice rozumné uvážlivosti a vkusu. Dotýká se hranic objevnosti či dokonce téměř bezprecedentní odvahy, ale vždy zevnitř a s rozmyslem, takže výsledek je jen a jen občerstvující, bez stopy svévolnosti, která by mohla vést k odsouzení. Dokáže udržet na uzdě fantazii tak, aby nesklouzla k úletům, ale aby sloužila.
Violoncellový koncert Antonína Dvořáka svěřili pořadatelé festivalu na úvod sedmnáctého ročníku německému sólistovi Julianu Steckelovi, dvaačtyřicetiletému, mladistvě i seriózně působícímu vítězi Mezinárodní hudební soutěže ARD z roku 2010, pedagogovi Vysoké školy múzických umění v Mnichově. Možná mu intonačně a hmatově nevyšlo pár zanedbatelných míst na plných sto procent, ale nabídl v souladu s dirigentem vyvážený, upřímný a nepřeháněný výklad, někdy až rozpustilý, ještě víc a častěji však lyričtější, nepatetický, přesto ve vyjádřených citech velmi intenzivní.
První věta přinesla krásná místa výrazových vzepnutí a zauzlení a ještě výraznějších pozastavení, druhá věta až snová zpomalení. Sóla lesního rohu, klarinetu, hoboje a dalších nástrojů byla vzorová. I třetí věta obsahovala vedle roztančenosti a hravých zákrutů okamžiky zastavení; kdykoli to jde, byly v tempu, dynamice i výrazu využity. Propracované orchestrální mezihry nebyly ani jednou ve vyznění nahodilé. Na mysl mimoděk přišla Dvořákova Rusalka, jakkoli jde v případě tohoto koncertu o dílo o několik let starší. A konec díla, s rozsáhlou nostalgicky zabarvenou, velmi privátní vzpomínkovou epizodou? Ideálně podaný, logicky vyprofilovaný, netuctový, vroucně jemný, zásadní, ale střízlivě nepřehnaný do snahy po velkoleposti, jak někdy jindy slýcháváme. Rozhovor s Julianem Steckelem čtěte pod titulkem Dvořákův koncert je jako cesta životem.
Novosvětská symfonie, potisící zahraná a posté slyšená, byla americká i česká, prostá i elegantní, zatěžkaná i tančící, svižná i kouzelně čekající, emotivní i pozorně vystavěná, měkoučká i ráznější, pozorná i uvolněná. V paměti zůstává jemná komorní epizoda hráčů prvních pultů smyčcových nástrojů, vytažení důležitých momentů ve violách nebo v kontrabasech… Po tužším a tvrdším akordu následovalo hned změkčení. Po zrychlení přišlo uvolnění. Agogika, vedle práce s provázáním linek a ploch a vedle odvažování poměrů, byla po celou dobu jedním z hlavních parametrů interpretace. Pozornosti neušla vzácně nasazovaná sóla dřevěných nástrojů, měkké odezvy a odpovědi smyčců v těchto partiích… a hlavně neuvěřitelně nádherné, neslýchaně vytvarované, dlouhodeché, poetické a intimně prožité sólo anglického rohu v Largu.
Vše bylo zajímavé a vzrušující, nic neběželo samospádem a „zadarmo“, nic nebylo laciné nebo naopak zběžné, ale vždy to bylo „tak akorát“. Nenápadné velké umění…
I s chutí a grácií a zahrané přídavky byly dvořákovské – Allegro ze Suity A dur a jeden z valčíků. Bamberští pod vedením třiačtyřicetiletého českého mistra doslova kvetou.
Jakub Hrůša diriguje pro orchestr a bezděky dostatečně názorně i pro publikum. Jde někdy do krajností, ale koriguje to vždy přemýšlivostí. Koncert potvrdil, že i maličkosti dělají v hudbě hodně, když jsou tak inspirované a ošetřeny s takovou pečlivostí, jak se mu to daří.
Foto: Dvořákova Praha / Petra Hajská
Příspěvky od Petr Veber
- Když Královna noci řve vzteky
- To nejlepší na závěr koncertu. Pánové Špaček a Sekera v Lednici
- Česká hudba i Alinde Quintet bez hranic
- Johannes Brahms dvakrát jinak
- Vokální kvinteto z Lipska jako eso festivalu Lípa Musica